Hos Mommer

21. september 2015

NU er de der vist endelig

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:29
Tags: , ,

Nu er de der vist for alvor, svampene, men det var også på tide, skulle jeg mene. Da jeg gik den lille tur i dag, gav det et kilo kantareller på forholdsvis kort tid – oven i købet hovedsagelig fra et sted, hvor jeg ikke før har fundet kantareller.
Der var ingen Karl Johan, men det plejer der heller ikke at være på den rute, så det er jeg ikke bekymret for endnu. Jeg satser på at få John med ud på nogle længere ture i morgen, så ser vi ad, om ikke der skulle vise sig nogle stykker.

P1080453P1080457

Store, flotte og lysende gule stod de der i skovbunden og kaldte på mig.
De andre stod der også. Smukke, men dødelige. Grøn fluesvamp. Den ser meget hvid ud, men den rigtige hvide hedder ikke uden grund snehvid fluesvamp, og man kan godt se forskel på den grønne og den hvide, når man først har set dem begge. I øvrigt er det fuldstændig ligegyldigt, hvorvidt man er i tvivl om det er den grønne eller den hvide. Man lader nemlig begge stå, fordi man dør af dem. Spiser man dem ved en fejl, er det for sent, når man opdager symptomerne. Det ville ellers være så nemt, hvis man bare begyndte at kaste op efter kort tid, men fluesvampene er snedigere end som så.

Cladonia fimbriata (1)

Cladonia fimbriata (2)

Jeg faldt over disse pragteksemplarer af cladonia. Sidste gang, jeg bragte billeder af dette mit yndlingsbægerlav (som jeg startede med at kalde for trompetmos), kaldte jeg dem for Cladonia chlorophaea og var vældig stolt af at have fundet den korrekte latinske betegnelse for dem.
Da jeg i dag ville tjekke igen, fordi jeg havde glemt deres navn, blev forvirringen hurtigt total … jeg nøjedes nemlig med at billedgoogle cladonia, og hurtigt nåede jeg frem til hele ni forskellige, hvoraf fire lignede mine til forveksling, og alle ni kunne såmænd godt være mine.
Der var Cladonia digitala, gracilis, pyxilata, chlorophaea, humilis, fimbriata, deformis, grayi og pleurofa.

Nu bliver jeg jo nødt til at bore i det. Man kan da ikke gå rundt og ikke ane, om ens yndling er det ene, det andet eller det niende.
Eller kan man?
Måske skulle jeg bare holde mig til deres engelske navn, som i virkeligheden er det bedste af dem alle.
Pixie Cup.
Alfebæger. Det burde den have heddet på dansk.

24 kommentarer

  1. Hvorfor kalder du dem ikke bare for Alfebæger? Det lyder smukt og poetisk… og så kan du jo altid henkastet nævne, at det er en Cladonia… sådan med et vidende udtryk….
    Flotte kantareller… det blev en god gåtur! Lover godt for de næste skovture…

    Kommentar af Anne Holtegård — 21. september 2015 @ 17:43

    • Det tror jeg også jeg vil fra nu. Og så se vidende ud, som du siger 😉
      Ja, det lover godt – vi får se hvad i morgen bringer.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 17:55

  2. “Et kilo kantareller” – det er da helt fantastisk. De er jo fjerlette, så der må skulle virkelig mange til for at nå op på et helt kilo. Hvad bruger du dem så egentlig til?

    Kommentar af Stegemüller — 21. september 2015 @ 18:19

    • Kantareller i den størrelse, jeg har fundet i dag, er bestemt ikke fjerlette. Det er en forholdsvis tung svamp, fordi den er tyk og kompakt, så det kan hurtigt blive til et kilo. Og der er andre tunge svampe – den største Karl Johan, jeg har fundet, vejede 450 gram 🙂
      De kan bruges i stort set alle retter, hvor man kan anvende champignon – stuves, steges, i supper, saucer, omeletter o.m.a.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 19:05

  3. Alfebæger er et smukt navn, meget smukkere end Cladonia 🙂 Godt at svampene ikke svigter dig.

    Kommentar af Lene — 21. september 2015 @ 18:32

    • Ja, ikke? Cladonia minder betænkeligt meget om clamydia 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 19:07

  4. Dejligt med de rette svampe – og de andre burde forbydes.
    Det er dog ualmindeligt smukt lav du har foreviget.

    Kommentar af Jørgen — 21. september 2015 @ 18:33

    • Ja, hvorfor laver man ikke en lov mod giftige svampe?
      Det er simpelthen så smukt og fint at se på.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 19:09

  5. Dejligt at din svampelykke endelig indfandt sig! Jeg stemmer også på Alfebæger, for der er vel ikke et rigtigt dansk navn? Det latinske er hverken specielt forståeligt eller let at huske – og så får jeg samme associationer som du …

    Kommentar af fiberfryd — 21. september 2015 @ 19:44

    • Jeg har ikke fundet andre danske navne end bægerlav, og det er da bedre end det latinske, men ikke så godt som oversættelsen af det engelske.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 19:56

  6. Prøv at se på Danish lichen checklist, så finder du mange flere Cladoniaer. Så vidt jeg husker kræver det mikroskop og forskellige farveprøver inden man kan komme frem til en sikker artsbestemmelse.

    Kommentar af Pernille — 21. september 2015 @ 20:22

    • Du GOdeste – 65! Jeg kan godt forstå, hvis man bliver lidt forvirret her, og at der skal mikroskopiundersøgelser til for at blive sikker.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 20:37

  7. De ser også så eventyrlige ud. Alfebæger er et rigtig godt navn. 😉
    God fornøjelse med svampejagten.

    Kommentar af Betty — 21. september 2015 @ 20:22

    • Ja, det er et godt navn til den søde lille lav.
      Tak – jeg krydser fingre for os i morgen 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 20:38

  8. Tænkte netop i dag på min gåtur med Kamelen, at NU er svampene så små ved at indfinde sig her i det midtjyske. Ikke et væld, men nogle er der da hist og pist. Er det meget sent? Alfebæger er så langt at foretrække fremfor Cladonia, som jeg også nåede at associere til clamydia, allerede før jeg læste din kommentar.

    Kommentar af Fruen i Midten — 21. september 2015 @ 21:08

    • Jeg tror såmænd ikke det er særlig sent; det svinger jo fra år til år, men det er så forskelligt i år, hvornår folk har fundet de forskellige svampe.
      Her foretrækkes så afgjort også alfebæger.

      Kommentar af Ellen — 22. september 2015 @ 09:13

  9. Vi har haft vores gang i Frøslev Plantage i de sidste par uger og her er der godt nok mange Karl Johan svampe. De er meget faste og lækre. Så der kommer nogen kilo med hjem, når turen går hjemad på lørdag

    Kommentar af Merete — 22. september 2015 @ 08:37

    • Hvor er du et heldigt menneske, Merete 🙂 Hvorfor bor jeg ikke i nærheden af Frøslev? Eller et af alle de andre steder, hvor folk finder gode svampe i hobetal?

      Kommentar af Ellen — 22. september 2015 @ 09:14

  10. Dejligt at kantarellerne endelig har åbenbaret sig for dig.. 🙂

    Kommentar af Inge — 22. september 2015 @ 10:41

    • Ja – men jeg ville hellere have, at de tre, som jeg bedre kan lide, åbenbarede sig for mig 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. september 2015 @ 12:03

  11. Lækkert med selvplukkede kantareller 🙂 og jeg er da helt tosset med de nuttede alfebægre 🙂

    Kommentar af Margrethe — 22. september 2015 @ 12:03

    • Absolut lækkert – og du forstår (også) hvorfor jeg er så betaget af de små bægre 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. september 2015 @ 15:59

  12. Det var da vist også på tide, hvis ikke Ellen skulle fare helt i flint 😉
    Alfebægrene er så fine.

    Kommentar af conny — 22. september 2015 @ 14:00

    • Det var bestemt på tide!
      Ja – noget så nuser 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. september 2015 @ 16:00


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.