Hos Mommer

14. september 2015

Indevejr – hyggevejr – efterårsvejr

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:35
Tags: ,

Jeg ved godt, at der ikke er noget der hedder dårligt vejr; at det er påklædningen, der afgør, om man kan opholde sig ude i det eller ej.
Det er – i teorien – rigtigt.
I praksis handler det derfor mere om, hvorvidt jeg har lyst til at tage alt det der rigtige tøj på for at bevæge mig ud i vejret, og det har jeg indtil videre ikke gidet i dag.
Det har såmænd ikke engang regnet, men det har været gråt og trist og særdeles blæsende, hvilket er det værste. Jeg bryder mig ikke om regnvejr, men lige så lidt om blæsevejr. Det er så enerverende, og det sænker som bekendt opfattelsen af, hvor varmt det er. Det er 18°, men føles som kun godt det halve pga. vinden.
imageDen har derfor stået på syltning af de knapt to kilo rødbeder, jeg købte på Stenalt markedet i lørdags. (Jeg kommer til at tænke på Familien Flintstone hver gang, jeg ser stednavnet Stenalt).
Nu kan Anna bare komme an, for jeg går ikke ned på syltede rødbeder lige med det samme. Det barn har i flere år kunnet spise rugbrød med syltet rødbede og intet andet. Aubie er også ved at komme efter det, men han vil helst have leverpostej under rødbederne. Får vi noget med brun sovs, hvad der stort set kun hænder, når englænderne er her, så ryger der pæne mængder syltede rødbeder med i købet.
Hun kommer rent faktisk også an, det kære barn. Charlotte har lige meddelt, at hun og børnene alligevel kommer en tur i børnenes efterårsferie, hvilket ellers ikke var meningen, fordi de også kommer til jul, hvorfor det ellers var aftalt, at det var os, der skulle komme derover i efteråret. 
Vi kunne næsten lige så godt sove i lufthavnen, når de kommer … vi lander fra en ferie klokken 0:30 og familien skal hentes klokken 17 samme eftermiddag.
Det gør vi dog ikke – sover derinde, altså – selvom vi først vil kunne være hjemme ved to-halvtretiden, kan vi sove længe, så det gør vi. 
Et af livets store spørgsmål bliver så, om vi sidst på året skal/vil holde jul i Den Stråtækte eller i Sverige. Vi vil helst holde P1000420den der, hvor der er sne …

Det var vist en værre gang sludder for en sladder, men hvad pokker skal jeg skrive om, når der ikke sker en pind interessant for andre end mig selv?
Lige om lidt vil jeg lave mig en kopkaf, sætte mig hen i den magelige stol, smække benene op og fortsætte med strikketøjet, tænde for BBC Brit, hvor Stephen Fry med fæller vil underholde mig på yderst begavet vis med sit QI.
Oliefyret er tændt for sæsonen. Der er ild i brændeovnen. Der er dømt vinterlig hygge midt i september.
Således blev en potentielt kedelig mandag lavet om til en god og hyggelig mandag. 
For mig. Jeg har ret ondt af alle dem, der endnu ikke har fået høsten i hus.
De synes helt sikkert ikke, at dette vejr er hyggepotentiale.

25 kommentarer

  1. Jeg savner at have brændeovn !!! Sådan en gør høsten lidt mer spiselig 🙂

    Kommentar af udvandreren — 14. september 2015 @ 17:26

    • Helt enig. Vi har godt nok en i Sverige, men jeg har i over 40 år ønsket mig en i min helårsbolig. Det er virkelig en drøm, der er gået i opfyldelse her 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. september 2015 @ 18:01

  2. En potientelT kedelig mandag ….?
    😜

    Kommentar af Kristine — 14. september 2015 @ 18:09

  3. Ups: potentielT, skulle der stå.

    Kommentar af Kristine — 14. september 2015 @ 18:10

    • Det er det her med sten og glashuse 😉
      Hvad er der i vejen med t’et? Jeg har brugt det adverbielt, fordi det skal sige noget om ‘kedelig’, ikke ‘mandag’, så jeg kan ikke se, at det skulle være forkert.

      Kommentar af Ellen — 14. september 2015 @ 18:48

      • Jeg giver mig (gerne 👿), da både med og uden t er muligt. Det er nok dialektbetinget, hvad man vælger.

        Kommentar af Kristine — 15. september 2015 @ 20:04

        • Det er det muligvis 🙂

          Kommentar af Ellen — 15. september 2015 @ 21:25

  4. Så blev det alligevel en dejlig mandag, selvom der ikke skete en disse 🙂

    Kommentar af Stegemüller — 14. september 2015 @ 20:28

    • Ja … sådan er det heldigvis tit 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. september 2015 @ 21:24

  5. Det er godt at havevigtige sager at foretage sig, når vejret er lidt for blæsende. Der er naturligvis forskel på at sylte rødbeder og overveje hvor det bliver hvis eller grøn jul. Her er tændt for fyret, men der slukkes tidligt og noget brænde brændes af i pejsen, der kun bruges når fyret ikke kører.

    Kommentar af Jørgen — 14. september 2015 @ 20:32

    • Tænder og slukker I fyret hver dag? Her er det lidt modsat og alligevel det samme med brændeovnen: Når der er gang i den, kører fyret stort set ikke.

      Kommentar af Ellen — 14. september 2015 @ 21:26

  6. Her er der 26° kl. 21:35, og påklædningen (= manglen på samme) er tilpasset. Glæd jer, til det bliver jeres tur 🙂

    Kommentar af Eric — 14. september 2015 @ 20:38

    • Det gør vi søreme også, men vi rejser først d. 11. oktober, så mon ikke det er blevet lidt køligere? Det gør nu heller ikke noget, for hvis der er 26° om aftenen, så er der nok for varmt om dagen til os 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. september 2015 @ 21:27

  7. Man hygger sig i dit selskab, Ellen, hvad enten det er hverdagssysler, eller rejser.

    Der er variation i dit liv, og man kan mærke du nyder det og lever i nuet, så det er vel overflødigt at ønske dig en hyggelig aften, det skal du nok få.;-)

    Kommentar af Madonna — 14. september 2015 @ 22:20

    • Ih altså – tak – jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige til så pæne ord … 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. september 2015 @ 22:48

  8. Ha, jeg vil se det (læse om det), før jeg tror på, at I har haft en helt igennem totalt kedelig og absolut indholdsløs dag. Det kommer ikke til at ske 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. september 2015 @ 23:17

    • Det kan vi såmænd sagtens have, Frue, men så har jeg forhåbentlig et eller andet brok, jeg kan få fyret af 😉

      Kommentar af Ellen — 15. september 2015 @ 09:06

  9. Næh, er det korte svar til den sidste sætning, ord som deprimerende dækker mere og lige nu begynder ordet katastrofalt at dukke frem. i går blev det til 13 mm regn.
    Jeg holder af at læse om dine dage, og du formår altid at finde en vinkel, der er interessant, så hyg du bare videre ved brændeovnens skær og skriv endelig om dine tanker der, jeg læser hver og et af dem :-).

    Kommentar af Lene — 15. september 2015 @ 07:47

    • Åh, Lene – det var jo lige præcis jer, jeg havde i tankerne, da jeg skrev det 😦
      Tak for ordene – i dag har vi godt vejr, så det er op på cyklen og prøve at finde nogle svampe, tror jeg.

      Kommentar af Ellen — 15. september 2015 @ 09:08

  10. Vi gik en lang tur ud langs fjorden i går, og vejret var såmænd ganske tilforladeligt – Ja det blæste, men det var ikke koldt.

    Det virkede værre at sidde inde og se ud på det, end det var at være ude i det.. 🙂 og sådan er det egentlig tit.

    Kommentar af Inge — 15. september 2015 @ 10:23

    • Ja, sådan er det tit, men jeg kunne altså ikke overbevise mig selv om det i går 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. september 2015 @ 14:06

  11. QI er også en af Gittes favoritter!
    Tja… gråvejr med styrtregn ind i mellem er dagens orden… Man kan se på strikketøjet at det ikke er blevet til så mange, og slet ikke lange, gåture…
    Levende lys må erstatte den pejs, vi ikke har!!!

    Kommentar af Anne Holtegård — 15. september 2015 @ 14:00

    • QI er SÅ godt, er Gitte og jeg åbenbart enige om.
      I dag har vejret heldigvis artet sig indtil videre – det dur jo ikke at sidde og strikke hele dagen …
      Det er jo ikke helt det samme med levende lys, men bedre end ingenting 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. september 2015 @ 14:09

  12. Dit mandagsvejr stemmer godt overens med mit søndagsvejr, hvor jeg håber og håber på tørvejr til eftermiddagen.
    Uanset vejr osv. har du da fået noget ud af mandagen – syltede rødbeder er da slet ikke det værste, man kan have stående. Især når man kender nogle, der gerne vil spise dem.

    Kommentar af conny — 20. september 2015 @ 11:34

    • Åh, skal I ud at gå? Det er knapt så hyggeligt i regnvejr!
      Syltede rødbeder er godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2015 @ 14:14


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.