Hos Mommer

17. august 2015

Nu sparker de hvide heste

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:47
Tags: ,

Sikke dog et blæsevejr. Ifølge DMI og lokalvejret blæser det ikke mere, end det gjorde i fredags, men det tror jeg ikke helt på, og John har desværre endnu ikke fået monteret den flotte vejrstation, han fik i fødselsdagsgave. Nu har han givet sig selv den opgave at gøre det i morgen, for vi er nødt til at kunne lave vores egen, ikke vejrudsigt, men vejrrapport. De siger godt nok 18 m/s i stødene, men jeg tror, det er mere end 12 m/s i middelvinden.
Skummet på bølgerne er i skrivende stund endnu mere fremtrædende end på billedet herunder. Det er ikke blonder mere – det er snarere nogle ret vilde, hvide heste. Både John og jeg har flere gange i dag tænkt på vores mange efterårsferier ved Vesterhavet – det har lydt præcis, som når vi sad i firmasommerhuset Ty Te Mile og hørte den kraftige vind suse omkring os. Smadderhyggeligt, syntes vi dengang og synes vi nu – måske bortset fra, at vi er midt i august, men hyggeligt er det nu stadig.
Vinden kommer stadig fra stik øst, så vi har fået højvande – den højeste vandstand, vi indtil videre har set, men der er overhovedet ingen grund til bekymring, hvad vores hus angår. Det ville også have forbavset os såre – nu har det stået siden 1780, så det er nok ikke den første østenstorm, det har oplevet. Og overlevet.

Højvande

Men forskel er der – se blot på det idylliske kajak-søsætningsbillede herunder – disse to billeder er taget fra samme sted.

P1070680

Vi er dog stadig et godt stykke fra de store tidevandsforskelle i Sydengland og Nordfrankrig, for slet ikke at tale om ovre på Canadas yderliggende østkyster, hvor vi kan komme op på 16 meters fra maximum til minimum, men for lille Præstøfjord er det nu en pænt synlig forskel.
Så lavt som herunder har vi også set det. Stadig samme motiv, men i en lidt anden vinkel:

Nogen har taget vandet i fjorden (7)

Vindruechutney

Jeg ville bruge nogle af alle vores vindruer til noget fornuftigt, så jeg har lavet vindruechutney. Jeg synes portionen lød lige lille nok, så jeg lavede 1½ portion. Jeg ville heller ikke lave for meget, for klog af skade er man jo efterhånden blevet. Jeg er nemlig tilbøjelig til at lave alt for store portioner – det kan man jo lige så godt, når man er i gang, for arbejdet er næsten det samme, uanset portionsstørrelsen.
Jeg havde dog ikke regnet med, at 1½ portion var SÅ lidt – det fyldte ikke engang det glas, jeg troede, jeg skulle fylde; dvs. at der ikke engang var en liter. Dammit – jeg havde jo druer nok, så jeg skulle have lavet dobbelt portion. jeg laver nok en mere i morgen – så kan der blive et par glas til at tage med som værtindegaver – vindruechutney skulle efter sigende være rigtig godt til oste, men kan også bruges som tilbehør til kød; ganske som alle andre chutneyer.

Ellers har jeg næsten spist mig igennem alle vores druer – jeg spiser og spiser og spiser – regner ikke med, at man kan spise for mange, og de smager simpelthen bare eventyrlig godt.

10 kommentarer

  1. Ja, hvor det altså bare blæser. Godt, man ikke er æbleavler! Der er da virkelig synlig forskel på vandstanden. Hvor meget kan det svinge?

    Kommentar af Fruen i Midten — 17. august 2015 @ 21:44

    • Det må du nok sige …
      Jeg ved det ikke – foreløbig er ‘ekstremerne’ de to fremviste yderpunkter. Måske en 50- højest 70 cemtimeter. John siger en meter, men han er elendig til at bedømme højder og afstande 😉

      Kommentar af Ellen — 17. august 2015 @ 21:49

  2. I hine tider, da jeg havde min blog, bad jeg dig se på denne vejrside: http://forecast.io
    Siden er blevet forbedret med flere radarstationer m.m.. Opppe til højre kan der klikkes på F for Fahrenheit eller klik på C for Celsius (hvad vi jo helst vil se).
    Med hensyn til vejrrapport kan den være et hjælpemiddel (håber jeg), da der foroven kan klikkes på Time Machine 🙂

    Kommentar af Søren — 17. august 2015 @ 21:47

    • Tak … jeg tjekkede lige den dag, jeg blev født … det stemmer ikke helt overens med det, mine forældre fortate mig om den dag – og så er det i øvrigt lidt skræmmende, at ‘man’ øjeblikkelig ved, hvor i verden min pc står 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2015 @ 21:53

  3. Alt er afhængigt af hvad du mener med for meget, men ernæringsfolk mener, at en af de store fejl, vi danskere gør, er at vi tror, vi kan spise ubegrænset af de sunde ting, så som frugt og grøntager, men der er også kalorier i dem, så jo man kan spise for meget hvis du mener i forhold til energiregnskabet for din krop 🙂
    Blæsten var ikke så markant her, nok snarere fordi træerne omkring gården trods alt giver lidt læ.

    Kommentar af Lene — 18. august 2015 @ 08:24

    • Du ramte vist sømmet på hovedet her, Lene – jeg er nok tilbøjelig til at spise vindruerne som ekstra og ikke som erstatning for ‘rigtig’ mad 😳
      Det er lidt slemt med den blæst, men det må da tørre godt på landmændenes afgrøder.

      Kommentar af Ellen — 18. august 2015 @ 09:33

  4. Blæst er hyggeligt og så lufter det så skønt, når vejret er lunt, som nu. Vindruer er lidt svære at ‘udrydde’, men chutney lyder som en fin ide. Jeg har prøvet med både saft og gele, men synes ikke det er så interessant, så lidt krydring gør nok godt.
    Roskilde Fjord har også ret skiftende vandstand – den flade bund gør det ret virkningsfuldt 😉

    Kommentar af fiberfryd — 18. august 2015 @ 08:29

    • Enig – jeg lavede saft og gele sidse år, men geleen er noget tam. Smager såmænd udmærket, men … tam.
      Den chutney fra i går er der til gengæld masser af bid i – jeg brugte en citronchili til 1½ portion, og den blev absolut stærk nok! Ingefæren gør også sit.
      Jeg har opskriften herfra: http://www.rogilds.dk/recipe.aspx?rec=320

      Kommentar af Ellen — 18. august 2015 @ 09:36

  5. Apropos de hvide heste, som jeg stadig synes, er den bedste betegnelse, selvom den ikke er helt dansk, så kom det med det samme fra en kollega, da jeg nævnte “de hvide heste”, at de hedder da havkatte på dansk. Han havde hørt det på Bornholm, hvor Olaf Rude, maleren, boede i et hus, der hed Havkatten, og det skulle ikke komme fra fisken, men fra “de hvide heste”. Jeg har ikke kunnet finde noget belæg umiddelbart, men historien er da meget god.
    Imponerende forskel på ebbe og flod i din lille bugt, i øvrigt.

    Kommentar af conny — 18. august 2015 @ 10:28

    • Jeg kan nu også godt lide blonderne, men John og jeg har allerede vænnet os til at kalde dem for white horses, så det bliver nok hængende.
      Interessant historie om havkatten. At de af nogle bliver kaldt havkatte, kan måske forklare min venindes kattepoter – og hun har boet i en årrække på Bornholm.
      Ja … nu følger det jo ikke månen, men vindretning og -hastighed, men det er en pæn forskel alligevel.

      Kommentar af Ellen — 18. august 2015 @ 12:53


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.