Hos Mommer

13. september 2015

Til fest i Mørke

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:53
Tags: ,

P1080332Vi har været til familiefest i Mørke. Der var sikkert nogen, der havde været ude at tisse i Løgten …

Aj, hvor den var plat. Vi var faktisk ikke engang i Mørke, men tæt nok på til, at platheden trængte sig på.
Fætter-kusinefest var det – med færre deltagere, end vi plejer at være, men hyggeligt nok var det bestemt alligevel.
Vi havde Merete med i bilen, og vi drog afsted tidligt fredag morgen, fordi vi ville have noget ud af det, nu vi alligevel skulle en tur over broen.
Vi ville gerne se terrakottafigurudstillingen på Moesgard Museum, og da Merete ikke havde været der før, tog vi lige resten af museet med, så jeg fik et gensyn med den lille Lucy og Hobitten fra Flores.
De ser simpelthen så finurlige og skælmske ud, de to små damer, og jeg kom til at holde af dem allerede da vi så dem første gang.
Terrakottafigurerne var også interessante at se – mest interessant var det dog at læse de mange skriverier rundt omkring om livet i Kina dengang for så mange år siden, hvor Den Første Kejser huserede.
For det var jo det, han gjorde. Huserede. Raserede. Indtog. Erobrede. Byggede KÆMPEstore paladser – tilstrækkelig med arbejdskraft var lige som ikke noget problem, jo.

P1080340P1080341

P1080379Fredag Moesgård og spise til aften i Århus Midtby med kaffe ved åen. Udendørs, selv om det regnede, men det var dejlig mildt, så med en parasol over gik det glimrende.
Lørdag blev det Ebeltoft og et husflids- og madmarked på Stenalt Gods. Eftermiddag og aften familietræf.
Søndag morgen mere familietræf over morgenmaden.
Hjem via Ry og Gl. Ry med mølle og det hele. Det er et smukt område, men holddaop for et dårligt vejr – det blev aldrig rigtig lyst i dag, og vinduesviskerne har været på overarbejde. Vi opgav derfor alle ideer om udendørs aktiviteter og begav os til Odense, hvor Meretes datter, Annemarie, lige er flyttet over og er begyndt på medicinstudiet.
Hende fik vi en god frokost og en god snak med, inden turen gik det sidste stykke hjemover.
Det har været en dejlig, en snaksom og en oplevelsesrig weekend, og vi er alle lidt mere end en anelse trætte.

Og apropos familie – rekonstruktionen af neandertaleren herunder kiggede John på i to sekunder og udbrød så: “Nej, hvor han dog ligner …” og så kom navnet på et familiemedlem.
Merete og jeg kom sådan til at grine, for John havde kun alt for ret – ligheden er faktisk temmelig slående.
Jeg skal skåne nogen for at komme nærmere ind på, hvem vi mener, men man er selvfølgelig velkommen til selv at prøve at regne ud, hvem vi tænker på.

P1080349

23 kommentarer

  1. Det er altså morsomt: Jeg har næsten lige været på Moesgård igen, og ved netop neanderthaleren – ikke rekonstruktionen, men ham på trappen – kunne jeg lige pludselig se, at han ligner en gren af MIN familie.
    Min kusine, som jeg var sammen med på Moesgård, fortalte, at man for nylig har fundet ud af, at nutidsmennesker og neanderthalerne har mange flere gener fælles, end man før har troet.

    Kommentar af Kirsten — 13. september 2015 @ 19:09

    • Det var godt nok meget pudsigt. Måske er vi to så også i familie med hinanden, når det kommer til stykket 😉
      Der har været en del skriverier i forskellige magasiner om netop neandertalerne her på det seneste – det er ret interessant.

      Kommentar af Ellen — 13. september 2015 @ 19:43

  2. Hvor er jeg glad for at du havde gemt dig i Mørke. Radiotavshed fra dig over flere dage ligner dig ikke, så jeg var lige ved at bekymre mig 🙂
    Moesgaard må og skal jeg opleve sammen med Aros, det drømmer jeg om 😉

    Kommentar af Lene — 13. september 2015 @ 19:54

    • Nej det ligner mig ikke, og jeg troede selv på, at jeg ville have nået det fredag aften eller lørdag morgen, men det gjorde jeg altså ikke …
      Enig: Du må og skal se disse to steder. Den drøm ønsker jeg må gå i opyldelse for dig 😉

      Kommentar af Ellen — 13. september 2015 @ 20:12

  3. Det ser ud til at en tur til Moesgaard må arrangeres – og så kunne der måske blive tid til Aros også.
    Lad snakketøjet få en pause mandag – det skulle nødig overanstenges.

    Kommentar af Jørgen — 13. september 2015 @ 20:27

    • Jeg er ret sikker på, at I hverken vil fortryde et besøg på Moesgård eller Aros.
      Det kommer helt af sig selv med snakkepausen – i morgen er der bare John og mig 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. september 2015 @ 21:01

  4. Jeg er enig med Lene: Jeg var også lige ved at blive bekymret, men her er du heldigvis igen.

    Det lyder som en dejlig tur. Det er godt at have nogle fætre og kusiner, man kan mødes med af og til.

    Kommentar af Stegemüller — 13. september 2015 @ 20:28

    • Jeg lever i bedste velgående – pausen blev bare et døgn længere end beregnet.
      Vi mødes kun hvert andet år, så vi når ikke rigtig at blive trætte af hinanden.

      Kommentar af Ellen — 13. september 2015 @ 21:02

  5. Heldigvis var der lys i Mørke, selvom det i dag mest var det elektriske lys 😉
    Når du nu skriver som du gør, så skulle det vel ikke være en jeg kender?. Ikke fordi jeg kan se det, og Allan heller ikke. Jeg har nemlig lige spurgt.
    Trætte… det er vi bestemt også begge to i dag.

    Kommentar af Pigen fra landet — 13. september 2015 @ 20:36

    • Ja, det var godt nok nødvendigt med det elektriske lys 🙂
      Nej, det er en i den anden gren af familien, så det er ikke så underligt, at du ikke kunne se det.
      Det hedder i seng lige om lidt …

      Kommentar af Ellen — 13. september 2015 @ 21:04

  6. Ja… man undres, når der er stille på linjen! Godt det var, fordi du var ude og opleve…
    Lucy og Hobitten er bare dejlige.. Dem kan jeg ikke blive træt af. De skifter næsten udtryk, når man går rundt om dem.
    Så fik I set kineserne… Jeg synes også, det er baggrunden, der er det spændende… og egentlig temmelig rystende læsning.
    Trods 4 besøg på Moesgård, synes jeg stadig, jeg ser nyt hver gang.
    Ry Mølle besøgte jeg i forbindelse med Knit in public day, så der var udstilling og aktiviteter OG solskin! Flot mølle i øvrigt.
    Stenalt måtte googles… så lærte jeg igen noget nyt!

    Kommentar af AnneHoltegård — 13. september 2015 @ 20:41

    • Beklager den lidt ufrivillige pause, men vi havde travlt 🙂
      De er så skønne, de to kvinder, og ja, de er næsten lidt for levende.
      Enig vedrørende kinahistorierne – de var noget mere spændende end figurerne.
      Jeg ville godt have set møllen og dens omgivelser i solskin, men det kommer jeg måske til en anden gang.
      Man skal jo også helst lære noget nyt hver dag 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. september 2015 @ 21:07

  7. Sikke en oplevelsesrig weekend, I har haft. I forstår at få noget ud af tiden. Er der stadig masser af mennesker på Moesgård?

    Kommentar af Betty — 13. september 2015 @ 22:15

    • ja, der er – vi blev lidt forskrækkede, da vi så antallet af biler, men som sidste gang er det slet ikke noget problem, når man først er inde. Det museum kan virkelig rumme mange mennesker uden man mærker de er der.

      Kommentar af Ellen — 14. september 2015 @ 09:12

  8. Som I dog farter rundt og oplever en masse, men er man på tur til hovedlandet, så gælder det ganske rigtigt om at få noget for pengene, sådan rent bogstaveligt. Jeg forstår godt at udmattelsen har sneget sig ind på jer og så er en lang, afslappet (arbejdsfri) mandag sagen.
    Med den præcision du normalt fyrer blogindlæg af med, så er det klart, at vi undres, når du pludselig glimrer ved dit fravær.

    Kommentar af fiberfryd — 14. september 2015 @ 08:10

    • Det er simpelthen bare så skønt ikke at skulle op på arbejde.
      Jeg vidste godt, at nogle af jer nok ville undre sig lidt, men havde ikke selv regnet med, at der skulle gå mere end én dag uden indlæg.

      Kommentar af Ellen — 14. september 2015 @ 09:16

  9. Nåh, det var dér, I var 🙂 Hvis ikke jeg havde læst et eller andet, du skrev i en bisætning til Pia (eller også var det omvendt) om snart at skulle ses, ville jeg skam også have været ganske bekymret for dit ve og vel. I har da virkelig fået noget ud af turen, og jeg synes efterhånden, det nærmer sig det pinlige, at jeg ikke har været på Moesgård endnu, når du har været der TO gange allerede.

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. september 2015 @ 09:17

    • Ja, det var der, vi var – næsten lige ved siden af midten 😉
      Kan du så se at komme til Moesgård – jeg er ret sikker på, at du vil finde det interessant. Det er bare typisk, at man ikke ser det, der ligger lige i ens eget nærområde.

      Kommentar af Ellen — 14. september 2015 @ 09:24

  10. Ihhhhhh, jeg MÅ altså arrangere en miniferie til Århus så jeg se det nye Moesgård 🙂

    Kommentar af udvandreren — 14. september 2015 @ 11:09

    • Det tror jeg ikke, du ville fortryde 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. september 2015 @ 11:33

  11. I har nået meget på jeres weekend i det jyske, selv om vejret ikke helt var på jeres side. 🙂

    Kommentar af Inge — 15. september 2015 @ 11:43

    • Det har vi, men jeg ville godt have haft set de øhaver.
      Der bliver nok en lejlighed en anden gang …

      Kommentar af Ellen — 15. september 2015 @ 14:09

  12. Jeg kan blot stille mig op i koret og synge “Tag til Moesgaard” – og “Besøg Aros ved samme lejlighed”. Det kan man lige klare på en weekend – eller på to andre dage, hvis man ikke er optaget af det der arbejde.
    Godt at høre, at du ikke blev væk i mørket …

    Kommentar af conny — 15. september 2015 @ 22:11


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.