Hos Mommer

7. august 2015

Nu er bordplanen i det mindste lagt …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:18
Tags: ,

Englænderne er sendt afsted til en af kusinerne, så de kan få hilst på i hvert fald en del af den unge del af familien. Den ældre kommer i morgen i form af mine søstre, men af pladshensyn måtte vi sige til alle i Charlottes generation, at de desværre ikke ville blive inviteret med. Det var blevet en 11-12 stykker mere, og dem ville vi ikke kunne bænke i haven udover de 33, vi bliver i forvejen.

P1070813P1070814

imageI formiddags tog mor og datter en lille (meget lille) tur, inden far og søn satte afsted for at aflevere kajakkerne hos udlejeren. Vandet var næsten spejlblankt, så Tim turde godt tage ansvaret for, at lillefyren var med hele vejen ud til Roneklint. De klarede de 8-9 kilometer på to timer uden at holde pause – han er altså en sej, lille gut, er han, og udlejer Lars var da også behørigt imponeret. De ramlede ind i en regnskylle på vejen, men det generede ikke store ånder. Man kan se dem (regnskyllene. Ikke ånderne) lige i den retning, ruten skulle gå, på billedet herunder.  Ruten blev en smule længere, fordi Tim ikke ville tage drengen med på den direkte rute tværs over fjorden. Better safe than sorry, og skulle regnvejret vise sig at blive til et tordenvejr, skulle de hurtigt kunne trække ind til land. Sådan gik det heldigvis ikke; det dårligste vejr trak uden om dem, men sådan noget kan man ikke vurdere på forhånd.
Lars spurgte, om han måtte få nogle billeder af Aubrey i kajakken. Dem vil han bruge til reklame, for som skrevet forleden, var Aubie den første, der brugte den, så der er endnu ingen billeder af den fine miniudgave på vandet.

P1070827

Der er købt det hele ind nu (håber jeg …), bordene er sat op og bordplanen er lagt. Hvorfor er det altid så hundesvært at lægge en bordplan? Der var nogle, der næsten gav sig selv. Det kolliderede bare med, at der samtidig er en del andre, jeg gerne vil have møder hinanden, men jeg kan ikke sætte alle dem sammen. Så er der også altid nogle, man er i tvivl om, hvor man skal placere. Når man endelig har fået det hele til at gå op, opdager man, at det alligevel ikke er gået op på den helt rigtige måde … så flytter man et par stykker, og så ramler hele planen. Om igen.
Nu tror jeg dog, det er lykkedes, men det kan nå at ændres til i morgen aften.
Nu vil jeg gå ud og hænge bunting op i den hvide pavillon.

28 kommentarer

  1. I eller Tim må da investere i et par kajakker, I har jo bådhuset og vandet nærmest i haven, måske kunne I selv ro et par småture ind i mellem.
    Ses i sol og sommer i morgen. 🙂

    Kommentar af Inge — 7. august 2015 @ 17:59

    • Vi har talt om det, men det er bedre at leje – især fordi vi så altid har en, der passer Aubie, men absolut også fordi, at HVIS John og jeg skulle ud, bliver det i en robåd 🙂 Englænderne er her højest to uger om året i kajaksæsonen; ellers er det til jul og i vinterferien, så det er lidt uhensigtsmæssigt at have nogen liggende her.

      Kommentar af Ellen — 7. august 2015 @ 18:12

  2. Sikke et dejligt stemningsbillede til sidst. Vandet ser jo silkeblødt ud.
    Bordplaner blev opfundet en dag Fanden var i drillehumør… Det er virkeligt godt, at andre har bestemt, hvem man skal sidde ved siden af… men virkelig svært at lægge planerne!
    Krydser alt hvad jeg kan for en festlig og fornøjelig aften for alle!

    Kommentar af Anne Holtegård — 7. august 2015 @ 18:54

    • Det var virkelig silkeblødt 🙂
      Det er nødvendigt med en bordplan – jeg har én gang ladet gæsterne selv bestemme; med det resultat, at halvdelen virkelig havde en fest, mens den anden halvdel var lidt utilfredse med, hvem de var kommet til at sidde sammen med, så den fejl begår jeg ikke igen.
      Tak for krydser 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. august 2015 @ 21:14

  3. Lykke til med bunting, fest og en modell i familien 🙂

    Kommentar af Mormor — 7. august 2015 @ 19:18

    • Tak, tak og tak, Mormor 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. august 2015 @ 21:14

  4. Fine billeder og super han lige kan være model:) ha’ en dejlig fest i morgen.
    Vi så nogle meget fine træer/buske i Nottingham her i sidste uge. Du kan se et billede i linket under. Jeg kunne se sådan en dame i jeres fine have, hvor hun kunne stå og kigge ud over vandet.

    http://hvisvindenvender.blogspot.dk/2015/08/nottingham-we-love-you.html

    Kommentar af MS — 7. august 2015 @ 19:39

    • Hun ville passe perfekt i vores forhave, Mette 🙂 Kunne du ikke lige få sendt modellen hjem til os?
      Tak – vi håber på, at vejret vil være med os 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. august 2015 @ 21:21

  5. Bordplaner er en kunst, men det klarer du nemt med vanlig diplomatisk flair for apostroffordeling. Rigtig god fest 🙂

    Kommentar af Eric — 7. august 2015 @ 20:24

    • Hehe – tak for tilliden – og tak for gode ønsker 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. august 2015 @ 21:22

  6. Mon ikke også Aubie synes, det er sjovt at han skal reklamere for kajakroning? Inden længe kender du mange flere berømtheder 😉
    Her er der også kommet et par regnskyller eller tre i løbet af dagen, men de gav kun 1 mm ialt.
    Det er hulens svært at sætte ‘de rigtige’ mennesker sammen i en borplan. Man vil jo også gerne blande de livlige med de mere stille. Vi kommer i hvert fald med det gode humør. Vi tror på sol og sommer over hele Den Stråtækte i morgen.

    Kommentar af Pigen fra landet — 7. august 2015 @ 20:28

    • Jo, det synes han, og ja, det ender med, at jeg vælter mig i berømtheder 🙂
      Jeg er slet ikke i tvivl om, at I kommer med godt humør – alt andet ville overraske mig meget. Sjovt nok har vi erfaring med at blande stille med stille og ‘larmende’ med ‘larmende’, fordi de stille ikke vover at sige så meget for de støjende, men hvis stille er sammen med stille, kan de få sig en rigtig god snak, og hvis de støjende er sammen med stille, føler de, at de hele tiden skal trække læsset, så det er noget af en balancegang, det der …

      Kommentar af Ellen — 7. august 2015 @ 21:25

  7. God fornøjelse i morgen, og de er seje, dine børnebørn 🙂 Vi snakkede om til min søsters fest, at vi faktisk allerhelst ville sidde sammen, fordi vi ses så sjældent. Det er da en god tanke at man skal møde nye mennesker, men jeg kan godt blive træt af at skulle være så social, når jeg allerhelst ville sidde sammen med nogen, jeg kender. Så kedelig er jeg blevet på mine gamle dage 🙂

    Kommentar af Lene — 7. august 2015 @ 20:43

    • Tak – de er ret seje begge to – på hver sin måde 🙂
      Vi har også erfaring for, at folk, der kender hinanden, søger sammen, så det har vi (også) forsøgt at tage højde for, samtidig med, at vi prøver at skabe nye bekendtskaber – som jeg sagde til Pia, så er det virkelig en balancegang.

      Kommentar af Ellen — 7. august 2015 @ 21:28

  8. Jeg var til en havefest, hvor man skulle flytte til en forudbestemt, anden plads efter hver ret. Jeg synes, folk flytter mere rundt, f.eks. til kaffen og senere, for at tale med dem, de ikke ser så ofte – i hvert fald til en uformel fest i haven. Må I få en vidunderlig fest i morgen, som I kan leve længe på!
    Fine billeder du altid bringer.
    Kig lige på 4. ord, som skal være i to, da det er et forholdordsled.

    Kommentar af Elsebeth — 7. august 2015 @ 21:08

    • Det er lige præcis, hvad vi håber på, at de vil gøre, netop fordi det er uformelt, men vi har nu ikke tænkt på at flytte folk undervejs – der vil ikke være et naturligt tidspunkt, da det bliver en buffet, og det kan være hammerirriterende at blive tvangsforflyttet midt i en god snak.
      Men tak for gode ønsker – vi krydser selvfølgelig selv fingre.
      Beklager, men mht. afsted er det valgfrit efter 2012: “I Retskrivningsordbogen 2012 er det tilladt at skrive visse hyppige ordforbindelser i ét ord. Det er også tilladt – som tidligere – at skrive dem i to ord. Der vil altså være valgfrihed mellem de to skrivemåder.”
      Du kan læse mere her: http://www.dsn.dk/retskrivning/retskrivningsordbogen-2012/skiftende-stavning/et-eller-to-ny

      Kommentar af Ellen — 7. august 2015 @ 21:32

  9. Bordplaner er bare SÅ besværlige. Og når man endelig er tilfreds, kommer der afbud i sidste øjeblik 😦 Alligevel vil jeg nødigt undvære, for det er altså (næsten altid) sjovere at blive placeret end ‘bare’ at skulle finde en plads selv og så ende helt ude på en skæv fløj, fordi man ikke har albuer (og evt. Indsigt) nok til at sikre sig en (mere) optimal plads 😉 God pladsfordeling, god fest, god det hele. Og nu kan jeg altså snart ikke tage fejl af festdagen mere …

    Kommentar af Fruen i Midten — 7. august 2015 @ 22:18

    • Ja, de er så, men de er nødvendige, har vi lært af bitter erfaring; jvf. dine egne erfaringer.
      Tak, tak og tak og ja, nu har du nok styr på, hvornår det løber af stabelen 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. august 2015 @ 22:23

  10. En værtinde kan være med til at man efter hovedretten begynder at bytte lidt plads og snakker med andre mennesker – det ved du sikkert mere om end jeg. En af de mere ubehagelige langtrukne jule-middage jeg har været del i trak ud og ud og ud på en måde hvor jeg følte mig fastlåst i en stol og ingen gik udenfor og snakkede lidt mellem retterne. Men smag og behag er forskellig. En god bordplan er en god begyndelse.
    🙂

    Kommentar af Donald — 7. august 2015 @ 23:29

    • Der er fordele og ulemper ved begge dele – dog flest fordele ved at lave en bordplan, synes jeg.

      Kommentar af Ellen — 9. august 2015 @ 12:10

      • Der er store fordele ved bordplan, absolut! Og godt at du fandt noget der nærmer sig den perfekte løsning1 🙂

        Kommentar af Donald — 9. august 2015 @ 12:47

        • Det ved jeg jo ikke, om de andre var enige med mig i, men aftenen gik i hvert fald med masser af snak 🙂

          Kommentar af Ellen — 9. august 2015 @ 15:44

  11. Tillykke med John i går! Og mange gode ønsker for en fantastisk fest. Det tror jeg, I får. Det betyder meget, I har gjort så mange forberedelser.
    Seje kajakroere. Og Aubie er en flot model 😉

    Kommentar af Betty — 8. august 2015 @ 00:01

    • Tak, Betty. Det blev en rigtig god aften – synes vi i hvert fald selv …
      Og tak igen – han er en lækker lille fyr, er han 😉

      Kommentar af Ellen — 9. august 2015 @ 12:11

  12. Hovsa, jeg mener ellers du skrev ‘ingen bordplan’ i invitationen, Ellen; har festfeberen nu indsneget sig 😉
    De er nogle seje gutter, dine to unge mænd. Det var godt, at Aubie fik den oplevelse med – fantastisk vand at se på.

    Kommentar af fiberfryd — 8. august 2015 @ 08:06

    • Ja, det gjorde jeg, men jeg kom på bedre tanker – noget i retning af, hvad Fruen i Midten også nævner. Der er altid nogen der sidder og føler, at de egentlig helst ville have siddet et andet sted – og når nu man gerne vil bringe nye sammen, er man nødt til at lægge en plan. Det gik da vist også meget godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. august 2015 @ 12:15

  13. Ak ja, bordplaner. De giver virkelig hovedbrud. Men jeg kan godt lide dem alligevel – alle gode intentioner til trods bliver velmente opfordringer til at flytte rundt og mingle meget ofte ikke ført ud i livet.

    Kommentar af conny — 13. august 2015 @ 08:50

    • Ja, bordplaner er bedst, selv om det er noget af en opgave for værtinden. Mine erfaringer med at bytte er også dårlige. Nogle få vil gerne, men man kommer altid til at afbryde en eller oftest flere gode, igangværende samtaler, hvilket er smadderirriterende for dem, der bliver tvunget til at afbryde.

      Kommentar af Ellen — 13. august 2015 @ 10:08


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.