Hos Mommer

29. juli 2015

Rødmende fluesvamp?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:59
Tags: , , ,

John, Søren og jeg gik i går, mellem to byger – vi var heldige og blev slet ikke våde – den store tur for at finde lidt flere svampe. Det var godt nok et magert resultat: Ikke så meget som en eneste – hverken kantarel eller Karl Johan. Jeg fandt én grøn skørhat og to rødmende fluesvampe. Måske. Temmelig sikkert, faktisk, men når det gælder fluesvampe, er selv den sidste 0,1 % usikkerhed nok til, at jeg ikke putter den i kurven. Det ville jeg kun gøre, hvis jeg havde en statsautoriseret svampeekspert med mig. De fleste ved sikkert, at fluesvampe normalt er giftige, men rødmende fluesvamp er faktisk spiselig.
Okay – alle svampe er selvfølgelig spiselige, men virkningen er meget forskellig … rødmende fluesvamp skulle være god, og man dør ikke af den, som man gør, hvis man spiser snehvid eller grøn fluesvamp. Denne er helt sikkert ingen af de to nævnte, men jeg skal som sagt ikke have forsøgt mig udi de (måske) spiselige fluesvampes verden uden ekspertbistand.

Rødmende fluesvamp?

Guldsmeden eller libellen herunder er også spiselig. Ikke for mig, men det må være en god og solid mundfuld for fugle.
Den sad på vores meget malingtrængende terrasse. (Jeg kan lige så godt selv sige det – I andre tænker det sikkert alligevel.) Der er købt nye ‘overliggere’, som skulle have været sat på under dette ophold heroppe, men stort set al mændenes tid er gået med at:
Skille plæneklipper ad. Sætte de nye tændspoler i, som vi havde med. Samle den igen. Hmmmm. Skille den ad. Ud og købe nye tændrør. Samle den igen. Lade batteriet op. Klø sig i nakken. Ud og købe nyt batteri. Klø sig i nakken. Skille den ad. Flytte en eller anden lille dims to mm. Samle den igen. YES. Slå græs, langt om længe.
Dette var den ultrakorte udgave. Holllldnuop, hvor har de både bandet og undret sig, de to, men jeg er glad for, at John har haft en sparringspartner i Søren, for jeg er, nok ikke overraskende, mindre end intet værd i motorsammenhænge, hvorimod de to herrer overvejer at slå sig ned som Honda-plænetraktoreksperter … de var det ikke, da vi kom, men de er det nu, hævder de.

Guldsmed - libel

17 kommentarer

  1. “Okay – alle svampe er selvfølgelig spiselige, men virkningen er meget forskellig” – høhø! Jeg ville nok kunne genkende skuresvampe samt smørstegte Karl Johan og kantareller, men skulle jeg plukke, skulle jeg afgjort ledsages af en ekspert.

    Kommentar af Eric — 29. juli 2015 @ 18:13

    • Det skulle jeg osgå i starten, men man lærer hurtigt de vigtigste at kende. De vigtigste er (også) hvilke der er giftige.
      Kantareller kan man ikke forveksle med andre svampe, så det er en sikker begyndersvamp 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. juli 2015 @ 20:25

  2. Hos naturstyrelsen kan der læses en hel del om svampe: http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/artsleksikon/svampe/ 🙂

    Kommentar af Søren — 29. juli 2015 @ 20:16

    • Det kan der – det kan der mange steder, og jeg har masser af svampebøger, men i fluesvampetilfældene vil jeg simpelthen ikke risikere at tage fejl 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. juli 2015 @ 20:27

  3. Altid dejligt at vide, hvor vi skal søge hjælp, hvis vi får brug for en Honda-plænetraktorekspert 🙂 Det gør ikke så meget, at der er blevet bandet og undret undervejs, hvis bare skidtet virker til sidst. Tilfredsheden bagefter er tit næsten proportionalt med bøvlet undervejs. Er min erfaring med Gemalens bøvlerier 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 30. juli 2015 @ 09:02

    • Det er også min erfaring – de var i hvert fald yderst tilfredse med sig selv, da skidtet endte med at virke. Det ville jeg nu også have været, må jeg indrømme … 😉

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2015 @ 09:22

  4. Ellen, jeg bliver nødt til at spamme dit kommentarfelt med et gammelt husråd:

    Plukker i skoven du ukendte svampe,
    så lad først lillebror smage derpå.
    Dersom han dør under skrigen og krampe,
    så bør du selv lade svampene stå.

    Og hvis der ingenting sker med den lille?
    Tja – så gik den portion svampe til spilde!

    Kommentar af Marianne Kruse — 30. juli 2015 @ 11:11

    • Haha, Marianne – fra Barske Børnerim, ikke sandt? 🙂
      Jeg spurgte engang John, om han syntes om de stuvede svampe? Jeg havde fundet opskriften i en kriminalroman …

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2015 @ 11:49

      • Jeg ved faktisk ikke, hvor rimet er fra. Har kendt det i hvert fald i 30 år …

        Kommentar af Marianne Kruse — 30. juli 2015 @ 15:42

        • Jojo, den er god nok – fra Barske Børnerim, som udkom i 1964. Her er det, jeg bedst kan huske:
          Lille Jan skal holde stigen,
          så at far sig plukke kan
          grene, som gi’r svirp og svien
          i et birkeris til Jan.

          Høj er birken, jorden hård
          Far blev niogtyve år.

          Kommentar af Ellen — 30. juli 2015 @ 18:22

          • Herligt! 😊

            Kommentar af Marianne Kruse — 30. juli 2015 @ 22:48

  5. Jeg ved så uendelig lidt om svampe, genkender dem bedst når de ligger i supermarkedet med et navneskilt lige under.. 🙂

    Kommentar af Inge — 30. juli 2015 @ 11:31

    • Høhø Inge – hvorfor har jeg på fornemmelsen, at du ikke vil kunne genkende svampe ude i naturen? 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2015 @ 11:50

      • Kære Ellen.. Jeg aner virkelig ikke hvor du får dine fornemmelser fra.. ;-D

        Kommentar af Inge — 30. juli 2015 @ 20:22

        • Det er bare sådan noget, jeg kan 😉

          Kommentar af Ellen — 30. juli 2015 @ 21:25

  6. Ja det var godt at de var to! Succes! Det virkede til sidst! Jeg kender fornemmelsen!
    Smukt billede af guldsmeden!

    Kommentar af Donald — 30. juli 2015 @ 14:25

    • Fornemmelsen af succes er altid god 🙂
      Tak …

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2015 @ 15:13


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.