Hos Mommer

23. september 2015

Dagens mest komiske ordveksling

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:46
Tags: ,

d3720f83b3bdeeeea68eaeebd514a70aEllen: Jeg genstartede maskinen, så blev det bedre.
John: Ja, vejret?
Ellen: ???? Hvis vejret blev bedre af, at jeg genstartede min pc, ville det være en temmelig revolutionerende opdagelse …

Du godeste, hvor jeg kom til at grine, mens John sjovt nok ikke rigtig kunne se komikken.
Jeg forstår ikke rigtig, at man på klinikken kunne hævde, at Johns hørelse ikke behøver hjælp. Denne slags goddag mand – økseskaft-ordvekslinger er ikke sjældne i det nielsenske ægteskab.

Baggrunden for formiddagens morsomme misforståelse er, at min pc af en eller anden grund pludselig var uudholdeligt langsom (> 1), mens Johns holdt sine fine 14. De stod lige langt fra routeren, så jeg forstod ikke en pind.
John gik ud, og jeg genstartede min pc. Det er altid det første, man bør gøre, når den driller, og det hjalp da også i dette tilfælde. Jeg aner ikke hvorfor, men det er også ligemeget, bare det virker, og det var derfor, jeg sagde sådan til John, da han kom ind igen.

Han hørte det så bare for om en time bliver det bedre.
Han hører dårligere på højre øre end på venstre, hvilket resulterer i, at han sommetider har vanskeligt ved at retningsbestemme ting, fordi han tror, det kommer fra venstre uanset hvad. Det var jo i det øre, han hørte lyden … Johns nye høreapparat?

Nu havde jeg endelig fået ham til at bestille tid til en høreprøve, og så får han den besked. Er det fordi, de har fået besked på at spare? For det passer jo ikke, at han ikke har brug for et høreapparat, men selvfølgelig er han ikke decideret døv, og jeg tror da også, at han nogle gange bare er dybt begravet i egne tanker – hans tinnitus gør det naturligvis heller ikke bedre. Jeg tror på, at et høreapparat måske kunne hjælpe på begge dele, men sagkundskaben mente åbenbart noget andet. John glemte nu også at nævne sin tinnitus, da han blev testet. Lidt ret ærgerligt.

Alt dette får mig atter en gang til at undre mig over, hvorfor det er mere flovt at have høreapparat end at have briller? Alle taler åbent om deres problemer med synet og om at gå til optiker eller øjenlæge, men hvis det er hørelsen, den er gal med, taler man helst ikke om det.
Min far var meget længe om at indrømme, at han nok ville have gavn af et høreapparat – det fik ham til at føle sig så gammel, at han var nået dertil, sagde han på et tidspunkt.
Jamen far … du er gammel (han var over 80 på det tidspunkt), så hvad er problemet? Det er i øvrigt ikke kun tegn på alderdom; der er da folk i alle aldre, der bruger høreapparater.
Grynte, grynte …

28 kommentarer

  1. Den form for ordvekslinger er også velkendte her, og i tiltagen for mit vedkommende. Kan det i øvrigt tænkes at der indgår en nedsat skelneevneproblematik, som høreapp. vist ikke afhjælper?
    Jeg ved egentlig ikke hvorfor et synshandicap og et hørehandicap ikke vurderes ens. Men vi har vist ikke et udsagn om synet svarende til “Dit døve spektakel”.

    Kommentar af Jørgen — 23. september 2015 @ 16:04

    • Det kunne godt tænkes. Men man kan få briller bare man har 0,25, så hvorfor skal det så være så relativt meget værre, inden man kan få hørehjælp?
      Hvad med “du er lige så blind som en muldvarp”?

      Kommentar af Ellen — 23. september 2015 @ 16:24

  2. Har John ikke bare selektiv hørelse – lige som de fleste andre mænd? 😉

    Kommentar af Randi — 23. september 2015 @ 16:13

    • Det kunne man godt få en mistanke om sommetider, men det er vist desværre ikke kun det 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. september 2015 @ 16:25

  3. Jeg er ret vild med dit billede nummer 2; sådan et høreapparat er der da noget ved 🙂

    Det er da en skøn ordveksling, I havde, i hvert fald når man bare læser om det. Det må ikke være videre morsomt i virkeligheden. Jeg synes også, det er mærkeligt, at John blev afvist på høreklinikken. Hvis man har et handicap af en vis styrke, skal man da have hjælp til det! I øvrigt er der i dag ingen grund til at afvise et høreapparat af kosmetiske årsager. Jeg kender flere ældre fra kirken, der har de fineste små apparater, som man næsten ikke kan få øje på. Man skal have et meget skarpt syn for at se den lille bitte slange/rør, der går ind i øret fra selve apparatet bag øret, som man næsten heller ikke kan se.

    Kommentar af Stegemüller — 23. september 2015 @ 16:40

    • Nogle gange bliver det ret komisk, andre gange har jeg svært ved at se det sjove.
      Du har så ret, og jeg har i årevis sagt til John, at det kosmetiske slet ikke er værd at tale om, men det var først for nylig, at han blev moden til at forsøge sig.

      Kommentar af Ellen — 23. september 2015 @ 16:48

  4. Måske skyldes det, at det at bruge et høreapparat ikke altid fungerer særligt godt, det kræver tilvænning, og høretabet skal være af en vis grad før man godkendes til det. Jeg blev henvist, fordi jeg fortalte om, hvor svært jeg havde det med at høre informationer på mit arbejde, hvis der var mange omkring mig. Jeg var lige i grænseområdet, så man blev enige om at jeg skulle prøve det. Det hjælper, men jeg har stadig problemer eks. ved telefonbeskeder eller hvis der er meget larm omkring mig. Og jeg går nærmest aldrig med det herhjemme, fordi det efter 8 timer på arbejde generer min øregang og kombinationen med briller også driller mig indimellem. Og kontaktlinser dur ikke til mig i hverdagen.

    Kommentar af Lene — 23. september 2015 @ 17:15

    • Tak for belyse det lidt mere, Lene. Det er selvfølgelig nok et lidt dyrt eksperiment, men jeg har sådan en lyst til bare at kræve ind og sige “så lad ham dog få lov at prøve!”

      Kommentar af Ellen — 23. september 2015 @ 17:40

  5. Den slags historier har vi i tusindtal af her. Høreapparater hjælper ikke, men har man høretab, så er der flere ord der bliver sværere og sværere at skelne imellem. Der kommer ord frem som OVERhovedet ikke er i nærheden af det udtalte, så man kan virkelig undre sig. Det og meget mere kan man bl.a. læse i bladet Hørelsen.
    Til Hannes kommentar, så er høreapparater en stor videnskab, ikke bare i produktionen, men også for dem der skal indstille dem, og dem der skal bære dem. Der er både fjernbetjning og små ‘knapper’ der skal stilles på, afhængig om man skal se tv/bruger teleslynge, er i støj. F.eks. et udendørsprogram. Allan har 4 programmer på sine. Basis, restaurant, mikrofon/teleslynge, og udendørs. Allan har de kraftigste der overhovedet findes på markedet. De små bitte usynlige fikse høreapparater virker kun hvis høretabet ikke er ret stort. Det er ikke alle høretab der kan klares med et høreapparat, og det er svært at få det bevilliget. Man kan selvfølgelig betale selv, men der er ingen garanti for, at man får et man kan høre med.

    Kommentar af Pigen fra landet — 23. september 2015 @ 18:27

    • Det ville nok have forbavset mig, hvis ikke du kunne melde om lignende historier 🙂
      Hvis det er så kompliceret, kan det vel næsten kun være en fordel at få et apparat, inden man bliver for gammel til at kunne betjene det …
      Får man ikke engang en prøveperiode, så man kan se, om det overhovedet virker? Med briller kan man da klage, så hvorfor ikke med høreapparater?

      Kommentar af Ellen — 23. september 2015 @ 18:55

      • Ja, det kan du da godt have ret i, men sådan hænger det ikke sammen 🙂 Jo, man har en prøvetid på 2 måneder.

        Kommentar af Pigen fra landet — 23. september 2015 @ 19:06

        • Okay, det er da altid noget …

          Kommentar af Ellen — 23. september 2015 @ 19:36

  6. Åh ja jeg husker problematikken med goddag mand økseskaft- min kære William overgav sig til sidst og fik de “lækreste” små fine høreapparater, og de lå rigtig godt i en skuffe. Briller havde han fra barnsben, og dem havde han aldrig nogle problemer med at bruge.
    Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 23. september 2015 @ 18:56

    • Den har jeg hørt mange gange før – altså at de bare ligger i skuffen, og så kan det naturligvis være det samme …
      Gad vide hvordan jeg selv bliver, når jeg når så langt 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. september 2015 @ 19:02

  7. Ja, hvis man tror, at man kommer til at høre på samme gode måde med høreapparater, som da man hørte godt, så bliver man skuffet. Både min mors og min fars endte ret hurtigt i skuffen lige som mange andres. Da jeg fik høreapparater, besluttede jeg, at jeg ville bruge dem lige fra om morgenen. Til tider volder det mig problemer at høre forskellige ord, f.eks. hvis min datter i en telefonsamtale bruger et engelsk ord, jeg ikke forventer i en dansk sætning, og jeg ikke lige opfatter ordet med det samme.
    Jeg er glad for underteksterne på DR1 og DR2, men de kan fedt hjælpe, når det f.eks. er jappeøret Clement Kjersgaard, der halser af sted, for tekstskriveren kommer langt bagefter – så hans programmer ser jeg ikke mere. I tre dage var vi seks mennesker sammen i et nyt stort sommerhus, hvor akustikken var frygtelig dårlig, så selv min søn beklagede sig. Det tog en stor den af fornøjelsen for mig, fordi der var for meget, jeg ikke fik med i en samtale mellem så mange. Jeg kan godt forstå, at der er mange, der tøver med at få høreapparater. Jeg var heller ikke selv så opsat på det – det var mine børn dog … Men de regnede vel som så mange andre fejlagtigt med, at man vil komme til at høre perfekt igen. Så du skal også vænne dig til at tage helt andre hensyn til din mand, når han får høreapparater.

    Kommentar af Elsebeth — 23. september 2015 @ 20:00

    • Det er nok en meget udbredt tro, at man kommer til at høre som en 20-årig igen – det er nok også sådan, jeg har tænkt, men det er åbenbart langt fra sandheden. Clement ser jeg heller ikke, men det er fordi, jeg simpelthen ikke kan holde knægten ud!
      Jeg kan godt fornemme, at den ene slags irritation i virkeligheden bare risikerer at blive udskiftet med en anden … ikke en rar tanke.

      Kommentar af Ellen — 23. september 2015 @ 21:44

  8. Min viv, som har haft nedsat hørelse på det ene øre i mange år, fik et tilbud på at prøve gratis høreapparat i X uger. Det fungerede, og hun købte. Jeg husker ikke firmanavnet, men det er til at finde ud af.

    Kommentar af Eric — 23. september 2015 @ 20:24

    • Det var rart endelig at høre om en, for hvem det tilsyneladende bare fungerer 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. september 2015 @ 21:46

  9. Jeg fik for nylig foretaget høretest, fordi jeg ikke hører godt, når der er baggrundsstøj. Den travle ørelæge, som ikke foretog testen, men skulle give mig besked om resultatet, begrænsede sig til, stående i forbifarten at sige, at jeg ikke hørte normalt, men ikke dårligt nok til at få høreapp. Jeg blev helt betuttet over den korte samtale og tænkte, at jeg ville vende tilbage for at få uddybet resultatet. Det har jeg så ikke fået gjort endnu.
    Jeg har set, hvor svært gamle mennesker har ved at vænne sig til høreapp., så jeg forestiller mig, at hvis bare man får begyndt så tidligt som muligt, så er det lettere at vænne sig til. Men når jeg læser kommentarerne herover af erfarne folk, så lyder det ikke så enkelt. Det lyder ikke opmuntrende. Jeg er så glad for mine briller, der betyder, at jeg ikke tænker på mit nedsatte syn, fordi brillerne kompenserer for det. Og briller kan jo være dekorative. Jeg synes slet ikke høreapp. hører til i samme kategori.

    Kommentar af Betty — 23. september 2015 @ 22:16

    • Sikke en uforskammet opførsel fra ørelægens side – der er ingen undskyldning for ikke at være høflig, selv om man har travlt. Gå du endelig til ham igen!
      Men det var lidt den samme besked John fik.
      Jeg kan godt se på kommentarerne, at det ikke er ‘bare lige’, men det kan jo altså lade sig gøre.
      Høreapparater er måske ikke ligefrem dekorative, men til gengæld er de næsten usynlige.

      Kommentar af Ellen — 24. september 2015 @ 09:14

  10. Det er jo både godt og skidt, at der ikke alene er tale om nedsat kone-hørelse hos hr. Nielsen 😉 Det lider Gemalen af i så udpræget grad, at jeg sommetider føler, at det, jeg siger allermest, er ‘det har jeg jo sagt’ 😦 Høreapparater er nok ikke bare så lige til, men kræver vist en masse justering og tilvænning. Hvorfor det betragtes så utjekket ved jeg ikke. Måske skulle høreapparatsfabrikanterne skele lidt til, hvad der sker på det almindelige ørebøf-marked, hvor rigtigt mange mennesker med stor fornøjelse sætter ørebøffer i/på ørerne i timevis ad gangen.

    Kommentar af Fruen i Midten — 24. september 2015 @ 08:40

    • Uh, jeg skal også tage mig i ikke at vrisse, især når jeg næsten er sikker på, at det er fordi han har drejet pilen væk fra “wife” … 😉
      Nej, det er åbenbart ikke så lige til, men jo før det læres, jo bedre, tror jeg,

      Kommentar af Ellen — 24. september 2015 @ 09:17

  11. Hahahahaaaaa… Tror du ikke John hører præcis det han vil høre.. 🙂 Nogle kalder det selektiv hørelse og andre kalder det vil-døv.. 🙂

    Kommentar af Inge — 24. september 2015 @ 11:35

    • Det er helt sikkert en del af årsagen, Inge, men desværre ikke den hele 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. september 2015 @ 17:03

  12. Når man ikke kan læse avisen, (ind)ser man som regel selv, at man har behov for briller.
    Når man ikke hører, hvad der bliver sagt, ved man det ikke selv, og derfor er det svært at vinde gehør for behovet for høreapparater (ha) hos ægtefællen.
    Det er alle aldre, der bruge ha. Jeg har haft ha, siden jeg var 7 år (1960) Siden er teknikken heldigvis blevet væsentligt bedre!
    De små computere, vi har i ørerne, kan indstilles til forskellige de individuelle hørekurver og hørebehov (dog ikke helt som på tegningen!) Mine har valg mellem auto, støjdæmpning, musik og så har jeg teleslynge i. De kan tilsluttes ekstra udstyr efter behov.
    Det er tilvænningsperioden, folk snubler i. Hjernen skal omprogrammeres til det nye lydbillede af verden. Man har ikke opdaget, hvor mange lyde, der er forsvundet, og nu skal de ind i hjernens register igen. Og det registreringsarbejde kræver kræfter og vilje.
    Som en 25årig bliver det ikke, men hvis man kan kommunikere igen, er det vel en ret stor gevinst?
    Man siger, det tager 7 år at erkende et høretab…. sikke meget man kan nå at gå glip af!
    Håber Hr Nielsen finder frem til en god lytteløsning.

    Kommentar af AnneHoltegård — 26. september 2015 @ 22:05

    • Man ved vel godt selv, at det kniber med hørelsen … John er jo ikke blevet døv, han siger bare ‘hvad’ i tide og utide, men jeg tror på det med de syv år!
      Du giver en rigtig god beskrivelse af, hvad man skal vænne sig til, hvorfor og hvordan.
      Jeg håber også, at jeg snart kan lokke ham afsted igen, men jeg tror det bliver endnu sværere denne gang.

      Kommentar af Ellen — 26. september 2015 @ 22:58

      • Ja, man kan selvfølgelig godt mærke, at det er besværligt at følge med, når flere snakker, at man ikke fanger ordene korrekt…. Men man er ikke selv klar over graden af høretab. Man kan jo ikke sammenligne det man ikke har hørt, med de lyde der var… Det man ikke hører, eksisterer ikke for en… og man har ikke et problem, vel? Og folk kan bare lade være med at mumle!!!
        Hørelsen er en overraskende kompleks sans… som forbruger mere hjerneenergi end vi er klar over.
        Hjernen skal opfatte, vurdere og fortolke de lydindtryk, den modtager… derfor tager det lidt længere tid at bearbejde, det man har hørt… når man ikke har hørt det hele og derfor har færre brikker til puslespillet… hullerne skal man selv fylder ud med gætværk!

        Kommentar af AnneHoltegård — 26. september 2015 @ 23:22

        • Tak for uddybning. Det er – som med alt andet, man ikke selv har prøvet – svært at forstå hvordan det er.

          Kommentar af Ellen — 27. september 2015 @ 09:53


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.