Hos Mommer

13. juli 2015

Coconut Shy, mere bunting og en ekstra apostrof

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:51
Tags: ,

P1070259JP1070257eg havde ganske rigtigt glemt en af legetingene: Coconut shy, som jeg (heller) aldrig havde hørt om før, men efter sigende har selv den mindste skolefest, byfest eller lignende med respekt for sig selv sådan en sag. Det består i al sin enkelhed af et rør med en ring foroven, hvori man placerer en kokosnød. Man har 3-5 rør, som sættes i jorden med passende afstand, hvorefter man skal forsøge at skyde kokosnødderne ned med trækugler.
Ringspillet af træ er så fint med sine ringe af rigtigt reb – ikke noget med plastic her – det skal være autentisk!

Vi ‘bunter’ stadig i én uendelighed – der skal laves 182 vimpler, men vi er næsten færdige nu. Jeg er ved at være fuldt autoriseret buntingmaker, bortset fra selve syningen, men det fandt jeg nok ud af; jeg får bare ikke lov til at bruge Charlottes industrimaskine uden kørekort, for hun har ikke den dims monteret, der forhindrer folk i at sy sig selv i fingeren, og hun tør ikke engang betro selv mig med min forholdsvis store syerfaring at bruge den.

P1070258P1070246

Til gengæld kunne jeg lære min skrædderdatter noget for en gangs skyld: At det er meget lettere at skære stoffet frem for at tegne og klippe, når man kun har med rette linjer at gøre. Hun troede vist ikke rigtig på mig, da jeg bad hende om at hente skæreudstyret, som jeg engang forærede hende, men som hun aldrig har brugt. Det viste sig hurtigt, at jeg kunne skære fire dobbeltstykker på den tid, det tog hende at at tegne og klippe ét.
Lige om lidt er vi færdige med alle vimplerne, så Charlotte har givet John og mig fri i morgen til at køre en tur, for da skal hun bare sy dem på båndene, hvilket hun ikke behøver hjælp til.

P1070250

Vi kørte til Marlborough for at købe noget maling, som vi skal have med hjem til at male noget indvendig med, hvor gammel sod bliver ved med at trænge igennem malingen. Det er vildt effektivt, kan jeg se, og det koster kun en tredjedel af, hvad vi har set det til derhjemme. Vi havde netop inden ferien aftalt, at NU skulle vi se at få købt det dyre stads, så der kan blive fint både oppe på børnenes værelse i Den Stråtækte og omkring den gamle skorsten i svenskerhytten.
I forretningen så jeg ovenstående vare.
Vi er i England, der som det eneste land legalt må bruge apostrof i genitiv, og hvad gør de? Bruger den igen og igen foran flertals-s, hvor den overhovedet ikke hører hjemme. Greengrocer’s apostrophe, som de selv så dejligt nedladende kalder den, og som jeg har skrevet om før. Og nu, hvor vi er i gang med kritikken, skal der være mellemrum før og efter den første streg, idet det er en tankestreg og ikke en bindestreg. Den skal også være længere end en bindestreg. Det første komma skal heller ikke være der.
Jeg synes altså det er pinligt at levere sådan en stribe fejl – det er jo ikke butiksejeren selv, der har skrevet det, men fabrikken, der leverer varen. Det er muligt, at skidtet er produceret i Kina, men derfor har man jo lov til at læse korrektur alligevel …

13 kommentarer

  1. Har du endret layout? God tur 🙂

    Kommentar af Mormor — 13. juli 2015 @ 18:58

  2. Neida, ikke du, men WordPress’ reader. Jaja. fortsatt god tur 🙂

    Kommentar af Mormor — 13. juli 2015 @ 18:59

    • Så er jeg mere rolig! Jeg har mig bekendt ikke ændret layout 🙂
      Tak!

      Kommentar af Ellen — 13. juli 2015 @ 20:16

  3. Lyder til I rigtig hygger jer:) Vi tager afsted til England via Holland på fredag med stop i Bremen og natfærgen fra Hook of Holland lørdag aften. Når vi ankommer til farmor og farfar søndag ved 11 tiden, er der arrangeret familiefodbold kl 14 og vi bliver en 50 mennesker. Det er en go start på ferien. Der kommer mange vi ikke ser ofte og flere jeg aldrig har mødt i de 13 år sammen med manden:) Mandag har Grace fødselsdag – 10år:) Fortsat rigtig go’ ferie.

    Kommentar af Mette — 13. juli 2015 @ 19:29

    • Det gør vi da!
      Det er også en rute vi har haft kig på – det er med at undersøge alle muligheder, når nu den oplagte ikke mere eksisterer.
      I må have en rigtig god ferie – det lyder som om der er meget at glæde sig til 🙂 – og tillykke med datteren!

      Kommentar af Ellen — 13. juli 2015 @ 20:18

  4. Ti hi… så kunne du lige lære skræddersaksen noget! Sådan et rulleskære(r?)outfit er slet ikke ueffen.
    Ikke så ring’ endda at få malingen billigere… fin souvenir! Lyder som noget særdeles heldækkende fluidum, hvis det kan holde sod tilbage.
    Staveskrivefejl kan holde dig godt beskæftiget, nu du ikke må sy på maskine 😉

    Kommentar af AnneHoltegård — 13. juli 2015 @ 19:39

    • Ja – det var ret fedt 🙂 Til lige kanter findes der ikke noget bedre end skæreudstyr.
      Det er virkelig heldækkende, så pyt med, at det er dyrt – jeg har malet den fjollede skorsten fire gange, og der går bare en halv time, så er der gulbrune skygger fordi soden er trængt igennem igen.
      Sprogfejl kan til enhver tid holde mig beskæftiget 😉

      Kommentar af Ellen — 13. juli 2015 @ 20:21

  5. Hvorfor netop 182?? Altså, de der apostroffer! Til min store overraskelse har jeg i Tyskland netop set apostroffer i stedet for den indviklede genitiv. Brugt som i England (den korrekte måde forstås). Men det troede jeg slet ikke, man måtte på tysk. Måske er tyskerne også ramt at angloficeringen?

    Kommentar af Fruen i Midten — 13. juli 2015 @ 22:51

    • C har regnet ud, hvor mange meter hun skal bruge, og hvor mange der skal være pr. en eller anden længdeenhed. Jeg regner bare med, at hun har regnet rigtigt 🙂
      I Tyskland er de også ramt af apostrofitis, for det er ikke spor mere korrekt på tysk, end det er på dansk! Jeg har efterhånden set det stort set i alle lande der bruger det latinske alfabet – selv i Frankrig, hvor de ellers ikke kan tale engelsk – DET undrede mig godt nok …

      Kommentar af Ellen — 13. juli 2015 @ 22:58

  6. Lyder som det helt rigtige maling, håber det holder hvad det lover.. 🙂

    Kommentar af Inge — 14. juli 2015 @ 08:36

    • Det gør det. Det har Charlotte bevist for os – det er derfor, vi køber netop denne maling 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. juli 2015 @ 09:36

  7. En fejl kommer sjældent alene 🙂
    Lad os håbe, Charlotte har regnet rigtigt med de 182 vimpler.

    Kommentar af conny — 14. juli 2015 @ 12:24

    • Sådan er det tit 😉
      Hun har i hvert fald ikke regnet med for lidt – tværtimod, viste det sig …

      Kommentar af Ellen — 14. juli 2015 @ 18:17


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.