Hos Mommer

7. oktober 2015

Det var god værkstedshumor

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:52
Tags: , ,

Bilkirkegården ved RydVi har Søren med til Sverige denne gang – han havde lige et par fridage, så det passede fint. I aftes fortalte John ham om den helt specielle bilkirkegård, og han reagerede ganske som alle andre: “Det lyder da som noget værre svineri!”
Det skal ikke forklares, det skal opleves, så vi var afsted igen.
Selv om det er omkring 50 år siden, der sidst blev skrottet en bil her, var der alligevel kommet et nyt bidrag til skrotpladsen, siden vi var her for en god måneds tid siden. Først undrede jeg mig over, hvad den støvle lavede der, så nysseligt og omhyggeligt anbragt mellem to gamle biler, men så fik jeg øje på mærket.
Det er da god værkstedshumor.

Igen fascinerede de mig, bilerne, som ganske langsomt bliver opslugt af skoven, og Søren kunne godt se, hvorfor vi mente, at det skal opleves – det fænomen kan ikke forklares, så man kan forstå det, men han kunne heller ikke lade være med at blive betaget af alle bilerne.

En ting, der slog mig i dag, og som jeg ikke tænkte over, da vi var der sidst: Hvorfor var svenske biler fra 40’erne og 50’erne venstrestyrede? De gik først over til højrekørsel i 1967, så alle bilerne her på skrotpladsen burde have været højrestyrede, men vi fandt kun en bus, der var det; personbilerne var venstrestyrede. Jeg ville have troet, at man i en overgangsperiode i tiden omkring 1967 måske ville have haft både venstre- og højrestyrede biler, men jeg var kun 14 år og interesserede mig slet ikke for den slags, så jeg husker intet om det.
Måske er der nogen her, der kan fortælle mig, hvorfor man har haft rattet i den forkerte side op til 1967?

Bilkirkegården ved Ryd

En vitsVel hjemme igen fik vi os lidt frokost og bagefter var jeg på FB, hvor jeg så en tegning, der var slået op i svampegruppen, jeg er medlem af.
Man må såmænd gerne kalde mig Peter, 14 år, hos hvem hormonerne næsten ikke kan styres, og hvor halvlumre vittigheder er i meget høj kurs, men jeg kunne ikke lade være med at smile højt, da jeg så den. Den kompenserer næsten for alle de svampe, jeg ikke finder – og som vores svenske nabo heller ikke finder, og hun samler altid nærmest i tonsvis. Her er bare INGEN svampe, siger hun og er møgsur over det, men bekræftede, at det er manglen på vand her i området, der hæmmer fremkomsten af efterårets høst. 
Selv om regnen skulle tage sig sammen til at komme nu, kan det være det samme for vores vedkommende, for vi skal ud at rejse, og allerede få timer efter vores hjemkomst lander englænderne for at holde noget af deres efterårsferie i Den Stråtækte, så vi kommer ikke herop igen før om forholdsvis lang tid. Selv om der skulle komme vand nu, vil svampene være både kommet og gået igen, når vi er her næste gang.

En vits

24 kommentarer

  1. Bilkirkegården er da helt speciel. Jeg kan godt se, hvad du mener med, at den skal opleves, for umiddelbart vil jeg også mene, at det er noget svineri. Spørgsmålet er bare, end den er værre end noget af alt det andet svineri menneskeracen laver, og det tror jeg i og for sig ikke.

    Tegningen er skøn. Jeg skulle dog lige se på den en ekstra gang, før det gik op for mig, hvori det morsomme lå. Jeg tillader mig at konkludere, at jeg ikke har nogen lummer humor.

    Kommentar af Stegemüller — 7. oktober 2015 @ 16:13

    • Det er jo et enestående tilfælde, at bilkirkegården får lov at blive, så jeg synes bare, det er mere en form for kunstart end forurening 🙂
      For den rene er alting rent 😉

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2015 @ 17:07

  2. Det er god værkstedshumor og knaldgod svampeditto.

    Kommentar af Jørgen — 7. oktober 2015 @ 16:35

    • Hehe, knaldgod, ja 😉

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2015 @ 17:07

  3. Sjovt med bilkirkegården, det har jeg aldrig hørt om. Meget sjov vittighedstegning {;o) Lona 14 år {;o)

    Kommentar af nuuka04 — 7. oktober 2015 @ 19:48

    • Hehe – velkommen i teenageklubben, Lona … her er meget hyggeligt midt i al lummerheden, ikke? 😀

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2015 @ 21:02

  4. Den bilkirkegård har vi også besøgt og jeg synes det er smukt den måde bilerne, med deres rust og mos, ligesom går ud i et med naturen. Vi fik taget rigtig mange billeder deroppe 🙂

    Kommentar af Annemette — 7. oktober 2015 @ 20:23

    • Ih, har du også været der? Hvor sjovt … og ja: det er på sin egen, meget underlige måde smukt, men du er sikkert enig i, at man skal have set det for at kunne forstå den holdning?

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2015 @ 21:08

  5. Her er vi så to teenagere (foruden Donnaen) 🙂 Hvorfor er der ingen, der forklarer det med de venstrestyrede biler i venstrekørslens tid? Nu synes jeg også, det er sært.

    Kommentar af Fruen i Midten — 7. oktober 2015 @ 21:41

    • Ahmen den er da da så hyggelig, den teenageklub 🙂
      Det spørgsmål glider man let hen over, ja … jeg ville (også) meget gerne have et svar, for jeg blev ikke spor klogere, selv om jeg prøvede med forskellige googlespørgsmålsvarianter.

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2015 @ 22:08

  6. Venstrestyring var fremherskende i Sverige fordi man allerede i 1920’erne begyndte at overveje højrekørsel, og det var den almindelige forventning at det ville ske før eller senere. Indførslen af højrekørsel kom dog til at trække ud i fire årtier. Mange venstrestyrede biler nåede derfor aldrig at opleve H-dagen. Højrekørsel blev nedstemt ved en folkeafstemning i 1955 med stor majoritet (83 pct. nej). Otte år senere havde socialdemokraterne skiftet mening, og højrekørsel blev besluttet. En folkeafstemning, som kunne være faldet ud til nej-sidens fordel trods stort flertal i rigsdagen, blev afvist 🙂

    Kommentar af Søren — 8. oktober 2015 @ 00:34

    • Tusind tak, Søren. Det var dejligt, du kunne finde frem til svaret 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. oktober 2015 @ 07:05

  7. Det er go’ værkstedshumor både først og sidst!!!
    Erik har fundet 20! tragtkantareller… Men nu regner det da igen… så … måske…

    Kommentar af Anne Holtegård — 8. oktober 2015 @ 11:47

    • Ja, så er der håb forude 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. oktober 2015 @ 18:25

  8. Underligt med det der højre/venstrekørsel men kan se at du har fået dit svar så det vil jeg ikke kloge/dumme mig på.. men har en vag erindring om at nogen en gang smed en video op på FB der var optaget den første dag i en eller anden bys centrum – og at det ikke så helt ud til at alle havde fattet hvad det skulle gøre godt for.

    Mht svampe har vi heller ikke haft meget held i år.. jeg har som sædvanligt været kantarel-blind men har nyopdagede evner mht Karl Johan… eller osse havde jeg bare en enkelt mere end almindelig heldig dag.

    Kommentar af overleveren — 8. oktober 2015 @ 14:45

    • Det lyder som et rigtigt svar. Jeg har set noget fra H-dag – det ser ret kaotisk ud.
      Tillykke med dine nyudviklede Karl Johan-evner – dem skal du nok få gavn af 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. oktober 2015 @ 18:27

  9. Hehehe… jeg melder mig i den lidt lumre teenagerklub.. 😉

    Kommentar af Inge — 8. oktober 2015 @ 15:10

    • Velkommen – den er meget hyggelig, ikke? 😉

      Kommentar af Ellen — 8. oktober 2015 @ 18:27

  10. Og lad nu den arme kvinde leve i troen 😉

    Kommentar af Lene — 8. oktober 2015 @ 17:40

    • Fnis, fint med mig – man må bare ikke håbe, at hun prøver ham af 😀

      Kommentar af Ellen — 8. oktober 2015 @ 18:28

  11. He He – siger en fra enkestanden – den er da bare sød . kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 8. oktober 2015 @ 21:57

    • Ja, den er så sød – jeg håber dog ikke, at du har begået samme fejltagelse, Marianne 😉

      Kommentar af Ellen — 8. oktober 2015 @ 21:58

  12. God vits!
    Jeg tror også, jeg må se den bilkirkegård i virkeligheden, før jeg udtaler mig om den.

    Kommentar af conny — 9. oktober 2015 @ 19:54

    • Jeg kan sagtens forstå, hvorfor du siger sådan, men det gør altså en meget stor forskel at se det i virkeligheden.

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2015 @ 00:27


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.