Hos Mommer

10. august 2015

Afskedens time – Laurentius Tårer

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:16
Tags:

Så er her atter stilhed på matriklen. Englænderne har sat kursen mod Alperne, og selv om ungerne elsker at ligge i telt og i det hele taget er vilde med campinglivets glæder, var de ikke helt glade for at tage afsted. Det er kun anden gang, de er her, men de elsker Den Stråtækte. Aubie har oven i købet erklæret, at han helst vil bo i Danmark. Faktisk nok allerhelst inde i BonBon-Land …
Vi tror så nok ikke lige, at han har tænkt på, at permanent ophold i Danmark også indebærer skolegang.
Bilen er stoppet til sidste kubikcentimeter – sådan et villatelt fylder meget, og så er der bord, stole, køleskab, soveposer osv.
De har været meget heldige med vejret under opholdet her; i modsætning til hjemlandet, hvor vejret har været – og er – køligt og regnfuldt.

P1070841

Men selv om jeg naturligvis var lidt vemodig ved at se dem drage afsted, græd jeg trods alt ikke. Det vil jeg lade St. Laurentius om; han er nemlig så småt begyndt at lade tårestrømmen flyde. De bedste steder for at se mange stjerneskud, øst for Storebælt, er i Dark Sky Park og Dark Sky Community områderne på Møn og Nyord. Siger nogen, der åbenbart ikke kender Den Stråtækte …
Et andet godt sted på Sjælland, med næsten lige så mørk stjernehimmel, er Avnø Naturcenter. Eller hvis man er til oplevelser, fortællinger og stjernekig, så besøg Brorfelde arrangementet.
Perseiderne er den samme meteorsværm som Laurentius-tårerne. Den topper natten mellem onsdag og torsdag, og er himlen uden skyer, burde man i snit kunne se et stjerneskud i minuttet mellem midnat og 02:30, men mellem den 9. og 14. august vil der være mere end 25 % af maximum, så der vil være mange stjerneskud at se i fem dage nætter. På en klar augustnat burde det første stjerneskud vise sig, inden man har vendt blikket opad i 10 minutter. Jeg kan på det varmeste anbefale, at man lægger sig ud i hængekøjen og nyder synet i overmorgen aften/nat, hvis himlen er klar. Det er altå noget helt specielt at se så mange stjerneskud. Husk det, Lene – du bor jo ude, hvor der er buldrende mørkt, så du har optimale forhold.

20 kommentarer

  1. Håper det blir klart nok her. Lykke til med Laurentius tårer.

    Kommentar af Mormor — 10. august 2015 @ 19:44

    • Vi krydser fingre for skyfri himmel, hvor vi end befinder os 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. august 2015 @ 20:43

  2. God tur til englænderne…
    Vi må vist nyde byens lys i stedet for stjerneskud… det er jo overstået inden vi returnerer!
    Mon du får taget billeder af stjerneskud?

    Kommentar af AnneHoltegård — 10. august 2015 @ 20:46

    • Tak, tak 🙂
      Jeg får helt sikkert ikke taget billeder af stjerneskud – jeg vil ikke engang forsøge, men bare nyde synet af dem. Hvis det bliver muligt.

      Kommentar af Ellen — 10. august 2015 @ 21:00

  3. Hold da op – villatelt og hele baduljen! Men så slipper de da for at skulle overveje at købe vin, olivenolie og andet fristende med hjem, når der ikke kan stuves mere ind 🙂 Hvorfor skal der absolut være flest stjerneskud på hverdagsnætter, hvor vi, der tilhører det arbejdende folk, skal ligge i vores senge? Det er da lige til at tude over. Næsten.

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. august 2015 @ 21:32

    • Haha, næh, der er ikke plads til nogen af de gode sager 🙂
      De falder jo i weekenderne indimellem, men jeg må indrømme, at jeg syntes det var i orden at være træt … jeg VILLE se dem, hvis det kunne lade sig gøre.

      Kommentar af Ellen — 10. august 2015 @ 21:58

  4. Tak for påmindelsen 🙂 Og de lover lige nu skyfrit onsdag aften,så nu må vi se om jeg husker det eller kan holde mig vågen 😉

    Kommentar af Lene — 10. august 2015 @ 21:49

    • Det håber jeg for dig, Lene – så vidt jeg husker, havde du endnu aldrig set et stjerneskud 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. august 2015 @ 21:59

  5. Et forsinket til lykke til din rare mand. Jeg kan se, at han havde en god dag og en god fest 🙂

    Kommentar af Mia Folkmann — 10. august 2015 @ 22:46

    • Tak, Mia 🙂 , det havde han.

      Kommentar af Ellen — 11. august 2015 @ 09:18

  6. Tak for tippet! Jeg tror faktisk, at jeg har en mulighed for at se Laurentii tårer (som de altid har heddet hos mig, selv om jeg aldrig har set dem), for selv om jeg absolut ikke bor langt ude på landet, synes jeg, her er bælgmørkt allerede nu klokken cirka elleve. Vi får se – eller ikke se 😉

    Det er ganske vist ikke verdens allermindste bil, dine englændere har, men jeg undrer mig nu alligevel over, at alt det, du nævner, kan være i den. Det gad jeg egentlig også godt se 😉

    Kommentar af Rasmine — 10. august 2015 @ 22:55

    • Det må du lade komme an på en prøve, ja – man kan vist godt se de allerkraftigste stjerneskud inde i storbyens lys … men hvis du var her, ville du ikke kalde dit mørke for ‘bælgmørke 😉
      Det skal pakkes på en ganske bestemt måde, så kan det hele lige være der.

      Kommentar af Ellen — 11. august 2015 @ 09:21

  7. Så smukt! Det er en dejlig idyl og nu kan jeg ligesom bedre forstå dit valg! Skønt vejr at sige farvel, men her blev det så ret gråt i løbet af aftenen.

    Jeg har set mange smukke ting på stjernehimlen, og engang oplevede jeg så mange stjerneskud så jeg måtte se efter på Nasa’s “APOD” hvad det nu var! 🙂

    Kommentar af Donald — 11. august 2015 @ 02:22

    • Regnvejret ventede lidt længere med at komme herned, men vi har haft et større/længerevarende tordenvejr i nat.
      Vi har en meteorsværm næsten hver måned, men de giver ikke lige mange stjerneskud 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. august 2015 @ 09:23

  8. Vores unger siger også hver gang vi forlader England, at de vil hellere bo der. Tror ikke de de lige har tænkt hverdag og skolegang;)

    Kommentar af MS — 11. august 2015 @ 07:11

    • Nej, de ser naturligvis kun det, at de altid har den skønneste tid i ‘det andet land’ – men sådan må det gerne være 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. august 2015 @ 09:24

  9. For resten – jeg kan godt lide de bukser, Charlotte har på. Egen kreation?

    Kommentar af Rasmine — 11. august 2015 @ 09:14

    • Takker på hendes vegne – ja, det er hørbukser af eget design og syning.

      Kommentar af Ellen — 11. august 2015 @ 09:25

  10. Dine englændere er godt ekviperet til en lang campingferie, lyder det til. Og det varme vejr får de vist også, når man ser vejrudsigten.
    Vi opnåede at se et par stjerneskud i går aftes (onsdag) på trods af vores placering lige ved et stærkt lysende gadelys og vores egne solcellelys på terrassen. Faktisk så vi også nogle i sommerhuset i sidste uge – og det er da vist uden for perseidesæsonen (?)

    Kommentar af conny — 13. august 2015 @ 08:54

    • Efterhånden har de fået det udstyr, de behøver, og de har valgt området omkring Bolzano for at være mere sikrepå vejret – de gider simpelthen ikke campere med telt i regnvejr.
      De største stjerneskud kan vist ses selv under dårlige lys- (eller rettere mørke-)forhold, men man kan altid se stjernskud på en mørk augustnat – også uden for ‘tåreperseidernes’ sæson.

      Kommentar af Ellen — 13. august 2015 @ 10:11


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.