Hos Mommer

20. september 2015

Der blev samlet ind i Johns hat …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:47
Tags:

Vi havde udbredt os lidt med, hvor meget vi er booket helt frem til en gang ind i november, men denne weekend skulle vi ikke noget.
Lige indtil jeg kom i tanke om, at det nok snart skulle være, hvis Ditte skulle have den grænseoverskridende jeg-laver-selv-mine-kryddersnapse-vodka, som jeg købte til hende helt tilbage i sommerferien, så jeg ringede og spurgte om de kunne komme, hvilket de heldigvis kunne med så kort varsel.

P1080429P1080434P1080435

P1080425I går eftermiddags, alt imens vejret klarede mere og mere op, kørte vi dem lidt rundt i området. Bl.a. var vi på en vingård i Faxinge, der var en af de fire lokale vingårde, som holdt åbent hus, og hvor en af cooperativets seks (tror jeg nok det var) vinproducenter glad og gerne fortalte om deres hobby og deres vine. Vi fik smagsprøver, både af roséen, den hvide og den røde. Det er svært at lave god rødvin i Danmark, og den hvide var da også klart den bedste. Den røde var såmænd ikke helt dårlig, men jeg ville nok helst ikke betale penge for den. De seks mænd udlejer en vinrække, af længde som vist på billedet, for 500 kr om året og tilbyder at lave vinen for lejerne. Hvis man vælger det, får det en flaske vin op på 25 kr i alt. Billigt, kan man sige, men det er godt nok ikke vine, der får englene til at synge, selv om de som sagt er hæderlige, klimaet taget i betragtning.

Sandvig havn

Kaffen blev indtaget i Sandvig havn, hvor selv normalt store både er små … vi ved ikke, om den gamle Mærsk ville have vedkendt sig denne Sarah Mærsk, men vi syntes, at det var ret hyggeligt.

I dag gik turen til Stevns, hvor vi så både fiskeørn og en ret dramatisk himmel. Det var flot at se den blytunge himmel med de solbeskinnede vindmøller som kontrast, men ved Højerup kirke gik det galt, fordi regnen kom lidt hurtigere end ventet, så vi var fire halvgamle stødere, der pludselig alle kunne løbe for at komme i tørvejr i bilen. Holddafast, hvor det dog kunne regne …

IMG_4908

Og regnen kom ... ved Højerup kirke

P1080452

Videre ud til Det Store Hul ved Faxe kalkbrud, hvor John helt frivilligt lagde hat til lidt æble- og svampeindsamling. Parykblækhatte – uhmmm – og de bliver ikke sendt ind til Giro 413.
Mens vi kørte turen her, plingede min søster ind med en sms: Er I hjemme? Gi’r I en kopkaf? Heidee er nede hos mig og vil så gerne se Den Stråtækte.
Jamen kom da endelig – vi er ikke hjemme lige nu, men jeg skriver, når vi er det.
Det gjorde jeg, og ½ time efter, at Ditte og Peter var kørt, hvor vi lige fløjtede rundt og fjernede gæstespor, ankom de to damer, og vi havde et par hyggelige timer.
Nu er her fred i hytten – hvilket ikke skal misforstås, for vi elsker at have gæster – men især Hr. Nielsen er lidt træt og gik omkuld, da Merete og Heidee var kørt, så jeg sidder her i al fredsommelighed i solskinsregnvejret og forfatter dagens indlæg.

24 kommentarer

  1. Det er nu meget sjovt at Danmark er e vinland. I år bliver det vist ikke meget fest ud af det. Vejret har af og til vist sig lidt hidsigt i dag, men det går. At løbe i tørvejr skulle være godt. (Anbring trykket som det passer bedst.) Fin hat Hr. Nielsen har. Det med at løbe i tørvejr eller løbe i tørvejr, svarer lidt til aftenens show, som jeg nu ikke skal se, på DR og TV2, idet jeg forleden hørte, at de har slået sig sammen om programmet. Trykket på slået gav en lidt underlig betydning.

    Kommentar af Jørgen — 20. september 2015 @ 18:50

    • Ham vi talte med i går, var ganske rigtigt bekymret for årets høst – druerne når simpelthen ikke at modne færdig.
      Hvis vi lægger trykket på tørvejr, så er vi helt enige 😉
      Hr. Nielsens hat er en Stetson, og han er meget glad for den.
      Lagde de trykket på slået? Underligt, ja …

      Kommentar af Ellen — 20. september 2015 @ 19:51

  2. Godt John ikke er løbet tør for hatte.. 🙂

    Kommentar af Inge — 20. september 2015 @ 19:07

    • John går aldrig ned på hatte og tasker – på det punkt er han mere kvinde end jeg er 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2015 @ 19:52

  3. Jeg så godt annonceringen, men vi har jo også vinmarker på både Lolland og Falster, og har også smagt vinene, og jeg er helt enig med dig på det felt. Dansk rødvin er ikke det bedste til prisen. Det sidste billede fra området ved Højerup kirke ligner et der er taget sydpå. Det kan godt være trættende at være chauffør.

    Kommentar af Pigen fra landet — 20. september 2015 @ 19:20

    • Jeg er sikker på, at de små vinproducenter hygger og de synes sikkert også selv, at deres vine er glimrende, men vi har nu en lidt anden mening 🙂
      John er nu træt pga. det sene komme i seng-tidspunkt, men det kunne du ikke vide …

      Kommentar af Ellen — 20. september 2015 @ 19:54

  4. Der er såmænd vinmarker over hele landet. Så lige noget på tv (husker ikke hvilken kanal!) om en der lavede mousserende vine. Han havde drømt om de mørke fyldige rødvine, men det egnede klimaet sig ikke til her. Til gengæld blev hvid og rose gode. Da der er meget syre i de danske druer og det er en fordel til de mousserende vine, var han begyndt på det også.
    Vindmølletordenskybilledet er flot! De overraskende kontraster natur og landskab byder på er fantastiske.
    Lidt udbytte på svampejagten fik du da… Det er godt John kunne levere transportmidldel.
    Vi nyder både gæster og en “tænkepause” bagefter.
    Jeg debriefer over strikketøjet… Erik får gerne en morfar.

    Kommentar af AnneHoltegård — 20. september 2015 @ 19:52

    • Der er forbløffende mange små vinproducenter her i landet – jeg tror ham vi talte med i går nævnte omkring 400! De skulle bare holde sig til hvidvin, men jeg tror der er mere meget prestige i at forsøge sig med rødvin.
      Det var faktisk meget flot vejr i dag, selv om regnen overraskede os.
      Vi ‘debriefer’ også gerne, men det blev lidt forskudt i dag 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2015 @ 19:58

  5. Jeg havde læst om det, men synes stadig at det er helt igennem fantastisk, at der dyrkes vin i Danmark. Og så vidt jeg kan forstå ud af dit indlæg også hæderlig vin. Ideen med at leje en række vinplanter, synes jeg også rigtig godt om.
    Skønt og meget forståeligt, at familie og venner gerne vil se den stråtækte, efter hvad du har vist os er den en perle ud over det sædvanlige.

    Kommentar af Annette (Holland) — 20. september 2015 @ 20:08

    • For 30 år siden var der vist heller ikke mange, der havde forestillet sig, at det var muligt, og jeg tror heller aldrig vi bliver internationale prisvindere inden for de røde vine, men nogle af de hvide er okay.
      Den Stråtækte er så absolut en perle – vi har endnu ikke mødt nogen, der er uenige med os i dette – selv om det selvfølgelig ikke er alle, der drømmer om sådan et gammelt hus, kan de ikke stå for beliggenheden klos op ad Præstø Fjord.

      Kommentar af Ellen — 20. september 2015 @ 20:13

  6. Jeg har faktisk aldrig smagt dansk vin, selv om vi også har vinfarme heroppe i det nordjyske.
    Og jeres gæsteaktivitetsniveau på et år svarer vist til vores på 10 år 🙂

    Kommentar af Lene — 20. september 2015 @ 21:16

    • Du behøver såmænd heller ikke at gå målrettet efter at købe danske vine, men det er selvfølgelig meget sjovt at have smagt.
      Vi har oftere gæster nu, end da jeg arbejdede – nu har vi jo mere overskud 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 08:40

  7. Hvor er det en sjov ide at udleje en række vinplanter. Det ville jeg gøre for at følge processen. Ikke for at få billig vin, som du heller ikke synes er så spændende.
    I har en dejlig omegn at vise frem. Sikke dramatiske himmelbilleder. Vi havde så fint solskinsvejr i går. Og I havde regn i stride strømme. Jeg undrer mig altid over de store forskelle i vores lille land.

    Kommentar af Betty — 20. september 2015 @ 22:22

    • Det kunne være meget sjovt, ja, men en række kan give en hel del flasker, så det kan godt blive lidt dyrt at følge den proces 🙂
      Vi bor i et næsten lige så skønt område som dit, og vejret kan svinge inden for ganske få meter, har vi så ofte set.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 08:44

  8. Ja, jeg takker endnu engang for gevaldigt hyggeligt selskab og dejlige ture. Alt i alt var vi nu heldige med vejret og dagens skydramatik gav masser af spændende billeder i kassen. Noget af vodkaen og de gode, fede slåen, plukket alleryderst på Stevns, bliver bragt sammen i løbet af de næste par dage med et forhåbentligt godt resultat 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 20. september 2015 @ 23:44

    • Og i lige måde, da 🙂
      Overordnet set var det okay – men nok mest lørdag, selv om vi nåede at se lidt, inden vi måtte give op søndag.
      Mine slåen bliver lagt i sprit, når vi er hjemme igen fra Sverige, men jeg er ikke sikker på, at det nogensinde bliver drukket, men pyt – du siger jo, at farven bliver så flot.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 08:45

      • Du er nødt til at smage på varen og er den ok, så er det da en fin værtsgave, hvis I ikke selv kan drikke det 😉

        Kommentar af fiberfryd — 21. september 2015 @ 19:45

        • Jeg lover at smage 🙂

          Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 19:54

  9. Jeg har aldrig helt forstået fidusen ved absolut at ville avle noget, der bare ikke egner sig til at blive dyrket her, men hvis de danske vinbønder hygger sig med deres projekter, så må de jo om det. Gad vide, om gamle Møller havde humoristisk sans nok til at ville have syntes godt om det meget lille Mærsk-skiv? Hyggeligt med al jeres gæsteri – så længe I altså kan holde til det 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 21. september 2015 @ 12:06

    • Det må være udfordingen i sig selv, der er drivkraften, mon ikke? Jeg er i hvert fald helt sikker på, at de fleste hygger sig med det.
      Han havde ikke humoristisk sans nok – han har engang sagsøgt en eller anden for at have brugt hans syvtakkede stjerne.
      Det er meget hyggeligt, og vi skal nok holde til det 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 14:07

  10. Hvem der havde haft et kamera på rette tid og sted!
    Højerup kirke hører til mine tidligste turisterindringer, den så jeg som 7-årig Ærkeaarhusianer og var meget bekymret over den (jeg var vistnok et meget bekymret barn).
    Vi har også en vinranke. Vores druer ligner lige nu små, fine ærter, så vi sparer både høst- og vinbrygningsudstyr. De omkringboende dyr skal også have noget at leve af.

    Kommentar af Den Gamle Krage — 21. september 2015 @ 13:43

    • Du må virkelig have været et bekymret barn, ja, men kirken står altså endnu, selv om man siger, at den rykker et hanefjed nærmere kanten hver juleaften. Et hanefjed må være en utrolig lille størrelse 😉
      Jeg tror kun, at det er os med drivhusvindruer, der har held med høsten i år … men bortset fra det, så fik jeg klippet nogle umodne klaser af (ærtestore druer!), da jeg beskar planten. Dem lavede jeg marmelade af med held. Det smager meget bedre, end jeg havde regnet med.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2015 @ 14:10

      • Det tror jeg, jeg vil prøve. Bare for eksperimentets skyld!
        Jeg vurderer, jeg godt kan vente nogle uger endnu med den store høst. Hver eneste solstrejf fra nu af skal udnyttes 😉

        Kommentar af Den Gamle Krage — 23. september 2015 @ 12:04

        • Forståeligt, men det er rart at ide, at der findes en nødløsning 🙂

          Kommentar af Ellen — 23. september 2015 @ 12:08


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.