Hos Mommer

19. august 2015

Jeg ville nok ikke kunne blive EU-godkendt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:49
Tags: ,

De fleste husker sikkert EU-polemikken om agurkernes krumning.
At det hele viste sig overvejende at være en and, en misforståelse, en rigtig god historie, som var ikke bare vand, men champagne på EU-modstandernes mølle, og at EU – dengang EF – faktisk ikke som sådan lovgav om agurkernes krumning, er noget helt andet … det var nemlig danskerne selv, der fandt på det længe, længe før, EU var så meget som en fjern ide – her er en interessant historie om historien – og helt ved siden af var det jo alligevel ikke alt sammen, for man inddelte dem i klasser, og ingen ville åbenbart købe andet end klasse 1.
Men lad os nu bare for sjov forudsætte, at krumme agurker stadig pr. definiton er en absolut sekundavare …

P1070926P1070929P1070931

… så ville jeg aldrig kunne komme af med disse eksemplarer. Som det ses på nederste billede, har jeg dog også agurker, der ikke er oppe på at krumme mere end 10 mm pr. 10 cm, så alt håb er ikke ude endnu.
Det var sandelig godt, jeg kun købte én plante. I går tog jeg to store agurker ind; lige nu hænger der fire, der burde tages nu, og 16, der er i forskellige børne- og ungdomsstadier, og som bliver voksne inden for den næste 1½ uges tid. I aftes lavede jeg en stor portion tzatziki, som vi begge to heldigvis holder meget af. Man kunne i princippet vel også lave masser af agurkesalat (som er et kæmpehit, når jeg laver det til familiesammenkomsterne, fordi de alle tror, det er så skrækkelig besværligt at lave, at de aldrig selv gør det), men jeg synes det bliver lidt underligt af at blive gemt på glas. Er der nogen, der ved, hvordan det kan gøres, så det holder sig pænere? Eller har forslag til, hvordan man spiser sig igennem et ton agurker uden at blive kvalt i dem?

P1070927

26 kommentarer

  1. Tja. De gør sig jo meget godt i juicer med æble og ingefær. Derudover er en salat med agurk, feta og dild virkelig lækker (evt lidt knust rosa-peber, hvis man alligevel har). Men hengemt har jeg heller ikke den bedste erfaring. Smagen er fin, men udseendet temmelig slattent og vissent. Jeg må lige lægge hovedet i blød ….

    Kommentar af Frøken Z — 19. august 2015 @ 17:55

    • Fint juiceforslag – det vil jeg prøve – og også et godt salatforslag, tak.
      Ja, det er nemlig udseendet, det går ud over – men du må meget gerne lægge hovedet i blød 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. august 2015 @ 18:00

  2. Kirsten Huettemeiers syltede agurker er nemme at lave, smager dejligt og fungerer fint med agurker i diverse faconer 🙂

    Kommentar af Conny — 19. august 2015 @ 18:06

    • Tak. Jeg har kigget på opskriften; det skal jeg prøve!

      Kommentar af Ellen — 19. august 2015 @ 20:25

  3. Warum ist die Banane krumm? Weil niemand in den Urwald zog und sie gerade bog!
    Du ku’ jo prøve …

    Kommentar af Elsebeth — 19. august 2015 @ 18:11

    • 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. august 2015 @ 20:25

  4. De her laver jeg flere gange om sommeren og de holder sig dejligt sprøde
    http://hverdagsstuff.zuzzanna.dk/category/opskrifter/

    Kommentar af Susanne Ihlefeldt — 19. august 2015 @ 19:13

    • Tak – det er samme opskrift som Connys … den bliver helt sikkert afprøvet.

      Kommentar af Ellen — 19. august 2015 @ 20:26

  5. Agurkeavocadosuppe, agurkemyntesorbet, agurkeavocadovodkamyntesorbet, agurkemousse, agurkeavocadofromage. Agurk med røget laks, spegeskinke, dild og noget fedme.
    Der er mange muligheder med agurk både i det salte og søde køkken, især når de kombineres med lidt fedme (avocado, fed yoghurt), citronskal (og saft) og krydderier (chili, hvidløg, stjerneanis, kardemomme, vanille).
    Min egen farvorit er agurkeavokadomyntesorbet: Blendet agurk og avocado, mynte, citronskal og godt med vodka + krydderier indfryses under jævnlig piskning, når ismassen er mellem grødis og mere fast tilsættes stiftpiskede æggehvider og indfrysning fortsættes med en eller to omrøringer til. Afhængig af tilsatte krydderier og evt. sukker, så kan den serveres som ganerenser mellem retter eller dessert.
    Bon appetit

    Kommentar af Kristine — 19. august 2015 @ 19:25

    • Tak for tips. Din agurkeavokadomyntesorbet lyder lækker, men da vist temmelig besværlig at lave?

      Kommentar af Ellen — 19. august 2015 @ 20:28

      • Hvis det er besværligt at tage en beholder ud af fryseren og piske lidt rundt og sætte beholderen ind i fryseren igen et antal gange, og lade håndmixeren står stand by på køkkenbordet mellem piskningerne, så er det besværligt. Selv synes jeg det er nemt. Er det besværligt at lave en simreret, hvor div. grøntsager skal tilsættes hver især undervejs? 😏

        Kommentar af Kristine — 19. august 2015 @ 21:09

        • Nøhh – der er bare det, at sorbet aldrig har været min spidskompetence 😉

          Kommentar af Ellen — 19. august 2015 @ 21:24

  6. her er udeblingten

    Kommentar af Stegemüller — 19. august 2015 @ 20:11

    • ?????

      Kommentar af Ellen — 19. august 2015 @ 20:28

  7. Vi spiser agurkesalat af frosne agurker. Jeg snitter dem som jeg plejer og kommer dem i fryseposer i passende portioner og i fryseren. Når det er tid for agurkesalat, laver jeg lagen, lidt kraftigere end jeg plejer, og smider så de frosne agurkeskiver ned i skålen, hvor de tør op og er spiseklare. Det synes vi er godt.

    Kommentar af Pigen fra landet — 19. august 2015 @ 20:29

    • Det var pokkers! Jeg synes agurker bliver særdeles underlige, hvis de fryses, men hvis du siger det er godt på den måde, tror jeg da på dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. august 2015 @ 20:33

  8. Vejbod 😉 Måske ikke godkendelse, men så topkarakter for det kunstneriske udtryk?

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. august 2015 @ 22:36

    • Hehe, Frue, du helmer vist ikke, før jeg får etableret den vejbod 😀

      Kommentar af Ellen — 20. august 2015 @ 08:47

  9. Dine agurker er da meget flottere end de lige jawerter, man køber. Især den, der næsten er en cirkel. Og smagen er der vel ikke noget i vejen med? God fornøjelse kokkeriet. 😉

    Kommentar af Betty — 19. august 2015 @ 23:48

    • Smagen fejler intet, nej, og nu har jeg fået en masse god inspsiration 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. august 2015 @ 08:47

  10. Fin agurkesnegl 🙂 Her er da mange gode forslag. Selv har jeg foræret til højre og venstre og så frådset for resten, dengang vi havde agurker i drivhuset. Og så vænnede vi os til at tage dem lidt tidligere (akkurat som med courgetterne) – små, fine agurker er en lækkerbidsken 😉

    Kommentar af fiberfryd — 20. august 2015 @ 07:20

    • Ja, ikke? Godkendelsesegnet eller ej!
      Vi kommer også til at forære naboerne nogle stykker, tror jeg, og så skal jeg prøve dem små, som du siger 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. august 2015 @ 08:48

  11. Jeg snitter også agurker og putter dem i fryseren til vinterens agurkesalat. Jeg plejer dog at vride en del væske ud af frostposen, når de er tøet op, og inden jeg putter dem i lagen. Men det smager af sommer. 🙂

    Kommentar af Marianne Kruse — 21. august 2015 @ 10:53

    • Okay. Jeg har kun fået frosset agurker ved en fejl (de har ligget for tæt på køleskabsvæggen), og jeg smed dem ud pga. udseendet, men det er da rart at høre, at de rent faktisk kan bruges 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. august 2015 @ 11:08

  12. Ellen, du skal selvfølgelig lave agurkerand i en ringform og putte noget ‘godt’ ind i hullet.

    Kommentar af Elsebeth — 21. august 2015 @ 14:52

    • Åh ja – rande af forskellig art kan jeg da huske fra min barndom. Også kødrand, og med ærter og gulerødder i midten 🙂
      Tak for forslag!

      Kommentar af Ellen — 21. august 2015 @ 16:20


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.