Hos Mommer

1. oktober 2015

Det bliver da værre og værre …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:13
Tags: ,

Heldigvis er der tilsyneladende ingen, der får ondt af de yderst irriterende svindlere, der forsøger at lokke oplysninger ud af folk med det formål at tømme deres bankkonti, og hjælper dem med at formulere deres skrivelser, så de kan forveksles med dansk.
Jeg fik igen en mail i går. Der går gerne en lille måneds tid imellem dem, men så kommer de i små bølger, hvor flere forskellige bruger den samme formulering. Når man muser hen over linket, opdager man, at det fører forskellige steder hen fra mail til mail, selv om teksten naturligvis er den samme.
Den fra i går slog rekorden, hvad dårligt dansk angår. Hvis nogen hopper på den her … nej, jeg må hellere lade være med at skrive, hvad jeg mener om dem, der gør det …

Danske Bank

Selv om jeg selvfølgelig ikke ligefrem synes det er sjovt at få disse mails, så får jeg for det første ikke flere, end jeg synes det er til at overse, og for det andet nyder jeg efterhånden næsten at se, hvilke sproglige uhyrligheder de nu har fundet på at divertere mig med.
Nedenstående herunder giver et tydeligt eksempel på, hvad der sker, når man slår et ord op og ikke slår det op den modsatte vej.
Det lærte jeg meget hurtigt at gøre netop for at undgå fejloversættelser – det kan snyde meget, fordi ordene ofte har flere betydninger. Jeg lærte efterhånden at vurdere, fra hvilket sprog noget var oversat fra, men det kan jeg ikke gennemskue i dette tilfælde. Jeg tror ikke, det er engelsk, selv om der er andre tegn på, at det godt kunne stamme derfra. ‘On’ før datoen, fx, og at imperativ og infinitiv har været stavet ens.

Uforløste pakken

Stakkels ‘pakken’. Hvis nu tumperne havde gidet gøre lidt mere ud af det, havde de måske fundet ud, at uforløst betyder noget helt andet:

Uforløst 2

Det er nok det der ‘indestængt’, der har snydt … men okay – hvis det giver pote, er der jo heller ingen grund til at gøre mere ud af det. Men for 117. gang: Jeg.forstår.simpelthen.ikke, at man kan falde for dette!

NeiiiiijjIgenigen har jeg rundet FB, og denne person har igenigen svære problemer. Det er næsten synd, men han finder forhåbentlig aldrig ud af, jeg bruger ham som skrækeksempel.
37,5 % fejl er meget godt klaret: velbekomme, en gruppe og hedder. Der er ganske vist andre end gutten her, der tror, det hedder velbekom, men det gør det altså ikke … det ord findes ikke på dansk.

Nu er I muligvis ved at være godt trætte af denne slags indlæg fra min side, men som sagt er jeg på en eller anden måde besynderlig fascineret af fænomenet i en så tilstrækkelig grad, at jeg er nødt til at vise de værste eksempler frem. Sæt nu, I slet ikke finder den slags i jeres mail …

30 kommentarer

  1. Det er forskrækkeligt som det foregår, og man må da ikke håbe tåberne får held med deres forehavende. Jeg spekulerer på hvorledes den store gruppe funktionelle analfabeter fra folkeskolen klarer sig i denne sammenhæng. Måske er det blandt dem svindlerne finder deres “kunder”.

    Kommentar af Jørgen — 1. oktober 2015 @ 16:27

    • Jeg har også tænkt på, at det vel næsten må være dem, der hopper på den, fordi de ikke opdager det elendige dansk. Men … uanset om det havde været perfekt, bliver vi jo bombarderet med, at man IKKE på klikke på links i mistænkelige mails, og at banker og deslige aldrig vil henvende sig til os på den måde.

      Kommentar af Ellen — 1. oktober 2015 @ 18:03

    • Det er næppe gruppen af skolens funktionelle analfabeter, som går i fælden. Vi der lærte at klare os på trods af – og ikke på grund af – samfundet, har udviklet et filter, som redder os fra mange fælder.
      Brevene besvares af samme gruppe af skolelærere, tandlæger og kontorfuldmægtige i Statens Kontrolcenter for Skæve Cykelhjuls 3. kontors 4. afdeling, som i 80-erne købte Henriksens skibsanparter og som for 10 år siden lavede renteswap med sikkerhed i svigermors rækkehus.

      De har både ære og penge at miste, så de betaler ved kasse 1 uden at kny. Nabo og politi vil aldrig høre om fejltrinnet.

      Kommentar af Farmer — 2. oktober 2015 @ 05:50

      • Det er jo også en mulighed … er det en teori, du har, eller har du belæg for den påstand? De nævnte faggrupper burde i teorien være tilstrækkeligt begavede til, at de forstår beskederne om ikke at klikke på links i suspekte mails.

        Kommentar af Ellen — 2. oktober 2015 @ 09:20

        • Det er en teori, som jeg dog grunder på to ting.
          1. Jeg var engang i 90-erne en del af et lille team, som arbejdede med at sætte realistiske tal på et projekt for en alternativ husdyrproduktionsgren.
          Projektmageren havde med helt urealistiske beregninger sat investorerne en uopnåelig indtjening i sigte, og det arbejdede disse investorer på et juridisk efterspil på.
          Investorerne var alle sammen personer med skolemæssig baggrund fra skolelærere og op efter. En jurist og et par tandlæger var også i flokken.
          Da vort arbejde var udført ville ingen lægge navn til at køre en ellers oplagt sag. Vi fik vor hyre; men resten løb ud i sandet grundet risiko for at tabe ansigt ved at stå frem med, at man havde investeret ud fra så himmelråbende tåbelige budgetter.

          2. Ved den berømte renteswap-bølge omkring 2006 var flere af mine kolleger og folk fra andre brancher ude at fortælle om deres -i egne øjne- risikofrie fidus til stort set at udradere terminsomkostningerne.
          De var en blandet flok; men fælles for dem var, at de hørte til blandt de mest veluddannede og investeringserfarne mindre erhvervsdrivende.
          Halv-husmænd som jeg selv takkede nej til de tilsyneladende lette penge.
          Jeg husker tydeligt ordvekslingen mellem den søde pige fra Nykredit og jeg hen over vort køkkenbord:
          “Det der SWAP betyder da bytte, ikke sandt?”
          “Jo, lige netop” nikkede hun.
          “Jamen skal vi så ikke ud og finde nogen at bytte med ?”
          “Jo, jo; men det er ikke noget problem. Det er der mange institutionelle investorer, som gerne vil.” svarede hun smilende.
          “Ja se, det er jo netop det, som gør mig noget nervøs ved det der foretagende.”
          Vi drak kaffen ud, og jeg sagde pænt farvel. Havde jeg skrevet under på de papirer om 6 mill swap i Franc havde jeg i dag været 2,3 mill fattigere; eller rettere: Sat ud af gården!

          Hvis noget ser ud til at være for godt til at være sandt, så er det det som regel også.
          Men det læres ikke på seminarier og de højere læreranstalter.
          Det læres i livets skole, og den starter tidligt for dem som bliver sat nederst i klassen.

          Kommentar af Farmer — 4. oktober 2015 @ 14:52

          • Du godeste for et par historier, du der kunne fortælle. Det lyder jo altid indlysende bagefter, men jeg er nu 100 % sikker på, at jeg aldrig havde sat så mange penge på én hest. Man fordeler goderne og spreder investeringerne. Lidt det samme som Roskilde Bank-sagen. Jeg har da lidt ondt af dem, der mistede alt, men igen: Jeg ville aldrig nogen sinde have haft investeret alt i ét papir – uanset i hvad og til hvem er det det mest tåbelige man kan gøre.

            Kommentar af Ellen — 4. oktober 2015 @ 16:09

  2. Sådan nogle uforløste pakker, især når de er i upassende bestemt form, er nok ikke til at spøge med. Jeg ville ikke turde hente den. 😉

    Kommentar af Henny Stewart — 1. oktober 2015 @ 18:40

    • Haha, nej, det har du ret i – de kan jo være sprængfarlige 😀

      Kommentar af Ellen — 1. oktober 2015 @ 18:44

  3. Jeg er overhovedet ikke træt af dine sprogindlæg. Det sker, at jeg føler mig lidt ramt, og det er jo ikke det værste, der kan ske.

    Jeg har også fået meddelelsen om den uforløste pakken. Var der ikke også nogle trusler om, at jeg ville komme til at betale for hver dag, jeg ikke hentede den pågældende pakke efter en vis frist?
    Og ja, det er nok de svært ordblinde og muligvis de nye indbyggere i landet med anden baggrund end dansk, der kunne tænkes at åbne linket.

    Kommentar af Kirsten — 2. oktober 2015 @ 01:12

    • Hehe, nej, det er nok ikke det værste 🙂
      Den må komme i to udgaver, den pakkemail, for i min var der trods alt ingen trusler.
      Det vil jeg også tro, men Farmer herover har en anden ide om det.

      Kommentar af Ellen — 2. oktober 2015 @ 09:22

  4. Bestemt ikke træt!!
    Der burde være flere gabestokke til sprogtåbeligheder. Avisernes netudgaver kan end ikke holde overskrifterne rene for grove fejl.
    Generelt går det mig lige i denne tid på, at så mange ord bliver delt i to. Mon det er noget med stavekontrollen?

    Kommentar af Farmer — 2. oktober 2015 @ 05:34

    • Der er skam også flere gabestokke end min, men problemet er nok, at de, der ønskes ramt, ikke læser med hos sådan nogle irriterende pedanter som os 🙂
      Særskrevne navneord irriterer også mig grusomt. Det er afsmitning fra engelsk, men i så overdreven en grad, at folk deler selv engelske ord, som ikke skal deles. Mange skriver fx week end og work shop, men begge skal i ét ord (og heller ikke med bindestreg 😉 ) – og nej, stavekontrollen fanger dem ikke, fordi ordene findes som enkeltord, og derfor foreslås der fejlagtigt, at de deles.

      Kommentar af Ellen — 2. oktober 2015 @ 09:26

  5. Hehe.. de uforløste tåbeligehder står i kø.. 🙂

    Kommentar af Inge — 2. oktober 2015 @ 09:09

    • Ja, men de forårsager ikke uforløst irritation hos mig – den skal nok komme ud! 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. oktober 2015 @ 09:27

  6. På sin vis er det jo meget godt, at disse mærkelige svindlere ikke er så gode til dansk, for så kan man da sortere dem fra. Og det bliver først den dag, hvor landets banker og diverse halv- og heloffentlige væsner formulerer sig lige så ubehjælpsomt, at vi for alvor kommer i knibe 🙂 At såkaldt almindelige mennesker staver og formulerer sig som brækkede arme, er jo i første omgang mest synd for dem selv, men jeg kan alligevel ikke lade være med at spekulerer på, hvad det betyder for de formulerings- og stavesvage, at de dagligt bombarderes med andres fejl fx på facebook, i butikkerne og endda i medierne?

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. oktober 2015 @ 09:54

    • HA – jeg havde slet ikke tænkt den omvendte tanke, at de offentlige instanser selv ansætter dårligere og dårligere stavere 🙂
      Men det gælder jo stadigvæk, at man IKKE skal klikke på links fra instanserne. Hvis de er ægte, fortæller de bare, at man skal logge sig ind på normal vis, fordi de har noget vi skal se.
      Jeg tror ærlig talt, at de er komplet ligeglade … at de enten slet ikke ser det eller tænker, at ‘bombardementerne’ ikke vedkommer dem.

      Kommentar af Ellen — 2. oktober 2015 @ 10:03

      • Det, jeg mente, var, at i de gode gamle dage, hvor vi var yngre, end vi er nu, da læste vi i vid udstrækning kun (nogenlunde) korrekt dansk. Fordi der blev læst korrektur på de trykte bøger, fordi typograferne fangede journalisternes værste brølere, og fordi de sociale medier ikke var opfundet, således at hr. og fru Menigmand alene skrev indkøbssedler og fødselsdagskort til deres mostre. Altså så vi ikke så meget vrøvl, og måske ligger alt det indlæste nu som grundlag for vores evne til at stave (nogenlunde) rigtigt? I hvert fald kan jeg godt, når jeg er i tvivl, blive enig med mig selv om, at et ord ‘ser forkert ud’, og hvis det støder mig visuelt, er det nok stavet forkert. Donnaen, som er vokset op med forfærdelig meget ordvrøvl alle steder, kan umuligt have det samme visuelle filter. Tænker jeg.

        Kommentar af Fruen i Midten — 2. oktober 2015 @ 10:51

        • Jamen vi er aldeles enige. Alle og enhver skriver overalt i dag, så vi ser også alle dem, der ikke kan skrive/stave.
          Desværre kan det hurtigt blive en ond cirkel, som du er inde på … det er lidt spændende, hvordan det hele ser ud om 10-20 år … jeg har trods alt svært ved at forestille mig fuldstændigt anarki 🙂

          Kommentar af Ellen — 2. oktober 2015 @ 21:56

  7. Du må endelig ikke stoppe dine sprogindlæg – jeg morer mig hver gang. Jeg drømmer om at en af dem ringer til mig. Så vil jeg prøve at holde dem hen med snak lige så længe som den gamle dame, der var i medierne for et stykke tid siden fordi hun kunne holde dem hen i 34 minutter (var det vidst).

    Jeg er med i en rigtig god Facebookgruppe, der hedder “Support pc og andet”, og der er der flere gange stillet spørgsmål om den med den uforløste pakke. Nogen er ved gud hoppet på den og er kommet til at betale for at få deres filer låst op igen, da den er såkaldt ransomware, der krypterer ens filer.

    Kommentar af Stegemüller — 2. oktober 2015 @ 10:16

    • Du godeste, er det så farlig en mail? Jaja, folk er i mine øjne selv lidt ude om det, når de bliver ved med at klikke på suspekte links.
      Den skønne gamle dames personlige rekord var på 76 minutter! Bare ab efter hende – de har rigtig godt af at blive taget lidt ved r…. – og at blive forsinkede … 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. oktober 2015 @ 10:40

  8. Det er godt nok længe siden, jeg har fået mail af tilsvarende uforløst sproglig karakter.
    Der dukker de mærkeligste ting op på facebook ind i mellem, men dem kan man jo hoppe over, slå fra… At folk hopper på tilbud om dit og dat af utroværdigt billige tilbud undrer mig stadig!
    Det irriterer/ærgrer mig langt mere at aviser og TV ikke kan stave. At de ikke lige kigger en gang ekstra før de sender det ud i cyberspace… Når rulleteksten kører med åbenlyst tåbelig tekst i flere timer uden at det rettes….
    Der er nok stof til flere underholdende indlæg fra deres side til din side.

    Kommentar af AnneHoltegård — 2. oktober 2015 @ 10:19

    • Verden er en evig kilde til undren …
      Vi er så ganske enige i, at det er de såkaldt professionelle, der generer mest. At Hr. og Fru Hansen har svært ved at stave, er primært deres eget problem, men medierne … altså!
      Jeg løber aldrig tør for stof. Spørgsmålet er, om jeg løber tør for læsere 😉

      Kommentar af Ellen — 2. oktober 2015 @ 10:42

  9. Jeg tvivler på at du løber tør for læsere lige med det samme…..
    Jeg hører også til dem, der bliver edderspændt over den daglige ringe stavning. Den genererer flere dårlige stavere, er jeg helt sikker på. Noget med at jo flere gange man ser den forkerte stavning, jo mere usikker bliver man på egen stavning.
    De (iøvrigt helt fortræffelige) yngre generationer i min familie staver så jeg græmmes. Og de gider HELT KLART ikke høre på mine rettelser, som dem er jeg nødt til at holde for mig selv.
    Og trøste mig med at når sproget er helt gået i udu har jeg sikkert forlængst trukket kirkegårdens blomstertæppe hen over mig 😉

    Kommentar af Den Gamle Krage — 2. oktober 2015 @ 11:41

    • Det genererer sikkert usikkerhed, som du siger, men jeg håber ikke du har ret i din spådom om, at sproget vil gå helt i udu 🙂
      Jeg har heldigvis nogle meget, meget fornuftige unge mennesker i min familie, som sender deres opgaver til korrektur hos mig, sikkert fordi jeg har fået dem overbevist om, at bedømmernes fokus helst skal være på stoffet og ikke fejlene 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. oktober 2015 @ 21:32

  10. *tilbage*
    Fortsæt endelig med sprogindlæggene. Kan betro dig at dine sprogindlæg er nogle af de få der er blevet læst konsekvent herfra. Og det sker også ind i mellem at jeg føler mig lidt truffet, da jeg jo ikke har samme sproglige skarpskytte syn – og faktisk ikke er ret god til teoretisk grammatik. Det begrænser jo så hvor meget jeg kan lære, for jeg fatter ikke altid hvad du mener, når du retter på andre.

    Og uforløste pakker – det er et udtryk jeg vil forbinde med noget ganske andet og en problemstilling mænd måske har lidt nemmere ved at genkende end kvinder.

    Kommentar af overleveren — 2. oktober 2015 @ 12:53

    • Tak … og det gør ikke spor, hvis du føler dig truffet – så har mine brokkerier da haft en effekt 🙂
      Hehe – jeg kan se, hvad du mener, men det kommenterer vi ikke nærmere 😉

      Kommentar af Ellen — 2. oktober 2015 @ 21:34

  11. Spam mails giver gode eksempler på det uhensigtsmæssige i at bruge maskinoversættelse, selvom feks google translate faktisk er blevet bedre med tiden 😳

    Kommentar af Pollyanna — 2. oktober 2015 @ 15:31

    • Ja … lidt bedre. Men også kun lidt … og slet ikke godt nok, men det er fint, at der stadig er arbejde til oversættere og brokkemateriale til sådan nogle som mig 😉

      Kommentar af Ellen — 2. oktober 2015 @ 21:36

  12. Din blog ville jo slet ikke være den samme uden de sproglige brokkerier. Så kan vi jo hver især krybe i flyverskjul, hvis det er, vi føler jorden brænde under os 🙂
    Words stavekontrol har bestemt ikke gjort noget godt for ingeniørers og andres staveevner.

    Kommentar af conny — 3. oktober 2015 @ 11:19

    • Nemlig – man bestemmer da heldigvis selv, hvad man vil læse.
      Helt enig – og rigtig mange tror desværre, at den stavekontrol har ret!

      Kommentar af Ellen — 3. oktober 2015 @ 21:34


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.