Hos Mommer

31. juli 2015

Så har jeg erklæret krig

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:41
Tags: ,

Jeg har atter en gang kastet håndklædet i ringen. Jeg syntes ellers nok, at med vores store have er der plads til os alle, også sneglene, idet jeg ingen dræbersnegle havde observeret, og dem med hus på ryggen synes jeg skal have lov at være der i et eller andet omfang.
Jeg blev godt nok sur, da jeg så, at de på en nat havde fortæret min squash og min bønneplante, men det fik så være – jeg købte nye og satte dem i drivhuset. Hvor der desværre også er kommet snegle til siden, for de har spist et solsikkehoved! Squash og bønner er de åbenbart blevet trætte af, for de er forholdsvis intakte begge to. Men af alle ting spiser de et helt solsikkehoved, de tossede snegle – ikke solsikkens blade.
Chilierne er sikkert alt for stærke for dem og tomater og agurker kan de heller ikke lide.
Forleden nat blev min dild spist, sådan bare lige … det alt sammen. Ligeledes min persille. Begge dele stod i det nye krydderurtebed, og nu var mit mål ved at være fuldt.
Da jeg i skumringen gik en haverunde, så jeg en dræbersnegl. Og en til. Og en til. Det var pokkers – indtil nu havde jeg ikke set en eneste, men inden det var blevet for mørkt til at se noget, havde jeg fået gjort kål på 21 dræbersnegle.
Det var dråben!
Jeg skulle alligevel på planteskole i går, så jeg kiggede efter noget gift og fandt noget Ecostyle Ferramol, der virker mod de små rødbrune sataner, men som er ugiftigt for alle andre dyr end snegle.
Giften blev spredt i krydderurtebedet og i drivhuset. I morges var det hele spist begge steder, så jeg satser på, at det er effektivt. Jeg har sat en ny ‘prøvedild’ fra en potte fra Brugsen og har spredt noget mere gift, som de skal være så særdeles velkomne til at spise af i aften og i nat.
Jeg synes nemlig ikke, det er spor sjovt at klippe dem over. Det er SÅ ulækkert.
Nu har jeg derfor erklæret krig, og alle kneb gælder!
 Jeg husker så tydeligt det år, hvor min søster og svoger, som begge dengang stadig boede på gården, var ude aften efter aften efter aften og klippe dræbersnegle over. Den sommer slog de alle hidtil kendte rekorder og klippede over 50.000 snegle.
Nej, der er ikke et 0 for meget og nej, jeg husker ikke forkert. Hun syntes, det var rædselsfuldt (absolut forståeligt!), men nødvendigt.
Der var godt nok en KÆMPE have, så så mange får jeg heldigvis aldrig, men heller ikke relativt ønsker jeg at nå en sådan yderlighed med bestanden her i Den Stråtækte … regner dog med at få fjernet plagen i opløbet.

Reklamer

37 kommentarer

  1. Jeg fodrer også snegle med sådan noget mørkeblåt noget. De kan godt lide det og spiser det gerne. Sidegevinsten er, at det virker i flere generationer 🙂

    Kommentar af Anette — 31. juli 2015 @ 16:51

    • Passer mig fint, den sidegevinst!

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2015 @ 19:06

  2. Bwadr! Jeg bruger også Ferramol. Mod dræbersnegle, men især mod dem med hus på ryggen, som hos mig laver rigtig meget ravage. De spiste blandt andet de fleste liljeskud først på sommeren og har lagt både lupiner og valmuer ned. Det er ikke i orden. God krig. Må den sure dame vinde 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 31. juli 2015 @ 17:11

    • Nej, vi gider simpelthen ikke de snegle, når de er årsagen til, at vores prydhaver ikke er prydhaver mere!
      Tak – hvis jeg vinder, er jeg ikke sur 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2015 @ 19:07

      • I virkeligheden burde der nok stå “de sure damer”, for jeg bliver i hvert fald voldsomt sur, når jeg møder deres ødelæggelser 😉

        Kommentar af Fruen i Midten — 31. juli 2015 @ 20:41

        • Vi er sikkert heller ikke de eneste, Frue 🙂

          Kommentar af Ellen — 31. juli 2015 @ 20:50

  3. Jeg så et smart trick på FB for nogle dage siden. En balje med vand og en stor sten oveni. Heri lagde manden dræbersneglene hen, og så kom solsortene hen og hentede dem. De smed dem på fliserne i nærheden, så de kunne blive afslimet, og så blev de spist. Win-win???
    Min nabo har dræbersnegle i lille omfang – jeg har ingen!!!
    Men jeg giver dig helt ret – de er klamme.

    Kommentar af Kisser — 31. juli 2015 @ 17:22

    • Det trick har jeg godt nok ikke hørt før, og jeg vidste ikke, at solsorte spise de ulækre fyre – men de gemmer sig selvfølgelig også om dagen.
      Jeg troede heller ikke jeg havde nogen – indtil jeg kom ud i haven lidt senere end normalt 😦
      De er SÅ klamme!

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2015 @ 19:09

  4. Jeg støtter dig i din krig! Endnu står jeg bare og væmmes ved “mine”, som mest er der i vådt vejr. Og jeg har ingen grønsager og har næsten lært, hvilke krukkeplanter jeg kan have i fred.
    50.000 !!! Det var noget af en population.

    Kommentar af conny — 31. juli 2015 @ 17:45

    • Godt med en allieret. Det skal man helst have i en krig … 🙂
      Problemet er bare, når man ikke gør noget, at sådan en lægger 400 æg på en sommer, så det kan hurtigt blive til rigtig mange. Det var den fejl, min søster og svoger begik: de gjorde ikke noget ved dem, og så gik det så galt, som det gjorde.

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2015 @ 19:12

      • 400 æg pr. styk – det er et rigtig godt argument for at gå i krig!

        Kommentar af conny — 1. august 2015 @ 09:28

        • Jeps!

          Kommentar af Ellen — 1. august 2015 @ 15:10

  5. yrk, jeg hader de snegle, men da jeg ikke har blomster eller grøntsager, de kan ødelægge, får de lov at leve, endnu! God kamp 🙂

    Kommentar af Lene — 31. juli 2015 @ 18:48

    • Bare tanken om at have dem, gør mig helt dårlig, så krigen blev erklæret omgående, ikke mindst fordi de formerer sig så voldsomt.
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2015 @ 19:13

  6. Erik går ssneglerunde hver aften ved 23 tiden bevæbnet med lommelygte og en sprøjte med 3dobb salmiakspiritus. En dråbe på ryggen og de dør! Det bliver til 100-165 snegle hver aften… Om det så er pindsvinet der æder dem eller fugle eller? De forsvinder i hvert fald.
    Det er nogle ualmindlige klamme og slibrige fyre.. det er nærmest umuligt at vaske af fingrene, hvis man uheldigvis har hilst på dem i lugearbejdet.

    Kommentar af AnneHoltegård — 31. juli 2015 @ 19:24

    • Jeg har også hørt, at de levende snegle æder de døde, men jeg ved ikke om det passer – i givet fald er det ærgerligt at fodre dem! Erik får da også ram på nogle stykker i løbet af sommeren, men godt, at han gider.
      Den ekstremt klæbrige slim er lige præcis derfor, jeg synes de er überklamme!

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2015 @ 20:23

  7. Disse slibrige iberiske skovsnegle (“dræbersnegle”) er kannibaler, hvorfor kampen mod dem bliver lidt lettere, hvis man klipper nogle over – eller træder dem ud – og lægger noget af sneglemiddel ved liget/ligene, som ved deres lugt tiltrækker de levende, der både æder ligene og midlet. På den måde er man fri for at gå og lægge sneglemidlet alle vegne. Den værste fjende af urter er nok, synes jeg, den “danske” agersnegl – en lille undseelig gråbrun tingest. Den gnaver ofte planten over helt nede ved jorden, hvorfor man først opdager skaden, når planten sygner hen. (den er desværre ikke kannibal, hvorfor man må drysse midlet imellem sine urter). “Fordelen” ved de danske arter er, at de har flere naturlige fjender (fugle og tudser) end de iberiske.
    God jagt,
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 31. juli 2015 @ 23:52

    • Så er det altså rigtigt, at de er kannibaler.
      Jeg er også blevet ligeglad med, om der ryger agersnegle med i købet – de er blevet lige en tand for grådige hele bundtet.
      Tak … Og hyggeligt at høre fra dig igen, i øvrigt 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. august 2015 @ 00:22

  8. Jeg ville aldrig bruge gift af nogen slags i min have! Både her i England og i Danmark går pindsvinene tilbage i uhyggeligt stort antal (i England er det 95% tilbagegang), og blandt andet sneglegift er under mistanke. Der er andre måder at gøre det på – f.eks. denne her: http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=6&ProductID=PROD1585&VariantID&GroupID=GROUP143

    Kommentar af Mia Folkmann — 31. juli 2015 @ 23:57

    • Mia, jeg kan kun bifalde din indstilling med hensyn til sneglemidlet. Jeg mener ikke, pindsvin æder “dræbersnegle”; men da andre snegle også æder af “giften” og derved viderebringer det til pindsvinene, er det bedst at undgå.
      I stedet for at købe de anviste plastickonstruktioner kan man også benytte en gammel konservesdåse eller anden åben emballage og hælde “drukne-midlet” deri og efterfølgende tømme snegle og væske i vej-kloakken. Skulle evt. rotter ( boende i kloakken) mæske sig i disse sneglelig, er skaden mod naturen vel ikke så stor.
      — i øvrigt: Så længe rotterne forbliver i kloakkerne, er de jo egentligt en slags renovations-medarbejdere, idet, at al den “fødemængde”, der bliver udledt via husholdninger, bliver fortæret af dem og derved spare rensningsanlæggene for en masse filtrering.
      Venligst,
      Magnus

      Kommentar af Domus1 — 1. august 2015 @ 00:22

    • Bekæmpelsesmidler fra Ecostyle må anvendes til økologisk dyrkning, og når der står, at midlet ikke er giftigt for fugle og pindsvin, så vælger jeg at tro på det.

      Kommentar af Ellen — 1. august 2015 @ 00:26

      • OK, jeg hader at være en bitch, men når det kommer til natur og dyr, så ER jeg det! 1. Jeg har været i reklamebranchen i flere årtier og ved, at et pænt navn og en pæn etiket kan gøre meget. Fordi et firma hedder noget med ECO, er det ikke nødvendigvis godt. 2. Ferramol slår også andre snegle end de røde snegle ihjel, så det ødelægger balancen i haven. 3. I de tilfælde, hvor midlet bruges i økologisk drift, sker det under særdeles strikse krav. Haveejere har ikke samme krav, og der er rigtig, rigtig mange af dem. Mængden af sneglegift bliver derfor foruroligende stor set på m2 basis. 4. Ingen gift er “uskadelig” – men ofte finder man først ud af “skadeligheden” efter en årrække. 5. Prøv at tænke på, hvor mange dyr og fugle, der lever af snegle (altså de andre – dem, der OGSÅ bliver dræbt af Ferramol).

        Kommentar af Mia Folkmann — 1. august 2015 @ 16:00

        • Du må skam gerne være en bitch – det er jeg selv (bitches have more fun) 😉 Men du har ikke overbevist mig: 1: Det var ikke navnet som sådan, der solgte mig varen, men varedeklarationen – og mærket er bredt anerkendt. 2: Jeg lægger kun Ferramol i drivhuset og henne ved krydderurtebedet; dvs. 11 m2 ud af 800. Det ødelægger ingen balance. 3: Jeg følger anvisningen på pakken. 4 og 5: Se også mit svar til Farmer. Jernsulfat er ikke giftigt for pattedyr og fugle, og snegles fordøjelsessystem er som sagt meget anderledes end vores. I øvrigt søger sneglene til deres gemmesteder, når de har spist Ferramol, så fugle kan slet ikke se dem 🙂

          Kommentar af Ellen — 1. august 2015 @ 16:20

  9. Den sneglehistorie får mig til at huske den veloplagte og dybt rørende række fortællinger – selvbiografiske – af en finsk-svensk lærer Michael et-eller-andet, Rockmusik i Vitula, hvor han en sommer prøver at udrydde snegle eller regnorme med en eller anden vanvittig farlig metode og ender med at ødelægge alting. Nej klipning er det sikreste!
    Jeg klipper eller bruger spaden, så ofte som jeg ser nogen snegle indenfor hegnet! 🙂

    Kommentar af Donald — 1. august 2015 @ 05:05

    • Vi har jo hver vore metoder 😉 … og jeg foretrækker Ferramol, for jeg kan altså ikke lide at klippe!
      Men det er fint at gøre noget, og dine aflivningsmetoder kan ingen indvende noget imod rent miljømæssigt 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. august 2015 @ 10:54

  10. Det “kemikalie” du bruger er blot jernvitriol (Det vi dryssede ud til pattegrisene i min barndom, for at de ikke skulle få blodmangel) tilsat sødemiddel.
    Man kan selvfølgelig vælge at være bange for edderkopper, trolde og bussemænd under sengen; men at at frygte et kollaps i det danske/globale økosystem grundet jernvitriol er helt ude i hampen. Så fyr bare løs med de blå piller.

    Noget andet er, at din indsats ikke vil få sneglene til at forsvinde i din have. Du vil blot reducere deres antal. Så snart du stopper med “fodringen” vil sneglene indvandre igen.
    Det eneste der kan gøres er at afvente til en eller flere naturlige fjender viser sig. Det være sig virus, bakterier, svampesygdomme.
    Ved den anden gård vi har er problemet klart i aftagende efter mange år med regulær invasion, så et eller andet regulerer dem trods alt.

    Fritgående høns er også en mulighed. Naboen til den anden gård har frigående høns overalt, og der er ingen snegle, men masser af bløde hønselorte helt op på trappestenen. Der er altid valgmuligheder 🙂

    Kommentar af Farmer — 1. august 2015 @ 05:45

    • Jenrvitriol = jernsulfat, så det er skam et rigtigt kemikalie uden gåseøjne 😉
      Men bortset fra det, er jeg enig, og i øvrigt kan snegles og pattedyrs fordøjelsessystemer slet ikke sammenlignes. Snegle gufler med største fornøjelse løs af (og overlever selvfølgelig) de hvide og grønne fluesvampe, som vi mennesker dør af, så derfor tror jeg på, at hvad der er gift for snegle, ikke nødvendigvis er det for pindsvin og fugle.
      Høns kunne være noget så hyggeligt at have, men det bliver, når vi bliver mindre mobile – de skal jo lukkes ud og ind hver dag, og så meget, som vi er væk, går det slet ikke 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. august 2015 @ 11:02

    • Farmer: Ja, og et andet middel er jern III phosfat – altså phosfat som i NPK-gødning – altså IKKE en miljøgift. Aktivstoffet er jernet (latin = Ferrum, som i kemiske forbindelser hedder ferri eller ferro- afhængig af valensen), der giver “hård mave”/forstoppelse => mæthedsfornemmelse, hvilket får sneglene til at ophøre med at æde, som igen medfører at de dør af sult. Pindsvinene skal vist æde temmelig mange snegle, før de får et jerntilskud stort nok til, at de får “forstoppelse”.
      Et yndet sted for sneglene at lægge deres æg er i en evt. kompostbunke (de kan godt lide visne/døde plantedele og den lidt lune temperatur, der opstår ved forrådnelsen. I stedet for at bruge orme-kompostering (giver lav varme og dræber ikke ukrudtsfrø) kan man bruge (jord-)bakterie-kompostering. Væksten af jordbakterier fremmes ved tilførsel af kvælstofgødning (kalksalpeter, ammoniak/salmiakspiritus – de 2 sidstnævnte er de reneste kvælstofgødninger). Dette medfører en temperatur helt op til 70 gr. Celsius inder i bunken (minimum helst 1 kubikmeter). Denne temperatur er høj nok til at dræbe både snegleæg og ukrudtsfrø.
      Du får i tilgift den bedste muld, du kan ønske dig fyldt med mineraler og gødningsstoffer i den naturlige sammensætning, så planterne får den rette dosis.
      En god kompostbunke opbygges ved lagvis at lægge tynde planteris (f.eks. fra beskæring af træer og buske), bløde plantedele (ukrudt, blade og andet fra vedligeholdelse af haven) og et tyndt lag jord.
      Kartoffeltoppe må ikke komme i komposten og jeg undlader også rabarberblade.
      Magnus

      Kommentar af Domus1 — 1. august 2015 @ 11:25

      • Tak for kompost-kompositionsinfo 😉 – man må heller ikke komme citrusfrugtskræl i, har jeg læst.
        Vi har ingen kompostbunke endnu – dels kan vi ikke helt blive enige med os selv, hvor den i givet fald skulle være, og dels har vi haft alt for meget haveaffald til selv at kunne omsætte det, men sneglene kan åbenbart sagtens finde egnede æglægningssteder alligevel.

        Kommentar af Ellen — 1. august 2015 @ 11:40

  11. Du skal have fat i nogen vinbjergsnegle. De spiser ikke dræbersneglene, men de spiser deres æg. Og når du først har vinbjergsnegle i din have, så forlader de ikke haven igen. De kan findes ganske gratis, i den danske natur

    Kommentar af Merete — 1. august 2015 @ 08:08

    • Jeg synes også at vinbjergsnegle er flotte, men erstatter man ikke bare et problem med et andet? De spiser sikkert andet end dræbersnegleæg …

      Kommentar af Ellen — 1. august 2015 @ 11:03

      • Vi har både vinbjergsnegle og dræbersnegle i haven – samtidig. Det løser ikke problemet.

        Kommentar af Farmer — 1. august 2015 @ 11:14

  12. Vi har opgivet kampen; ølfælder, klip, kogende vand osv. er prøvet, men det er et håbløst evighedsarbejde. Men vores have er også stor (og der er heldigvis masser af anden mad end mine få pryd- og nytteplanter). Jeg smider dem ud i hækken (til vejen, ikke naboen), når jeg er nødt til at flytte eksemplarer fra de ‘forbudte’ steder.
    Nogle år er der mange (i år, bl.a.), andre få. Jeg synes bestemt ikke om dem, men jeg forventer at naturen på et tidspunkt, får bestanden reguleret bedre på plads. Har i øvrigt hørt at leopardsneglen (den nøgne grå/sortplettede fætter), skulle være en fin bekæmper af de klisterklamme brune dyr, så dem er jeg glad for at have som allierede (indtil jeg hører andet). Og så kan jeg se Meretes forslag. Måske er det samme historie, som med leopardsneglen, men vi har altid haft store mængder af vinbjergsnegle – og dræbersneglene trives altså stadig, desværre 😦

    Kommentar af fiberfryd — 1. august 2015 @ 08:29

    • Ja, I har godt nok en stor have, men jeg ville alligevel ikke risikere, at de fandt ind ind i haven igen ved ‘bare’ at placere dem et andet sted.
      Du siger som Farmer, at naturen nok skal finde egne veje, og det kan vi kun håbe på er rigtigt, men indtil da er der nådeløs krig fra min side 🙂
      Jeg har også lige læst det med leopardsneglen, og den ene, vi har fundet i haven, lå nede ved garagen, så der er ikke lagt gift.

      Kommentar af Ellen — 1. august 2015 @ 11:09

      • Også leopardsnegle har vi i haven sammen med de øvrige arter. Der er tilsyneladende ikke nok æggesult i hverken vinbjerg- eller leopardsnegle til at holde bestanden i ave.

        Kommentar af Farmer — 1. august 2015 @ 11:16

      • Jeg håber også bare, at de ikke finder tilbage til mine fredede ‘reservater’ 😉

        Kommentar af Fiberfryd — 1. august 2015 @ 17:18

        • Håbet er lysegrønt … 🙂

          Kommentar af Ellen — 1. august 2015 @ 18:00


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.