Hos Mommer

10. september 2015

Hvem er egentlig en bonderøv her?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:13
Tags: , , ,

Jeg sad og læste i Samvirke og for en gangs skyld sprang der ingen graverende fejl i øjnene.
Hovedreportagen var en artikel om Bonderøven, hvis udsendelser jeg godt kan lide at se.
Det var faktisk Søren Ryges skyld, at jeg startede på at se Bonderøven, antagelig stik imod Ryges hensigt, at det skulle føre til flere seere af konkurrenceprogrammet.
Jeg så Ryge blive interviewet i tv, hvor han bl.a. sagde følgende: “- Jeg kan bare være en lille smule bange for, at når man har gjort det i måske fem år, så er det ikke så sjovt at se mere, siger Søren Ryge, der mener, at der skal ske en større udvikling med programmet, hvis det skal stå distancen.”
Dette er klippet fra BT – jeg kan ikke huske en fire år gammel udsendelse ordret. SR sagde mere, som ikke stod i artiklen her, men som gjorde mig vred. Ord, der var mere nedladende – jeg mener at kunne huske, at han direkte sagde, at den slags udsendelser ikke holder – at folk ikke gider se dem i længden. Hvor meget forandring har der lige været i Ryges udsendelser, når de er optaget i hans have?
Som dagbladet Information så smagfuldt udtrykte det: En af dem er en selvforelsket klovn i røjsere og tobakspibe, der nu på 23. år render rundt med skovl og spade og roder i det samme agurkebed, mens han vælter hjemmestrikkede dybsindigheder af sig i forsoren fortrolighed med havefolket eller kværker en due i ny og næ.

Jeg kunne lige indtil det interview ganske godt lide SR og hans havesnak, men jeg tabte alt for ham, da han kom med disse udtalelser. Jeg syntes ikke, det var i orden. En person, der nærmest var/er en institution i DR, burde være stor nok til at lade andre komme til og ikke nedgøre en anden så meget i fuld offentlighed.
Det er jo nok sådan det er Jeg har stort set ikke set udsendelser med Søren Ryge siden, men har set samtlige med den hyggelige Bonderøv.
Som holdt. Og holder. Sikkert også længere end Ryge gør det – og med flere seere. HA.
Citat fra Samvirke:
[Frank Erichsen] blev 2008 landskendt, da han tonede frem på skærmen som “Bonderøven” og har siden slået seerrekorder år efter år.
Tag den, Søren Ryge.
Man må ikke være skadefro, men det er jeg nu alligevel, og jeg håber Ryge nu har indset, at hans ord er blevet gjort til skamme.

Jeg kunne ikke tænke mig at leve som Bonderøven gør, men han er hyggelig, overbevist og ægte. Med en dejlig kone og to skønne børn, som får en nærmest ideel opvækst.
Han er selv realistisk vedrørende sin måde at leve på og er hverken religiøs eller missionerende.
Sp: Ønsker du, at alle optimalt set lever som dig?
Sv: Nej, det giver ingen mening. Det her er min personlige drøm.

Det er jo det, vi skal: Gå efter drømmen. Det er ikke alle forundt, at drømmene går i opfyldelse, men man skal altid have dem, og skulle der blive en opfyldt, finder man hurtigt en ny.

Jeg havde i mange år en drøm om engang at komme til at bo i et stråtækt bindingsværkshus, helst tæt på noget vand.
Har du prøvet at opleve, at din drøm går i opfyldelse?

Advertisements

34 kommentarer

  1. Selvom jeg ikke har en have eller nogen dyr kan jeg også godt lide at se “Bonderøven”, og jeg synes, at Søren Ryge er blevet for selvsmagende.

    Det er da så skønt, at din drøm er gået i opfyldelse! Nyd det.

    Før i tiden tror jeg ikke, jeg havde nogen specifik drøm, og nu kan jeg bare sige, at alting går i kludder, og at ingenting synes at lykkes. Jeg kan drømme om, at det vil lykkes at få tilkendt og finde et fleksjob, men jeg tør næsten ikke tro på det.

    Kommentar af Stegemüller — 10. september 2015 @ 18:00

    • Enig ang. SR.
      Jeg stornyder skam! Hele tiden.
      Du må ikke miste dine drømme. Eller dit håb. Så er der jo ikke ret meget tilbage …

      Kommentar af Ellen — 10. september 2015 @ 19:22

  2. Jeg forstår fint dine synspunkter. Det sker jeg ser Ryge, men yders sjældent ser jeg Bonderøven. Faktisk læse jeg aldrig tv-programmer. Egentlig ville det være et sundhedstegn at smide tv’et ud så man kan blive fri for alt muligt pladder.

    Kommentar af Jørgen — 10. september 2015 @ 18:16

    • Ville det? Der er vi vist ikke helt enige, Jørgen. Hvis man beholder sin kritiske sans, er der megen viden at hente i tv. Vi kan godt lide at se DRK og en af historiekanalerne.
      Der er ganske rigtigt forfærdelig meget pladder også, men det kan man da heldigvis undgå.

      Kommentar af Ellen — 10. september 2015 @ 19:26

      • Helt enig om tv-kiggeri, hvis man selv kan sortere det, så kan man sagtens blive klogere. Lige pånær reality programmerne, og specielt ikke Linse på Bryggen.;-)

        Kommentar af Madonna — 11. september 2015 @ 18:24

      • Ok, den var lidt forhastet.

        Kommentar af Jørgen — 11. september 2015 @ 18:52

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 13. september 2015 @ 17:56

  3. Her i Norge elsker vi også bare Bonderøven 🙂 Og mine kolleger blev behørigt imponerede da jeg fortalte at den gode Frank faktisk har lært meget af det han kan i Norge,,,,,det vidste de nemlig ikke.
    Angående skadefryd har jeg altid lagt vægt på FRYD og plejer at sige at skadefryd også er en slags fryd .. uanset om man skal eller ej 😉

    Kommentar af udvandreren — 10. september 2015 @ 18:25

    • Han lægger da ellers ikke skjul på, at han har lært meget i Norge 🙂
      Det har du ret i! Det er absolut også en slags fryd 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. september 2015 @ 19:26

  4. Vi har da set på SR og Bonderøven, men begge dele er meget, meget længe siden.
    Jeg har haft mange drømme, som er gået i opfyldelse. Mit allerstørste ønske var nok at få børn, men også at bygge hus ved skov og strand, så jeg kan nyde naturen. Er godt helbred, et godt job. Jeg kan blive ved 😉 Jeg er et privilligeret menneske.

    Kommentar af Pigen fra landet — 10. september 2015 @ 20:08

    • Jeg tror vi definerer drømme lidt forskelligt – jeg har fx altid haft gode job, så det behøvede jeg ikke at drømme om at få. Jeg havde også det gode helbred (æh, indtil jeg fik kræft, altså …), så det behøvede jeg heller ikke at drømme om. Det jeg drømmer om, er, ifølge min definition, noget, der ikke umiddelbart er opnåeligt – ikke noget, der næsten altid har været en del af min hverdag … forstår du hvad jeg mener?
      Jeg er helt enig i, at både du og jeg er privilegerede – det er bare noget andet 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. september 2015 @ 21:09

      • Njaaa… Jeg ser bare ikke den stråtækte var mere uopnåelig end min drøm om en bolig. Jeg var bare meget tidligere ude. Børn var jo en drøm, der nær aldrig ville kunne gå i opfyldelse. Job…. Den historie kan du få på er ander tidspunkt.

        Kommentar af Pigen fra landet — 10. september 2015 @ 22:22

        • Jamen vi ses også snart 🙂

          Kommentar af Ellen — 11. september 2015 @ 07:42

  5. Ja, HA! Jeg har det på samme måde. Jeg har aldrig været nogen stor fan af SR, for at sige det mildt – men jeg holder meget af BR… Han er sød og hyggelig. 🙂 Og det med drømme – og jo, jeg har gået benhårdt efter drømmen, som du ved. Men der er et ordsprog, der siger: Pas på med at gå efter drømmen – det kan ske, at den går i opfyldelse… 😉 Jeg må indrømme, at min drøm i dag er anderledes end den var for ti år siden. Jeg ville aldrig have købt mit skønne engelske hus, hvis jeg vidste, hvad jeg ved i dag. Det har noget med økonomi og banker at gøre – og i dag drømmer jeg om at blive økonomisk uafhængig. Og det skal nok ske – på den ene eller den anden måde. 🙂

    Kommentar af Mia Folkmann — 10. september 2015 @ 22:49

    • Ja, du har godt nok arbejdet hårdt for at kunne opfylde din drøm, men det lykkedes jo for dig 🙂
      Det ordsprog kendte jeg ikke – det har da et noget negativt livssyn, skulle jeg mene …
      Jeg tror det er naturligt, at ens drømme ændrer sig – man flytter sig jo lidt det meste af livet.

      Kommentar af Ellen — 11. september 2015 @ 07:44

  6. Faktisk ser jeg både Søren og Frank med største fornøjelse – det er bare godt TV! Hver ting til sin tid 🙂 – og drømme, det har de jo begge 😉

    Kommentar af Margrethe — 11. september 2015 @ 01:17

    • Ja, hver ting til sin tid, men SR syntes ikke, der var plads til BR … jeg skulle bare ikke have haft set det interview 😉
      Det har de – det skal vi helst have alle sammen 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. september 2015 @ 07:46

  7. Jeg har set nogle enkelte programmer med de 2 herrer. Det er da meget morsomt og spændende, at Bonderøven gør noget ud af at tillære sig gamle håndværk og landbrugsskik. Jeg er blot lidt nervøs for at nogen tror, at det er muligt at brødføde verden med den indsats. De har jo begge job ved siden af og formodentligt et klækkeligt TV-honorar i tilgift.
    Du følger sikkert også lidt med ovre hos Lone Landmand, som forsøger at leve af 3 grisesøer, 50 høns og tilsvarende rækker frugttræer.
    Jeg tager hatten af for initiativet. Missionsdelen er jeg svært skeptisk overfor.

    Drømmen om en malkekvægsbesætning forblev og forbliver heldigvis en drøm; men jeg følger stadig avlsarbejdet, som om jeg ville starte en besætning i morgen.

    Min drøm om at starte i Polen blev virkelighed. Det var egentlig kun en drøm i 2½ år. Jeg var dernede for at besøge en bekendt, som havde fået til opgave at lede et danskejet frysehus for jordbær og hindbær, og dér lavede vi de første streger på papiret.
    14. januar 1994 stiftede min danske kollega og jeg selskabet, som kom til at producere blomster på friland og binde buketter. Denne drøm blev en virkelighed med mere end 100 ansatte. Selskabet er nu generationsskiftet til min kollegas 2 sønner og har nu ca. 200 mennesker ansat. Mine sønner har ikke interesse i blomsterne, så vi fandt et beløb, så vi stadig kan drikke kaffe sammen.

    Jeg havde også en drøm om at eje og drive almindelig landbrugsjord i Polen. Den blev virkelighed fra 1998 sammen med en polak og min danske kollega fra blomsterne.
    Landbruget ejer og driver vi 3 stadig, og det kunne være et fint sted at nyde sit otium.

    Kommentar af Farmer — 11. september 2015 @ 05:38

    • Jeg tror (håber?) ikke, der er nogen der tror, at man kan leve på den måde uden at have indtægter ved siden af. Jeg følger ikke Lone Landmand som sådan, for hun er nemlig missionerende og lidt for frelst, men hun har nogle supergode kageopskrifter 🙂
      Det var interessant at høre om starten i Polen. Den har jeg ikke læst – hvis du ellers har skrevet om den på din blog engang i tidernes morgen, inden jeg begyndte at følge dig.
      Kunne du virkelig tænke dig at nyde dit otium i Polen? Jajada, hver sin smag … men jeg er jo også farvet, som vi har talt om før 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. september 2015 @ 07:52

  8. Lige nu drømmer jeg om at finde ud af at kommentere hos Farmer uden at være på facebook 🙂 For han er langt mere værd at følge end de to skærmtrolde 🙂 Og Lone har jeg opgivet efter hun blev lidt for missionerende og jeg konstant fik følelsen af at vi var de store skurke, når nu jeg kan se, at både hun, Farmer og min mand deler lysten til landbruget, viljen til kvalitet og ordentligt arbejde og sans for den natur de forvalter og nyder.
    Jeg har faktisk ikke nogen drømme. Jo jeg drømmer om at mine børn får et godt liv med kærester, forhåbentlig børn og med et arbejde, de er glade for. Jeg vil bare gerne være mig med det arbejde jeg har og et godt helbred 🙂

    Kommentar af Lene — 11. september 2015 @ 07:24

    • Det tror jeg ikke, du kan – jeg ved, at han selv er irriteret over det, men det er vist udbyderen, der har bestemt, at det skal være sådan.
      Men jeg er ganske enig: Farmer er en guldgrube af viden, og skulle jeg vælge én af de tre, blev det helt sikkert ham 🙂
      Jeg har det på samme måde med Lone Landmand, og som jeg skrev herover til Farmer, så har hun nogle skønne, skønne kageopskrifter, men jeg går efterhånden sjældent ind på hendes blog, fordi hun er mig lidt for frelst – som du også siger, bare på en anden måde 😉
      Man ønsker jo altid det bedste for ens børn, men det hører ikke ind under drømme, synes jeg, for som jeg skrev til Pia, så er drømme for mig noget, der er relativt uopnåeligt, og til det skulle vore børns gode fremtid da nødigt høre under. Men drømme opfattes forskelligt, kan jeg godt se 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. september 2015 @ 07:58

  9. Det er faktisk umuligt for mig at formulere konkrete drømme og mål for min fremtid, for jeg har lyst til en masse forskelligt, som slet ikke kan rummes sammen – eller i et enkelt liv. Så jeg tager det mere ‘som det kommer’. Måske skyldes det langvarig påvirkning fra min bedre halvdel, som med sin udprægede flegma og afsky for enhver planlægning, har gjort målstyring i og af livet svært; jeg var i al fald meget bedre til det i mine unge år 😉
    Jeg har forladt Søren Ryge (som jeg de første år var ret begejstret for) for mange år siden. Jeg er uendelig træt af hans drævende snak og selvglæde – og der sker i al fald ikke en sk.. nytænkning! DR burde have stoppet ham i tide. Bonderøven brænder i den grad for sagen og det er vældig charmerende; så længe han gør det, tror jeg han holder. SR brænder vist ikke for noget mere (måske sig selv, men det tæller ikke), han brænder i al fald ikke igennem.
    Et liv som bonderøvens kunne jeg (også) godt drømme om, men det er nok lidt optimistisk med mine kræfter og alderen, men jeg fik da en god smagsprøve, de fem år vi boede i kollektiv.

    Kommentar af fiberfryd — 11. september 2015 @ 08:58

    • Hehe, og jeg er blevet bedre på mine gamle dage 🙂
      Vi ser vist på SR på helt samme måde – og jeg holder meget al BR, men gad dog ikke bruge så meget krudt på at være selvforsynende. Det drømte jeg om engang – i mine unge dage, men ikke mere.

      Kommentar af Ellen — 11. september 2015 @ 22:23

  10. Det er i hvert fald ikke et stråtækt, der er drømmen her… efter at vi begge har boet i et sådant i barndommen. Så det er ligesom afprøvet.
    Jeg tror egentlig, drømmen for os har været en god hverdag og tilstrækkeligt luft i økonomien til at kunne tage på småture…
    Vi har ikke haft tid og slet ikke mulighed for at tage på ture mens vi havde børn og arbejde… Det er vi så ved at lære nu… Og vi nyder det! At have mulighed for at tage af sted uden for højsæson. At tage af sted, når vejret passer. At opleve natur og kultur rundt i landet og gerne en tur til England igen! Vi har nu fundet ud af, at efter 3 dag trænger Erik til sit værksted og jeg til et tv med mange kanaler! I hvert fald hvis det er en meget afslappet tur, som vores Læsø trip….
    Så er der selvfølgelig de store drømme… Grønland… Australien… De forbliver nok drømme….

    Kommentar af Anne Holtegård — 11. september 2015 @ 10:43

    • Har I haft skiftende arbejdstider? Vi tog nemlig på masser af småture, da vi havde børn.
      Men ja, det er dejligt nu at kunne tage afsted der, hvor ikke alle andre også gør det.
      Hehe – vi kender os selv godt nok nu til at vide, at vi ikke skal bo nogen steder uden internet. Punktum. Det andet gider vi ikke, og nu har vi taget konsekvensen og har 3, som jo ‘gælder’ i det meste af Europa. Så er vi frie og uafhængige.

      Kommentar af Ellen — 11. september 2015 @ 22:30

  11. Særligt realistiske drømme har vi vist ikke lige pt. Vi bruger ind i mellem en del tid på at diskutere, hvor vi skulle flytte hen, hvis vi vandt i Lotto. Og når vi så ikke kan blive enige om en passende destination, enes vi bare om, at vi skal vinde så meget, at vi både kan bo i USA, købe os et vin- og olivengods syd for Alperne/Pyrenæerne plus eventuelt i standsætte et gammelt herresæde i Østeuropa. Så længe Gemalen kun vinder 49 kr., når han endelig vinder, bliver det nok ved drømmene 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 11. september 2015 @ 10:51

    • Ja ja, det hedder ikke både plus, men du ved, hvad jeg mener …

      Kommentar af Fruen i Midten — 11. september 2015 @ 10:52

      • Jamen skal man fantasivinde i Lotto, kan man også lige så godt gå efter den helt store gevinst. Det gør vi også 😉

        Kommentar af Ellen — 11. september 2015 @ 22:31

  12. Jeg har for længst mistet alt for Søren Ryge. Dit lille citat om den selvforelskede i røjsere og fløjlsbukser siger det hele. Han blev repetitiv og kedelig for mange, mange år siden. Til gengæld er jeg heller ikke vild med Bonderøven. Jeg synes, han forherliger det liv, der også er min baggrund. Fattigrøve, der skal lave alting selv, og gerne ud af brugt selvbindergarn og med børnene som gratis og uvillig arbejdskraft. Jeg er helt med på, at han ikke kunne gennemføre det liv, hvis han ikke havde et tv-hold i rumpetten, når han ikke lige er ude og holde foredrag til 30.000 kr pr. gang. Men jeg må da indrømme, at jeg har set adskillige af afsnittene, og jeg synes ikke, de er nær så kedelige og repetitive som Søren Ryges udgydelser.

    Kommentar af Henny Stewart — 11. september 2015 @ 19:53

    • Vi er så enige mht SR, men BR giver dig åbenbart nogle dårlige associationer, og de kan være svære at udrydde. Jeg ønsker dog slet ikke at leve hans liv, jeg synes bare han er så ægte og ærligt entusiastisk over at leve sin drøm ud, så derfor kan jeg godt lide at se ham.

      Kommentar af Ellen — 11. september 2015 @ 22:35

  13. Jeg er noget ambivalent m.h.t. drømme: Drømmehus, drømmejob, drømmemand, drømmeudseende, drømmerejser…fortsæt selv listen. Måske ville det være bedre at slå sig til tåls med lidt mindre og leve mere i nuet.
    Jeg ser hverken Søren Ryge eller Bonderøven, bortset fra at jeg meget godt kan lide nogle af Søren Ryges programmer om andet end hans egen have. Jeg ved ikke, om det er hans fortjeneste, men der har nogle gange været nogle virkelig gode fotografer på, og så har der tit været en usædvanlig (for TV) dejlig underlægningsmusik.

    Kommentar af eKirsten — 11. september 2015 @ 22:50

    • Jeg forstår din pointe, men mener, at man godt kan leve i nuet selv om man har drømme. Det kommer naturligvis am på arten af dem, for hvis de går på at få et andet udseende eller en anden ægtefælle, har man muligvis et problem.
      Jeg mener, at SR selv vælger underlægningsmusik til sine programmer, og ja, han har indimellem fundet nogle interessante personligheder at portrættere.

      Kommentar af Ellen — 12. september 2015 @ 06:45

  14. Jeg var vild med Søren Ryge, lige fra vi boede i lejlighed og overhovedet ingen have havde, og et langt stykke op i vores havetid. Men nu er han 70 og har vist fortjent et otium ude i sin dejlige have.
    Bonderøven orker jeg ikke at se, men jeg er vild med den måde, han er sammen med sine børn på (så jeg har altså på forunderlig vis fået set noget alligevel).
    Hvad angår drømme, så ville jeg ønske, at jeg kunne finde en passion med en drøm i. Som det er, så ønsker jeg bare at have et lige ud ad landevejen-godt liv og glæder mig vildt til at se mit første barnebarn, når hun vælger at komme ud. En rejsedrøm er at kunne finde tid og penge til at rejse rundt i alle hjørner af USA og have tid til at komme ind under huden på de der skøre amerikanere.

    Kommentar af conny — 16. september 2015 @ 21:40

    • Det vile ikke have skadet seertallene at have sendt ham på pension, tror jeg …
      Jamen så har du jo drømme – rejsedrømme er da så afgjort drømme – jeg har masser af dem. Nogle mere realistiske end andre, men sådan må det være.
      Selvfølgelig glæder du dig til det første barnebarn. Det er så fuldstændig specielt.

      Kommentar af Ellen — 16. september 2015 @ 21:51


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.