Hos Mommer

27. august 2015

På en regnvejrsdag …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 13:40
Tags:

Augustmorgen 2015 (1)Bortset fra en ganske nydelig solopgang, har det indtil nu været nærmest efterår … solen forsvandt snart fuldstændig bag runge regnvejrsskyer, som først nu så småt er begyndt at få en lidt lysere nuance.
Hvad gør man så?
Man går ud og får de sørgeligt få blommer hevet ned fra træet. 14! Sidste år var der flere kilo, men jeg synes ikke, træet har det helt godt, og jeg ved ikke hvordan jeg skal få det til at få det bedre.
De 14 blev til 285 gram i udstenet tilstand, så der kunne lige blive til et enkelt glas syltede blommer i rom. Det er supergodt til fx en god vaniljeis, og lidt har også ret.

Mangochutneyen forleden dag blev også virkelig god – selv John stod og sagde uhhhmmmm, da han prøvesmagte – det skal der ellers meget til, for han er bestemt ikke en mand af store ord og med store armbevægelser. Som regel bliver det bare til et “jaja, det er da udmærket”. Så kan man selv bestemme, om det var en succes eller ej …
Jeg fandt, som så ofte før, en masse forskellige opskrifter frem og blandede dem sammen. I dette tilfælde endte jeg med fire, som lignede hinanden lidt, men ikke helt. I én skulle der limeskal og -saft i; i en anden frø fra kardemommekapsler … jeg tog samtlige ingredienser fra de fire opskrifter, undtagen kanel, som jeg har det meget svært med i mad. Det kan lige gå an i kager med æbler, men ellers bryder jeg mig slet ikke om det. Den allerførste chutney jeg lavede, var der kanel i, og jeg endte med at forære den væk – det pokkers kanel ødelagde hele smagsoplevelsen for mig.
Så altså, ingen kanel, men en masse andre gode sager. Usch, hvor den blev god. Af bare to mangofrugter blev der en pæn portion, og skulle vi (for) hurtigt løbe tør, kan man få mango hele året … helt rart, faktisk, at ikke alt er sæsonbetinget, selv om det bestemt også er en del af charmen.

P1080063

Hakket rød peberfrugt, løg, citronchili, hvidløg, ingefær, rosiner, lime, forårsløg og … mango, selvfølgelig. Af krydderier var der karry, salt, kardemommefrø og peber. Krydderierne ristes i olie, derefter kommes det på bakken til venstre i og svitses lidt med; så kommes resten i og koges godt igennem med lidt æbleeddike, vand, limesaften og agavesirup som sødemiddel. Man kan sikkert søde med hvad som helst, men inde i mit hoved (nej, ikke ‘hovede’) passer mango og agave så overmåde fint sammen.

P1080065P1080079

Det er de syltede blommer med rom i glasset helt til venstre – bare hvis I skulle undre jer over det anderledes udseende.

21 kommentarer

  1. Du er sørme produktiv for tiden.. 🙂

    Kommentar af Inge — 27. august 2015 @ 16:49

    • Det er jo sæsonen – for næsten alt andet end mangofrugter 😉

      Kommentar af Ellen — 27. august 2015 @ 17:11

  2. Utroligt, hvad du overkommer, Ellen, rejser, gæster, have og nu syltning. Altid fuld fart på…..:-)

    Og dét kalder du otium…..

    Men lækkert ser det ud, sådan en gang mango-chutney til kødboller i ris og karry,og kyllinge-retter er ikke dårligt.;-)

    Kommentar af Madonna — 27. august 2015 @ 18:59

    • Det er sødt sagt, men du skal altså ikke være så imponeret – der er ofte mange af dagens timer, hvor jeg bare slapper af – enten ved min pc eller med mit strikketøj. Når jeg tænker på, at jeg – bortset fra haven – nåede stort set det samme med et fuldtidsjob, så er det virkelig et otium, dette her. Et dejligt otium, oven i købet 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. august 2015 @ 19:18

  3. Sikke en himmel. Flotte farver. Er jeres blommer allerede modne? Mine er slet ikke. Det er vel nok en lille høst. Hvad er det for en sort?

    Kommentar af Betty — 27. august 2015 @ 21:50

    • Det var en meget lille høst – af Reine Claude-blommer 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. august 2015 @ 09:02

      • Ok, så Reine Claude er tidligere end Viktoria, kan jeg konstatere. 😉

        Kommentar af Betty — 28. august 2015 @ 21:28

        • Ja, åbenbart – medmindre det også er regionalt bestemt, men det ved jeg ikke rigtig noget om 🙂

          Kommentar af Ellen — 28. august 2015 @ 22:22

  4. Flot solopgang, sådan en havde vi ikke her.
    Jeg er heller ikke vild med kanel i alt, men jeg har det også sådan med rosiner. Dem undgår jeg altid, hvis det er noget jeg selv skal være med til at spise, men ellers lyder din mangochutney god. Jeg laver en af ananas.

    Kommentar af Pigen fra landet — 27. august 2015 @ 21:53

    • Jeg synes, det er sjældent, at vi to har de smukke himmelfarver samme dag – underligt, faktisk … men lokalforskellene er jo før set store.
      Vi har vel alle nogle ting, vi ikke bryder os om – må på ingen måde forveksles med kræsenhed …
      Ananas lyder også udmærket … er nok lidt mere skarpt i smagen, måske, men det gør ikke noget.

      Kommentar af Ellen — 28. august 2015 @ 09:04

  5. Blommehøsten i år er langt fra sidste års, så inden I evt. foretager jer noget drastisk mht. til blommetræet, er det måske en ide at afvente næste års afkast.
    Hvis du igen skal lave mangochutney, så har ananas samme sæson som mango 😋 og er en god og fyldig “erstatning” for sukker/sirup og rosiner. Stjerneanis og/eller lakridsrod er også godt.
    Mvh. og bon appetit

    Kommentar af Kristine — 27. august 2015 @ 22:30

    • Vi foretager os ikke noget med blommetræet i år.
      Ja, ananas har osgå en dejlig lang sæson, men jeg forstår ikke, hvis ananasen skulle kunne bruges som erstatning for sødestoffet? Det er da langt mindre sødt end mango?

      Kommentar af Ellen — 28. august 2015 @ 09:06

      • Ananas/mango: 11,6/14,1 g. kulhydrat pr. 100 g., hvilket svarer til, at mango er 1,2 gange sødere end ananas. Om denne forskel er stor er nok en smagssag 😜

        Kommentar af Kristine — 28. august 2015 @ 12:01

        • Netop: Hvordan kan ananas så være en erstatning for sukker i en mangochutney? Det kan da kun blive surere af at putte ananas i.

          Kommentar af Ellen — 28. august 2015 @ 12:17

          • Det har du ret i, medmindre at den ekstra væskemængde (ananassaft) reduceres ved indkogning, hvilket jeg – for – implicit lagde til grund.

            Kommentar af Kristine — 28. august 2015 @ 12:39

  6. Der er gang i produktionen. Burde du ikke lave en virksomhed? Man kan aldrig vide hvad sådan en kan udvikle sig til. Nå, pyt, faktisk tænker jeg på, at det kunne være en ide at lave noget marmelade, som jeg gjorde i gale dage, så tak for inspirationen.

    Kommentar af Jørgen — 28. august 2015 @ 11:08

    • Så får jeg garanteret bøvl med fødevarestyrelsen, eller hvem det nu er, der render rundt og giver smileys, så det gider jeg ikke 🙂
      Du skal da selvfølgelig lave marmelade! Det smager klasser bedre end det købte.

      Kommentar af Ellen — 28. august 2015 @ 11:59

  7. Uhmmmmmm! Det er bare noget af det bedste, når der fyldes flere glas i forrådskammeret og helt igennem lækkert og indbydende ser det ud.

    Du var inde på patenter og hvem der kommer først med en god ide i forrige indlæg. Det fik mig til at tænke på, at der i et eller andet dansk ugeblad (jeg husker ikke længere hvilket, men i hvert fald et jeg af og til får en stak af herned, så måske Hjemmet) findes en halv side, hvor læsernes gode ideer publiceres og honoreres med 100 kr. Hver eneste gang jeg læser den halve side med de gode ideer, bliver jeg småsur, for op til flere af ideerne er noget jeg har brugt i årevis uden at tænke over det. Hvorfor søren jeg så aldrig har sendt ideerne ind og fået penge for dem, det må stå hen i det uvisse. Det kommer sig måske af, at jeg forventer, at alle andre kender til ideen også, hvem ved ☺
    En rigtig god weekend til jer.

    Kommentar af Annette (Holland) — 28. august 2015 @ 13:15

    • Ja, jeg elsker også alt det hjemmeproducerede – både at lave det og at spise det 🙂
      Jeg har selv haft nøjagtig samme tanke flere gange, når jeg har set ‘læsernes egne råd’, som vist kan ses i flere blade og magasiner. “Ved alle ikke det???”
      Det værste, jeg har set, var en, der engang fik penge for at skrive, at “karkluden bliver ikke så hurtigt sur, hvis man skyller den op, hver gang man har brugt den.”
      Hvad gi’r du mig? At bladet overhovedet ville offentliggøre sådan noget …
      Tak, i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 28. august 2015 @ 13:44

  8. Flotte billeder fra din produktion.

    Kommentar af conny — 28. august 2015 @ 19:52

    • Tak, Conny 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. august 2015 @ 21:05


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.