Hos Mommer

28. september 2015

Et historisk blogtræf!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:48
Tags: , ,

Hvor heldig har man lov at være? Først arrangerede Jørgen og jeg et blogtræf i slutningen af september, hvor vi beskedent krydsede fingre for, at det i det mindste ikke ville regne, og fik et vejr, der var en julidag værdig. Dernæst udrettede samme Jørgen små mirakler og fik en af beboerne på Vemmetofte til at vise rundt og fortælle ikke blot om klostret og lidt af dets historie, men også om, hvordan det er at bo der i dag i en af lejlighederne.

P1080514

Vi gik først ud til den den store Musesten, om hvilken der florerer op til flere mere eller mindre sandsynlige forklaringer på, hvorfor den ligger lige her.
Dernæst gik turen til Vemmetofte Kloster, hvor vi gik lidt rundt i parken, mens Jørgen fortalte en masse. Han er født i det gamle apotek i Vemmetofte, og begge hans forældre har arbejdet på klostret.

P1080521

John og jeg har kørt forbi det smukke kloster snesevis af gange, men har naturligvis aldrig været inden for dets døre. Det var i mange år et såkaldt adeligt jomfrukloster, til hvilket aristokratiet indforskrev døtrene i en tidlig alder, for sæt nu de ikke blev gift … hvad i alverden skulle man så stille op med dem? I endnu ældre dage blev de nonner, sandsynligvis ikke med deres gode vilje, men efter reformationen nedlagdes de fleste af landets ‘rigtige’ klostre. Man fortsatte med konceptet, men de skulle ikke længere aflægge nonneløfte. Der er en fin artikel om dets historie her, og Jørgen har en blog om det her, hvor P1080543P1080538historien har en langt mere personlig tilgang.

Marianne Zenius Kreutzmann, som er kulturetnolog, bebor i dag en af lejlighederne, og hun gad godt vise os nysgerrige rundt i klostret – og så sandelig også sin egen lejlighed. Marianne har boet i Provence i mange år og har skrevet kulturhistoriske kogebøger om det provencalske køkken. Hun var en levende formidler og vi var alle 10 meget glade for at have fået denne mulighed, hun gav os i går.
Vi startede i klosterkirken, som også fungerer som almindelig sognekirke. Dronning Margrethe II, som er protektor for klostret, har broderet messehagelen i 2010.
I mange af rummene i klostret sås smukke, gamle gyldenlædertapeter; nogle steder med matchende stole.
Hvad der (også) imponerede mig var, at det ikke er et museum, hvor tingene dårligt nok må kigges på og da slet ikke berøres; dette er et hjem for et antal ganske almindelige mennesker – næsten da – som bor her og bruger alle rummene. I ét rum spises der; i et andet drikkes kaffen måske. Så er der værelset, hvor man kan sidde og læse dagens aviser og så videre og så videre.
Beboerne laver selv deres morgenmad, men får en udsøgt frokost og to retter til aften. Marianne læste en ugemenu op for os – jeg ville blive tromletyk på rekordtid, hvis jeg boede på Vemmetofte …

Herunder er spisestuen. Marianne sidder altid ved dette lange bord og spiser. Som det måske kan ses på bordenes opstilling, er der nogle, der foretrækker at sidde alene; andre at sidde to og to – man kan få det, næsten som man vil have det.
Det bliver husket, at den-og-den vil have kaffen i en stor tekop, den-og-den drikker vand osv. – alle små særheder/ønsker bliver husket og efterlevet.

P1080555

Det er ikke et alderdomshjem. Rollatorer og rullestole er ikke en mulighed her, så man skal være selvhjulpen.
Det var simpelthen så interessant at høre Marianne fortælle – også om den udvikling, der er sket bare på de 4½ år, hun har boet her. Uden at gå i detaljer kan jeg røbe, at hendes egne ord var, at 68-generationen er rykket ind på Vemmetofte Kloster …
Der er nu ærlig talt visse repræsentanter for 68-generationen, jeg har temmelig svært ved at se for mig i disse omgivelser, men Marianne uddybede, og vi kunne sagtens se, hvad hun mente.

P1080563

Dagen afsluttedes i Den Stråtækte, hvor vi til alles store glæde kunne sidde oppe på terrassen og indtage kaffen, bollerne og konfektkagen. Herligt, herligt, herligt – alene det at kunne fremvise alle de bare arme d. 27. september …
Jørgen skrev til mig i dag, at han havde været så betaget af udsigten, at han helt glemte at trykke på knappen, da han tog et billede af den …
Deltagerne var Conny, Kisser, Inge og Hasse, Pia og Allan, Jørgen med hustru, samt selvfølgelig John og undertegnede.
Det var godt, hyggeligt, dejligt, interessant og tåler nok en gentagelse på et eller andet tidspunkt.
Det er altid rart at få sat ansigter på de mennesker, man i forvejen føler, at man kender allerede.

32 kommentarer

  1. Vidunderlig dag. Tusind tak for godt selskab og udsøgt servering.
    Den Stråtækte – det perfekte sted 🙂
    Også skønt at komme en tur i tidsmaskinen og tænke tilbage på mange gode stunder i Vemmetofte.

    Kommentar af Kisser — 28. september 2015 @ 16:11

    • Selv tak – det var nemlig en dejlig dag. Tidsmaskiner er en god ting 😉

      Kommentar af Ellen — 28. september 2015 @ 16:21

  2. Lyder som et spændende oldekolle!

    Kommentar af Eric — 28. september 2015 @ 17:16

    • Meget spændende – lige noget for dig, kunne jeg forestille mig.

      Kommentar af Ellen — 28. september 2015 @ 18:00

  3. Tak for en dejlig dag. Helt igennem god planlægning, selv vejret havde I styr på.. 🙂

    Kommentar af Inge — 28. september 2015 @ 19:43

    • Selv tak og velbekomme.
      Ja, er det ikke utroligt? Det må være Jørgens skyld, for jeg har kappet de forbindelser for længst 😉

      Kommentar af Ellen — 28. september 2015 @ 19:53

  4. Tusind tak til dig og de andre deltagere for en dejlig dag sydpå. Det var virkelig interessant at se og høre om Vemmetofte Kloster. Især kirken var jeg meget fascineret af.
    Og din kage lagde sig virkelig godt i maven!

    Kommentar af conny — 28. september 2015 @ 19:56

    • Selv tak, Conny. Det var dejligt, at du kunne deltage … og nu må barnebarnet vist gerne snart komme, tror jeg …
      Ja, den lægger en god bund, så det ikke er nødvendigt med så meget aftensmad 😉

      Kommentar af Ellen — 28. september 2015 @ 20:00

  5. Nøj, hvor jeg bare slet ikke ærgrer mig over ikke at kunne være med. NOT! Dejligt, at alt klappede. Endda vejret. Og den rundvisning var I da ikke uheldige med 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 28. september 2015 @ 21:32

    • Selvfølgelig ærgrer du dig ikke – det var jo en rigtig møgdag 😉
      Det var en dejlig overraskelse, Jørgen kom med der – og vi må gentage blogtræfsuccesen en anden gang, så du kan komme med. Eller du kan arrangere et i Jylland! Var det ikke noget?

      Kommentar af Ellen — 29. september 2015 @ 08:56

  6. Det var helt igennem en fantastisk dag med en masse dejlige mennesker. Klosterbesøget var en dejlig overraskelse. Man blev jo fyldt helt op med informationer, så det er svært at huske og rumme dem alle.
    Tak for et godt initiativ og en rigtig dejlig dag, siger vi begge.

    Kommentar af Pigen fra landet — 28. september 2015 @ 21:59

    • Det var lige præcis hvad det var! Selv tak og velbekomme 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. september 2015 @ 08:57

  7. Sikken en dejlig dag og sikken et dejligt vejr! Jeg troede i spiste ved de gamle udskårne stole – sikkenogle skrummeler! 🙂

    Kommentar af Donald — 28. september 2015 @ 22:17

    • Vi blev dog ikke inviteret på mad på Vemmetofte – men det var en dejlig dag alligevel 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. september 2015 @ 08:58

      • Det var meget bedre at sidde på terrassen – det tænkte jeg da jeg så de tunge, men fine Vemmetofte-Stole 🙂

        Kommentar af Donald — 29. september 2015 @ 10:59

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 29. september 2015 @ 12:02

  8. Hvor ser det spændende ud. I har både fået kultur og natur. Og kaffebord hjemme hos jer. Det kunne vist ikke fås bedre. 😉

    Kommentar af Betty — 28. september 2015 @ 23:30

    • Det var en succes, det hele – det var så dejligt, for man er jo altid en smule spændt … 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. september 2015 @ 08:59

  9. Hvor var I heldige med vejret! Trist, at jeg måtte undvære selskabet og besøget i klostret, men til gengæld har jeg lært at tvebinde og har lykkeligvis undgået at købe for meget garn 😉

    Kommentar af fiberfryd — 29. september 2015 @ 00:14

    • Vi savnede jer da også, men vi håber der bliver en anden lejlighed til at mødes.
      Du må fortælle om tvebinding i weekenden. Måske vise hvordan? Garnkøb kan nok foretages i Svendborg, hvis du synes du mangler 😉

      Kommentar af Ellen — 29. september 2015 @ 09:00

  10. Sådan en dag har man med sig i meget lang tid, dejligt. Trist at Nordjylland er så langt væk fra Sydsjælland 🙂

    Kommentar af Lene — 29. september 2015 @ 09:19

    • Ja, det har man – og jeg har, som du måske har set, lige foreslået Fruen i Midten, at hun arrangerer et blogtræf i Jylland 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. september 2015 @ 09:31

  11. Dejlig dag. Dejlig læsning. Jeg har ventet med at læse til jeg selv har skrevet – og det er sket nu. Med link og det hele. Lad os bare kalde det en succes.

    Kommentar af Jørgen — 29. september 2015 @ 16:44

    • Jeg er ganske enig i, at vi godt kan tillade os at kalde søndagens arrangement for en succes 🙂
      Jeg kigger over og læser …

      Kommentar af Ellen — 29. september 2015 @ 19:01

  12. Det lyder bare så spændende… Både gåtur og rundtur og fremvisning… Sensommersol og gode oplevelser….
    Man kan kun ærgre sig over, at der er så meget vand imellem vest og øst. Og at jeg lige har været i Kbh!

    Kommentar af AnneHoltegård — 29. september 2015 @ 18:35

    • Jeg synes også, at der er irriterende langt indimellem. Bare broen ikke skulle betales for, så kunne man godt krydse Storebælt lidt oftere. Jeg har jo også ret tit sukket over, at der er så langt til Jylland 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. september 2015 @ 19:02

  13. Det lyder til at have været en rigtig dejlig dag i det fantastiske sommervejr. Det er sørme godt planlagt. Jeg vil give Eric ret i, at det (Vemmetofte) lyder som et godt oldekolle. Lige noget for mig selv om jeg er 10 år for ung til at være en rigtig 68’er 🙂 Det er da rart, der stadig er noget, man er for ung til…

    Kommentar af Stegemüller — 29. september 2015 @ 20:18

    • Ja, det må være en rar tanke, at man stadig er for ung til noget – det oplever jeg godt nok sjældent efterhånden 🙂
      Vi havde en dejlig dag, og vejret kan vi jo kun være glade for også var med os.

      Kommentar af Ellen — 29. september 2015 @ 21:17

  14. Det havde været en rigtig dejlig oplevelse for mig at deltage i blogtræffet, men desværre lykkedes det ikke dennegang. Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 29. september 2015 @ 23:24

    • Ja, det var ærgerligt, men man bestemmer desværre ikke altid selv …

      Kommentar af Ellen — 30. september 2015 @ 09:22

  15. En skam vi ikke var med … forhåbentlig kommer der en ny mulighed 🙂 men der sker så meget nyt lige nu herovre på både job-og boligfronten 😉
    I øvrigt kan jeg da konstatere, at direktøren for klosteret – Leif J. Madsen – er en af mine gamle klassekammerater og desuden er vi vokset op i samme gade i Vejen!

    Kommentar af Per Teilmann — 30. september 2015 @ 19:08

    • Nej, hvor er det dog morsomt, Per – du skulle da virkelig have været med i søndags.
      Sig mig … hvad sker der lige derovre hos jer? Bolig- OG jobfront? Kan du så se at få skrevet og orienteret os! 😉

      Kommentar af Ellen — 30. september 2015 @ 19:42


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.