Hos Mommer

25. juli 2015

Selvgenererende ad hoc-opgaver og gådefulde undersættelser

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:43
Tags: , , ,

Vi stod op til øsende regnvejr og var glade for det, da det vil bekomme den nye plæne særdeles vel. Jeg vandede det grundigt igennem i aftes, og så kan naturen få lov at klare det i de næste par dage, tænkte jeg.
Der kom kun fem mm regn – jorden blev ikke engang våd under buskene. Nu er det varmt – lummert, faktisk – igen, men det ser ud som om det er slut med regnen for denne gang, medmindre lummerheden ender med et brag senere.

Rullegræsplænen

Vi stod op uden at have planer for dagen, men der skete hurtigt det, der meget ofte sker for mig: Opgaverne giver sig selv hen ad vejen, og den ene fører til den næste; sommetider inden den forrige er færdig.
Jeg startede med at male skorstenen på børneværelset med den superdækkende maling, vi købte i England. Den holdt hvad den lovede.
Fordi jeg trak i malertøjet, gjorde John det samme og fik malet færdig i fyrrummet. Mellem fyrrummet og garagen er der et lille rum hvor fryseren står, samt hylder med en hel del syltede ting. Solen kan skinne ind hele eftermiddagen, hvad der bestemt ikke er godt for sylt, så jeg syede et gardin, hvilket både pynter og gør nytte.

Jeg opdagede, at roserne foran huset igen trængte til en klipning. Mens jeg deadheadede, fik jeg øje på nogle bare pletter i græsplænen, hvorefter jeg hentede lidt græsfrø og strøede ud. Så må det spire eller lade være …
Jeg skulle også lige en tur i drivhuset for at se ‘rigets tilstand’, hvilket fik mig til at indse, at den ene tomat og chili slet ikke får nok lys, fordi vinen gik helt gro-amok i vores ferie.
Nu ligger der en halv kubikmeter druegrene på gulvet … de skal selvfølgelig fjernes. Om lidt …
Selvfølgelig fik fjolset her også klippet et par grene af med store drueklaser på, så dem vil jeg sylte, selv om de ikke er helt modne endnu.
Når nu jeg så alligevel har gang i noget i køkkenet, kan jeg lige så godt lave et par batch chocolate chip cookies til om 14 dage – der skal alligevel en del til, når der kommer over 30 gæster.
image

Da jeg googlede lidt rundt for at blive inspireret til, hvilken opskrift jeg ville bruge til druerne, røg jeg ind på denne side. Den er tydeligvis googleoversat – det er bare ikke noget, jeg har bedt om. Det kan ikke bruges til en pind, men det er herlig underholdning, kan I se … hvad mon fx 1-2 fed ‘opløb’ kan være? Vel næppe hvidløg sammen med druer?
Og nu vi (måske) har fat i hvidløgene, så nyd den herunder. Salte 10 kilo hvidløg??? Så har man da nok til et par år, vil jeg tro.

image

image       image

Lige mine ord: Til helvede med sukkerroejuice – det lyder da ualmindelig ulækkert!
Saften fra hofterne vil jeg nok helst ikke vide, hvad er …

16 kommentarer

  1. Sidder her og skraldgriner af de to sidste!! ☺

    Kommentar af Susanne Ihlefeldt — 25. juli 2015 @ 16:48

    • Ja! De er skønne, er de 😀

      Kommentar af Ellen — 25. juli 2015 @ 17:22

  2. Det var synd, I ikke fik mere regn, når I nu så gerne ville. Jeg delte gerne, for vi fik rigeligt.

    Maskinoversættelser har stadig lang vej endnu, men det skal nok komme. Så vil jeg læse litteratur og aviser fra den ganske verden, og indtil da kan vi more os 🙂

    Kommentar af Eric — 25. juli 2015 @ 17:26

    • En skam vi ikke kunne dele … lige nu har der dog været en tordenbyge, men den var kort.
      Det skal nok komme. Måske. Nu har begrebet eksisteret i omkring 20 år, men hvor udviklingen alle steder ellers går lynhurtigt, går det særdeles trægt med at lære computerne finesserne i sprogene, og fra at kunne bruge undersættelserne til at få en mening om et eller andet indhold til ligefrem litteraturoversættelser … der er nok virkelig lang vej endnu. Jeg tror ikke, det bliver i vores tid, Eric 🙂 Det gør heller ikke noget – sådan noget som dette her er meget sjovere …

      Kommentar af Ellen — 25. juli 2015 @ 17:33

  3. Slapperen kan du da ikke være i havetypetesten: http://www.miljostyrelsen.dk/groenhave/havetesten.swf
    🙂

    Kommentar af Søren — 25. juli 2015 @ 19:24

    • Haha – nix – jeg er Slapperens modsætning, nemlig Nusseren – som typisk er en kvinde, der ikke længere har hjemmeboende børn 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juli 2015 @ 21:40

  4. Jeg kender det alt for godt, de der selvgenererende ad hoc-opgaver. Det ser godt ud med den nye grønne plæne. Her har vi kun gult hø 😉 Vand er nemlig heller ikke noget vi har fået ret meget af. Vi bruger haveslangen og det dyre vand flittigt, men ikke alt bliver vandet.

    Kommentar af Pigen fra landet — 25. juli 2015 @ 21:41

    • Det må ligge til familien 😉 Resten af vores plæne er også næsten blevet til hø. Jeg vander også, men ikke plænen; den skal nok klare sig. Den gamle, altså …

      Kommentar af Ellen — 25. juli 2015 @ 21:45

  5. Hehe, jeg læste din overskrift med et “re” for lidt og spekulerede en del over, hvilket selvpineri I var i gang med. Så slemt stod det heldigvis ikke til 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 25. juli 2015 @ 21:46

    • Jeg talte dem også meget grundigt og flere gange netop for ikke at falde i den fejlfælde 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juli 2015 @ 21:59

  6. Jeg tror at den opskrift er på syltede drueagurker. Det passer meget godt med ingredienserne, inklusive hvidløg. 😊

    Kommentar af Marianne Kruse — 26. juli 2015 @ 09:40

    • Du er ret snedig, Marianne – jeg tror du har ret. Så mangler vi bare ‘bankerne’ og ‘rulleforstag’ … især det sidste har jeg ingen ide om; jeg måtte google for at se om det overhovedet er et dansk ord, men det er det søreme 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2015 @ 10:00

  7. Ajjj hvor er det blevet flot. Så fik I endelig et grønt Alanterhav. 🙂

    Kommentar af Inge — 27. juli 2015 @ 10:35

    • Ja – langt om længe 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2015 @ 14:51

  8. Flot græsplæne! Mon ikke I også fik noget af den megen regn i går, tirsdag? Bare plænen ikke sejlede væk.
    Jeg kender godt til den ene opgave, der griber den anden. Man risikerer at ende et helt andet sted end beregnet.

    Kommentar af conny — 29. juli 2015 @ 23:52

    • Jo, vi fik 25 mm, og plænen vokser fint 🙂
      Nemlig. Jeg ender meget ofte et helt andet sted, men det gør heldigvis ikke noget … det skal jo gøres alligevel alt sammen.

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2015 @ 08:38


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.