Hos Mommer

24. september 2015

… Jeg går KUN på stierne!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:00
Tags:

“Jeg vil gerne med ud og samle svampe, men jeg går altså kun på stierne! Jeg er øm i mine knæ fra det ujævne terræn i går.”
Disse var Johns ord i går, da jeg spurgte, om han orkede at tage ud igen.
Der var ikke så meget andet at gøre end acceptere – han kunne bare gå på stierne, mens jeg gik lidt ind i skoven uden at gå længere væk, end at vi stadig kunne høre og/eller se hinanden.

Jeg går KUN på stierne

Så meget for det. Vi havde ikke gået mere end nogle få hundrede meter langs en sti, før manden rendte rundt i et særdeles ujævnt terræn. Han bliver grebet af jagten, gør han, og gudskelov for det, for han var den, der fandt flest Karl Johan.
Nu står tørremaskinen og arbejder for føden, så at sige … stuvende fuld af kantarel og Karl Johan. Den er jeg godt nok glad for, den maskine, for jeg er ikke vildt begejstret for frosne og genoptøede svampe. De ændrer for meget smag, synes jeg.

Kivik (2)Kivik (3)

Vejen gik hjem over Kivik i dag. Der er ellers ‘Äpplets dag’ i den kommende weekend, men eftersom vi har aftaler både i morgen og på søndag, må vi vente til næste år med at se, hvad det er for et show.
Vi ville have haft fat i nogle ‘årgangsflasker’ med æblemost til Charlotte. Det er naturligvis ikke årgangsmost, men min betegnelse for det, fordi der på de enkelte flasker står hvilken specifik æblesort det er, plus hvilken slags mad netop denne sort passer bedst at drikke til. Min ikke vindrikkende Charlotte faldt pladask for konceptet sidste år, hvor hun samtidig, i en æblemostsmagning, kunne konstatere hvor stor forskellen rent faktisk er på de forskellige sorter – også når der bliver lavet most af dem.
Desværre havde de endnu ikke den slags most – ingen af de pågældende æbler var modne endnu, desværre … “om nogle uger, men vi har desværre ikke engang en dato endnu”, sagde damen.
Pyt. Charlotte må have dem til jul, så … der var masser frisk most fra årets høst, både med og uden frugtkød, filtreret og ufiltreret, og jeg købte af det hele, for det smager supergodt alt sammen.
Plus noget æblecidermarmelade – trevlig och god at ha til ostbrickan – det må lige afprøves …

Og endelig: I vore snydetider, hvor der bliver svindlet med alt lige fra hestekød til folkevogne, er det interessant at se, at man føler sig nødsaget til at understrege, at der virkelig også er æg og bacon i en æg & bacon-sandwich. Meget betryggende … og det smagte som hønseæg og svinebacon …

P1080501

14 kommentarer

  1. Hvor mange kg. spiselig rørhat blev det så til denne gang?
    Hvordan undgik du at købe fiskedelikatesser hos Buhres Fisk? 😜
    Irma har enkelsorts (Gråsten, Aroma, Elstar og Cox Orange) æblemost. Om det er sidste eller dette års høst ved jeg ikke, men godt og forskelligt smager de. 😋😋😋😋

    Kommentar af Kristine — 24. september 2015 @ 18:32

    • Kun 2,250 kilo…
      Ganske enkelt ved slet ikke at køre til havnen i Kivik – vi kørte direkte til ‘musteriet’.
      Har de det? Jeg kommer ikke så tit i Irma – mon de handler i Kivik? De smager lige så forskelligt som æblerne gør. Måske ikke specielt overraskende, men det er normalt ikke noget, man tænker over.

      Kommentar af Ellen — 24. september 2015 @ 19:08

  2. Ja som så mange andre har John et stanpunkt, til han vælger et andet 🙂

    Æblemarkedet i Kivik kan jeg varmt anbefale, vi var der tilfældigt for nogle år siden.

    Kommentar af Inge — 24. september 2015 @ 18:51

    • Ja, på det punkt er han ikke anderledes end alle os andre 🙂
      Det kan jeg godt huske du har sagt, og jeg tænkte på dig, da jeg så skiltene, men det må vente til næste år.

      Kommentar af Ellen — 24. september 2015 @ 19:11

  3. Køb æblemost fra Guldborgsund Frugt, det er samme koncept, og de har vundet en fin pris, for Danmarks bedste most. Der er dog ingen etikette på, hvad den kan drikkes til, fordi det er en smagssag, mener fabrikanten. Nogle er til søde og andre til syrlige uanset hvad de drikkes til.

    Kommentar af Pia — 24. september 2015 @ 20:04

    • Så de kan også? Ja, det er et rigtig godt koncept, når nu der er så stor forskel på æblerne.
      Selvfølgelig er det en smagssag; det er det også med vin, men derfor er det nu meget sjovt at se, hvad sagkundskaben mener om det – det giver kun et ekstra og pudsigt lille personligt twist til mosten.

      Kommentar af Ellen — 24. september 2015 @ 20:15

  4. Hvor ser det øverste billede eventyrligt ud.
    Dejlige æbletræs-billeder.

    Kommentar af Betty — 24. september 2015 @ 23:05

    • Det er også et helt lille eventyr at gå rundt i de svenske skove 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. september 2015 @ 09:54

  5. Hyggeligt, at du kunne lokke hr. Nielsen med på afveje 🙂 Altså, hvis han ikke har alt for ondt i knæene i dag?

    Kommentar af Fruen i Midten — 25. september 2015 @ 12:32

    • Vi gjorde turen lidt kortere, så det gik 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. september 2015 @ 12:39

  6. Jeg kom fra at kommentere da jeg læste i går. Der er vist et eller andet om, at man ikke skal spise alt for mange champignon i løbet af et år. Gælder det også de svampe du finder?
    Det er dejligt med naturens aktuelle overflod og dejligt at beskæftige sig med som modstykke til alverdens bøvl.

    Kommentar af Jørgen — 25. september 2015 @ 15:32

    • Alt med måde er vel et eviggyldigt udtryk, og finder jeg mere, end jeg har gjort i år, er der masser af folk, der bliver glade, når jeg forærer dem nogle svampe.

      Kommentar af Ellen — 25. september 2015 @ 15:40

  7. Man har et standpunkt til man tager et nyt 🙂 Jeg savner det mosteri, hvor vi fik byttet æbler til most, der var alle æbler dog blandet sammen, så man kunne ikke smage forskellene

    Kommentar af Lene — 25. september 2015 @ 22:01

    • Jeg kan godt forstå, at du savner det – ‘rigtig’ æblemost smager ovenud dejligt.

      Kommentar af Ellen — 25. september 2015 @ 22:38


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.