Hos Mommer

5. september 2015

Den evigt fascinerende glaspuster

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:35
Tags: ,

Som allerede nævnt to gange, var vi i Glasriket i forgårs, og på trods af de mange svinkeærinder undervejs, nåede vi frem til Skruv (eller Skruf, som nogle staver det, men på kortene står der Skruv). Vi skulle købe et pissebarometer, og det gjorde vi da også.
Desværre har man her i det politisk overkorrekte Sverige omdøbt og redesignet det flere hundrede år gamle stykke værktøj:
Skrufs er bl.a. kendt for det tykmavede vandbarometer i glas efter en model fra 1700-tallet. Det har fået tilnavnet ”pissebarometeret”. Ved lavtryk og dermed dårligt vejr bliver noget af vandet presset ud gennem barometerets pibe. Der er produceret 600.000 stk. gennem årene, så det må betragtes som en succes. Men omkring 2007 valgte Skrufs Glasværk at "produktudvikle" vandbarometeret, så det nu forestiller en kat og har fået navnet "Kissekatten"”. Hvis I spørger mig, var det en rigtig dårlig ide, men der var desværre ingen, der spurgte mig …

P1080173

Glaspustere fascinerer mig. Hver gang. Jeg kan stå længe og se på, hvordan de forvandler en klump glødende glasmasse til et eller andet smukt stykke håndværk; det være sig drikkeglas, vaser, karafler, pissebarometre …
Ham herover gik et øjeblik senere i samarbejde med en kollega og fik frembragt et forvokset pindsvin, som i virkeligheden var en vase. Man kan ikke rigtig se ‘piggene’ fordi han stod og drejede den rundt, og kameraet var nødt til at bruge lang eksponering, fordi jeg ikke ville blitze.

P1080180P1080186

Jeg får sådan en lyst til at købe det meste af butikken, når jeg kommer derind – der er SÅ mange smukke, smukke ting, men priserne afspejler, at vi taler om flot design og ægte håndværk her, så jeg nøjes gerne med at købe én ting.

 P1080163P1080165

Jeg blev lidt forelsket i både de alternative cognacglas, som jeg tror vil give den ædle drik endnu mere glød, de to karafler, hvor især RainMan med hullerne i er meget alternativ, samt fyrfadslysholderne, men vi har altså nok af det hele derhjemme.
Især på den midtersammentrykkede karaffel og på lysholderne kunne man se, det er håndlavet: Ikke to var ens.

P1080167

I virkeligheden er de faktisk meget rimelige med priserne … det største problem er nok, at vi, som nævnt, allerede har hvad vi skal bruge og mere til.
415 kroner for karaflen Munskänk er ikke dyrt – især ikke, når man regner om til danske priser. I butikkerne står den til 649 SEK, så der er absolut tale om fabrikspriser – og det er ikke fordi, det er andensorteringsvarer, de sælger her.

P1080164

Skruv eller Skruf er stadig selvstændigt og blev ikke, som så mange andre i dette område, slået sammen til én forretning. Dette har siden ændret sig igen, idet der inden for den seneste snes er dukket flere små og selvstændige glashytter op, som gør det mere i kunsthåndværk og ikke så meget i ting, der kan anvendes til andet end pynt.
Jeg er kommet en del i Sverige gennem de seneste 35 år, og det har været interessant at følge udviklingen inden for glasværkernes verden.

22 kommentarer

  1. Glaspustere ER fascinerende. Jeg så en i aktion på Murano (nær Venedig), og selvom det var for at lokke turisterne til at købe, var jeg vildt imponeret over den lethed, hvormed han lavede en elegant glashest.

    Kommentar af Eric — 5. september 2015 @ 16:26

    • Ja, er det ikke bare utroligt? Jeg har set en stå og forme en elg – med stort gevir og det hele

      Kommentar af Ellen — 5. september 2015 @ 19:20

  2. Det var da synd, at de døbte “Pissebarometret” om; det siger da mere om, hvad formålet er end “Kissekatten”.. Man siger jo, at “det pisser ned” 🙂

    Jeg kiggede lidt nærmere på din “RainMan” og den er meget flot. Tænk at kunne fremstille brugbare ting af glasmasse, og ikke bare ting til pynt.

    Kommentar af Stegemüller — 5. september 2015 @ 17:58

    • Nu betyder det svenske ord ‘kissa’ faktisk ‘tisse’, så det er blevet lidt pænere, men det er også mest designet, jeg synes skulle være det go’e, gamle, selv om jeg må smile over, at de ikke mere vil sige ‘pisse’ 🙂
      De er bare gode til det hele, de glaspustere.

      Kommentar af Ellen — 5. september 2015 @ 19:24

  3. Åhhh hvor var det godt for min konto, jeg ikke var med.. Jeg er også dybt fascineret af glaspustere, og kan bruge meget tid på at se dem frembringe de fineste og lækre ting, som jeg har så svært ved ikke at købe.. 🙂

    Kommentar af Inge — 5. september 2015 @ 18:03

    • Nu er vi jo nogle, der godt kan stå imod … 😉
      Nej, pjat, jeg er aldeles enig: det ER virkelig svært at lade være med at købe sig fattig.

      Kommentar af Ellen — 5. september 2015 @ 19:25

  4. Jeg følger koret, det er helt fantastisk at se glaspuster i aktion. Sikke en herlig vejrprofet, gad vide om den kunne have spået møgvejret heroppe i dag?

    Kommentar af Lene — 5. september 2015 @ 19:15

    • Det kan selvfølgelig ikke se, om det bliver regnvejr eller ‘kun’ lavtryk, men jeg har flere gange oplevet, at det har været mere pålideligt end DMI 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. september 2015 @ 19:26

  5. Glas, silke og opaler er noget af det mest fascinerende. De har deres eget liv, farvespil og udtryk. Jeg kan falde i staver over det.
    Glasudstillingen på V&A var en fornøjelse at gå rundt i. Ligeledes Glasmuseet i Ebeltoft. Og for længe siden Holmegård, også deres afdeling i Odense.
    Glastriket er det mange år siden vi har besøgt. Men de svenskere kan nu også noget med glas. De cognacglas er skønne. Kan man ikke få nogle til Whisky???

    Kommentar af Anne Holtegård — 5. september 2015 @ 20:08

    • Det er ikke spor svært at blive fascineret af alle disse ting, og svenskerne er ganske rigtigt meget dygtige til glas.
      Der er sikkert ikke nogen, der vil komme efter dig, hvis du hældte whisky i glassene 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. september 2015 @ 16:29

  6. Helt enig med dig og de øvrige kommentatorer, glaspusteri er meget fascinerende og et imponerende håndværk.
    Og jeg forstår glimrende, at du bliver fristet, men som regel har vi jo – når vi når vores alder – allerede skabene fyldt ☺.

    Kommentar af Annette (Holland) — 5. september 2015 @ 21:57

    • Det er nemlig meget fascinerende.
      Næh, det er ikke ligefrem porcelæn og service, vi mangler i vores alder 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. september 2015 @ 16:33

  7. Det er godt at høre, at Skruf glasbruk stadig fungerer. Jeg har en dejlig snapseflaske, hvor proppen også er et glas, som er købt der engang omkring 1977-78.

    Kommentar af fiberfryd — 6. september 2015 @ 00:22

    • Hvor pudsigt: Den flaske har jeg også 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. september 2015 @ 18:45

  8. Glaspustere har facsineret mig siden eg som 10-årig (tror jeg nok jeg var) var i Venedig og så de utrolige glaspustere der. Dengang fødtes en stor glæde for glas og glaskunst. For snart mange år siden har dog sat en stopper for indkøbene, har hverken plads eller råd. Men de der cognacglas burde man jo finde plads til 🙂

    Kommentar af udvandreren — 6. september 2015 @ 10:01

    • Sådan er vi nok mange, der har det – jeg kunne vældig godt tænke mig at se Venedigs glaspustere. Vi har været i Venedig, men aldrig ude på … er det Murano, øen hedder?
      Du kunne nøjes med to cognacglas – det har man altid plads til 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. september 2015 @ 18:47

  9. Uh, det er simpelthen så irriterende at måtte erkende, at man altså overhovedet ikke har brug for alle de lækre ting, der skriger på at blive købt sådan et sted 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 6. september 2015 @ 11:00

    • Ja, det er så. Man skal smide noget ud (eller forære væk), hvis man køber nyt, og det nænner man heller ikke altid …

      Kommentar af Ellen — 6. september 2015 @ 18:47

  10. Glaspustere bliver man vist aldrig træt af at se arbejde.

    Kommentar af Jørgen — 10. september 2015 @ 12:45

    • Det tror jeg heller ikke.

      Kommentar af Ellen — 10. september 2015 @ 13:25

  11. Glas er bare noget af det flotteste materiale. Jeg kan falde helt i svime – også over priserne, men de afspejler jo bare håndværket.

    Kommentar af conny — 16. september 2015 @ 21:26

    • Det er jo det – de stakkels ‘forpustede’ blæsere er jo længe om hvert enkelt arbejde.

      Kommentar af Ellen — 16. september 2015 @ 21:48


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.