Hos Mommer

16. juli 2015

Lige pludselig kunne jeg godt huske hvorfor …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:53
Tags: , , ,

Lige pludselig kunne jeg godt huske hvorfor jeg ikke var så vild med at hjælpe mor med at lave stikkelsbærmarmelade: De skal nippes!
Det var nu ikke så slemt, som jeg huskede det; de 2,5 kilo bær tog kun en halv times tid at ordne, og jeg fik produceret et meget stort, et mellemstort og 11 almindelige glas stikkelsbærmarmelade, plus at der kom 11 glas ud af hindbærresterne fra i aftes. Ikke så ringe endda, og nu behøver Charlotte ikke at købe pandekagesyltetøj det næste år.

P1070356P1070365

Ellers er forberedelserne til det der flower show, I ved nok, (stadig) i fuld gang – herover er pavillonen ved at blive rejst.
Og herunder er the bunting ved at blive hængt op – noget af det. Resten skal vist på pavillonen, når den er færdigmonteret.
Alle andre end jeg er, sammen med Tims mor og mand, henne ved The Village Hall (landsbyens forsamlingshus) for at hente borde og stole.

P1070395P1070402

De fire fantastiske pokaler er fundet frem, men dem vil jeg ikke vise, før de står på den hvide dug og tager sig ordentligt ud.
I morgen er der vist nok flere af landsbybeboerne, der vil være i fuldt sving med at bage kager.
The Celebrity’, som skal komme og vurdere blomster og grønsager, er en lokal blomsteravler. Der vil være præmie for best bloom, best flower arrangement, best vegetable og best children’s something.
Alt er købt ind. Tror vi nok. John og jeg står stand-by, hvis noget skulle være glemt.
I år bliver det kun med deltagelse fra landsbyen. Måske kommer der nogle enkelte udefra, men det er ikke annonceret. Det er en test, for hvis der skal komme besøgende fra de omkringliggende landsbyer, vil det i sagens natur blive et noget større arrangement, hvor alle aktiviteter og boder er nødt til at være konstant bemandede, hvilket igen kræver en del frivillige. Det vil alt sammen blive diskuteret på et senere tidspunkt i landsbylauget.

P1070370   P1070381

I dag har vi ydermere været til et arrangement på skolen, hvor en eller to klasser ad gangen opførte et musisk nummer, hvis sværhedsgrad naturligvis modsvarede klassetrinet, hvoraf der er seks på denne grundskole. A&A befinder sig lige i midten, nemlig 3. og 4., og skulle først synge og derefter spille på ukulele, hvilket krævede en del koncentration, kunne vi fornemme – de fik dem først udleveret i går, så der har ikke været lang til at øve sig i.
Læreren stod foran ungerne og viste, hvilke to greb de skulle bruge. Det gik faktisk bedre end jeg nok havde forventet, og sangen forløb fortrinligt.
Desværre havde læreren pakket Anna væk på bagerste række; hun kan kun lige anes bag Aubies venstre skulder.

26 kommentarer

  1. Jamen, sikke et arrangement. Det minder mig om Downton Abbey. 😉 Det er vist, det nærmeste, jeg er kommet sådan et flower show. Det bliver da en festlig dag.
    Og den smukke dreng i forgrunden! Synd, at Anna er skjult.

    Kommentar af Betty — 16. juli 2015 @ 19:13

    • Vi er også ret spændte på, hvordan det er, når det skal løbe rigtigt af stabelen 🙂
      Det bliver nok ikke meget mere engelsk, tror jeg.
      Ja, vores smukkke, lille dreng … Anna var lidt fejlplaceret, men folk tror hun er høj, fordi hun er så tynd …

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2015 @ 21:50

  2. Det bliver spændende, at se hvad der hele ender med, også i fremtiden. Spændende er det også at følge med her fra min vimkel.
    Stikkelsbær, er det også snart mange år siden, jeg har plukket og nippet. Vi har haft flere forskellige buske gennem årene, men de var altid syge. Jeg kan også bedst lide at spise dem ubehandlet lige fra buskene og knapt modne.

    Kommentar af Pigen fra landet — 16. juli 2015 @ 21:47

    • Ja, det bliver lidt spændende på lørdag – også hvordan vejret har tænkt sig at arte sig …
      Charlotte har to totalt bærbugnende stikkelsbærbuske – de kan slet ikke nå at spise dem alle, mens de er rå, selv om de tager mange hver dag. Lade dem sidde og rådne kan vi ikke lide, og så er der jo kun én vej …

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2015 @ 21:53

  3. Åh, hvor er han altså kær 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 16. juli 2015 @ 22:20

    • Og hvor er du sød … tak! Det synes jeg jo naturligvis også, at han er, endog særdeles kær og dejlig, men jeg er måske en anelse forudindtaget … 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2015 @ 22:54

  4. Sikke gode ting I deltager i ! Og Aubrey er da en rigtig hjerteknuser. Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 16. juli 2015 @ 23:07

    • Det er så hyggeligt – og tak -. han er så sød. Det synes pigerne i skolen også, men endnu synes han ikke, det er sjovt at være ombejlet 😉

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2015 @ 09:36

  5. Spændende… altså alt det, der ikke er nipperi og husarbejde!
    Ser virkelig frem til det store haveshow… Kommer til at tænke på Calendar Girls og husmoderforeningen, kan ikke huske den engelske betegnelse.
    Aubrey er alså ret fotogen! Dejlig unge.

    Kommentar af AnneHoltegård — 16. juli 2015 @ 23:30

    • Ja … det er jo ved at nærme sig, men der er vist nogenlunde styr på tingene 🙂
      Jeg er vist ikke lige med på, hvad du mener?
      Tak, ja, han er meget fotogen, den lille fyr.

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2015 @ 09:38

      • Jeg tænkte på kvindernes deltagelse i Womans Institute, det traditionelle med konkurrencer i dekorationer, bagning, henkogning osv. Og de typer der styrede lokalt, vurderede resultaterne.
        Det tilsyneladende meget britiske sammenhold/samspil i lokalsamfundet.
        (Jeg ved godt filmen handlede om langt mere, men det var de rammer som Helen Mirren var op imod)

        Kommentar af AnneHoltegård — 17. juli 2015 @ 10:19

        • Åhh – den har jeg ikke set, så det var ikke så underligt, at jeg ikke lige fattede din pointe 🙂 Den lyder nu ellers god!

          Kommentar af Ellen — 17. juli 2015 @ 10:36

          • Jeg har set den sammen med Gitte og Mor! Vi både lo og græd…
            Og så er jeg vild med Helen Mirren!

            Kommentar af AnneHoltegård — 17. juli 2015 @ 10:54

            • Det er jeg også. Den film må kunne købes på dvd.

              Kommentar af Ellen — 17. juli 2015 @ 10:57

              • Det må den absolut kunne… eller downloades… Jeg synes, filmen er almenmenneskelig, men samtidig spidder den vel også det britiske. Gad vide hvad briterne mener om filmen???

                Kommentar af Anne Holtegård — 17. juli 2015 @ 11:48

                • Jeg skal spørge ved lejlighed, om C&T kender filmen 🙂

                  Kommentar af Ellen — 17. juli 2015 @ 14:04

  6. Der arbejdes igennem, kan jeg forstå. Bør I ikke også kåre landsbyens bedste ‘jam’? For du må da være selskreven til prisen 😉 Personligt er jeg mindre begejstret for at ordne solbær, end pænt store stikkelsbær.
    Det er så sjovt at læse om forberedelserne til det genopdagne/genoptagne ærkeengelske Flower Show – jeg håber virkelig de får succes med det. Aubie ligner vist Charlotte temmelig meget; han er virkelig en køn dreng, men det var da synd, at du ikke fik søde Anna med på billederne.

    Kommentar af fiberfryd — 17. juli 2015 @ 00:07

    • Tak for tilliden, men den stikkelsbærmarmelade ville ikke vinde nogen priser. Mere herom senere …
      Åh ja, solbær – men de få vi har, plejer du jo at få 😉
      Jeg håber også for dem, at det bliver en succes – det fortjener de.
      Aubie er bare så meget sin mor, både ud- og indvendig – og Anna tilsvarende lige så meget sin far – bortset fra de brune øjne.

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2015 @ 09:41

  7. Det var da en hyggelig lærer, der tør lade børnene spille Ukulele! Hvis han så har stemt dem i forvejen, så lyder det sikkert … godt nok.

    Der er kun én venstre skulder, og den brugte jeg til at finde ud af om det var Aubie, som stod i midten af billedet.

    Kommentar af Donald — 17. juli 2015 @ 00:37

    • ‘Læreren’ var en ung mand, der har en masse musikinstrumenter og tager rundt til områdets skoler og laver netop denne slags ting med ungerne. Det var også derfor, de kun havde 1½ dag at øve sig i, men han når at udrette mirakler på den korte tid.
      Og du kunne slet ikke på anden måde regne ud, at jeg havde sat mit barnebarn i centrum af billederne? 😉

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2015 @ 09:43

  8. Jeg håber virkelig, der kommer mange gæster – med alt det forarbejde. Charlotte bliver godt forberedt til næste år, når der – garanteret – bliver run på fra hele omegnen også.

    Kommentar af conny — 17. juli 2015 @ 08:34

    • Det håber jeg også, men det er en landsby med et godt socialt liv, så mon ikke de vil bakke op om ideen? Det tror vi på.

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2015 @ 09:45

  9. Søde billeder og jeg håber det bliver et godt Flower Show. Min svigermor er også MEGET involveret i landsbysarbejdet hvor de bor:) Vi har deltaget i diverse arrangementer i årenes løb.

    Kommentar af Mette — 17. juli 2015 @ 08:47

    • Jeg tror det foregår rigtig mange steder som i din svigermors landsby og som i denne – det er lidt sjovt, at man her i UK endnu i dag har et landsbyliv, som man slet ikke kender i Danmark. Det er måske nok både Downtonsk og Barnabysk, men sidstnævnte er jo meget nutidig.

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2015 @ 09:47

  10. Uhhh han bliver en rigtig hjereknuser den unge mand.. Lige nu knuser han nok mest mormor-hjerter, men de unge tøsehjerter kommer i fare om nogle få år.. 🙂

    Kommentar af Inge — 17. juli 2015 @ 10:24

    • Det er vi også bange for … men han er allerede begyndt at knuse hjerter, for pigerne vil gerne være kærester, men Aubie siger nej 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2015 @ 10:35


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.