Hos Mommer

22. juli 2015

Jeg ønsker mig en bil, der kan køre helt selv

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:58
Tags: ,

Da ødegården blev købt i 1996, var 56k-modemet ikke engang frigivet til salg endnu – det blev det først i 1998. Jeg kan ikke huske, hvornår vi fik internet i privaten, men jeg kan huske, hvor langsomt sådan et 56k-modem var. Det tog en krig at åbne en hjemmeside, hvis der var bare nogle få billeder. I Sverige var det helt udelukket at få telefon og dermed internet, for man skulle have en fastnetlinje, hvilken ville koste os omkring 25.000 kroner at etablere. Svenske, godt nok, men alligevel …
Jeg er egentlig lidt stolt af min forudseenhed, for jeg sagde allerede dengang, at inden der er gået så forfærdelig mange år, kan vi hive internettet ned fra luften, lidt lige som mobiltelefoni (som også var relativt nyt).
Der var ikke rigtig nogen, der troede på mig dengang, men realiteterne taler jo for sig selv – jeg fik faktisk ret, før jeg selv troede, jeg havde fået det.
Nu sidder vi deroppe in the middle of nowhere og hhv. modtager og sender med 25/13. Bare sådan. Med et modem ikke meget større end en æske husholdningstændstikker. Jeg synes det er fantastisk … jeg fatter overhovedet ikke teknikken bagved, men det er mig aldeles ligegyldigt, bare det virker, og det gør det. Lige som min mobiltelefon og meget andet elektronik.

Så sent som i går sagde jeg, at jeg ønskede mig en bil, der kan køre helt af sig selv. Tænk, hvor ville det være fantastisk, hvis man bare satte sig i det magelige sæde og fortalte bilen, hvor man skulle hen.
I dag – meget pudsigt og helt underligt – lå Illustreret Videnskab og ventede på os. Deri var en artikel om … den totalt selvkørende bil, såmænd. Mercedes er godt på vej med den, og hvis jeg er bare en lille smule heldig, så kommer den på markedet, mens jeg stadig kan få glæde af den. Man påstår nemlig, at det vil blive i 2035, hvor jeg runder de 82 år. Hvis jeg er så heldig at leve til den tid, ville verden måske være et bedre sted, hvis jeg ikke selv sad bag rattet, så jeg satser simpelthen på, at ‘man’ har ret.
Det ville glæde mig såre, om jeg bare kunne sætte mig godt til rette i en kabine som den viste (fra Mercedes) med mit strikketøj og sige “Godmorgen bil. Jeg vil gerne over til mine børnebørn i England. Vi tager lige et stop hos Albert undervejs.” Måske kan jeg oven i købet sige ‘mine oldebørn’ … til gengæld skal jeg nok ikke regne med, at Albert endnu kører sin B&B, men hvis jeg alligevel ikke skal bekymre mig om kørslen, tager vi den da bare i ét stræk.

Intet er umuligt. Da computere blev mindre og mindre, sagde ‘eksperterne’ dengang, at dem skulle man sandelig ikke regne med nogensinde kom ud til den brede befolkning. De var for dyre, for ubrugelige, osv. osv.
Så meget for eksperter. De havde ikke ret dengang, og dagens eksperter virker heller ikke altid som om de er eksperter i andet end selvpromovering.

“There is no reason anyone would want a computer in their home.” — Ken Olson, president, chairman and founder of Digital Equipment Corp., 1977

“The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not ‘Eureka!’ (I found it!) but ‘That’s funny …'” (Isaac Asimov)

20 kommentarer

  1. Glæder mig at du også har registreret, at modem-hastigheden 56k ikke var frigivet til salg i 1996. Jeg tror jeg havde et 32k dengang, men er ikke sikker. Jeg var også sikker på at teknikken ville blive forbedret, for man havde allerede dengang fiberforbindelser og andelsforeningen for El i Frederiksværk (kan ikke huske hvad den hed) fik lov at grave fibre ned – min nabo fik omkring de årstal en internet-forbindelse af den slags, der ikke endnu var ADSL … hmmm … Google, Wikip. ISDN! (Ikke ISBN 🙂 )

    Jeg bliver somme tider spurgt om jeg da ikke er teknik-interesseret, når jeg siger at selvstyrende biler er en dårlig idé. Det mærkelige er, at jeg anerkender, at man vil kunne køre sikkert på specielle veje og ruter, og man vil såmænd også kunne tage styringen og køre en anden vej, men af en eller anden grund tror jeg det vil betyde nedbrydning af samfundet – hvorfor? Jo, fordi der er et behov for at kunne gå på opdagelse, køre i sin dejlige bil som giver både mænd og kvinder en fornemmelse af at være i kontrol. Skole-elever bliver i dag opfyldt af en fornemmelse af at deres liv er “sat på skinner” og det fremmer ikke just kreativiteten eller helhedssynet.

    Jeg tror også at der er andre skadevirkninger af for meget teknik: Folk mobber på intenet-sociale services, og Metroen i København har haft en arbejdsproces i byggeri som er asocial, med dårlig løn og farlige arbejdsforhold (iflg. Arbejdstilsynet).

    Kommentar af Donald — 22. juli 2015 @ 18:37

    • Hmmm – jeg kan såmænd godt se, hvad du mener, men nye teknikker kommer, uanset om vi synes de er til gavn eller ej.
      Hvis man også kan bruge sin bil til at gå på opdagelse i, er den jo god nok, men fx bruge hele det store motorvejsnet til autokørsel, så at sige, ville da være genialt. Så slap man også for alle de voldsomme trafikuheld 🙂
      Bivirkningerne ved elektroniksamfundet må man lære at tackle, for man kan nu engang ikke skrue tiden tilbage. Der var nogenlunde de samme reaktioner, da fjernsynet blev hvermandseje. Dernæst videoen. Det skal nok gå alt sammen, Donald 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2015 @ 19:01

  2. Jeg er sikker på, de selvkørende biler vil blive et kæmpehit hos gamle, der er (eller burde være) usikre på at køre selv, men som alligevel gerne vil kunne fragte sig selv fra sted til sted, så jeg vil sige velkommen til de selvkørende biler.

    Kommentar af ekirsten — 22. juli 2015 @ 19:07

    • Ja, ikke? Det er da alle tiders koncept, i stedet for, at vi enten ikke kører nogen steder eller er til fare for os selv og andre 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2015 @ 19:58

  3. Der er selvkørende biler i England. Det er firmaet Bosch der har lavet dem. Jeg var til møde hos Bosch i København i maj. De havde brug for bevægelseshæmmede ligesom jeg er til at høre, om vores behov. De viste os de selvkørende biler. De sagde ikke hvilke byer i England de kører i. I Danmark kører der flere selvkørende biler rundt. Det er Google der har dem. Konceptet er rigtig fedt for sådan en handikappet en som mig. Bosch viste os også robotter som hjemmehjælpere. Se det ville jeg elske. Jeg havde hjemmehjælp til alt personligt så min mand ikke skulle gøre det, da jeg blev syg. Det var mens vi boede i England og det var fint men yderst grænseoverskridende. Derfor vil jeg hellere ha’ en robot til det, skulle blive så syg igen:) jeg synes det fedt med alt den her teknologi 🙂 jeg kan nu godt li at køre bil så vil nok savne det, hvis vi var heldige at få en selvkørende bil engang:)

    Kommentar af Mette — 22. juli 2015 @ 19:44

    • Jeg læste også lidt om Googles biler og analysering af veje. De har gennemanalyseret og kortlagt 3000 km veje. Der er i alt 64 millioner km veje i verden, så der er lang vej endnu, men bare vi er på vej, tøhø …
      Elektroniske hjælpemidler er perfekt til handicappede. Og gamle. Jeg kan godt forstå, at du er begejstret for den nye teknologi.

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2015 @ 20:02

  4. Når biler blir selvkjørende kan til og med jeg “kjøre bil”.

    Kommentar af Mormor — 22. juli 2015 @ 19:58

    • Ja. Det bliver da dejligt, ikke? 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2015 @ 20:03

  5. Er det ikke sådan en bil du har… når John sidder bag rattet.. 🙂

    Kommentar af Inge — 22. juli 2015 @ 20:01

    • Johhh, i en forholdsvis høj grad, men når vi kører langt, bliver jeg bedt om at afløse indimellem 😉 – og han kan jo ikke blive ved, så jeg ser frem til de selvkørende …

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2015 @ 20:04

  6. Det er fascinerende at tænke frem til de selvkørende biler og de er her, før vi ved af det. Jeg tror, de kan blive meget værd for mange mennesker, fx kunne jeg selv så også pludselig blive bilejer, hvis man ikke behøver at have taget et kørekort.

    Og det er fascinerende at tænke tilbage til det lille 56K-modem. Dengang boede jeg i Vanløse og var lige begyndt på slægtsforskning, og allerede da var der mange kilder på nettet. Jeg havde et abonnement, der gjorde, at det kun kostede halv takst efter midnat, men pudsigt nok skete der altid et eller andet omkring midnat, som gjorde, at jeg blev smidt af. Jeg tror, det var fup og fidus. Og her så relativt få år efter sidder jeg med en kæmpe bredbåndsforbindelse, der er 100 pct. stabil. Konklusionen må være, at det går stærkt i disse år, og hastigheden sættes næppe ned.

    Kommentar af Stegemüller — 22. juli 2015 @ 21:00

    • Ja, ikke? Det er da en fascinerende tanke.
      Var det ikke telefonabonnementet, der havde halv takst? Det havde vores allerede efter kl. 20, men der var også noget med, hvor lang tid man var på internettet – jeg kan dog ikke huske om det blev billigere eller dyrere efter en time …
      Det går bare SÅ stærkt med udviklingen!

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2015 @ 21:16

  7. De er her, før vi aner, de biler. Gemalen har netop forelsket sig i en, der selv bremser ned, hvis man kommer for tæt på noget. Det er da ret smart 🙂 Omvendt kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvor meget Ruth sommetider skaber sig. At overlade det til hende helt selv at finde vej til fx din familie i England ville jeg nødigt.

    Kommentar af Fruen i Midten — 22. juli 2015 @ 22:52

    • Der må være stor forskel på denne verdens Ruth’er … vores er meget medgørlig og skaber sig sjældent … hun får nu heller ikke lov til at sige noget som helst, men hun er alligevel ret god til at finde den vej hun skal finde 🙂
      De biler er her nok lige om lidt …

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2015 @ 23:29

      • Vi har nok haft vores Ruth i mindst ti varianter efterhånden, og så længe Gemalen er chauffør, får hun heller ikke lov at sige noget. Men derfor kan hun jo godt skabe sig alligevel 😉 Fx når vi vil hjem fra Bayern og kan se, at hun vil køre lige på de allermest tilproppede strækninger: München, Hannover og Hamburg. Så kan det være virkelig svært at få hende til at fatte, at der rent faktisk er brugbare alternativer, og hendes stædighed kender næsten ingen grænser, når hun bare vil tilbage til den motorvej, som vi ikke på vil køre på. Og så glæder jeg mig til den dag, hvor hun selv kan forholde sig til trafikmeldingerne. Det skal nok komme, men ind til videre er der plads til forbedringer 🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 23. juli 2015 @ 08:56

        • Nårh, sådan … jeg tror fidusen er at indsætte viapunkter. Det har jeg gjort med stort held. Altså sætte hovedmålet og så ellers give besked om en masse små byer undervejs, som passende ligger på ruter, der netop ikke vil involvere motorvejene. Det virkede fint i Bretagne, når vi ville køre ture og se noget andet end de store veje. Det kræver selvfølgelig et papirkort som supplement, men det har vi altid med for overblikkets skyld.
          Og vores gps er i øvrigt meget dygtig: “Genstand på vejen om 3 kilometer” – “Kø om fem kilometer. Vil forsinke i alt fem minutter”. Det er da god service – især når det viser sig, at man oven i købet kan regne med, at det i de fleste tilfælde passer 🙂

          Kommentar af Ellen — 23. juli 2015 @ 10:28

  8. Jaaa, jeg vil se frem til en selvkørende strikkebil! Egentlig ville jeg nok foretrække at blive fragtet, mens jeg sov, hvis det drejer sig om længere stræk, selv om det er lidt synd for Albert og hans gode mad. Så ‘spilder’ man ikke sin vågne tid på at sidde og hænge i en bil 😉

    Kommentar af fiberfryd — 23. juli 2015 @ 00:36

    • Tjah … hvis Albert ikke længere serverer god mad, kan man måske lige så godt tage den om natten – og så alligevel ikke, for så godt sover man trods alt ikke i en bil … 😉

      Kommentar af Ellen — 23. juli 2015 @ 10:29

  9. Hvis det skal være selvkørende… kan man så ikke bruge DSB eller bus? Det billede ligner jo noget fra Familien Jetson!
    Jeg kan egentlig godt lide at køre bil… Det med at strikke er beskæftigelse, når Erik har rattet.

    Kommentar af AnneHoltegård — 23. juli 2015 @ 09:40

    • Det kommer søreme an på, hvor man bor. Vi har godt 1½ km til den nærmeste bus, så når jeg er 82, tror jeg ikke på, at det er en mulighed. Det er det ikke engang nu …
      Der går heller ikke lige busser eller tog over til mine englændere. Der går fly, ja, men grunden til, vi tager bilen en gang om året, er fordi de og vi samler sammen med ting, vi skal have med den ene eller den anden vej, og så er offentlige tranport ikke en mulighed.
      Kunne du virkelig ikke tænke dig en selvkørende bil? Især tIl de lange stræk?

      Kommentar af Ellen — 23. juli 2015 @ 10:35


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.