Hos Mommer

26. juli 2015

Belæst? Blæst! Bæst …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:19
Tags: ,

Kattens til blæst i dag. Vi forsøgte os med udearbejde, men gav op. Gad ikke i det blæsevejr. Jeg klippede buksbommene ved den nye græsplæne og fortrød det kort efter: Inden jeg havde nået at samle bladene og smågrenene sammen, havde de spredt sig over hele den nye plæne.
Altså indendørsaktiviteter.
Eller noget … det kan næppe siges at være aktiv at læse – men en aktivitet kan det vel godt kaldes – lige som det at lægge Hobitten i dvd-afspileren, hvilket vi har aftalt at gøre, når John er genopstanden fra sin morfar.

Lige nu læser jeg Steffen Nohrs Det forsvundne bibliotek. Nohr er et nyt bekendtskab for mig, og selv om han er let læst og forholdsvis underholdende, er jeg ikke sikker på, at jeg vil investere i flere bøger fra hans hånd. En del af underholdningen er ufrivillig fra hans side.
Han har ikke mange stavefejl, heldigvis … i givet fald havde jeg ikke villet læse bogen færdig, men han har nogle stykker, som er smuttet uden om korrekturlæseren – hvis der da ellers har været sådan en på banen. Han kan godt lide ekstra e’er: en rande, enespænder og varetegn.
Det er ikke nemt for ham at gennemskue, hvornår der skal t på biordene: at stå fuld oprejst er ikke helt det samme som at stå fuldt oprejst.
Han bruger billedsprog og adjektiver i en grad, jeg aldrig har oplevet før … det er temmelig overdrevet og virker derfor i bedste fald lidt barnligt og ofte enten grinagtigt eller for kunstigt. Hvad er fx en degenereret hemmelighed?
Der er perler indimellem som “Det var som at stå midt i en pestbærende storm af rædselsskrig”.
Hvad mener I om denne: “Med andre ord havde Concordia-imperiet flere penge end Gud”?
Det har jeg da også. Og alle andre. Mig bekendt har Gud i en hvilken som helst form eller skikkelse aldrig haft brug for at være i besiddelse af banale betalingsmidler. Det ville i givet fald være meget lidt guddommeligt.
Jeg prøvede at google udtrykket for at se, om jeg er gået bag af dansen, men det tror jeg ikke jeg er mht. dette udtryk.
Han taler om at “lette sin nødtørft” – en pudsig sammenblanding af at “lette sig” og “forrette sin nødtørft”.
Han er så begejstret for sit blomstrende sprog, at han indimellem bliver lettere forvrøvlet:
“I havets salte lugt, der blandede sig med madosen fra lejren, krusede et stille smil mine læber.”
“Jeg holdt vejret og beredte mig på at ragnarok ville regne ned over os alle.” Man kan godt forestille sig, at regn er en del af ragnarok, inden fimbulvinteren holder sit indtog, men det er alligevel noget sludder.

Til gengæld har han introduceret mig til et nyt ord: ølnosser. Det har man fået, når man i fuldskab får mod til at sige noget, man ellers ikke havde turdet sige. Udmærket udtryk, faktisk.

Med fiskehejre 2

Jeg så gerne blæsten blæse sig selv væk, så vi igen kan få en fjordidyl som denne. Med fiskehejre og det hele …

35 kommentarer

  1. Ellen, må jeg foreslå, at du lægger den bog langt væk. Den er ikke god for blodtrykket. Hilsen Mette

    Kommentar af Mette Kildedal — 26. juli 2015 @ 16:00

    • Velkommen til ‘kommentarboksen’, kære Mette 🙂 (Det er kun første gang, du skal godkendes.)
      Mit blodtryk har det nu glimrende – jeg ser nok mere bogen som en alternativ form for underholdning …

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2015 @ 17:44

  2. Der er nogle formuleringer der er så gode, at de næsten er bedre end selve den bog, de optræder i. Jeg er lidt vild med sjove og specielle formuleringer. Et eksempel, jeg ikke kan glemme, er, da hovedpersonen Frances i Aldrig uden dig af Harriet Lane siger om sin mor, at hun var fuldstændig stiv af skræk og hårlak. Sådan en formulering kan jeg fryde mig over længe 🙂

    Kommentar af Randi — 26. juli 2015 @ 16:00

    • Ganske enig, men dit gode eksempel er også nøje velovervejet fra forfatterens side. Det tror jeg ikke helt er tilfældet for Nohrs vedkommende 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2015 @ 17:49

  3. Som sprogblomster på snor. Jeg beundrer din tålmodighed.

    Kommentar af Eric — 26. juli 2015 @ 17:02

    • Tak, men det behøver du såmænd ikke. Der er simpelthen gået så meget sport i at finde forvrøvlede udtryk, at handlingen er blevet underordnet 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2015 @ 17:50

  4. Ølnosser, ja hvorfor ikke……
    Jeres lille Paradis på jord ser aldeles fortryllende ud.
    Godt, I fandt netop det sted!

    Kommentar af Den Gamle Krage — 26. juli 2015 @ 17:09

    • Nej vel? Glimrende ord 🙂
      Det var bare SÅ godt, at vi fandt dette sted til vores otium!

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2015 @ 17:51

  5. Ja, der har været lidt sus i sejlene i dag. Vasketøjet var ikke meget for at blive på snoren, så vi har været på redningsaktion i haven. Heldigvis har det været lunt nok til minimalt tøj på kroppen.

    Kommentar af Pigen fra landet — 26. juli 2015 @ 19:09

    • Det tror jeg gerne – jeg er glad for, at jeg vaskede i går og ikke i dag 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2015 @ 20:01

  6. Med alle de mentale røde streger i bogen… glemmer du så ikke somme tider handlingen/plottet?
    Ja, sprogblomsterne er jo underholdende i sig selv…
    Det vejr er for vikinger… kiggede lidt længere frem… håber sørme den udsigt holder; så kunne der måske komme lidt sommer ud af august???

    Kommentar af Anne Holtegård — 26. juli 2015 @ 19:44

    • Det gør jeg nemlig – se også mit svar til Eric herover 🙂
      Jeg håber virkelig også, at den holder, for så ser det ud til, at havepartyet til Johns fødselsdag ikke drukner!

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2015 @ 20:02

  7. Det kan også være temmelig vanskeligt at lande Daffy i blæsevejr. Der er 100 point for hver rigtig landing: http://www.bassfiles.net/parachute2.swf
    🙂

    Kommentar af Søren — 26. juli 2015 @ 20:18

    • Og jeg fik 200 point … ikke særlig mesterligt gjort 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2015 @ 20:50

  8. Skønt at få nogle af blomsterne serveret. Sjovt at Gud og hvermand tror, de er forfattere og kan klare sig uden konsulent fra forlagets side, for det kan der ikke have været på i dette tilfælde.
    Men fotoet er helt vidunderligt. Ligner et maleri af en supernaturalist.

    Kommentar af ekirsten — 26. juli 2015 @ 20:20

    • Øv, jeg kom til at skrive for meget med spærrede typer – ser dumt ud! Det var kun “kan” der skulle fremhæves.

      Kommentar af ekirsten — 26. juli 2015 @ 20:24

      • Jeg tillod mig at rette – satte lige det manglende ind 🙂
        Du kan sagtens have ret, men jeg har ikke undersøgt Steffen Nohr så grundigt, at jeg ved det med sikkerhed.
        Tak – jeg elsker, når fjorden bliver så stille og stemningsfyldt som her.

        Kommentar af Ellen — 26. juli 2015 @ 20:44

  9. Åh, hvor er det smukt, billedet nederst i dit indlæg. Det er så dejligt at kigge på. Den røde bøje har en mægtig virkning.

    Kommentar af Betty — 26. juli 2015 @ 20:31

    • Ja, bøjen har en fin effekt midt i de douce farver, og som jeg skrev til Kirsten herover, så er jeg helt vild med at sidde og kigge ud på fjorden, når den ser ud som på billedet.

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2015 @ 20:47

  10. Her hr vi fået over 50 mm regn siden fredag aften, og så blæst ovenikøbet ! Nu vil jeg have sensommer med vindstille, sol og varme 🙂

    Kommentar af Lene — 26. juli 2015 @ 21:02

    • Jeg ville godt have haft noget af al jeres regn! Vi har stadig kun fået 8 mm siden vi kom hjem fra ferie, men om 13 dage vil jeg til gengæld gerne se på et fuldstændig perfekt tørvejr 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2015 @ 21:30

  11. Tak Ellen! Så sparede jeg de penge. Vil hellere bruge den på rigtige blomster 🙂

    Kommentar af Lone Nielsen — 26. juli 2015 @ 21:40

    • Ja, det vil jeg nu også helst 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2015 @ 21:41

  12. Hvordan holder du det ud?
    Jeg læser stort set aldrig skønlitteratur; men i faglitteraturen går det også tit galt.
    Der skrives: “…plantet 50 hektar hvede”. Hvede sås!
    Der skrives: “Han har 50 kvæg på græs”. Han har 50 kreaturer på græs! (Men har et kvægbrug).

    Jeg stopper altid læsningen, når jeg støder på den slags tåbeligheder, for risikoen for høj faglig vrøvleprocent er overhængende, når sproget er på lavniveau.
    Det må da forstyrre voldsomt at læse skønlitteratur fyldt med nonsens.

    Der burde være en blog eller anden form for offentlig gabestok, hvor prof. sprogbrugere kunne hænges ud til spot og spe.

    Kommentar af Farmer — 27. juli 2015 @ 06:10

    • Nu er jeg også ved at give op, men jeg har ellers været stædig, både fordi jeg har givet penge for bogen (ikke ret mange, heldigvis), og fordi der gik sport i at finde fjollerier.
      Det er da langt værre med faglitteratur – jeg har en ide om, at det bør man kunne stole på – tænk på de stakkels uvidende, der læser for at blive klogere; de har ikke samme mulighed for at skille skæg fra snot.
      Jeg er sikker på, at der er flere muligheder for offentligt at kritisere bøger og forfattere. I dag, hvor så mange er blevet selvudgivere, er et eksempel som dette desværre ikke ualmindeligt – og Nohr hører ikke engang til blandt de værste,

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2015 @ 07:58

  13. Ej altså, den slags er da ikke til at holde ud. Men det gør du så heller ikke længere, kan jeg læse i kommentaren til Farmer. Men hvad skal man med bøger, hvis man kan sidde og lade sig betage af sin udsigt i stedet? 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 27. juli 2015 @ 10:31

    • Nej, nu tror jeg nok, jeg kaster håndklædet i ringen.
      Bøger er nu rare at have i sengen, hvor vi alligevel ikke kan nyde udsigter 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2015 @ 14:53

  14. Hehe.. ølnosser.. det får mig til at tænke på “af børn og fulde folk…osv.” 🙂

    Kommentar af Inge — 27. juli 2015 @ 10:32

    • Det er vist en meget naturlig følgetanke 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2015 @ 14:54

  15. Hej Ellen. Tak for feedback på bogen – jeg har delt dit oplæg med Valeta (mit gamle forlag), så de kan kigge med.

    Der bliver kommenteret på, at det er sjovt, som Gud og hvermand tror, de er forfattere. Det kan meget vel være sandt. Jeg blev dog antaget på Valeta (der ikke er et betalingsforlag), og de har stået for udgivelsen, eksterne konsulenter, korrektur osv. Så det er selvfølgelig ærligt at høre, det står så skidt til.

    Tak for input – og god dag.

    Kommentar af Steffen — 27. juli 2015 @ 16:48

    • Hej Steffen – hvad pokker, har du set indlægget? Det havde jeg nok ikke lige regnet med, men jeg står ved min kritik, selv om jeg erkender, at en del af ‘problemet’ er, at jeg som kvinde i tresserne nok ikke falder ind i din læsermålgruppe.
      Den korrekturlæser kan du/de dog godt fyre – der er imponerende få fejl, hvis du var din egen korrekturlæser, hvilket jeg ved af bitter erfaring er en næsten umulig opgave, men har der været korrektur på, er det ikke godt nok! Jeg har selv beskæftiget mig med korrekturlæsning (engelsk og dansk), og ikke meget undgik mit skarpe blik, men i mine indlæg kan jeg ofte finde fejl efter udgivelse. Heldigvis kan de rettes …
      Som jeg skrev i et af svarene, er du bestemt ikke en af de værste – har du læst nogle af de rædsler, der (selv)udgives? Der er mange, der siger, at de går rundt med en forfatter i maven, men de fleste af dem burde lade ham blive derinde 😉

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2015 @ 17:09

  16. No hard feelings 🙂 Og jeg tager selvfølgelig din kritik meget seriøst.

    Jeg er godt nok ikke stødt på de rædsler, I nævner i tråden, men jeg er nok også ‘slem’ til fortrinsvis at læse værker af store etablerede forfattere (som f.eks. Carlos Zafón, Umberto Eco, Tom Egeland osv osv), som ikke er plaget af den slags.

    (Jeg er dog siden blevet antaget på det noget større Rosenkilde & Bahnhof, hvor der kommer to ungdomsromaner fra min side i år. Så, måske der alligevel er håb for mit forfatterskab 😉 )

    Kommentar af Steffen — 27. juli 2015 @ 17:32

    • Dengang man var nødt til at betale mange penge for [papir]bøger, lånte jeg helst en ny forfatter i første omgang – eller fik vedkommende anbefalet af en, jeg vidste kendte min smag. Nu, med ebøgerne, har man råd til at eksperimentere, så at sige, og der er da heldigvis mange nye, der er gode.
      Selvfølgelig er der “håb for dit forfatterskab”, som du udtrykker det – og ungdommen ville jeg selv have gættet på er din største målgruppe, så pøjpøj med bøgerne 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2015 @ 18:13

  17. Igen et tilfælde, hvor det kunne betale sig at komme sent ind med læsning af indlæg – nu med kommentar fra selve emnet for indlægget. DET er da spændende og lærerigt.

    Kommentar af conny — 30. juli 2015 @ 09:51

    • Ja … det kom godt nok noget bag på mig, men det er vel hvad man må regne med, når man nævner folk ved navn 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2015 @ 10:08


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.