Hos Mommer

12. juli 2015

Bunting and Small Skippers

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:10
Tags: , ,

P1070233I går byggede Tim og John The Skittle Alley (keglebanen) til The Flower Show. Lige inden spisetid  blev den færdig og derfor naturligvis indviet af os alle seks. Den er bygget med de autoriserede olympiske mål (eller noget …) og den virkede fint – Anna og Aubrey syntes det var et herligt spil, så så snart aftensmaden var indtaget, gik de to i gang igen – men blev lige pludselig meget, meget stille, og så er det, at man straks skal blive en anelse mistroisk. Jeg gik hen for at se, hvad de havde gang i, hvilket viste sig at være at lede fortvivlet efter en af kuglerne, som på mystisk vis havde forvildet sig langt væk fra banen og var forsvundet ud i noget højt græs. Den er i skrivende tidspunkt endnu ikke fundet, trods intensiv eftersøgning, så vi må nok kapitulere og køre ud og købe et nye sæt kugler. Godt det ikke skete fredag aften!

BuntingP1070238Charlotte har allerede syet metervis af bunting (flagpynt … eller hvad kalder man det egentlig på dansk?), og i dag fortsætter vi begge med at skære stof, sy og stryge. Hun havde en masse liggestolestof liggende, så det er nu næsten alt sammen konverteret til bunting. Det har taget en del tid, for det første fordi én gang skrædder, altid skrædder, så hver af de to halvdele af trekanterne naturligvis passer på millimeter! For det andet fordi færdiglavet bunting ville koste 120 kroner meteren, hvilket hurtigt kan komme til at løbe op, når man skal bruge mange meter, så de bliver håndproducerede efter alle kunstens regler. Jeg har fået lov til at låne dem med hjem til Johns fødsesdag … det bliver da festligt.

P1070240

Af øvrige aktiviteter, der vil blive etableret, kan nævnes Splat the Rat (er det ikke et skønt navn?), som foregår ved, at man lader en rotte (i form af et tøjdyr, forstås) falde ned gennem et ugennemsigtigt rør. Under/ved siden af dets munding står spilleren med et bat og skal fornemme, hvornår rotten kommer ud og så ellers forsøge at give den et ordentligt bask med battet.
Skråstregbredpande Thymelicus sylvestris (1)Vi er bare løbet ind i det problem, at Aubie er blevet så forelsket i den fjollede rotte, at han nu sover med den om natten og er fuldstændig knust ved tanken om, at folk skal til at slå på den … den havde vi ikke lige set komme, og vi har ikke helt fundet ud af, hvordan vi kommer videre herfra.
Der vil være Quoits (dér lærte jeg et nyt ord: ringspil), og der vil være Guess the name of the frog. De har en lille dam i haven, hvor der bor en skrubtudse, som børnene har navngivet. Præmien vil her være en æske Toms chokoladefrøer, som vi havde med fra Danmark.
Der er vist mere endnu, men det må komme senere. Lige nu sidder de andre og er fuldstændig opslugt af Wimbledonfinalen, så jeg vil ikke forstyrre dem.

Sommerfuglen her er der i dusinvis af i et af lavendelbedene. Jeg har aldrig set den før, men Charlotte siger, at den hedder Small Skipper, så det var dagens andet nye ord.
Jeg måtte naturligvis finde ud af, hvad den hedder på dansk, men heller ikke det navn er jeg stødt på før. Stregbredpande (Thymelicus lineola).
Det er da et af de mere fjollede sommerfuglenavne, synes jeg. Der findes åbenbart flere slags bredpander, men disse er mest almindelige i Jylland – lærte jeg også under min research.
Faktisk er jeg i tvivl om hvorvidt dette oven i købet er en skråstregbredpande (T. sylvestris), da jeg ikke kunne komme tæt nok på den til at se, om den sorte streg går skråt for eller parallelt med kroppen.
Det er nok også lidt ligemeget – den var en køn lille fætter, og under alle omstændigheder har jeg nu både en for mig ny art i billedarkivet og har lært noget nyt.

29 kommentarer

  1. Splat the rat spillet blev på mine børns folkeskole udført med en kartoffel 🙂 Hvordan spilles keglespillet, kan ikke regne det ud fra billedet. I hygger jer da rigtigt med forberedelserne.

    Kommentar af Lene — 12. juli 2015 @ 17:26

    • Hvad kaldte de spillet, Lene? Jeg havde ikke hørt om det før, så jeg har ikke noget dansk navn.
      Det er bare en almindelig keglebane, lige som en bowlingbane, bare med mindre trækugler og mindre kegler. De er ikke nået ret langt på billedet – jeg tager et til, når de får den båret ud på græsplænen.

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 17:39

  2. Vimpler eller flagguirlander? Festligt og fagligt fintsnittede! Nu har jeg jo lige beundret skræddersyet, så jeg kan klart se sammenhængen mellem flag og frakke!
    Aubie med det bløde hjerte ♥ Spændt på løsningen af det dilemma.
    Det er noget af et arrangement!
    Aner jeg en sammenhæng i Sommerfuglens navn og lokale forekomst??

    Kommentar af Anne Holtegård — 12. juli 2015 @ 17:35

    • Ja, man lærer sandelig noget om detaljerne – fx, at man, når man syr op i hjørnet, syr ét og kun ét sting parallelt med bunden. Så kan man vende et knivskarpt hjørne.
      Vi bliver nok nødt til at finde en mindre kær rotte – hvis det ellers kan lade sig gøre 🙂
      Æhhh, sammenhæng? Jeg kan ikke lige se, hvad du mener, så du må meget gerne uddybe.

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 17:43

  3. Underlige sommerfuglenavne, men i det mindste bedre end “fladpande”. Kan I ikke lynhurtigt lave en flagermus, så det bliver “splat the bat” i stedet? Kun få vil bemærke forskellen … Fortsat god familiefornøjelse 🙂

    Kommentar af Eric — 12. juli 2015 @ 18:00

    • Ha, Eric, vi har haft helt parallelle tankebaner, for min første tanke var også fladpande 🙂
      Og jeg tænkte også på bat, men sådan en er jo ikke nær så torpedoformet som en rotte, så det vil måske blive lidt vanskeligt at få den til at fungere efter hensigten.

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 18:14

  4. Venter på løsningen av rotteproblemet 🙂

    Kommentar af Mormor — 12. juli 2015 @ 19:01

    • Haha, det gør vi også, Mormor 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 19:46

  5. Hvor bliver det festligt! Du må love at vise billeder 🙂

    Kommentar af Randi — 12. juli 2015 @ 19:52

    • Hedder det forresten ikke bare en flagranke?

      Kommentar af Randi — 12. juli 2015 @ 19:57

      • Jeg vil slet ikke kunne lade være, Randi 🙂
        Hedder det bare det? Jamen hvor svært kan det være?

        Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 20:32

  6. Jeg tror, det hed “kartoffelkanonen”, når der var arrangement i SFO’en i sin tid. Jeg har nemlig også set den variant, ligesom Lene.
    Der er godt nok mange aktiviteter. Hvad med blomsterne – hvad skal der ske med dem?

    Kommentar af conny — 12. juli 2015 @ 20:54

    • Også et godt ‘allitterært’ navn 🙂
      Det kommer, det kommer – jeg kunne ikke have det hele i et indlæg … skal også have stof til resten af ugen 😉

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 21:42

  7. Ingen festligheder uden buntings – jeg elsker også de glade små stofflag, som jeg kalder “flagguirlander”. Om det er korrekt, ved jeg ikke – men det passer da meget godt 🙂

    Kommentar af Mia Folkmann — 12. juli 2015 @ 20:55

    • Vi holder os til flagguirlander 🙂 – og ja, det giver et dejligt festligt præg; bare de ikke har farver som hos en amerikansk brugtvognsforhandler …

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 21:43

  8. De sætter da alle sejl – eller flagguirlander – til 🙂 Hvornår løber dette spektakulære blomster show af stabelen? Og foregår det hele hjemme hos C og T?

    Kommentar af Fruen i Midten — 12. juli 2015 @ 21:34

    • Det løber af stabelen på lørdag, og ja, det hele kommer til at foregå hos C&T.

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 21:44

  9. Hvem kan dog også forudsige, at nogen forelsker sig og værner så meget om en rotte. Det bliver spændende om han også vil tage sig kærligt af det næste offer I finder, så får I endnu et problem 😉 Opgaven med den forsvundne bold, er lidt lettere at klare.
    Det er utroligt hvad man kan lære på en dag, Her tænker jeg på de nye ord. Jeg har også lært noget i weekenden. Et nyt sjovt spil blev introduceret for familien i går.

    Kommentar af Pigen fra landet — 12. juli 2015 @ 21:40

    • Nej, det havde ingen forudset 🙂 – vi må se, hvad det rotteræs ender med …
      Man kan heldigvis (stadig) lære meget hele tiden, og det nye spil har du garanteret skrevet om, så jeg kigger lige over.

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 21:50

  10. Sikke mange forberedelser I er i gang med. Det bliver et flot arrangement. Jeg troede, sådan et flower show var noget mange bidrog til (hedder det bidrager mon bidrog? Ser mærkeligt ud)
    De små dannebrogsflag til juletræet hedder flagguirlander. Jeres vimpler må også være guirlander. Hvor er de flot syet.
    Hvis I køber en ny rotte, bliver Aubie så ikke lige så forelsket i den? Måske skulle I gå over til at bruge kartofler?

    Kommentar af Betty — 13. juli 2015 @ 02:40

    • Jeg tror da, at ‘bidrog’ er rigtigt 🙂
      Der er flere, der kommer med kage på dagen, men de nævnte forberedelser er jo en slags engangs-, og så kan legetingene og the bunting gemmes fra år til år.
      Der er simpelthen sjældent set så professionelt syet bunting!
      Det kunne man jo frygte, men så må han nok se de barske realiteter i øjnene – hele konceptet går jo tabt, hvis vi bruger kartofler, for hvad skulle vi så kalde legen? Man kunne selvfølgelig overveje Punch the Potato, men jeg synes ikke, det har den samme fyndige klang 😉

      Kommentar af Ellen — 13. juli 2015 @ 10:23

  11. Der bygges op til en god weekend i det engelske.. 🙂 Jeg ville nok kalde det for en flagranke. I den maritime verden har man en lang række signalflag, disse flag kan hægtes sammen til en lang flagranke, som sættes fra toppen af maseten hvis man ligger i havn og skal fejre eller markere et eller andet festligt.

    Kommentar af Inge — 13. juli 2015 @ 09:10

    • Det gør der nemlig, så vi krydser alle vores fingre for godt vejr!
      Flagranke er godtaget 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. juli 2015 @ 10:24

      • På svensk hedder det “vimpelspel”. På dansk vil jeg foretrække flagranke, men vimpelguirlande er vel ligeså godt.

        Kommentar af Kristine — 13. juli 2015 @ 13:49

        • Alle forslagene er vel i og for sig gode nok – det er bare lidt pudsigt, at der åbenbart ikke er ét vedtaget navn for dem.

          Kommentar af Ellen — 13. juli 2015 @ 18:47

  12. Stakkels Aubrey og stakkels rotte, håber han redder den! Superflot Guirlande, som hjemme hos os hedder slingers, et navn vi tog med fra Holland.

    Kommentar af Linda — 13. juli 2015 @ 18:09

    • Vi har endnu ikke en rotte-løsning 😉
      De er nemlig flotte, og jeg kan meget bedre lide det hollandske ord for dem end de danske!

      Kommentar af Ellen — 13. juli 2015 @ 18:48

  13. Nå så fik jeg oversættelsen af “bunting” og behøvede ikke at slå det op. Beklager at jeg læste indlæggene i omvendt rækkefølge 🙂

    Kommentar af Donald — 15. juli 2015 @ 18:17

    • Jeg synes det er sådan et godt ord – bedre end de danske for den slags, men jeg må hellere holde op med at bruge det, for jeg harcellerer jo normalt imod at bruge udenlandske ord, når der findes ord for det på dansk 😉

      Kommentar af Ellen — 15. juli 2015 @ 21:05


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.