Hos Mommer

24. juli 2015

Det er på én gang hårdt og nemt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:41
Tags: ,

Rullegræsset kom tidligt – allerede ved 10-tiden. De havde set vejrudsigten for i morgen og dermed det massive regnvejr, der er blevet lovet os, så derfor stod de tidligt op og skar vores græs, så vi kunne nå at blive færdige med at lægge det allerede i dag.
Det er da fin service! De havde i starten sagt, at de nok først kunne være her ved 15-16-tiden.

JÆGERSBORGVEJ-26P1070571

P1070582Det er dette stykke jord, vi har gået og været halvirriterede på i et halvt års tid – sådan et stykke bart jord er bestemt ikke det smukkeste syn i denne verden, men nu havde vi endelig fået Atlanterhavet helt fyldt op med jord fra forhaven, så endelig kunne det blive færdigt.
Billedet til venstre er taget i april 2014, da Finn endnu ejede Den Stråtækte. Her ser man også i baggrunden den kæmpestore krybende ene, der fyldte en halv have.
Da vi gerne vil have det pænt til om 14 dage, var der kun én vej: rullegræs.
Hvis man lægger det selv, er prisen absolut overkommelig, selv med levering, så John er i fuldt sving.

Sådan ser 40 m2 græsplæne ud, når den kommer i ruller.
Der bliver vist en del til overs; det var svært at måle nøjagtigt med alle de buer og skæve vinkler, der er i det stykke, der skal dækkes, men resterne kan lægges, hvor enen groede, så det er fint nok. Hellere bestille for meget end for lidt græs.
De enkelte ruller er nok lidt tungere, end John havde regnet med, så det er hårdt arbejde, men med tilstrækkelig lange og tilstrækkelig mange pauser går det, siger han.
Nu er han snart færdig – er allerede noget længere end på undervejs-billedet.

P1070583

Hårdt arbejde er det, men så er det også en fiks og færdig smuk grøn plæne, der ligger her. Den skal bare vandes grundigt i det første stykke tid, til rødderne har fået etableret sig i den nye jord.
Og det er pænt til festen. Det er det vigtigste.

16 kommentarer

  1. Det bliver så flot, så nu er I snart klar til den store fest 🙂

    Kommentar af Lene — 24. juli 2015 @ 20:06

    • Ja, nu mangler jeg bare at gøre … en hel masse 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juli 2015 @ 21:14

  2. Ja, det bliver da så flot! Mægtig smart, at det kan lade sig gøre…

    Kommentar af Mia Folkmann — 24. juli 2015 @ 20:09

    • Det er faktisk genialt fundet på af en eller anden 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juli 2015 @ 21:14

  3. Den grønne løber er klar til fødselaren… Det ser godt nok godt ud!

    Kommentar af AnneHoltegård — 24. juli 2015 @ 20:58

    • Ja, det er noget kønnere end at se på en spinkel, nysået plæne 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juli 2015 @ 21:15

  4. Jeg er imponeret over John! det er rigtigt at det er vigtigt at vande og passe græsset i den første tid. En børnehave i Gladsaxe (Christianehøj) hvor min søn gik i et par år, fik repareret forhaven med rullegræs, men selv efter noget tid kunne den ikke tåle børn. Jeg håber jeres rullegræs kan holde til at gæsterne kigger på den (og går på den) – det kan den jo nok med den erfaring du har fra alle de mange steder, du har boet! 🙂

    Det er vel nok godt at I har overskud til at markere de runde eller halvrunde whatever fødselsdage! Inspirererende for mig at læse! 🙂

    Kommentar af Donald — 25. juli 2015 @ 03:45

    • At en græsplæne i en børnehave ikke kan tåle børn, er temmelig usmart 🙂 De har sikkert været alt for hurtige til at lade børnene lege på den. Der går nogle uger, inden den er stabil nok til brug. Vores gæster må gerne gå på den (med flade sko) den ene aften, bare vi i øvrigt skåner den.
      Det er første gang, jeg har prøvet rullegræs, så min ‘erfaring’ bygger kun på, hvad jeg talte med anlægsgartneren om 🙂
      Det er altid hyggeligt at samle en masse mennesker, men selvfølgelig indebærer det en del arbejde …

      Kommentar af Ellen — 25. juli 2015 @ 11:39

      • Det er nemligt rigtigt! En aften er OK 🙂 Og jeg håber det bliver alle tiders aften! Jeg kan godt lide den smukke græsplæne. Jeg ville være en god rullegræs-producent 🙂

        Kommentar af Donald — 25. juli 2015 @ 11:59

        • Det håber vi sandelig også! Og helst uden regnvejr, tak …
          Du må da slå dig ned med et nyt erhverv 😉

          Kommentar af Ellen — 25. juli 2015 @ 12:04

  5. I er da rigtig nok kommet i havealderen 🙂 Jeg håber virkelig, John blev færdig i går, så plænen kan nyde regnen, og John kan slippe. Hvordan gør man, når man skal tilpasse rullegræs til skæve hjørner mm. – skal man skære med en kæmpekniv, klippe, bruge en spade eller noget helt andet??

    Kommentar af Fruen i Midten — 25. juli 2015 @ 13:50

    • Ja, det må man nok sige 🙂
      John blev færdig i går – men vi har kun fået 5 mm regn 😦
      Noget helt andet … det duede hverken med spade eller kniv. Så tog han en gammel sav, der alligevel ikke duede så godt til træ mere – den virkede perfekt.

      Kommentar af Ellen — 25. juli 2015 @ 14:32

      • ‘Goderne’ er ulige fordelt; her har det regnet nonstop side 04:30 i morges, og nu må det altså gerne stoppe, inden Kamelen og jeg skal ud igen. En sav havde jeg nok ikke gættet på, men hvorfor ikke? 🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 25. juli 2015 @ 15:18

        • Det er ikke fair! Her er der fin blå himmel, men møglummert.
          John er god til at finde på løsninger 🙂

          Kommentar af Ellen — 25. juli 2015 @ 15:45

  6. Jeg vil tænke på jer fremover, når jeg på vej mod Jylland kører forbi Leopolds (?) rullegræs et eller andet sted ude på Sjælland 🙂
    Jeg er også allerede begyndt at krydse fingre for, at I får opholdsvejr til festen.

    Kommentar af conny — 29. juli 2015 @ 00:20

    • Det er altid dejligt, når man bliver tænkt på, men det var nu ikke hos Leopold, vi køte græsset 🙂
      Tak for kryds – jeg håber virkelig det hjælper.

      Kommentar af Ellen — 29. juli 2015 @ 09:08


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.