Hos Mommer

16. september 2015

Konsekvens eller frelsthed?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:13
Tags: ,

Asier 2015Økologi er nærmest en religion hos nogle. I den modsatte ende ligger Farmer, som mener det er noget værre pjat.
Jeg er nok et sted cirka 6/7 ovre mod Farmers side. Jeg er ikke tvivl om, at jeg bedst kan lide de økologiske mælkeprodukter – der er kæmpestor forskel på en creme frâiche fra Thiese og en fra Arla. Folk har flere gange spurgt mig, hvad i alverden jeg har gjort ved den creme frâiche for at få den til at smage så godt. Mit svar lyder gerne, at jeg har hældt den ud af et Thisebæger … den er tyk, blød, gul og meget lækker – vel at mærke med den samme fedtprocent som Arlas.
Når det kommer til alle andre fødevarer, køber jeg normalt kun økologisk, hvis det er til at betale. Det er ikke en religion for mig – slet ikke når grønsagerne er nogle små, ynkelige nogen, for det gider jeg simpelthen ikke betale ekstra penge for. I dag skulle jeg have en knoldselleri. Den uøkologiske kostede en 10’er og var STOR. Den økologiske kostede 15 kroner og var på størrelse med et løg. Gæt hvad jeg købte …
Hvis de økologiske varer er pæne at se på og koster det samme – eller i hvert fald kun meget lidt mere end standardvarerne – køber jeg økologisk. Ellers ikke. Bortset fra æg, mælk og smør.
Jeg har i øvrigt altid undret mig over ‘økologisk’ honning. Hvordan har de biavlere mon trænet deres bier til at holde sig til bestemte steder?

De asier, jeg har syltet i dag, er heller ikke økologiske, og jeg har skyllet glassene med Atamon. Uha, her lades alt håb ude …
Jeg har altid brugt Atamon og det agter jeg at blive ved med – jeg gider simpelthen ikke lave så små portioner, at jeg kan undlade det. Der skal nok være dem der tror, at det syntetisk fremstillede Natriumbenzoat er farligere end det naturlige, der findes i trane- og tyttebær. Til dem kan jeg sige, at jeg er forholdsvis sikker på, at C6H5CO2Na er C6H5CO2Na, uanset hvor det stammer fra, og det er altså ikke i litervis, man bruger konserveringsmiddel.

Vrøvl fra UrtekramJeg er med andre ord hverken konsekvent eller frelst mht. økologi.
Det er Urtekram til gengæld. Så meget, at det i mine øjne virker mere grinagtigt end troværdigt.
Jeg googlede syltede kantareller, fordi da jeg læste, at Anne Holtegårds mand havde brugt nogle af sine fine, gule svampe på den måde, blev jeg nysgerrig … hvordan mon det gøres? Der var selvfølgelig flere bud, men den fra Urtekram faldt mig i øjnene, så jeg brugte min elektroniske saks og lim og satte den ind her.
Først og fremmest er det noget slemt fis at tale om økologiske kantareller. De kan nemlig ikke dyrkes, hvorfor de kun findes i naturen, og den er der vel ingen, der går og sprøjter?
Økologiske peberkorn? Så er man godt nok frelst, og hvis man er så frelst, hvor passer så den Atamon ind i billedet her? Er det inkonsekvent konsekvens?
Jeg er da helt forbavset over, at de ikke skrev økologisk vand og økologisk Atamon.

Spørgsmålet om økologi/ikke-økologi er selvfølgelig mere nuanceret end indlægget her lader antyde – folk må gøre, købe og hjemmeproducere hvad og hvordan de lyster – dette var bare nogle af mine tanker om dette følsomme emne. Jeg vil hverken overbevise eller overbevises.

28 kommentarer

  1. Jeg kunne også sige en hel del om økologi, men nøjes med med at sige, at jeg faktisk aldrig køber økologi, med mindre varen kun findes økologisk. Er varen udenlandsk, skal jeg overhovedet ikke have købt noget økologi, så får varen lov at ligge. Men jeg er ikke helt økofri, da alt hvad jeg har i haven og drivhuset er økologisk. Det samme gælder alt det jeg henter i naturen.

    Kommentar af Pigen fra landet — 16. september 2015 @ 18:44

    • Der kan siges rigtig meget 😉
      Jeg bruger kunstgødning i drivhuset … så er mine produkter nok ikke økologiske. Jeg har prøvet at bruge noget politisk korrekt gødning, men det STANK af råddenskab, så det opgav jeg igen.

      Kommentar af Ellen — 16. september 2015 @ 19:30

  2. Jeg lægger ikke skjul på, at jeg er en lille smule øko-fanatisk 🙂 Jeg køber så vidt muligt kun økologiske varer – der er kun enkelte undtagelser og kun fordi, de pågældende varer ikke kan skaffes økologisk.

    Kommentar af Randi — 16. september 2015 @ 19:13

    • Nej, det lægger du ikke skjul på, og du bestemmer naturligvis helt selv, hvordan du vil leve 🙂 Hvis det smager meget bedre – også i en blindsmagning – er jeg 100 % til økologi, men jeg er bange for, at mange ikke ville kunne kende forskel, hvis de kun kunne smage varerne. Det er dog en påstand, jeg kun har afprøvet seriøst med creme frâiche, hvor det økologiske helt sikkert vinder i en blindsmagning …

      Kommentar af Ellen — 16. september 2015 @ 19:36

  3. Megen skov her og i Sverige er ikke natur, men dyrket og i forbindelse med nytilplantning og til træerne har etableret sig, bruges der pesticider mod ukrudt og skadedyr samt evt. gødskning, så vilde svampe er nødvendigvis ikke økologiske.
    Rent økonomisk er det vel overordnet ligegyldigt, om man betaler ved indkøb af økologiske produkter eller f.eks. over vandregningen, når vandboringer må lukkes pga. forurening og nye etableres; skatten, når udgifterne til medicin og behandling stiger pga. resistente bakterier, nedsat fertilitet, sygdomsudbrud og dødsfald pga. e-colibefængte bær osv.
    Iøvrigt kan jeg godt lide termen “økoklogi”, da den fint lidt ironisk beskriver, når lægmand kloger sig på økologi.
    Skal I have selleribøf til aften? 😅

    Kommentar af Kristine — 16. september 2015 @ 19:19

    • Okay, godt så … men skulle de steder, hvor jeg samler, mod forventning være sprøjtede, overlever jeg nok også det.
      Økonomi- og sygdomsdebatten vil jeg ikke gå ind i, da jeg mener det hører ind under religionen – der vil altid kunne findes eksempler, der passer bedst der, hvor man synes de skal passe 😉
      Øv, det ekstra ‘k’ ville bare med hele tiden, og jeg troede jeg havde udryddet dem alle, men der var altså smuttet et. Underligt – det er jo ikke fordi jeg ikke kan stave til økologi … men ellers var din fortolkning af trykfejlen faktisk ikke helt uden evner 😉
      Dog ikke – vi har bryllupsdag, så menuen var lidt mere spændende end selleribøf. Den er til en lækker, syndig og totalt uøkologisk osso buco på lørdag 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. september 2015 @ 19:45

  4. Selvom min pengepung p.t. er noget slunken, køber jeg alt det, jeg overhovedet kan få i Døgnnetto, økologisk. Jeg er nok lidt af det du vil kalde “frelst”, men jeg føler mig overbevist om, at hvad der er bedst for naturen, er også bedst for mig. På samme måde har jeg også altid købt æg fra frilandshøns af hensyn til dyrevelfærden. Jeg kan simpelthen ikke være med til dyremishandlingen.

    Kommentar af Stegemüller — 16. september 2015 @ 20:04

    • Nu kunne jeg jo godt stille et nederdrægtigt og ondt spørgsmål, men det vil jeg ikke 😉
      Dyremishandling er noget skidt; det kan vi i hvert fald ikke blive uenige om.

      Kommentar af Ellen — 16. september 2015 @ 21:53

  5. Helst økologisk – men inden for rimelighedens grænser, så hvis man gav sig til at regne på det, tror jeg, at jeg ville lande på cirka 40 procent øko. Jeg køber ikke æg fra burhøns og har mistet lysten til at spise kylling, uanset hvor dyret stammer fra. Temmelig hysterisk, men sådan er det altså blevet.

    Kommentar af Rasmine — 16. september 2015 @ 21:31

    • Hvad er der galt med kyllinger, synes du? Bortset fra “5 for 100 kroner”-kyllinger? De er nemlig absolut ikke værd at sætte tænderne i, men gider/kan man betale 70-80 kroner for en, er de da gode nok – de behøver for min skyld ikke at være økologiske til 130 kroner stykket eller mere – her kan jeg heller ikke smage forskel. Jeg har prøvet …

      Kommentar af Ellen — 16. september 2015 @ 21:58

      • Det er jo netop det, der er det hysteriske, at det ikke har noget med smagen eller de faktiske forhold at gøre. ALLE kyllinger får mig til at tænke på burhøns – helt irrationelt. Det er ikke noget, jeg har besluttet.

        Kommentar af Rasmine — 16. september 2015 @ 23:44

        • Okay … det er der jo så nok ikke noget at gøre ved …

          Kommentar af Ellen — 17. september 2015 @ 09:02

  6. Hvisman alene gør økologi til et spørgsmål om smag, kommer man nok meget hurtigt til kort. Men det tror jeg heller ikke, der er mange, der gør. Økologi er vel for de fleste et spørgsmål om dyrevelfærd og mad og drikkevand uden pesticidrester eller medicin-ditto. Noget med at kunne tro på, at hønsene har haft det tåleligt, søerne har kunnet bevæge sig, og agerhønsene ikke dør af mangel på naturlig føde. At varerne i nogle tilfælde også smager bedre i den økologiske variant, er bare en heldig side-effekt. (Og at Thises creme fraiche smager anderledes end Arlas skyldes måske, at mælken er jerseymælk?) På den anden side er fanatisme sjældent en god ting, og mange gange vil almindelig sund fornuft nok være at foretrække frem for ekstrem miljøforskrækkelse.

    Kommentar af Fruen i Midten — 16. september 2015 @ 22:26

    • Det er rigtigt, at dyrevelfærd er en væsentlig del af det økologiske koncept.
      Det kan godt være, at det skyldes jerseymælk – det er også Thieses jerseyminimælk, jeg drikker, men der er forskellen ærlig talt næsten lig nul på jersey- og ikkejerseymælk.
      Det er nok derfor, jeg delvist står af på økologi: At den sunde fornuft træder i baggrunden og frelstheden i forgrunden. Det behøver ikke være økologi for enhver pris, som nogle synes at synes.

      Kommentar af Ellen — 17. september 2015 @ 09:08

  7. Den annonce er selvfølgelig fuldstændig fjollet. Ligesom man i gamle dage (tror ikke man gør det mere) skrev, at der skulle så og så meget Oma margarine og Rena bagepulver i et eller andet.
    Jeg køber mere og mere økologisk. Af følgende grunde:
    1. Dyrevelfærd (mælk, æg, den smule kød, vi bruger)
    2. Jeg vil undgå alt for mange sprøjtegiftrester, stråforkortere, genmodificerede produkter i mine basisfødevarer (havregryn, linser, bønner, mange grøntsager, æbler)
    3. Det smager bedre (bl.a. gulerødder, agurker)
    Grønt og frugt skal så vidt muligt også være dansk. Jeg er ikke fanatisk. Hvis de økologiske blomkål ikke ser ordentlige ud, køber jeg de almindelige, men netop kvaliteten er blevet særdeles meget bedre i de senere år.

    Kommentar af Kirsten — 17. september 2015 @ 08:32

    • Jeg kan godt følge dig i din argumentation. Jeg køber da også en del af Änglamarks produkter – ellers ville jeg ikke komme op på 1/6 af husholdningsbudgettet til økologi, men netop kød køber jeg ikke pga. prisen.
      Smagen er det mest afgørende for mig, og mine egne agurker smagte da også langt bedre end de købte. Gulerødder må jeg så prøve.
      Også enig i at købe danske grønsager i videst muligt omfang. Fx er det mange år siden, jeg har købt andet end danske æbler.
      Hvad opskrifter angår, bør man bare skrive hvad der skal i. Folk kan godt selv finde ud af, om de vil bruge økologiske produkter eller ej.

      Kommentar af Ellen — 17. september 2015 @ 09:16

  8. Hos os er pris afgørende… Ellers er der ikke nok mad på bordet! Så vi spiser ikke økologisk. Vi spiser rigtig meget frugt og grønt for vi elsker det alle:) jeg kan bare ikke forstå, at det ikke kan blive billigere. Vi bliver jo banket i hovedet med at vi skal spise meget af det. Det er jo sundt. Det samme med kød. Det med mindst fedt er det dyreste…. Giver ingen mening, hvis vi skal spise sundt. I hvert fald ikke for en børnefamilie som os.

    Kommentar af MS — 17. september 2015 @ 08:58

    • Sådan tror jeg der er virkelig mange, der har det – det ER prisen, der er det afgørende.
      Jeg kan nu godt forstå, at det er så dyrt, for både spildet og arbejdet er stort og udbyttet lille i forhold til ikke-økologi.
      Der er ingen tvivl om, at det er sundt. For mig er det mere et spørgsmål om, hvor usundt det andet er, når det kommer til stykket … 😉
      Det giver skam god mening. Økonomisk mening, altså …
      Hvis vi virkelig vil vægte sundheden, så synes jeg man skulle hæve priserne på slik og sødt sodavand med flere hundrede procent. Ligeledes for cigaretter og alkoholiske drikke. Det ville godt nok ærgre mig, hvad vinen angår, men jeg kan jo ikke med god ret hævde, at det er noget jeg har brug for at kunne leve sundt og godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. september 2015 @ 09:25

  9. OK, jeg kan godt forstå, du faldt for den opskrift fra Økourtekram!!!!
    Du har en fan og meningsfælle i Erik… og mig. Erik er nok mest til at sige Økologi er opreklameret… Jeg kan godt lide tanken om bæredygtigt og dyrevelfærd… Men det er indkøberen, der bestemmer!
    Vi har snakket om, at det på mange måder var godt, vi var nødt til at lave maden fra bunden, da ungerne var små. Hjemmelavet og indsamlet i naturen. Uden mulig diskussion om tilsætningsstoffer og E-numre (bortset fra Atamon).

    Kommentar af AnneHoltegård — 17. september 2015 @ 09:21

    • Ja, vi er vist på linje i dette spørgsmål 🙂
      Tanken er da rar, men ja, indkøberen OG kokken bestemmer 😉
      Helt enig – og mht. at lave maden fra grunden, har jeg altid gjort det. Okay, jeg har da selvfølgelig ikke indsamlet mine grønsager i naturen; jeg mener bare, at jeg uhyre sjældent køber færdigmad. Selv om jeg ikke er frelst, kan jeg godt lide at vide, hvad jeg putter i munden – og det skal helst ikke være for mange kunstige smagsstoffer og lignende.

      Kommentar af Ellen — 17. september 2015 @ 09:30

  10. Thieses cremefraiche smager helt fantastisk, jeg smagte den i går for første gang. Nu plejer jeg så heller ikke købe 18% cremefraiche, men den havde en utrolig smag, troede faktisk at kagebageren havde puttet noget i fraichen 🙂

    Kommentar af Lene — 17. september 2015 @ 19:46

    • Jamen, er det ikke utroligt? Den er virkelig markant anderledes end alle andre creme fraicher, og når man først har smagt den, kan man ikke spise andet.

      Kommentar af Ellen — 17. september 2015 @ 19:53

  11. Det er så her, jeg efter din mening er religiøs OG derfor medlem af et trossamfund (Økologisk Landsforening). Kan det mon trækkes fra i skat?
    Nå, men ikke mere, end at jeg fravælger økologi, hvis smagen er ringere (eller mindre i min smag) end de konventionelle. Er de lige gode, så vælger jeg altid økologisk (også hvis sellerien er mindre). Hvad pengepungen angår, indrømmer jeg, at kødet f.eks. er voldsomt dyrt og udvalget er også alt for begrænset til min smag. Men med fornuftig udnyttelse og mindre andel af kød i kosten, så kommer man langt. At noget smager bedre er en sideeffekt af økologi, ikke formålet med det. Det drejer sig om dyrevelfærd, miljø og sundhed og der er efterhånden så mange grundige undersøgelser, der peger tydeligt i samme retning, at jeg mener, det er religion, når man afviser det.
    Så nu kan vi begge istemme et Halleluja! 😉

    Kommentar af fiberfryd — 18. september 2015 @ 08:46

    • Der er dæleme ikke meget, der kan trækkes fra i skat mere, desværre …
      Jeg kender jo godt din holdning til emnet, og jeg afviser skam heller ikke økologi … mere end dig, ja, men ikke helt.
      Det med kødet forstår jeg simpelthen ikke! Der er nemlig et særdeles lille udvalg, og hvis man kan konkludere, at det er fordi de kasserer resten af dyret, er det ikke underligt. Det er jo nok ikke derfor, men hvorfor søren ser man så kun de samme to-tre ting overalt, hvor der sælges økologisk kød?
      Vi hallelujaer da bare sammen på lørdag 🙂 – men min osso buco er altså ikke økologisk 😉

      Kommentar af Ellen — 18. september 2015 @ 09:31

      • Elsker garanteret osse osso buco i din uøko udgave 🙂
        Kald mig bare religiøs, men helst ikke frelst, vel? – Og slet, slet ikke missionerende!
        Tak, iøvrigt, for at genhenlede min opmærksomhed på QI – hvor er det et fantastisk morsomt program (jeg har fundet et par sæsoner på Netflix). Jeg har grinet, så mine ømme mavemuskler har protesteret højlydt 🙂

        Kommentar af fiberfryd — 18. september 2015 @ 18:22

        • Bare rolig – du er hverken frelst eller missionerende 🙂
          Velbekomme – det program kan man bare ikke blive træt af at se.

          Kommentar af Ellen — 18. september 2015 @ 18:51

  12. I mange år nægtede jeg at købe økologisk, og jeg gjorde et stort nummer ud af at købe buræg; jeg har næsten glemt hvorfor, men det var nok lidt i trods over for den frelsthed, der omgav mig. Jeg syntes heller ikke, jeg havde det store økonomiske råderum, da børnene var mindre. Senere “overgav” jeg mig og har det lidt som dig, at der sagtens kan ryge økologiske varer ned i kurven – og især æg og mælk – men jeg gider ikke være til grin for mine egne penge (og her ser jeg på øjeblikket og ikke på det lange sigt).

    Kommentar af conny — 19. september 2015 @ 11:48

    • Uh, hvor jeg kender det der med at være trodsig og Rasmus Modsat – sådan har jeg det også meget tit 🙂 Da jeg var fattig og alene med C, var økologien slet ikke opfundet endnu 😉
      Jeg kan godt se, at vi er på linje med vores økoopfattelse.

      Kommentar af Ellen — 20. september 2015 @ 14:12


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.