Hos Mommer

6. oktober 2015

Man må sno sig, sagde snogen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:48
Tags: ,

Man må sno sig, sagde snogen, og det gjorde den så. Den lå ganske fredsommeligt og slikkede lidt solskin, og jeg nåede at få et billede af den, inden den syntes, jeg gik lige tæt nok på … jeg ville have taget et nærbillede af dens hoved, men den nåede at sno sig ned mellem grenene og forsvinde, inden jeg fik indstillet kameraet.
Den var flot og er jo aldeles ufarlig. Jeg forskrækkede engang en hugorm, da jeg var alene ude for at samle svampe. Den strøg lige over mine støvlesnuder og forsvandt heldigvis uden at hugge efter mig. Jeg blev, ud over forskrækkelsen, noget eftertænksom, for hvad pokker gør man, hvis man bliver bidt af en hugorm, når man færdes alene? Jeg havde ikke engang min telefon med, hvilket godt nok ikke var med vilje, og den fejl har jeg bestemt ikke begået siden.

Snog (Natrix natrix)

Min snog lå og spillede med tungen på ægte slangemaner. Det var en pænt stor en – jeg vil tro den har været over en meter, hvis man strakte den ud.
Vi ser i snesevis af stålorme her på torpet, men jeg har aldrig før set en snog så tæt på, så for mig var det en spændende oplevelse … jeg har heldigvis ikke den samme fobi som Indiana Jones. Okay – der er selvfølgelig også forskel på at møde én snog og at blive kastet ned i en grav med tusindvis af giftslanger, må jeg indrømme … der er bare det, at Indiana Jones havde været lige så bange, hvis han havde mødt min uskadelige snog.

P1080642P1080643

Lige så interessant snogen var, lige så uinteressant var resten af skoven, hvad svampene angår. Det var simpelthen årets ringeste udbytte, men det kom ikke helt bag på os, da vi ved ankomsten kunne konstatere, at der kun var faldet to mm regn i de 14 dage, der er gået siden vi var her sidst.
Tre store og lettere udtørrede kantareller, to ditto KJ og en birkerørhat. Det var så sandelig til at overse. Dagens smukkeste svamp var denne unge, røde fluesvamp, der var vokset frem med mosparyk på.

18 kommentarer

  1. Så godt havde jeg ikke klaret at møde snogen; jeg ville være blevet bange, også selvom du nu minder mig om, at den er aldeles ufarlig. Men flot er den, som den ligger der i solen.

    Den røde fluesvamp er også særdeles dekorativ.

    Kommentar af Stegemüller — 6. oktober 2015 @ 17:47

    • Jeg troede ikke, der var så meget Indiana Jones i dig 😉
      Røde fluesvampe er nogle af de flotteste, man kan finde.

      Kommentar af Ellen — 6. oktober 2015 @ 19:36

  2. Den snog er da noget af et pragteksemplar, må man sige. Den røde fluesvamp er som taget ud af en billedbog, jeg havde som barn – der mangler bare de bittesmå skovnisser 🙂

    Kommentar af Randi — 6. oktober 2015 @ 17:59

    • Snogen var jeg heldig med, og rød fluesvamp er bare svampEN – den, som altid bruges i børnebøger og som julepynt 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. oktober 2015 @ 19:38

  3. Det er et altså et godt snogebillede.. Selvom den prøvede at gemme sig i skovbunden. Virker dog ikke så godt når det bare er hovedet der bliver gemt væk.. Snoge er heldigvis ufarlige, men man skal dog ikke pille ved dem alligevel. De kan bide, men værre er det at de skider på én. Og det stinker ganske voldsomt.

    Kommentar af overleveren — 6. oktober 2015 @ 18:08

    • Jeg har læst, at de i faresituationer spiller døde og samtidig udskiller et sekret, der lugter som et godt råddent ådsel for at afskrække hvad der end måtte true den. Det er nok det, du har opevet.

      Kommentar af Ellen — 6. oktober 2015 @ 19:41

  4. Det er et fine billeder af snog og svampe.
    Ad din kommentar hos om dansk calvados, se http://www.fejocalva.dk/shop/

    Kommentar af Jørgen — 6. oktober 2015 @ 20:39

    • Tak 🙂
      Og så har vi åbenbart calvados i Danmark; det vidste jeg ikke, men det var dog nogle gevaldige priser – det er lige før, det kan betale sig at køre til Normandiet og hente fransk calvados i stedet for …

      Kommentar af Ellen — 6. oktober 2015 @ 20:54

  5. Eiiiw! Havde du fået det perfekte foto, havde jeg nok spildt te på iPadden, for jeg har så pænt stor en slange-fobi, at bare gode billeder betyder ubehag. Jeg har ikke set stålorme eller værre her på matriklen i år. Hvis det skyldes Kamelens fjollen rundt, synes jeg, det er en virkelig fin sidegevinst ved hende 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 6. oktober 2015 @ 21:28

    • Jamen dog, Frue … går fobien ned i regnormestørrelse? Dem er der jo temmelig mange af i en have 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2015 @ 09:05

      • Nej, regnorm generer mig heldigvis ikke, og jeg kan sagtens flytte lidt rundt på dem (dog helst med handsker på), hvis de ligger i vejen for mit havearbejde. Men det har næppe noget med størrelsen, alene, at gøre, for selv små bitte stålorm kan jeg ikke have med at gøre. Og Lene er da bare totalt sej! Jeg ville til enhver tid nægte at bare nærme mig.

        Kommentar af Fruen i Midten — 7. oktober 2015 @ 09:35

        • Angst er sjældent en rationel følelse 🙂

          Kommentar af Ellen — 7. oktober 2015 @ 13:31

  6. Fruen i midten, Indiana Jones og jeg kan helt sikkert hurtigt blive enige, selv om jeg dog for at virke som en sej mor har rørt en slange i ZOO, uf!

    Kommentar af Lene — 6. oktober 2015 @ 22:28

    • Du er da en sej mor, Lene, uanset hvad … men så længe dyrene ikke er slimede – eller farlige – er det okay med mig.

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2015 @ 09:07

  7. Det var da godt nok en af de større snoge.. Jeg var nok hoppet lidt tilbage, tænk hvis den alligevel ikke var helt ufarlig.. Jeg bryder mig ikke om den slags kryb, uanset om de er farlige eller ej.

    Kommentar af Inge — 7. oktober 2015 @ 09:43

    • Det er da heller ikke ligefrem noget, jeg ønsker som husdyr, men det er jo en del af naturen og dermed interessant nok … for mig 😉

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2015 @ 13:30

  8. Jeg var nok blevet forskrækket, hvis den sådan lige var kommet ud af det blå, men ellers rører de mig ikke. Jeg kan sagtens stå og beundre dem hvis det er muligt, men jeg rører ikke ved dem. Fluesvampen er et flot eksemplar. Lige til et postkort.

    Kommentar af Pigen fra landet — 7. oktober 2015 @ 14:47

    • Den blev mere bange end jeg gjorde, for set fra dens synspunkt var det mig, der kom ud af det blå, mens den lige så fredeligt lå og solede sig.
      Fluesampen skulle helst have været foldet en smule mere ud for at være helt ideel, men jeg gad ikke vente 😉

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2015 @ 15:58


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.