Hos Mommer

4. oktober 2015

Nu har jeg knapper nok, men måske knap så meget stemme

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:10
Tags: ,

Det var det. Lidt træt i hovedet, men mæt – på alle måder mæt – og tilfreds efter en weekend i kvindesyslernes tegn. Jeg ved godt, at der findes mandlige strikkere, men de er sandt at sige ikke i overtal, selv om der dog har været en enkelt med engang på en festival.
Mad var der som sædvanlig næsten alt for rigeligt af, men jeg har holdt kraftigt igen – gik simpelthen næsten fra kosten fra og med i aftes … det ligner mig ikke, og jeg tror da også det er første gang det er sket, at jeg har spist så lidt, når jeg ikke selv har skullet yde en indsats for at blive mæt.
Jeg kunne nu også godt mærke, at jeg er vant til at røre mig mere, men jeg kunne desværre ikke tage mig sammen til at gå nogle lange ture, for selskabet inden døre var alt for hyggeligt.

P1080627P1080624

P1080629Jeg strikkede en sommerbluse færdig i maj, men har endnu ikke haft den på, fordi jeg ikke har kunnet finde de rigtige knapper til den. Da nogen hørte det, lokkede nogen mig lørdag formiddag til at køre i retning mod Fåborg til Stofmøllen, for de der ville garanteret have lige præcis, hvad jeg skulle bruge, så vi var fire, der drog af sted.
Det passede, må jeg nok sige. Jeg har aldrig i mit liv set så mange knapper på én gang. Eller så mange flotte patchworkstoffer. Eller så meget tilbehør. Eller så meget … af ALT. Der var, ud over det allerede nævnte, kjolestoffer, møbelstoffer, garner, bånd, flæser, broderier …
Jeg har måske nok, bortset fra de mange knapper, set så meget på én gang af de enkelte ting i specialforretninger, men ikke før set en forretning, der har så meget af alting inden for sy og strik. Puyhhhh, det var farligt, men jeg beherskede mig i rimelig grad og var bare glad over, at jeg fandt de helt perfekte knapper. Anette beherskede sig også og fordrev ventetiden med … at strikke, såmænd.

P1080637

På vejen hjem rundede en hel del af os en butik i Allerup lidt syd for Odense. Ejeren havde åbnet butikken fordi mange af os webstrikkere meget gerne ville aflægge hendes butik et besøg på vej hjem fra festivallen.
Også en meget spændende butik, desværre, kan man næsten sige, især hvis man har en rygrad som en kålorm … jeg beherskede mig dog igen i rimelig grad, købte kun fire nøgler garn og klappede derfor mentalt mig selv på skulderen, da jeg forlod butikken og satte næsen og bilen østover og hjem.
Det var en herlig weekend i strikningens og snakkens navn, men det var nu også rart at komme hjem igen. Der var en, der sagde, at hun sagtens kunne have, at denne strikkefestival varede en hel uge, men det synes jeg trods alt ikke. Det er dejligt at være sammen med ligesindede, og man lærer altid noget nyt, hvad strik angår, men for mig er det rigeligt med en weekend.

28 kommentarer

  1. Du milde moster Marie…Man kan jo knap nok overskue den knapreol. Den butik skal da vist på turlisten. Og er man træt, så er det da logisk, at man strikker i ventetiden… var det ikke det weekenden gik ud på?
    Og kost-ud/til-budet kan få selv øjnene til at blive mætte før tid!
    Kan godt tænke mig at stemmen er lidt ru… det er min i hvert fald… stemmebåndene føles lidt stramme! En uges strikkesnakkehyggeselskab ville nok blive rigeligt. Jeg var godt tilpas med lørdag-søndag!

    Kommentar af Anne Holtegård — 4. oktober 2015 @ 17:54

    • Jamen er det da ikke bare fantastisk med alle de knapper? Garn var det, der var relativt mindst af, selv om der såmænd var nok, men din Gitte ville sikkert blive helt mundlam af alle de lækre og flotte stoffer.
      En weekend er så alt rigeligt, ja. Alt med måde … den holder hver gang 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2015 @ 18:03

  2. Yep, en skøn weekend med masser strikkehygge, snak og ikke mindst masser af god mad {;o) tak for hyggeligt selskab {;o) og Allerup Strik, var et besøg værd, ikk’?

    Kommentar af nuuka04 — 4. oktober 2015 @ 18:16

    • Selv tak, søde Lona – og jo: Allerup var afgjort et besøg værd!

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2015 @ 18:35

  3. Velkommen hjem til lækker mad 🙂

    Kommentar af Lene — 4. oktober 2015 @ 18:40

    • Tak – er lige blevet færdig med at spise den 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2015 @ 19:14

  4. Jeg kan ikke finde et billede af de perfekte knapper …

    Kommentar af Rasmine — 4. oktober 2015 @ 19:13

    • De er for det første svære at fotografere fordi de er af perlemor, og for det andet er de først helt perfekte, når de er syet på, hvor de skal være. Jeg vil forsøge at forevige dem, når det er sket.

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2015 @ 19:16

      • Det er godt at have noget til gode 🙂

        Kommentar af Rasmine — 4. oktober 2015 @ 21:13

        • Nemlig 🙂

          Kommentar af Ellen — 4. oktober 2015 @ 21:21

  5. En weekend med ekstra meget af det hele: Snak, samvær, strik, garn, grin, uldne fristelser, mad og hygge. Jeg er fyldt helt op, så en uge ville jeg heller ikke holde til 😉
    Med den knapreol er jeg endnu mere opsat på at besøge Stofmøllen om en god måneds tid, men det er da nødvendigt med en indkøbsliste ellers vil jeg blive aldeles rundtosset! Tak for deling af hygge og vin.

    Kommentar af fiberfryd — 4. oktober 2015 @ 20:14

    • Ja, der var ekstra meget af det hele, selv om jeg ikke kunne spise så meget. Det tager jeg nok ingen skade af – og en uge ville så afgjort være for meget 🙂
      Du er simpelthen nødt til at besøge den biks! Giv Peter fri og giv dig selv en lille time til at gå og kigge og snuse i fred og ro.
      Selv tak – det var som altid en fornøjelse!

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2015 @ 20:37

  6. Tak for turen til Stofmøllen. Du forstår at vælge dine udflugtsmål. Jeg nøjedes med 2 nøgler fra Allerup. Flot butik.

    Kommentar af Anette — 4. oktober 2015 @ 20:39

    • Velbekomme … altid så hyggeligt at have dig med … og jeg så jo allerede i Stofmøllen, at du har en stærk karakter 😉
      Ja, det var en dejlig butik.

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2015 @ 20:47

  7. Holddaop, for en masse knapper. Godt, du fandt de rigtige. Det lyder som en dejlig weekend.

    Kommentar af Betty — 4. oktober 2015 @ 21:00

    • Kan man ikke finde den rigtige knap her, findes den ikke – og ja: Det var en på alle måder god weekend.

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2015 @ 21:22

  8. Der var vist ikke knap-hed på noget i denne weekend! Bortset fra lidt bevægelse.

    Kommentar af Jørgen — 4. oktober 2015 @ 21:15

    • Du har så ret i begge dele …

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2015 @ 21:22

  9. Det lyder som det har været en perfekt weekend. Svendborg vandrehjem er også et dejligt sted og jeg kan godt huske forplejningen fra sidst.
    Vejret kan I heller ikke klare over. Glæder mig til at deltage til næste år

    Kommentar af Merete — 4. oktober 2015 @ 22:33

    • Det er slet ikke så tosset med denne årlige friweekend – ærgerligt, at du ikke kunne deltage i år.

      Kommentar af Ellen — 5. oktober 2015 @ 08:24

  10. Nøøøj, hvor ville jeg slet ikke ku holde mig i skindet i Stofmøllen. Vi skal snart en tur til Odense, måske man skulle lægge vejen forbi Fåborg. Lyder som en dejlig weekend i strikningens tegn 🙂

    Kommentar af Margrethe — 5. oktober 2015 @ 08:14

    • Hvis man kan sy eller strikke, er Stofmøllen lige sagen!
      Det var en dejlig weekend 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. oktober 2015 @ 08:25

  11. Den butik går da ikke ned på knapper, sådan lige de første par dage.. 🙂

    Kommentar af Inge — 5. oktober 2015 @ 10:00

    • Det tror jeg du har helt ret i … 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. oktober 2015 @ 11:29

  12. Sikke en masse knapper – der findes tre forskellige ord, et navneord, et tillægsord og et biord. Tillægsordet bøjes som andre tillægsord i køn og tal, f.eks. et knapt svar, knappe svar. Et biord bøjes aldrig – derfor hedder det ‘men måske knap så meget’.

    Kommentar af Elsebeth — 5. oktober 2015 @ 17:35

    • Det er jo så både rigtigt og forkert, det du skriver her, men jeg må desværre erkende, at du har ret i, at i min overskrift skal det være knap uden t. Det bliver rettet lige om lidt, og det gør egentlig kun overskriften bedre 😉
      Det kan dog godt hedde knapt som biord; det afhænger af betydningen – eksemplet her er fra Sproget,dk: 1: “Der blev uddelt knapt (sparsommeligt) afmålte rationer.” og 2: “Man forstår knap (næsten ikke) hvad han mener.”

      Kommentar af Ellen — 5. oktober 2015 @ 17:54

  13. Jeg var næsten bange for, at det var et af dine rum, der pludselig havde fået knap-fyld.
    Det må være skønt sådan at blive fyldt op med erfaringsudveksling om sin hobby.

    Kommentar af conny — 7. oktober 2015 @ 12:15

    • Haha – det er vist lige voldsomt nok til hobbybrug 🙂
      Det er bare så hyggeligt.

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2015 @ 13:10


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.