Hos Mommer

22. august 2015

Når man ser en edderkop i et fugletårn, er det så en fugleedderkop?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:13
Tags: ,

I dag skulle det være. Vi ville ud til fugletårnet på sydspidsen af Feddet. De sidste fire kilometer dertil må man ikke køre i bil, medmindre man bor på Fedgården eller i et af de tilliggende huse, men man må gerne cykle derud. Og gå, naturligvis, men det var ikke i spil for os. Vi cyklede – ikke kun de fire km, men også de cirka ni til Feddet camping, hvorfra bilforbuddet starter.
Inklusive en lille omvej, fordi vi åbenbart ikke kunne finde ud af at læse skilte, kom vi op på 28 km i dag. Benene har det udmærket, men bagdelen er blevet noget øm, desværre. Den bliver vel hærdet på et tidspunkt …

På Feddet (6)En fugleedderkop?

Når man ser en edderkop i et fugletårn, må man vel kunne kalde den for en fugleedderkop … den kan blive stor nok til det, hvis man klikker på billedet.
Inde i tårnet var der en havørn, en gås og en vandrefalk (tror jeg nok); alle udskårede i træ og i naturlig størrelse.
Æggene må dog være dinosauræg, hvis de skal forestille at være naturlig størrelse.

På Feddet (8)På Feddet (9)

Der var også lagt to forskellige brochurer til os inde i tårnet – en naturvejledning og en naturvildledning. Anden beskrivelse har jeg ikke for det, når der under en af illustrationerne står således:

Naturvildledning

Lidt temmelig pinlig fejl, skulle jeg mene …

Vi kom forbi et sted, hvor der på få kvadratmeter var over hundrede admiraler. Sommerfugle, altså … også nogle få dagpåfugleøjer og kålsommerfugle, men helt dominerende var admiralerne – et meget fascinerende skue at se så mange samlet på ét sted.
Hvorfor der så ingen var i tilsvarende grupper af de samme blomster, har jeg ikke en fornuftig forklaring på – de var der kun dette ene sted.

Admiral (2)Admiral (6)

Og nu må jeg atter en gang appellere til jer kloge læsere: Hvad er det for en blomst/plante, de sidder på, alle de admiraler? Jeg har den i haven (hvor det dog nok skal opfattes som ukrudt, der har forvildet sig ind, men indtil videre får den lov at stå), den står i massevis nede i sivene ved fjorden og her var det midt på Feddet.
Jeg har billedgooglet og jeg har kigget i min flora, men begge dele forgæves, så nu forlader jeg mig på hjælp fra jer.

26 kommentarer

  1. Jo, om et par år vil jeg mene at bagdelen er hærdet. Min er hærdet nu, og jeg er på 3 år som cyklist….
    Det var en pæn tur, og Feddet er så vidunderlig.

    Kommentar af Kisser — 22. august 2015 @ 17:54

    • Et par år!? Du godeste, det var længe …
      Ja, der er altså bare dejligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2015 @ 18:33

  2. Med blomsten kan jeg desværre ikke hjælpe, men der er bestemt en fugleedderkop, for hvem har nogensinde hørt om edderfuglekopper?
    Det skal nok hjælpe med rumpetten, når den hærdes. Jeg cyklede 36-37 km i går, og var kun lidt mærket.

    Kommentar af Eric — 22. august 2015 @ 18:17

    • Nej. Der er mange kopper, men ikke edderfuglekopper 🙂
      Årh, du er godt nok sej! Vi må øve os lidt mere!

      Kommentar af Ellen — 22. august 2015 @ 18:34

  3. Ja, hvis det der er en stær, så vil jeg ha’ mine skolepenge tilbage 😉

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 22. august 2015 @ 18:53

    • Det er vi vist flere, der vil 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2015 @ 19:21

  4. Hej Ellen!
    Jeg tror dine planter hedder Lægebaldrian. Vi har mange her på Langeland ved søer og moseområder.
    Mange hilsner
    Lone

    Kommentar af Lone Høgh — 22. august 2015 @ 19:26

    • Hej Lone, velkommen til og tak for dit forslag 🙂
      Desværre halter det lidt, for lægebaldrian (jeg googlede den selvfølgelig …) har fjerfligede blade, og det har ‘min’ plante ikke.

      Kommentar af Ellen — 22. august 2015 @ 20:58

  5. Ja det har da aldrig været en stær!

    Vejret har det også lige været til at tage sådan en dejlig cykeltur i dag. I skal nok få hærdet rumpetterne, hvis I fortsætter i samme gode gænge.

    Det er nogle flotte admiraler.

    Kommentar af Stegemüller — 22. august 2015 @ 19:29

    • Nej, det har det godt nok ikke!
      Det har været skønt cykelvejr, men det kan godt bekymre mig lidt, når Kisser siger, at det kan tage flere år at hærde bagdelen 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2015 @ 21:00

  6. Mit bedste bud er en Hjortetrøst.
    Bedste hilsner
    Inger

    Kommentar af Inger Kristensen — 22. august 2015 @ 21:01

    • Det er da det, det er! Tak, Inger, og velkommen til dig også 🙂
      Det mest pinlige er, at Ditte for længe siden har fortalt mig, at den hedder hjortetrøst – det kunne jeg bare først huske, da jeg så navnet igen 😳

      Kommentar af Ellen — 22. august 2015 @ 21:07

  7. I skal bare op på cyklen igen i morgen eller i overmorgen, og så skal det holdes ved lige, altså de mange km, så mærker I aldrig noget mere 😉 Jeg cykler let 60 km uden at have problemer.
    Jeg var faktisk ved at kontakte jer i dag, for at høre om vi skulle mødes og tage en lille udflugt sammen, men jeg gik i stedet i gang med at at sylte både det ene og det andet, og fik gået mig en lang tur og meget andet.
    Jeg ved ikke om planterne kan være en spirea?

    Kommentar af Pigen fra landet — 22. august 2015 @ 21:48

    • Jamen så tager vi en tur igen i morgen … medmindre vi (også?) tager den udflugt, for det lyder da hyggeligt! Havde I et godt forslag?
      Det er en hjortetrøst, som Inger skrev 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2015 @ 22:29

      • Jeg havde mange tanker, uden at have noget konkret og i morgen har vi en anden aftale.
        Jeg så godt at mysteriet var opklaret, da jeg endelig var færdig med at skrive det jeg ville, men da var løbet kørt. ,

        Kommentar af Pigen fra landet — 22. august 2015 @ 22:35

        • En anden gang, så – I kan altid ringe 🙂

          Kommentar af Ellen — 23. august 2015 @ 09:01

  8. Hold da op for en flot edderkop! Det ser ud som dejlige cykelruter, I har i jeres nærhed. God fornøjelse med at hærde rumperne 😉

    Kommentar af Betty — 23. august 2015 @ 05:03

    • Hele vores egn er nærmest én stor cykelrute, så det er heldigvis sjovt, mens hærdningen foregår 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. august 2015 @ 09:02

  9. Ja, hjortetrøst er lige hvad det er. Har jeg virkelig fortalt dig det? Det er heldigvis ikke pinligt at glemme hvad jeg har sagt. Ikke for min skyld i al fald, for jeg kan heller ikke huske det 😉
    Det er da herligt, som I får cyklet. Dejlige ture – måske skulle man bare kaste sig ud i elcykelkøbet; og holder ryggen ikke, må de sælges igen.

    Kommentar af fiberfryd — 23. august 2015 @ 08:31

    • Ja, det har du, og jeg føler mig ganske rigtigt mindre flov efter din lille indrømmelse her 😉
      Der er så mange skønne steder at cykle – du bliver næsten nødt til at afprøve en elcykel. Som du siger, er den nok til at komme af med igen, hvis ikke din ryg kan klare det.

      Kommentar af Ellen — 23. august 2015 @ 09:04

  10. Helt klart en fugleedderkop.
    Vi var heldige at se en ægte, levende (ja en hel familie) havørn, da vi var i fugletårn i sommer. Det var ude ved Hov Vig ved Rørvig.
    Held og lykke med hærdningen – den kommer vist kun med træningen …

    Kommentar af conny — 23. august 2015 @ 15:54

    • Selvfølgelig …
      Heldige jer – vi har ‘kun’ set to på en gang.
      Jeg er også bange for, at hærdningen ikke sker ved at sidde i en stol …

      Kommentar af Ellen — 23. august 2015 @ 17:00

  11. Flot edderkop! De bliver nu ikke kønnere af forstørrelse… måske mere fascinerende! Så kan jeg bedre lide admiralerne….
    Et godt udflugtsmål I har der. Især med el under måsen. Men hærdning skal der til uanset brødmotor eller elsupport… God fornøjelse….

    Kommentar af AnneHoltegård — 23. august 2015 @ 20:21

    • Der findes ikke kønne edderkopper! Men fascinerende, ja 😉
      Der skal hærdning til, men det skal nok komme …

      Kommentar af Ellen — 23. august 2015 @ 21:01

  12. Helt enig med flere af ovennævnte kommentatorer, det bliver bedre og bedre for popoen jo længere og tiere man cykler, jeg ved det og kender det ☺.

    Angående din stolehandel, så har jeg uendelig svært ved at prutte om priser, det er hændt nogle enkelte gange, at jeg har taget mig sammen, skudt brystet frem ☺ og har gjort det. Jeg har selvfølgelig ikke været til at skyde igennem, hvis det er lykkedes at få tingene til en billigere pris end den annoncerede. Husbond derimod prutter gladeligt og gerne om priser og jeg er målløs af beundring, han mener simpelthen det ligger i hollændernes natur.
    Men for søren da, hvor ville jeg være blevet stik tosset, hvis jeg var blevet behandlet som jer i forbindelse med indkøbet af stolene. Sådan et kvajehoved ham Lars, mon ikke han skulle finde sig et andet job.

    Kommentar af Annette (Holland) — 23. august 2015 @ 22:34

    • Ja, du cykler jo imponerende langt!
      Vi nordboer er ikke vant til at forhandle, og specielt kvinder tror jeg er dårlige til det – det ses jo også ved lønforhandlinger. Man skal være benhård, og det har vi svært ved.
      Ham Lars er, for at sige det rent ud, dum. Han fremturede igen, da vi var oppe for at hente de to hvide stole. Heldigvis tog Kim (direktøren, jeg havde mailet med) hurtigt over, da han hørte vores ‘konversation’. Jeg synes også, at han skulle finde sig et andet job – uden for servicefagene …

      Kommentar af Ellen — 24. august 2015 @ 14:01


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.