Hos Mommer

15. juli 2015

Mor her blev en anelse upopulær, men …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:07
Tags: , , ,

Keglebanen skulle males mahogni-vinrød, hvis I kan forestille jer den farve. Meget mørk brunrødbordeaux. Malerforretningen kunne ikke blande den ønskede, men kun en, der var to nuancer lysere. (Og hvorfor han ikke kunne det, når det er samme farve, det drejer sig om, må I ikke spørge om – vi spurgte, men svaret var bare this colour is not available, I’m afraid). Jeg kiggede på farveprøven og mente, at det da nok gik an med den lidt lysere udgave. Charlotte var ikke sikker, men gav sig.
P1070346Det fortrød hun i dag – hun kom halvskummende ind og sagde: “Har du SET, hvor pink den er? Grrrr.”
Pink? Nej. Naarrjjj. Ikke pink. Vel? Vel?

Jeg synes stadig ikke, man kan kalde den for pink, men særdeles rød er den uomtvisteligt. Meget mere rød, end jeg havde forestillet mig ud fra farvekortet – hvis jeg fik et ‘mahogni’bord eller en flaske vin i den farve, ville jeg tvivle en hel del på ægtheden af begge dele. Jeg indrømmer blankt, at den er gyselig. Faktisk var jeg lige der ret upopulær, men datteren lod sig jo overtale …
Jeg spurgte om jeg kunne gøre det godt igen ved at plukke alle de modne hindbær. Jeg ved ikke, om jeg fik associationer til hindbærrene via malingen; det kan vel næppe udelukkes, men jeg plukkede tre kilo, som der først skal spises af til dessert og derefter laves marmelade af resten. Jeg er vist tilgivet, men det er ikke sådan specielt helhjertet og med den store entusiasme, at John og Charlotte går og maler den keglebane …

SvirreflueSvirrefluer og en bi

Og nu til billedspam. Her, ganske som i Sverige, er denne slags tidsler umådelig populære hos insekterne. Igen så jeg den smukke sommerfugl med det grimme navn skråstregbredpande Thymelicus sylvestris, og denne gang er jeg sikker på det med den skrå streg, som ses tydeligt på billedet.
Jeg så bier og humlebier, jeg så svirrefluer (alle insektbilleder kan klikkes større), nældens takvinge og en, jeg mener må være en engrandøje.

P1070315Skråstregbredpande Thymelicus sylvestris (2)P1070354

De befinder sig nede i den lidt mere vilde del af haven, nede ved skuret, for så høje tidsler vil man, trods deres skønhed, ikke have i den rigtige have. Mest fordi de fuldstændig uhæmmet sår sig selv.
Men smukke er de og kan pynte så tilstrækkeligt på et gammelt, rustent skur, at det hele nærmest går op i en højere enhed.

P1070342

Maniola jurtina

Her en okkergul randøje. Charlotte siger, den hedder meadow brown, hvilket ville passe bedre overens med engrandøje, men jeg kan ikke få det til at passe, når jeg billedgoogler. Er der en sommerfugleekspert til stede?

Jeg er temmelig vild med at tage billeder af insekter og sommerfugle, især når jeg kan få dem til at sidde stille, hvad der absolut ikke altid er helt nemt. Det går langt bedre på tidslerne end på lavendlerne – også for den samme art. Jeg tror, at tidselnektaren er så fantastisk lækker, at de glemmer alt omkring sig, når de sidder og mæsker sig.

14 kommentarer

  1. Det er så svært med farver. Vinrød er den ikke, men den er heller ikke pink. Til gengæld er den til at få øje på, og den er da også lidt festlig 🙂

    Kommentar af Randi — 15. juli 2015 @ 20:55

    • Det var også det, jeg forsøgte at sælge den på, men Tim ville have, at alt var ‘autentisk’, så vi var lidt spændt på hans reaktion.
      Han tog det dog pænt og sagde, at hvad pokker – det er jo trods alt bare en fest …

      Kommentar af Ellen — 15. juli 2015 @ 21:06

  2. Ups! I skulle da vist have haft en farveprøve. Godt, overdommeren tog det pænt 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 15. juli 2015 @ 21:32

    • Ja … det lille 3 x 5 centimeter-stykke var åbenbart ikke nok. Vi ved jo godt, at det skal ses på en større flade, og alligevel lod vi os narre, så det var godt, at overdommeren normalt er et meget godmodigt menneske 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juli 2015 @ 21:52

  3. Min respekt for overdommerne vokser! Den er… iøjnefaldende rød!
    Skønne naturfotos. De flyvende objekter har det med at blive til UFOer… Så meget skønnere er det så, når det lykkes at få et identificerbart nærbillede!

    Kommentar af AnneHoltegård — 15. juli 2015 @ 22:43

    • Iøjnefaldende rød er en glimrende beskrivelse 🙂
      Normalt er de svære at indfange, men ikke, når de sidder på disse überlækre tidsler!

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2015 @ 09:46

  4. Det er mærkeligt så svært det er at blande farver – for en farvehandler. Den gamle måde som man brugte: Øjemål og kendskab til farvecirkler og farve-egenskaber er vist gået i glemmebogen. En sommerferie var jeg maler-“dreng” og malermesteren var rasende over en svend der var begyndt at male uden at have lavet maling nok til hele arbejdet. 🙂

    Kommentar af Donald — 16. juli 2015 @ 02:20

    • Jeg tror nu ikke, det er gået i glemmebogen; vores maler blandede selv den blå farve til døre og vinduer – og pointerede, at han aldrig ville kunne lave en helt mage til igen, og det er nok netop derfor, man maskinblander i dag: Selv år efter kan enhver farve reproduceres. Jeg forstår godt, at malermesteren var tosset, for den samme farve kunne jo ikke laves igen, og så var der kun én vej, især hvis det virkelig var blandet pr. øjemål: Male det hele igen – også det, der lige var malet.

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2015 @ 09:49

      • Din kommentar får mig til at tænke på en bilskade, der blev repareret uden at hele skærmen blev malet om. Bilmaling falmer, så derfor er det ret svært – men auto-lakerere med faglig stolthed findes og kan ramme en falmet nuance.
        Jeg tror ikke på det med at man kan blande den samme farve flere år efter. Jeg har set nogen forsøge på det. Og jeg har også set fejl i farvekort og i blandeopskrifter. Man skulle tro jeg var maler, så meget jeg husker om maling, men det er bare sådan nogle ting man husker for ikke at falde i fælderne igen.
        Nå men det var jo godt at John og Charlotte malede igen. – Så må det da blive holdbart! 🙂

        Nu jeg skriver igen kan jeg lige så godt tilføje at jeg kan lide de tidsler, og at man kan fjerne dem inden der dannes frø – så slipper du for problemer med for mange næste år.

        Kommentar af Donald — 17. juli 2015 @ 00:32

        • Hvis der er fejl i den første blanding, kan man selvfølgelig ikke rekonstruere den … jeg har endnu til gode at afprøve, om det kan lade sig gøre; vi har ikke rigtig brugt specielle blandinger.
          Autolak er nemlig svært – ved jeg fra John 🙂
          Det er en god ide at fjerne tidslerne inden frøsætning, men det er nogle sataner at komme i nærheden af, fordi de er så kæmpestore..

          Kommentar af Ellen — 17. juli 2015 @ 09:51

  5. Jeg er sikker på, at når festen er i gang, så tænkes der ikke over farven på keglebanen. Du er skrap til at komme tæt på sommerfuglene, det lykkes ikke her eller så har jeg ikke tålmodigheden 🙂

    Kommentar af Lene — 16. juli 2015 @ 07:38

    • Det tror jeg heller ikke; den vil nok nærmere virke som en magnet på folk …
      Du skal bare finde disse høje tidsler, så sidder de alle sammen stille nok længe nok 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2015 @ 09:51

  6. Det var da en sjov farve… (host!)…. Nåmen sommerfuglene er smukke… Det undrer mig lidt, at tidsler er lagt sådan for had her i UK (og i DK for den sags skyld). I Frankrig dyrker man dem, fordi man ved, at de er sunde. OG gode for insekterne. Når man nu ved, at sommerfuglene er i tilbagegang, kunne det være, at man skulle lære at elske tidslerne… 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 16. juli 2015 @ 11:36

    • Hehe, ja, host …
      Mon ikke grunden kunne være, at hvis man lader dem være bare ét år, har man dem næste år overALT i haven – også i staudebede og i græsplænen, hvor de bestemt ikke er ønskede – især ikke, når der løber børn på bare tæer? Men smukke er de, og har man dem et sted, hvor de gerne må komme igen, behøver man ikke at udrydde dem, men de kræver en stor grund.

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2015 @ 13:22


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.