Hos Mommer

24. august 2015

Havtorn galore

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:38
Tags: ,

Havtorn (1)Det har været et værre uvejr i nat og i morges. Tordenen vækkede mig lidt i syv, så jeg lå i sengen i 1½ time med min iPad og nød tordenvejret samtidig med, at jeg spillede Ruzzle eller lagde et par puslespil.
Ved nitiden klarede det lidt op, og John og jeg blev enige om, at det så var nu, vi kørte op for at skære havtorn – for havtorn skærer man nemlig, man plukker dem ikke. De afskårne grene lægges i fryseren, fordi bærrene i frossen tilstand bliver, om ikke nemme, så dog nemmere, at få af grenene. Man skal ikke have dårlig samvittighed over at skære i buskene – i hvert fald ikke på det sted i nærheden af transportcentret i Tåstrup, som jeg fandt for tre år siden. Der er bogstavelig talt tonsvis af havtorn, og jeg har ikke taget mere end det viste. Jeg stod på ét sted og fyldte den ene kurv – jeg rykkede mig ikke et skridt, og man skulle kigge godt efter for at se, at der overhovedet var taget noget. John stod på den anden side af vejen og flyttede sig heller ikke for at fylde sin kurv.

Der bliver rigeligt med havtornmarmelade af denne mængde bær, da jeg blander det op med æble. Ikke kun for at strække bærrene, men også fordi jeg synes, at ren havtorn er lige en tand for karakteristisk i smagen til mig; den skal blødes lidt op.
Jeg havde ellers ikke tænkt mig at lave noget i år, for det er så besværligt.
Jeg skulle blive klogere … for da jeg åbnede et glas, mens englænderne var her, spurgte Charlotte om jeg havde mere.
– Næhhh, det har jeg ikke, dette er det sidste glas …
– Ih, du laver en ny portion, ikke? Jeg elsker simpelthen den marmelade. Den lavede du da ikke, da jeg var barn? Det er mine yndlingsmarmelader, denne og hyben. Jeg håber søreme, du vil lave begge dele i år? Der er bare ikke noget bedre end det danske morgenbord med rigtig ost og med dine marmelader. Og tebirkes, ikke at forglemme … jeg glæder mig altid til det i flere uger, inden vi kommer.

Havtorn

Med smiger kommer man langt, så I kan sikkert gætte jer til resten. Hvad gør man ikke for sit barn? Hybenmarmeladen er allerede lavet, og nu er der også snart en ny batch havtorn/æblemarmelade.
Hvorfor er det lige de to allermest besværlige, barnet er vild så med? Det er da godt, at Annas yndlingsmarmelade er jordbær, og at Aubreys fra og med i år er stikkelsbærmarmelade. Alle holder dog af hindbærmarmeladen, jeg lavede, da jeg var derovre i ferien … undtagen John. Han tror kun, han kan lide jordbærmarmelade … men det, at der er forskellige favoritter bevirker, at der ikke skal laves så meget af hver enkelt slags.

16 kommentarer

  1. Inden jeg nåede til sætningen “Hvad gør man ikke for sit barn” havde jeg tænkt at en passende kommentar måtte være: “Hvad gør man ikke for sit barn”. Jeg kommer til at tænke på skovhindbærmarelade som jeg lavede for velsagtens 45 år siden.

    Kommentar af Jørgen — 24. august 2015 @ 15:50

    • Hehe, det er nok en sætning, langt de fleste forældre vil kunne genkende 🙂
      Skovhindbær! Ja, hvad gør man ikke?

      Kommentar af Ellen — 24. august 2015 @ 17:03

  2. Åhhh, du er da bare god… Det er sikkert også svært at sige nej, når barnet bor så langt væk!
    Så flotte havtorn… Erik var ude og kigge, men sagde at han skulle lede efter dem. De har heller slet ikke så meget farve endnu. Jeg ser frem til havtornsaft som morgendram…
    Erik fik jo bogen Havtorn til jul. I øvrigt er der en ny på vej, hvis den ikke allerede er udkommet. Så vi har da planer for havtorn… hvis vi kan finde nok af dem. Det er det nyt hit blandt gørdetselv.
    Hyben er også min favorit, men besværet med at fremstille marmelade gør, at jeg hellere bare køber det! Skulle du have et glas til overs, så…..

    Kommentar af AnneHoltegård — 24. august 2015 @ 16:43

    • Det er svært, ja.
      Så I er bagud mht. havtorn? Underligt … men de skal nok komme. Det er helt sikkert supernemt at blive inspireret af en god havtornebog, men det gør det ikke nemmere at ‘isolere’ bærrene, desværre, så indtil videre tror jeg, at jeg holder mig til marmeladen – medmindre du viser nogle billeder af noget, som jeg absolut må efterligne 😉
      Købt hybenmarmelade smager i mine øjne overhovedet ikke af hyben … jeg lavede dog kun fire glas, så jeg har ikke nogen til salg – men jeg synes bestemt også, at havtorn er meget mere besværligt end hyben! Hvis du og Erik sætter jer sammen, har I hurtigt fået renset et par kilo hyben 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. august 2015 @ 17:09

  3. Hjemmelavet marmelade er så lækkert, og Charlotte forstår da bestemt at smigre dig. Hvem ville ikke kaste sig ud i arbejdet efter alle de rosende ord? God arbejdslyst med havtorn/æblemarmelade. Jeg er sikker på, at det bliver godt.

    Kommentar af Stegemüller — 24. august 2015 @ 16:46

    • Det er bare det bedste, og jeg laver da også alle mine marmelader selv – undtagen appelsinmarmelade, men det er fordi Tims mors mand holder mig forsynet med det 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. august 2015 @ 17:11

  4. Man gør rigtigt meget for de kære børn. Jeg har endnu ikke lavet havtornemarmelade selv. Man må vælge sine marmeladefabrikationer med omhu, hvis man skal nå at spise dem også og jeg kunne ikke drømme om selv at KØBE et glas marmelade. Jeg har allerede nok marmelade, men mangler at plukke brombær. Hyben har jeg andre planer med i år, men det havde jeg også sidste år, og der blev det ikke til noget. Nu får vi se i år 😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 24. august 2015 @ 19:26

    • Du skal nok få et glas af min havtornemarmelade ved lejlighed – jeg har fået taget flere end jeg regnede med, så der bliver til en del.
      Man må aldrig gå ned på planer … men hyben er gode at rense lige nu; de skal jo helst ikke blive for modne.

      Kommentar af Ellen — 24. august 2015 @ 21:47

  5. Selvfølgelig skal Charlotte have sin havtornmarmelade! 🙂
    Havtorn må bare klares på den bøvlede måde, til gengæld ‘snyder’ jeg med hybenmarmeladen. Hele, let kogte hyben, med frø og hele balladen, får en tur gennem passerdimsen på køkkenmaskinen og ender som en fin mos, som jeg koger op med sukker. Måske med med æbler, pærer eller andet. Smagen er stadig skøn, men jeg slipper for rensningen, som jeg virkelig afskyr. Jeg ved godt, at de fleste sætter pris på hele hybenstykker, men for min skyld gør det ikke noget.

    Kommentar af fiberfryd — 25. august 2015 @ 07:24

    • Selvfølgelig skal hun det 🙂
      Mht. hyben er der også kun den hårde vej for mig, fordi der skal være hybenstykker i, og mht. havtorn har jeg fundet en god metode metode, som jeg nok skriver om i dagens indlæg senere. De skal selvfølgelig fryses, men efterbehandlingen er kodeordet 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. august 2015 @ 12:02

  6. Hvorfor er det lige, at mænd synes den eneste “rigtige” marmelade er jordbærmarmelade? Jeg elsker at eksperimentere med alle mulige slags marmelader, både de selvgjorte og købte og det er sjældent jeg behøver at dele.
    Marmelade af havtorn kender jeg ikke, men det lyder spændende. Da jeg flyttede herned og kontaktede Walter, der kort efter krigen var hollænderdreng hos min morfar og mormor, spurgte han som noget af det første, om jeg lavede hyben marmelade? Han kunne stadig huske mormors hyben marmelade og synes, at det var noget af det bedste han havde smagt ☺. Jeg købte engang et glas hyben marmelade fra “Den gamle fabrik” med herned til ham som en substitut, han påstod at kunne huske, at det ikke smagte så godt som mormors ☺.

    Kommentar af Annette (Holland) — 25. august 2015 @ 16:24

    • Det kan du med rette spørge om! Jeg kender flere mænd end John, der kun kan spise jordbærmarmelade. Overordnet set (og jeg ved godt, at jeg generaliserer) er mænd altså meget mere madkonservative end vi kvinder, vil jeg påstå.
      Havtorn alene er ‘for meget’ (synes jeg), men blandet med æble smager det himmelsk.
      Walter har ret: Jeg har én gang købt hybenmarmelade, og det smager slet, slet ikke som det hjemmelavede. Faktisk er det nok den marmelade, der rammer mest ved siden af den hjemmelavede af alle de mange, jeg har prøvet gennem tiden.

      Kommentar af Ellen — 25. august 2015 @ 16:41

  7. Sikke en høst! Jeg kan huske, at jeg engang købte havtorn/æble marmelade et sted (kan ikke huske hvor), og det smagte bare så skønt!

    Kommentar af Mia Folkmann — 25. august 2015 @ 21:34

    • Det smager nemlig rigtig godt! 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. august 2015 @ 22:07

  8. Det lyder så lækkert med dine marmelader af havtorn og hyben. Jeg kan virkelig godt forstå Charlotte. Og jeg kan godt forstå, du går igennem besværlige processer for at glæde barnet. Vi bliver nok aldrig for gamle til at gerne ville glæde vores børn. 😉

    Kommentar af Betty — 25. august 2015 @ 23:38

    • Det tror jeg heller ikke, vi bliver for gamle til – det vil kun være en ren fysisk begrænsning, der vil kunne sætte en stopper for det 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2015 @ 08:44


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.