Hos Mommer

8. september 2015

Succeser og fiaskoer

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:33
Tags: ,

Det går op og ned her i livet – både i det store og i det små.
I dag er det småtingsafdelingen, vi befinder os i – dramaerne har vi ikke så mange af lige nu, men det gør ikke spor.
Det kan fint lade sig gøre at tørre kantareller – jeg havde ikke engang behøvet at skære dem så tyndt, som jeg gjorde, men jeg har et kilo til, så tørringen fortsættes med et nyt batch i dag.
Der skal også mine yndlingschili, citronchili, og timian i.

P1080277

Til venstre ses den halve Karl Johan og til højre første hold tørrede kantareller. Det var succeserne.
I midten ses fiaskoen. Fiaskoerne. Yin yang-bønner og borlotti-ditto. Bønner til godt og vel 1000 kroner kiloet, hvilket er, hvad jeg får kiloprisen til, når jeg holder udbyttet af de to planter op mod indkøbsprisen af dem. Er der nogen, der vil købe bønner af mig? Sælges kun i 10-gramsposer. Det er jeg nødt (altid med t. Aldrig kun ‘nød’ til) til for at forsvare det eksklusive indtryk…
Bevares – de er da fine … jeg tror dog bare, at jeg beholder dem som vinduespynt og som en visuel reminder om, at nu er det simpelthen slut med at eksperimentere med at avle bønner selv. Da jeg for to år siden forsøgte mig med en plante med store hvide bønner, fik jeg 10! Ikke bælge, men bønner.

P1080276

Bortset fra, at mine bønner har været forgæves, så at sige, har jeg intet at klage over.
Det er nærmest sommer, og fordi det er i september, sætter jeg for det første mere pris på de flotte temperaturer og for det andet er lyset langt blødere om dagen, end hvis det stadig var højsommer. Den gyldne time først på aftenen er endnu mere gylden, og jeg kan igenigenigen ikke se mig træt på fjorden.
Køerne har fået et kosttilskud, som man kan se, at de nyder, og fiskehejren har slået sig ned ude venstrest i den nederste tredjedel af billedet, hvis motiv sagtens kunne have haft inspireret guldaldermalere som Johan Thomas Lundbye.
Hejren har på billedet herunder vendt sig 180°. Nu kan den også bedre se fiskene, men den skulle måske lige først sikre sig, at køerne ikke udgjorde en fare for den.

P1080274

De store gåsetræk er begyndt. Det er et storslået syn at se de mange store V’er og W’er bevæge sig hen over en dybblå septemberhimmel.
Livet er godt. Også i dag.

30 kommentarer

  1. Jamen, de bønner er da også nydelige som vinduespynt 😉 Men tørredimsen er da en succes, og så glæder jeg mig til billeder med tørrede chili en masse. Vil du kunne se forskel på dem, når de er tørre?

    PS: Det hedder altså kreaturer, når mindst en af dem tydeligvis ikke er en ko 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. september 2015 @ 15:57

    • Tørredimsen er helt sikkert en succes. Jeg tror, de vil miste noget af farven, men det kan jeg svare dig på i morgen.
      HA, det har du da ret i. Jeg havde ikke lige tjekket, at der var repeæsentanter for begge køn på marken 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 16:49

  2. Kan man lægge billeder ind i en kommentar? Fik lige det skønneste flash back til det år, hvor jeg troede jeg skulle være selvforsynende med auberginer 😂. Ha, ha – det skulle jeg ikke

    Kommentar af Frøken Z — 8. september 2015 @ 16:56

    • Det har jeg aldrig prøvet, men prøv at kopiere et ind og se, hvad der sker.
      Det er altså ikke alt i haven, der bare bliver en succes – desværre 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 17:03

      • Man (jeg) kan ikke …

        Kommentar af Frøken Z — 8. september 2015 @ 20:01

        • Okay … du må lægge det på din blog i stedet for …

          Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 20:52

  3. Tillykke med succeserne 🙂 Og så måtte jeg trække lidt på smilebåndet af bønnehistorien. Bønner er da noen vi køber hos den tyrkiske grønthandler i kilovis for (næsten) ingen penge 🙂 Eller ?

    Kommentar af udvandreren — 8. september 2015 @ 17:47

    • Fremover er bønner i hvert fald ikke noget, jeg vil forsøge mig med at være selvforsynende med 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 19:36

  4. Godt at have en smuk huskeflaske, så du ikke forsøger igen næste år 🙂 Og du har ret, billederne har det smukkeste lys, heldige dig, der har den udsigt hver dag 🙂

    Kommentar af Lene — 8. september 2015 @ 17:57

    • Huskeflasker er bedre end huskekager 😉
      Jeg ved det godt: jeg er meget heldig!

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 19:37

  5. Hold da op en masse kantareller du har – tænk at have et kilo “på lager” til tørring. Det er i øvrigt an smart tørremaskine, du har købt.

    Det er et dejligt blødt lys ned over fjorden, og det er bare så skønt med det fine vejr, vi har i disse dage. Det kompenserer lidt for den elendige juni/juli, vi havde.

    Kommentar af Stegemüller — 8. september 2015 @ 17:58

    • Jeg er også glad for den, kan du tro. Det var en god investering.
      Det er bare så flot, og jeg var heldigvis ikke hjemme det meste af juli 😉 – men august var nu god nok.

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 19:38

  6. Dit tørrearbejde ser rigtigt godt ud på glas. Jeg har kun dyrket snitbønner. De har altid givet godt.

    Kommentar af Pigen fra landet — 8. september 2015 @ 20:32

    • Det skulle jeg måske også have gjort 😉

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 20:53

  7. Dejligt med vellykket udtørring. Jeg mindes turen til Helsinki og besøget på Salutorget i de gamle bygninger på havnen; der var tørrede “alt muligt” fra natur og haver.
    Erik sagde også at man sagtens kan tørre kantareller… det tager bare pokkers lang tid… uden sådan et impulskøb fra Jula!
    De bønner skal da nærmere i bankboksen med den kilopris! Nå… det var godt nok heller ikke alt, der svarede til forventningerne i vores have!
    Smukke stemningsbilleder i gyldent lys.

    Kommentar af AnneHoltegård — 8. september 2015 @ 21:09

    • Erik må i Netto – der er de også billige med tørreapparaterne, kan jeg forstå 🙂
      Hehe, jeg må se, hvad banken siger … men vi kan desværre ikke vinde hver gang, åbenbart …

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 21:22

  8. Som du selv skriver: Det går op, og det går ned. Sikke mange fine flasker og glasbeholdere, du ellers kan fremvise.
    Det må også være optur at have tid til at nyde det dejlige sensommervejr. Når jeg kommer hjem fra arbejde, er det næsten for sent.

    Kommentar af conny — 8. september 2015 @ 23:45

    • Det er så flot et vejr, som det næsten kan blive, men ja, det kan godt mærkes, at jævndøgn er ved at være tæt på.
      Til gengæld må du se nogle smukke solopgange for tiden?

      Kommentar af Ellen — 9. september 2015 @ 09:13

      • Solopgangene skjuler sig lidt bag vores bagbo, der har dem i wide screen ud over de grønne områder. Men der er lidt plads mellem bagboens garage og hans hus, hvor solstrålerne lige kan ramme vores soveværelsesvindue – det smager da lidt af fugl.

        Kommentar af conny — 9. september 2015 @ 22:03

        • Åh … men lidt har også ret, ja. Når I nu får solgt jeres hus og købt et andet, så husk at tage højde for, hvor meget I vil kunne nyde solens op- og nedgange, når I ikke længere hører til det arbejdende folk 🙂

          Kommentar af Ellen — 10. september 2015 @ 09:21

  9. Jeg må sige, at succeserne i dette indlæg langt overgår fiaskoerne!
    Bønnerne tror jeg ikke, at jeg vil investere i – og med den salgstale, så tror jeg ikke, at du skal regne med en stor fremtid som sælger 😉

    Kommentar af fiberfryd — 9. september 2015 @ 00:28

    • Det gør de heldigvis.
      Næh, sælger bliver jeg nok aldrig – men pyt med det … 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. september 2015 @ 09:14

  10. Lundbye og lyset. Jeg holder meget af Lundbye og hans ko-malerier. Synd at han døde så ung i krigen.
    Hans samtids køer var noget mere afmagrede. Det fik næppe noget af det dyrebare vinterfoder førend de var døden nær af sult.
    Også for kvæget er det blevet bedre tider.

    Kommentar af Farmer — 9. september 2015 @ 04:53

    • Han kan noget med lys, ham Lundbye, men i det hele taget spillede lyset en stor rolle for guldaldermalerne.
      Næh, det er ikke kun mennesket, der har fået det bedre i dagens Danmark.

      Kommentar af Ellen — 9. september 2015 @ 09:22

  11. Gåsetræk er noget af det mest storslåede, man kan komme ud for. Jeg er lidt misundelig, der er vist ikke mange gåsetrækruter over Århus.

    Kommentar af eKirsten — 9. september 2015 @ 07:38

    • Ja – de kæmpeflokke man sommetider ser, kan efterlade en helt stum af betagelse.
      Jeg kunne sige, at så må du besøge et sted, hvor de kan ses trække, men hvem siger, de lige gør det den dag, du kommer? Det er det mest irriterende ved disse steder, synes jeg – der er aldrig ret mange fugle,lige når jeg er der …

      Kommentar af Ellen — 9. september 2015 @ 09:25

  12. Der er da overskud på succeskontoen.. 🙂

    Kommentar af Inge — 9. september 2015 @ 09:54

    • Ja, heldigvis 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. september 2015 @ 10:02

  13. Godt at være fri for dramaer af og til. Bønnerne her blev for meget få i år, og jeg aner ikke, hvorfor ikke flere slog an. Måske var det for koldt, måske spise sneglene dem, men vi har dog fået hjemmehøstede bønner eet par gange, hvilket er en sand fornøjelse.

    Kommentar af Jørgen — 10. september 2015 @ 09:02

    • Det har nok været for koldt, og ja, det er altid dejligt at høste egen avl, men det skal også give mening, og det har bønner endnu ikke gjort for mig.

      Kommentar af Ellen — 10. september 2015 @ 09:22


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.