Hos Mommer

21. august 2015

En cykelprøve?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:07
Tags: , , ,

Dagens cykeltur gik ad nye veje. Det vil sige gamle veje, men forholdsvis nye for os. Vi har kørt ad dem i bil nogle få gange, men i dag skulle det være på cykel, for det første fordi det var pragtfuldt vejr og for det andet fordi mange af vejene omkring os ikke er bredere end cykelstierne er andre steder i landet. Vi blev sat fuldstændig tilbage til barndommens land på turen – på den go’e måde, vel at mærke. Der blev høstet alle vegne, og hele verden duftede af mejetærskning og halm og høststøv. Herligt, herligt, herligt.

P1070976

Vi havde vejen stort set for os selv, så vi kørte ved siden af hinanden og fyldte det hele. Det var en skøn tur.

Vejnavnene var heller ikke uden evner. Hvad mener I om Ny Prøvevej? Den fik vi spundet en ende over … ny prøve af hvad? Eller på hvad? Vores udholdenhed? Ved siden af stod et skilt, der gjorde opmærksom på, at vejen hverken bliver saltet eller ryddet om vinteren, så der kan den sikkert sagtens gå hen at blive noget af en prøvelse. Vi kørte også på Hovskovvej. Hovskoven?? Der hvor hun blev gravid ved et uheld?

P1070974P1070975

Det er Bækkeskov gods og dermed Peter Zobel, der ejer det meste af jorden og skoven her, men i dag gik der en mand og arbejdede ved et hus, som vi troede var ubeboet. Det havde det godt nok ikke været siden maj, men der har længere end fra maj hængt nogle mærkelige, hvide gardiner, som vi har undret os en del over, hvilket jeg fortalte manden. Det viste sig, at han havde købt huset af Zobel, som ellers købte det så sent som i 2013 – men det var vist mest for den tilhørende jords (og dermed jagts) skyld. Gardinerne var manden (og konen, som kom til, fordi hun selvfølgelig blev nysgerrig) helt enige i var ret underlige, fordi man kunne rent faktisk se ind, især når man bevægede sig rundt, mens man stort set ikke kunne se ud … de skulle skiftes, men i det hele taget var huset noget af et projekt, sagde han.
Den mand var yderst snakkesalig; vi var nær aldrig kommet op på cyklerne igen, for udover at stille vores nysgerrighed mht. huset, fik vi hele hans livshistorie: hans tidligere ægteskab, forholdet til faderen, hvordan han havde brudt med sin storebror, hans 60-70-timers arbejdsuge, hans blodprop og meget, meget mere. Han manglede simpelthen bare at informere os om, hvor tit han gik i seng med sin kone, men det var såmænd nok også kommet, hvis ikke vi efter et kvarter helt trætte i ørerne sagde, at nu måtte vi søreme også se at komme videre …

Sådan er det (også) at bo langt ude på landet.

12 kommentarer

  1. I må til at have et par jagtstole med, når I cykler tur. Så kan I sætte jer og få det hele med 😉

    Kommentar af Eric — 21. august 2015 @ 19:00

    • Hehe, ja, det kunne vi tage med næste gang, vi kommer forbi den snaksomme herre 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. august 2015 @ 21:04

  2. Det blev da en pause med indhold… nok til et blogindlæg!
    Jeg har også nydt duften af høst på mine ture med Gitte og Erik… Der er en speciel stemning i den duft… af lader fulde og sommerafslutning…
    Spøjse vejnavne! De kalder på fantasien… Hovskov… hoveri? eller planter med -hov… hestehov? Hvad Ny Prøvevej er godt for??? Der er plads til fortolkninger!

    Kommentar af Anne Holtegård — 21. august 2015 @ 20:25

    • Ja, der er noget dejligt og meget specielt ved høstduften – jeg elsker den og har altid gjort det, også selv om det i sin tid var ensbetydende med hårdt arbejde.
      Jeg tror, det har noget med hoveri at gøre, som også Fruen herunder er inde på, men prøvevejen har jeg ikke noget kvalificeret bud på.

      Kommentar af Ellen — 21. august 2015 @ 21:06

  3. Hehe, Det var da dig, der startede med at snakke 😉 Tænker, som Anne, at Hovskov må have noget med hoveri at gøre. Men Ny Prøvevej er sær. Findes der en Gammel Prøvevej også?

    Kommentar af Fruen i Midten — 21. august 2015 @ 20:35

    • Ja, det var det godt nok, men det var så også alt, hvad jeg bidrog med til den lange enetale 🙂
      Jeg er sikker på, at du (og Anne) har ret i, at det har noget med hoveri at gøre, men den anden vej …? Jeg har ikke set en Gammel Prøvevej – i hvert fald ikke i nærheden af den nye.

      Kommentar af Ellen — 21. august 2015 @ 21:09

  4. Sikke en dejlig cykeltur. Det er altid dejligt at køre ud i høsttiden, fordi der er så mange indtryk fra høstarbejdet.

    Kommentar af Stegemüller — 22. august 2015 @ 07:17

    • Ja, høsten er en dejlig tid – også for ikke-landmænd, har jeg på fornemmelsen.

      Kommentar af Ellen — 22. august 2015 @ 09:32

  5. Og jeg glæder mig til at høsten går i gang her, der er en ganske særlig stemning over den tid. Før hen havde jeg altid de negative briller på, så det som noget der frarøvede vores familie tid og en nærværende far. Jeg er glad for at jeg fik de andre briller på og oplevede det som et familiesammenhold, og at vores børn fik den gave at se hvor maden kommer fra.
    Dejligt at I nu får cyklet, også længere ture, jeg overvejer stadig en elcykel, har lyst til at prøve kræfter med de 29 km på arbejde 😉

    Kommentar af Lene — 22. august 2015 @ 12:54

    • Det var godt, du skiftede briller 🙂 – jeg har altid elsket høsten, både som barn og som voksen.
      Med en elcykel tror jeg på, det er muligt at cykle så langt. Vi har lige cyklet 28 … meeen jeg er nu glad for, at jeg ikke skal hen og passe et krævende arbejde lige nu 😉

      Kommentar af Ellen — 22. august 2015 @ 15:56

  6. Det har med rigtig stor sandsynlighed noget med hoveri at gøre.
    Marknavne som hovmarken og og hovløkken er almindelige.
    Jeg har en lille mark som slet og ret hedder Hoven (udtales naturligvis Houi); men det er nok mere formen på stykket, som har inspireret.

    Kommentar af Farmer — 22. august 2015 @ 22:21

    • Det tror jeg også – det andet, pjattede forslag var bare lidt sjovere 🙂
      Selvfølgelig udtales det houi – det er jo på Fyn 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. august 2015 @ 09:01


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.