Hos Mommer

16. august 2015

Hold jer væk fra Sandstrøm

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:20
Tags: ,

imageForleden skrev jeg om, at jeg havde spildt vand i mit keyboard og købte et nyt, som jeg måtte bytte igen.
Jeg ville have haft et andet mærke, men hvis jeg ville have et lille og kompakt keyboard – og det ville jeg – hos Elgiganten, var jeg nødt til at købe det eneste tilgængelige mærke, nemlig Sandstrøm. De førte også Logitech, men de var alle for store til mig.
Jeg pakkede det ikke ud, før vi var kommet hjem fra Sverige, så først der opdagede jeg, at USB-dimsen manglede. Det er en såkaldt nano-receiver, som er så lille, at man ikke behøver at fjerne den fra pc’en under transport.
Men altså ikke så lille, at den er usynlig … den lå ikke på den dertil indrettede plads ved siden af batterierne – den var der simpelthen ikke.
Nu var jeg grundigt træt af Sandstrøm, og lørdag morgen gik turen igen de 20 km til Elgiganten i Næstved. 80 kilometers kørsel har fabriksnye, men defekte keyboards foreløbig kostet mig. Grrr.
Denne gang forlangte jeg pengene tilbage. Sandstrøm får ikke en chance til hos mig. Ikke på vilkår.
Jeg gik ind til Computer City umiddelbart ved siden af Elgiganten, og minsanten om ikke de der havde samme mærke som det keyboard, jeg fik vandet, nemlig rapoo, som er et godt og forholdsvis lydløst keyboard.
imageNu sidder Insert/ScrLk og Delete-knapperne også rigtigt i forhold til hinanden igen. De sidder begge lige over Backspace-knappen, men havde byttet plads hos Sandstrøm, hvilket var temmelig irriterende.
Jeg ved ikke, hvilke erfaringer I måtte have med Sandstrøm, men jeg kan i hvert fald ikke anbefale mærket. Logitech har gode varer, men jeg vil ikke have så stort et keyboard, som jeg var vant til på arbejdet – hjemme har jeg ikke så stort et skrivebord.
Og rapoo virker – jeg skriver på det nu, og jeg er glad.

Lige som jeg er glad for, at jeg har fået strøget alle seks duge fra fødselsdagen. Glorien var så stor, at den næsten ikke kunne kunne komme gennem døren … i mine noget yngre dage lagde jeg som oftest bare dugene ind i skabet efter vask, men jeg har efterhånden bandet lidt for mange gange over, at jeg også skal nå at stryge dugen oven i alle de andre forberedelser, der altid er, når man skal have gæster, så nu bliver strygetøj strøget inden påpladslægning. Måske en selvfølge for de fleste af jer, men ikke for mig, som aldrig har kunnet fordrage at stryge, så jeg har altid haft masser af dårlige undskyldninger for at udskyde det.
Det er dog blevet meget hyggeligere at stryge her i Den Stråtækte, hvor jeg kan stå og nyde udsigten over fjorden og ikke bare står og glor ind i en væg, som jeg gjorde i rækkehuset, fordi jeg ikke gad flytte strygebrættet ned fra syværelset på første sal.

31 kommentarer

  1. Ikke Sandstrøm her heller. Nope!

    Kommentar af Mormor — 16. august 2015 @ 16:44

    • Det forstår jeg!

      Kommentar af Ellen — 16. august 2015 @ 16:57

  2. Jeg har et strygebræt, men mit strygejern er blevet væk! På ære!

    Kommentar af Henny Stewart — 16. august 2015 @ 16:47

    • Og du kan ikke engang komme ud og købe et nyt, kan jeg forstå … det er vel nok ærgerligt 😉

      Kommentar af Ellen — 16. august 2015 @ 16:58

  3. Men Ellen, du er da nødt til at kigge på strygetøjet, når du stryger – og ikke stå og falde i staver over udsigten – det ender da med, at du brænder dig på strygejernet 😉

    Kommentar af Randi — 16. august 2015 @ 17:17

    • Uh, man kan sagtens begge dele, Randi 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. august 2015 @ 18:13

  4. Man skal kunne komme til at stryge, når man har brug for det.

    Kommentar af Stegemüller — 16. august 2015 @ 18:11

    • Det har skam heller ikke været det, der har været problemet 😉

      Kommentar af Ellen — 16. august 2015 @ 18:14

  5. Jeg stryger ALDRIG.Min mor mener ikke det er ok men ingen her i huset klager og hun bor her ikke:) Intet af deres tøj er krøllet for jeg ved, hvordan man hænger det uden det behøver at stryges. Jeg stryger kun perleplader:)

    Kommentar af MS — 16. august 2015 @ 18:59

    • Det skal man vist ikke blande sig i som mor … og jeg kan også godt hænge tøj op, så det er nogenlunde glat, men duge skal stryges, desværre – og noget af mit tøj skal også, men det er okay 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. august 2015 @ 19:14

  6. Faktisk kan jeg godt lide at stryge. Det havde jeg helt glemt! Jeg er ikke helt klar over, hvor mine strygejern er blevet af …

    Kommentar af Rasmine — 16. august 2015 @ 20:45

    • Du skal være så velkommen til at komme herned og få din strygelyst styret – jeg ringer næste gang jeg har et læs strygetøj 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. august 2015 @ 21:44

  7. I min barndom havde vi en strygerulle….det var en fest, så sad jeg der og kørte det ene lommetørklæde eller underbukser igennem vidunderet. Det var nok de ting min mor turde betro sin meget unge datter, men jeg elskede vidunderet. Det var næsten som at køre bil, følte jeg. Savner den i dag, for den var genial til dugene (som jeg så nødtvungent strøg, da jeg blev lidt ældre og ikke længere syntes der var så meget fest over at få lov til at bruge en strygerulle)

    Kommentar af Moster Tulle — 16. august 2015 @ 22:18

    • Det havde min mor også, og jeg tænkte pudsigt nok på den, da jeg strøg alle dugene. Det var mit job at sidde nede på gulvet og sørge for, at de lagde sig pænt i folder, mens mor styrede slagets gang ved selve rullen – mor havde nogle frygteligt lange duge. Og ja: En strygerulle er suveræn til duge, og jeg kunne godt have brugt sådan en i dag 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2015 @ 09:23

  8. Selv om jeg er så uhyre gammeldags, at jeg stryger så godt som alt, så tror jeg godt, at jeg kunne finde et par ekstra ting eller måske stryge lidt ekstra grundigt, hvis jeg havde din strygeudsigt. Jeg håber, at din glorie er meget stor, det fortjener du, for duge er altså ikke det sjoveste at stryge. I øvrigt, hvordan folder du dine duge sammen? Jeg har lært, at midt folden skal vende nedad og de 2 folder på hver side skal vende opad (jeg håber at du er med på hvad jeg mener), det system er totalt ukendt her i det hollandske og jeg har indtrykket af, at gæster finder det lidt tåbeligt.

    Jeg var godt klar over, at jeg har meget, rigtig meget at lære og det blev jeg bekræftet i, da jeg læste dine sidste indlæg. Jeg kendte ikke udtrykket “blonder” for at havet viser tænder, men på den anden side hvorfor ikke. Og Sandstrøm har jeg aldrig hørt om, men jeg kan læse, at det ikke gør spor og at det er et bekendtskab som jeg ikke behøver at opsøge ☺☺.

    Hvor er der vidunderlig smukt omkring den stråtækte idyl, en rigtig skøn postkortidyl.

    Kommentar af Annette (Holland) — 16. august 2015 @ 22:33

    • Det kender jeg også en, der gør – hun strøg oven i købet sine børns bleer …
      Duge skal da foldes sådan! Symmetri ved/på bordet, tak 🙂 Pudsigt nok har jeg ikke lagt mærke til, hvordan Charlottes svigermor folder sine duge – det må jeg huske næste gang vi spiser fint hos hende.
      Vi har alle meget at lære, men blogland er så god til at gøre os klogere – jeg kendte jo heller ikke blonderne – eller Sandstrøm, men sidstnævnte blev et meget kort bekendtskab 😉
      Tak, Annette – vi elsker bare Den Stråtækte, men det har du nok fundet ud af, hvis du har læst mig op for det sidste års tid.
      Og velkommen tilbage til blogland – vi er mange, der har savnet dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2015 @ 09:28

  9. Jeg er også en af dem der stryger når gæsterne kommer 😊 Godt du fandt et tastatur der dur.

    Kommentar af Lene — 17. august 2015 @ 10:54

    • Nårh, men du er så ung endnu – du kan nå at vokse dig fra det 😉
      Ja, det var godt!

      Kommentar af Ellen — 17. august 2015 @ 12:44

      • mon jeg også kan nå at lære at folde duge RIGTIG sammen 🙂

        Kommentar af Lene — 17. august 2015 @ 15:44

        • Ork ja – jeg lærte det som seksårig, så det er let forståeligt 😉

          Kommentar af Ellen — 17. august 2015 @ 20:48

  10. Jeg har ikke ret mange duge, men dem, jeg har, skal altså stryges. Og lægges sammen som Annette beskriver (alt andet er virkelig noget rod 😉 ), så det må Gemalen eller Donnaen hjælpe med. Da jeg var barn, havde vi dug på hver dag, og den blev lagt på og taget af igen og foldet sammen hver gang! En god udsigt hjælper helt sikkert på lysten til stryge, men gør det ikke nødvendigvis hurtigere – er min erfaring 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 17. august 2015 @ 15:20

    • Det er da den eneste rigtige måde at lægge duge sammen på!
      Hvorfor tog I dugen af igen hver gang?
      Nej, det bliver ikke spor hurtigere – i praksis – for det føles som om det går hurtigere 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2015 @ 20:50

      • Fordi min mor syntes, at bordet var pænest uden dug, men med en frugtskål eller vase på midten. Omvendt kunne bordet ikke tåle at blive brugt uden dug …

        Kommentar af Fruen i Midten — 17. august 2015 @ 21:36

        • Jeg har lidt på fornemmelsen, at dit barndomshjem var meget pertentligt 🙂

          Kommentar af Ellen — 17. august 2015 @ 21:47

  11. Jeg boede i lejlighed, da mine børn boede hjemme; med fuldtidsjob var der nok at se til, Da jeg ikke ville lade mine små børn være alene hjemme om aftenen, for at jeg kunne benytte en stor professionel strygerulle i en anden blok – ja, så fandt jeg på noget smart, som jeg har benyttet mig af lige siden: Jeg snupper strygejernet, hver gang der er en god film i fjernsynet, og ind imellem selvfølgelig.
    I øvrigt er der en stor fordel ved at stryge sengetøjet – fibrene lægger sig helt ned, og sengetøjet holder sig glat og pænt lige til næste vask.
    Og så nyder jeg synet, at det alt sammen ligger glat og fint foldet i min kiste; det samme gør mine duge og viskestykker i skabet, når jeg henter noget.
    Men hver sin glæde for sine penge – som man siger!

    Kommentar af Elsebeth — 17. august 2015 @ 16:40

    • God ide med filmkiggeriet under strygningen – man er simpethen nødt til at abstrahere sig selv fra det kedelige arbejde.
      Du har ret mht. sengetøjet, men jeg skal virkelig være i overskud, før jeg orker det. Jeg synes, det bliver glat nok, hvis det kan lufttørre ude på snoren. Hvis det derimod bliver tørretumblet, ser det jo skrækkeligt ud og det er nødvendigt at stryge det, så jeg vasker kun sengetøj nu, hvis det kan lufttørre 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2015 @ 20:53

  12. Jeg har været heldig at bo i lejlighed med adgang til rullekælder i mange år så alle mine børn har haft glæde af en mor, der har rullet duge for dem. I min nye lejlighed i Nærum, er der også en rulle, derfor købte jeg lejligheden her, men desværre er rullen gået i stykker, og da det kun er os gamle kvinder, der ruller, mener Ejerforeningen ikke at det kan betale sig at ofre en dyr reparetion. Æv. der er ikke noget så smukt som en rullet dug. For ikke at tale om sengetøj. Nu er ingen vist mere i tvivl om at det er en årgang 32 vi har med at gøre.

    Kommentar af marianne bentzen — 17. august 2015 @ 19:05

    • Æv. Ja. Det er lidt ærgerligt, men det er nok rigtigt, at de unge ikke ruller duge. De har vel slet ingen duge …
      Charlotte har godt nok nogle store, flotte, hvide duge, men hun er også en lidt gammeldags type, som godt kan lide at dække op med Rosenborg-stellet, sølvtøj og de fine glas.
      Jeg kan godt huske sådan en stor rulle – dengang jeg vaskede på møntvaskeri, lige da jeg var flyttet hjemmefra, var der sådan en. Dengang blev alt rullet, for som du siger, bliver tøjet meget smukt, når det har fået sådan en omgang.
      Så selv om du ganske rigtigt nok godt kan kaldes en halvgammel pige, så kan generationen under dig også synes, at rullerøj er lækkert 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2015 @ 20:58

  13. Altså, jeg kan bedst lide midterfolden opad og de to andre nedad – men jeg har heller ikke lyttet særligt godt efter, når min mor eller svigermor forsøgte at lære mig husmoderlige ting.

    Kommentar af conny — 17. august 2015 @ 23:01

    • Den form for valgfrihed er der plads til … hvis folderne på hver side af midterfolden vender samme vej, må dugen kunne godkendes 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. august 2015 @ 09:30


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.