Hos Mommer

7. september 2015

Led os ikke i fristelse …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:40
Tags: ,

På vej hjem fra Sverige lagde vi turen omkring Kristianstad, fordi vi havde lovet min søster at købe en masse solcellelamper til hende.
Vi har selv små 20, som er sat forskellige steder i haven – det er så hyggeligt, når de tænder om aftenen, så de vil få lov til at lyse for os i hele mørketiden, som vi jo går i møde nu. De er meget trofaste, de små lamper, og så er de oven i købet pæne. Om de kan holde til en vinter, må tiden vise.
Vi har den holdning, at til 9,90 svenske kroner stykket må de bare holde så længe de kan – der er ikke så meget at ærgre sig over, når de går i funktionsstrejke. 
De lyser ikke op som sådan; giver nærmest mere et indtryk af lys, men man kan lige skimte trinene op til terrassen, så det er præcis som det skal være.
Nu har vi så købt 12 til Merete som lovet.

P1080267P1080269

Plus en svampe- og frugttørrer.
Det er simpelthen enormt farligt, det der Jula.
Jeg havde jo lovet mig selv, at det var sparetider. Slut med overforbrug i en periode.
Men så sætter de denne tørremaskine til salg; midt ude i butikken selvfølgelig, så man nærmest falder over den – sat ned fra 400 kroner til 200 kroner. Svenske. Det svarer til 160 danske kroner.
Så er man da nødt til at investere i en tørremaskine, er man ikke?
Jeg har kigget mig lidt omkring, og der er, ikke overraskende, forskellige meninger om, hvordan de skal kunne fungere.
Denne her kan ikke indstilles på flere temperaturer, hvilket ifølge de selvbestaltede eksperter er et absolut must, men man kan altså ikke forlange Rolls Royce-modellen til den pris.
Nu prøver jeg, om det er noget. Hvis ikke det er, har jeg spildt sølle 160 kroner og ikke omkring 1000, som mange af dem koster.
Den er nu under indvielse med den enlige Karl Johan, som Helle og jeg delte (den var stor …) og nogle tyndtskårne kantareller.
Nogle hævder, at kantareller ikke er så gode at tørre – den påstand har jeg naturligvis tænkt mig at udfordre.
Er der nogen af jer, der har erfaring med tørrede kantareller?

24 kommentarer

  1. Sidst jeg tørrede svampe, det er virkeligt mange år siden, hang de under loftet på den svenske ødegård, Det var hyggeligt, men ikke videre praktisk.

    Kommentar af udvandreren — 7. september 2015 @ 18:56

    • Det har jeg også prøvet – de hænger over brændeovnen, men det er nemlig ikke specielt praktisk, når de endnu ikke er tørre, når man skal hjem igen …

      Kommentar af Ellen — 7. september 2015 @ 19:07

  2. Ved en lejlighed havde jeg mange og store kantareller og ikke mulighed for anden forrådstilberedning end en ovn, så jeg delte dem i strimler og tørrede på bradepanderiste i ovnen på min. 100 g. C. med ovndørren på klem og faldt i søvn! Resultatet blev rigeligt tørt. Siden blev de blendet til svampesnuldermel og brugt som en nem smagsgiver i riskogevand, risotto, div. farsretter, pølser, sovs, hjemmelavet pasta og usødede pandekager bla. med et uovertruffent godt resultat, så jeg har siden gentaget processen, da det er en nem måde at løfte en lidt kedelig og ordinær ret til lækker.
    God fornøjelse

    Kommentar af Kristine — 7. september 2015 @ 19:18

    • Det var godt! Altså at det også kan lade sig gøre at tørre kantareller. Jeg er spændt på mit resultat – tror nok, min maskine tørrer ved 70°.

      Kommentar af Ellen — 7. september 2015 @ 20:02

  3. Jeg har også sådan en, som jeg købte i Netto for vistnok et par måneder for vistnok 149 kroner. Ikke, fordi jeg egentlig havde noget at bruge den til; det var bare for fristende. Der foresvævede mig noget om, at jeg kunne fremstille mine egne rodfrugthips, men jeg har ikke fået den taget i brug endnu. Jeg er ikke i tvivl om, at du snart afprøver din, så jeg glæder mig til nogle tips – eller det kommer måske kun til at dreje sig om svampe?

    Kommentar af Rasmine — 7. september 2015 @ 19:40

    • Nej, jeg vil ikke kun tørre svampe. Jeg havde dog ikke tænkt mig at lave rodfrugtchips, men forsøge mig med at tørre æbleskiver (!) i første omgang. Efterhånden kommer der måske mere til – det afhænger af de første succesoplevelser – eller mangel på samme 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. september 2015 @ 20:04

  4. Min svigersøn har én – han laver verdens bedste beef jerky. Den ene gang havde han lovet at gemme noget il mig – desværre lugtede hunden sig frem til dem … Man kan også tørre krydderurter og skivet frugt i den.
    Jeg har da flere gange købt tørrede kantareller, og de var meget gode.

    Kommentar af Elsebeth — 7. september 2015 @ 19:46

    • Måske skulle man kaste sig ud i en beef jerky, jeg har aldrig smagt det, men har en ide om, at det må være sejt som sålelæder? Det opvejes måske af en god og intens kødsmag?
      Jeg tror på, at man kan tørre kantareller.

      Kommentar af Ellen — 7. september 2015 @ 20:15

  5. Sådan en maskine har en veninde købt i Netto for 150kr Hun bruger den til st tøre chilier i, og glad for den.

    Kommentar af Inge — 7. september 2015 @ 21:32

    • Chilier! Selvfølgelig! Det er da oplagt! Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. september 2015 @ 21:58

  6. Hvis beef jerky er lavet rigtigt, er det ikke sejt, men meget af det, man kan købe er ikke tørret tilstrækkeligt, og smagen er ikke god. Oprindeligt må det vel have været for at kødet kunne holde sig, lige som vi saltede eller røgede det.
    Har du (for) mange tomater, ville det være oplagt at tørre dem med forskellige krydderier/krydderurter. “The Dehydrator Bible” kan købes hos Saxo.com

    Kommentar af Elsebeth — 7. september 2015 @ 23:31

    • Okay, tak. Det kunne faktisk være meget sjovt at eksperimentere lidt med det der jerky – og bibler holder jeg mig normalt langt fra, men den nævnte kan jeg vist godt holde ud at læse 😉

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 09:08

  7. I Polen gør man meget i at tørre svampe; men kantareller har jeg ikke set. Det er der nok en grund til.
    Jeg har selv haft rimelig succes med at fryse dem efter et let opkog.
    Som den friske vare bliver de dog ikke.

    Kommentar af Farmer — 8. september 2015 @ 05:55

    • Ja, mange siger, at man ikke kan, men allerede her i kommentarfeltet er der jo flere der har prøvet med succes.
      Jeg har også brugt at fryse kantareller ned, men jeg er ikke helt tilfreds med smagen bagefter, så nu prøver jeg dette. Karl Johan er fantastiske efter tørring. Efter opblødning i en vildtsovs eller risotto – uhmm 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 09:11

  8. Bare fordi ‘man’ har fået et stort køkken, behøver ‘man’ jo ikke fylde det med alskens smart køkkengrej 😉
    Jeg er meget spændt på dine eksperimenter. Jeg har kun tørret æblerringe og svampe i fri luft (over brændekomfur og brændeovn) eller lidt frugt og rodfrugter i den almindelige ovn, men det er jo en rigtig god måde at gemme forråd på.

    Kommentar af fiberfryd — 8. september 2015 @ 08:34

    • Det var også det jeg tænkte: Man må kunne få udvidet forrådsrepertoiret. Det er jo vigtigt, når man er flyttet så langt ud på landet 😉
      Rasmine nævnte også rodfrugter, men det bliver nok noget af det sidste jeg prøver. Æbler bliver meget snart.

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 09:12

  9. Uha, det er så dejligt at blive ledt i fristelse 🙂
    Jeg tørrer krydderurter enten i det fri eller i den almindelige ovn på lav temperatur….
    Ingen erfaring her med svampe – spiser dem helst ikke…

    Kommentar af Kisser — 8. september 2015 @ 08:39

    • Ja, på en måde er det ds skønt, men det med selvbeherskelsen er ikke så godt 🙂
      Jeg har også tørret krydderurter i det fri, men det er ikke alle, der egner sig lige godt til det, så mon ikke tørredimsen her vil være bedre at bruge til det?

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 09:14

  10. Hehe, aldrig gå ned på udstyr 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. september 2015 @ 08:43

    • Helst ikke 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 09:14

  11. Uh altså, hvor bliver man klog af bloglæsning. Nu ved jeg fx, at der findes en svampe-chili-rodfrugt-m.m.m.-tørremaskine 😉 Det lyder til, at du kan få et meget varieret sortiment af tørret forråd.
    Mht. solcellelamper i haven blev min mor engang begavet med en udgave, der var sat ind i en keramik- eller porcelænskugle af en slags. Når så natten faldt på, skiftede denne kugle farve i rød, grøn og blå! Da teknikken på et tidspunkt gik i udu, brugte hun ikke tid på at få det udbedret 😉

    Kommentar af conny — 9. september 2015 @ 08:21

    • Man kan virkelig købe sig fattig i køkkenudstyr – men denne er nu ikke så tosset endda 🙂
      Uha, stakkels din mor! Jeg tror jeg hurtigt var kommet til at tabe et eller andet hårdt ned på den 😉

      Kommentar af Ellen — 9. september 2015 @ 09:11

  12. Det er vel meget almindeligt at have et standpunkt til man tager et nyt. Det er ingenlunde let at sige nej når man mener ja.

    Kommentar af Jørgen — 10. september 2015 @ 12:43

    • Ganske enig. Det modsatte er nu lige så svært. Fx at føle sig tvunget til at sige ja til en invitation til noget, man ikke har lyst til.

      Kommentar af Ellen — 10. september 2015 @ 13:23


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.