Hos Mommer

14. august 2015

Hvad hedder “white horses” på dansk?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:00
Tags: , ,

Jeg ved naturligvis godt, hvad white horses betyder, men hvad kalder man det på dansk, når vandet viser tænder? Når der kommer små eller større skumtoppe på bølgerne? Jeg har hørt en (men kun én) kalde det for kattepoter, men kender ellers ingen anden betegnelse end at ‘havet viser tænder’. Har vi en mere poetisk betegnelse for det, på linje med de hvide heste, som Tim kaldte fænomenet, da han var her?

P1070903

Det blæser 12 sekundmeter, og vi skal ud og cykle lige om lidt! Med den vind ville jeg normalt holde mig fra at cykle, men ‘man’ har inviteret beboerne langs strækningen, samt “berørte politikere”, til på en uformel måde at indvie den røde vej eller 2÷1-vej, som vi har fået langs fjorden på en strækning af 7,2 km.
Vi er meget glade for vejen, som har fået mange lastbiler til at vælge anden rute og førerne af personbiler til at køre mere forsigtigt og tage mere hensyn til cyklisterne – selv om mange af bilisterne har ret svært ved, trods tydelig og hyppig skiltning, at finde ud af, hvordan man kører korrekt på en rød vej.
Motorcyklisterne derimod … jeg har sådan en lyst til at ringe til politiet og fortælle, at et par betjente ville kunne tjene deres årsløn hjem i hastighedsbøder, hvis de ligger og lurer ved vores hus et par dage. Over halvdelen af de motorcyklister, der kører her, kører langt over den tilladte hastighed, som varierer mellem 50 og 60 km/t. Virkelig langt over – nogle af dem når jeg dårligt nok at se, inden de er væk igen. Til gengæld kan jeg høre dem meget, meget, meget tydeligt. Mange kører over 100 og nogle af dem kører 150, er jeg sikker på – det er totalt ansvarsløst og komplet sindssygt med alle de cyklister og Marjatta-børn/voksne, som færdes her. Jeg griber mig i at ønske, at sådan nogle idioter kører katastrofalt galt en dag – og at det kun går ud over dem selv, vel at mærke. Beklager. Det er absolut ikke pænt af mig at tænke sådan, men når jeg oplever den slags personager, ville jeg ønske, at motorcykler var forbudt på denne strækning. Og her er der ikke tale om, at de få ødelægger det for de mange; at flertallet kører ordentligt, for det gør flertallet ikke!
Et par af dem har jeg vist min midterste finger pegende lodret op, men jeg har lidt på fornemmelsen, at de enten ikke nåede at se det, eller at de er ophøjet ligeglade med, hvad fru Nielsen i Den Stråtækte mener om dem …

Nå. I dag fra klokken 17 når en del af os måske at få generet en motorcyklist eller to, når et for mig endnu ukendt antal personer cykler frem og tilbage ad ruten for at ende på Marjatta, som giver “en forfriskning og lidt at spise”. Som sagt ville vi normalt have valgt fra at cykle i den kraftige vind, men det kunne være lidt hyggeligt at deltage, og med vores elcykler i højeste mode overlever vi nok strækningerne i modvind, vil jeg tro.
Og hvis der indfinder sig nogle af de beslutningstagende politikere, kunne jeg måske godt finde på at nævne problemet med motorcyklisterne …

28 kommentarer

  1. Det er svært at forstå, at man kan synes, at den strækning indbyder til at køre dørtræk!
    Det med skumtoppene på bølgerne ved jeg ikke, men måske skulle jeg spørge min søn – sådan noget ved en sømand måske?

    Kommentar af Randi — 14. august 2015 @ 17:49

    • Hvis man er en uansvarlig motorcyklist, indbyder alt vel til at ræse afsted.
      Måske. Prøv at spørge ham ved lejlighed 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. august 2015 @ 19:14

  2. “Krusninger” er svagere end “white horses”. Nej, det er nok den med tænderne, der illustrerer tilstanden bedst.

    Hvad angår motorcyklisterne, er det min holdning, at du ligefrem ville gør dem en _tjeneste_ ved at orientere ordensmagten. Motorcykler er livsfarlige, min private mening er, at de er livsfarlige selv for motorcyklister, der kører efter reglerne, men at køre meget stærkere end reglerne tillader og forholdene indikerer, det ender altså galt. Min fætter døde i en meget ung alder. Han sad på forsædet i en bil, hvor en motorcyklist drønede lige henover. Sidemanden, min fætter og motorcyklisten døde. De to, der sad på bagsædet gjorde ikke, men Guderne må vide, hvordan deres liv har formet sig. Jeg håber sq, de fik noget gedigen krisehjælp.

    Kommentar af Henny Stewart — 14. august 2015 @ 18:30

    • Åh altså … i mine øjne er det meget værre at dø af at blive torpederet som uskyldig bilist, end det er for den klaptorsk, der er skyld i det. Forkert, måske, men sådan er det. Jeg håber også de to bagsædepassagerer har det okay i dag. Uheld kan altid ske, men de der åndssvage fartbøller sku’ altså have med grovfilen. En af vores nye genboer døde sidste år af at blive kørt ind i af en, der kørte 150, hvor man må køre 70.
      Enig: Krusninger er nok for mildt et udtryk.

      Kommentar af Ellen — 14. august 2015 @ 19:27

  3. har hørt det omtalt som at vandet får manchetter

    Kommentar af LIsbeth Munk Madsen — 14. august 2015 @ 18:47

    • Manchetter … den var (også) ny for mig, men tak.
      Og velkommen til 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. august 2015 @ 19:29

  4. Her siger vi “at der er blonder på fjorden”

    Kommentar af Anette — 14. august 2015 @ 20:28

    • Den kan jeg godt lide! 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. august 2015 @ 20:38

  5. I ental betyder “white horse” at bevæge sig. Jeg kan ikke garantere, at du vinder ved at satse alt på nr. 8, men alle hestene bevæger sig: http://brignall-web-ontogenesis.com/A%20Day%20at%20the%20Races.swf 🙂

    Kommentar af Søren — 14. august 2015 @ 21:20

    • Altså Søren – du har da også altid et eller andet link 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. august 2015 @ 22:26

  6. Fartbøller får ingen medlidenhed her heller. Efter at have set resultaterne af deres kørsel, kan jeg kun tilslutte mig synspunkt om at stramme skruen over for dem. Små, særligt markerede veje, byer o.l. skal bare respekteres. Jeg kunne så godt ønske mig tilladelse til lidt mere fart ude på de lange (jyske) landeveje!

    Kommentar af AnneHoltegård — 14. august 2015 @ 21:23

    • Nemlig. Mere fart på de lange, lige veje, og så passe ordentligt på, hvor der er mange svage trafikanter.

      Kommentar af Ellen — 14. august 2015 @ 22:27

  7. Jeg kender ikke andre udtryk, end at det har/viser skumtoppe, men man skulle nok spørge en fisker – de har sikkert flere grader af hugtænder.

    Skal jeg være meget storsidet, kører måske halvdelen af motorcyklisterne efter forholdene og fornuftigt. Resten kører, som havde de stjålet i Brugsen. Hvordan det er på motorvejene, har jeg som cyklist ringe erfaring med. Og så larmer de ad H til, men det er de jo designet til, det er en fetich.

    Kommentar af Eric — 14. august 2015 @ 21:27

    • Det har de nok, fiskerne 🙂
      På motorvejene kører de såmænd ikke så meget værre end mange bilister, men på de mindre veje opfører de sig altså temmelig uansvarligt.
      Det er rigtigt med larmen, men den kan nu også være ret irriterende 😉

      Kommentar af Ellen — 14. august 2015 @ 22:30

  8. Selv om jeg normalt ikke holder af chikaner, er det måske det, der skal til for at bøllerne til at sænke farten på jers vej? Og det der med at ønske de værste bøller alverdens ulykker er virkelig ikke særlig pænt – og jeg tilslutter mig helt … 2-1 veje har vi også, men jeg synes, det er et misfoster, for mange steder er oversigtsforholdene overhovedet ikke til at køre midt på vejen, som man skal. Og så er det da bedre at køre efter forholdene uden misvisende streger.

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. august 2015 @ 22:25

    • Jeg er egentlig ret glad for, at der ikke er chikaner – især hader jeg bump – men jeg gad nu godt se en rigtig rocker-Brian lette 50 meter, fordi han tager et bump med 150 i timen 🙂
      Der er lavet masser af beregninger med hastighederne i forhold til oversigtsforholdene, så de skulle gerne harmonere, hvilket de da også gør, hvis man ellers overholder den fastsatte hastighedsgrænse … så er der god nok tid til at trække ind til siden og mødes på autoriseret vis.
      Alternativet til 2-1 ville være at anlægge en bred cykelsti, men det er ikke en mulighed her, og i øvrigt hundedyrt i forhold til 2-1-løsningen, hvorfor jeg synes det er det helt rigtige, man har besluttet.

      Kommentar af Ellen — 14. august 2015 @ 22:38

      • Hvis forholdene er til det hos jer, er det jo en fin ting, men jeg vil vove at påstå, at disse beregnere havde en dårlig dag, da de var ude at kigge på den 2-1 vej, vi kørte på forleden. Måske bump alligevel ikke er løsningen, hvis diverse MC-bøller finder ud af, at man bruge dem til at konkurrere i bump-flyvning 😉

        Kommentar af Fruen i Midten — 15. august 2015 @ 12:42

        • Jeg har set beregningerne og argumenterne for vores vej på kommunens hjemmeside – jeg må sige, at der er tænkt over tingene.
          Lad dem bare bumpe – især hvis både cyklerne og førerne ender ude i fjorden 🙂

          Kommentar af Ellen — 15. august 2015 @ 13:18

  9. Jeg troede, jeg ville få et poetisk ord for de hvide heste her …
    Men jeg vil nok stadig holde mig til den gode gamle med at vise tænder.
    Hvor ærgerligt for jer med motorcykelbøller!

    Kommentar af Betty — 14. august 2015 @ 22:54

    • Jeg synes da også, at “blonder på vandet” er et ret så poetisk udtryk 🙂
      Ja, det er ærgerligt, at de skal ødelægge vores idyl.

      Kommentar af Ellen — 15. august 2015 @ 09:24

  10. Nu er der jo det ved motorcykler, at de nemmere vælter, når de ikke kører med en vis fart 😉
    Nej, det er fuldstændigt hul i hovedet, at de ikke kan køre ordentligt! Nu du kan høre dem i god tid, kender du så partisansøm ..? Ikke at jeg tror, at ordensmagten ligefrem vil bifalde den metode til at nedsætte mængden af fartbøller. Nå, spøg til side.
    Jeg håber I havde en dejlig cykeltur og at blæsten ikke generede for meget, men kun lagde et nydeligt slør af blonder på vandet. Det var dog et skønt udtryk, det vil jeg gøre til en del af mit ordforråd 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 15. august 2015 @ 08:19

    • Partisansøm! God ide – jeg skal nok bare huske at gemme dem væk den dag, politiet ligger her 😉
      Vi havde en hyggelig cykeltur, og blæsten generede nok de andre mere end os, som jo havde god hjælp.
      Ja, det er et skønt udtryk, som jeg også vil tage til mig.

      Kommentar af Ellen — 15. august 2015 @ 09:26

  11. Det var da en forfærdelig idé m 2-1 vej. Men altså – det er besparende. Jeg håber ikke der sker flere skader på cyklister, når “køremønsteret” går i stykker og folk ikke kan finde ud af det og presser en cyklist i grøften.

    Kommentar af Donald — 15. august 2015 @ 15:57

    • Det er da alle tiders ide! Vi er så glade for den løsning, alle os, der bor langs fjordvejen. Der skete skader på cyklister før 2-1-vejen, fordi det ligesom ikke blev accepteret, at de også skulle kunne være på vejen. Nu er det meget synligt, at der skal være plads til dem og der er ikke sket nogen cyklistpåkørsler siden etableringen af den nye vej, så det hjælper.

      Kommentar af Ellen — 15. august 2015 @ 16:10

      • OK jeg havde ikke troet at det betød færre skader! Så er det jo alle tiders!!!

        Kommentar af Donald — 15. august 2015 @ 17:09

        • Hmmm, Donald … du havde vel ikke for alvor troet, at man etablerede noget, man regnede med, ville give flere ulykker?

          Kommentar af Ellen — 15. august 2015 @ 18:14

  12. Hov forresten: Kattepoter er noget helt andet. Det er i vindstille, når der kommer en vind oppefra og ned på vandet og danner småbite bølger, der hurtigt forsvinder – men så kommer der igen lidt faldvind et andet sted lidt længere henne, – så ligner det at en usynlig kat går henover vandet! 🙂

    Kommentar af Donald — 15. august 2015 @ 15:59

    • Ahhh! Tak for forklaring – det giver mere mening, end at de hvide heste skulle være det samme som kattepoter 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. august 2015 @ 16:11


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.