Hos Mommer

11. juli 2015

St. Malo – Guernsey – Poole – ”hjemme”

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 13:53
Tags: , , ,

P1000365Vi skulle være ude af huset kl. 10, men var færdige kl. 9 og kunne lige så godt køre, da der nu var pakket sammen og gjort rent.
Vi sad og gloede ud over havnen i St. Malo i 1½ time, inden vi kunne checke ind før afsejlingen til Guernsey. Vi havde regnet med at have to timer på øen, hvilket skulle være nok til at køre hele vejen rundt, men vi nåede ikke at se en pind, for færgen var godt en time forsinket, så vi nåede kun at køre i land (vi skulle med en anden færge videre til Poole) og lede en rum tid efter, hvor vi skulle køre til for at komme ind til det andet check-in. Her sad vi så og ventede i omkring to timer; med et par flyt af bilen undervejs – man skal checke ind mindst en time før afgang, så vi turde ikke rigtig køre nogen steder. Men nu kan vi da sige, at vi har været på en af kanaløerne …
Det var alt i alt ikke en ligefrem spændende dag; vi tog af sted kl. 9 og var hos Charlotte kl. 21:20 engelsk tid. Selve sejltiden er to timer + tre timer, med mindst 2-3 timers ventetid, og to gange omstændelig og lidt rodet ombordtil- og frakørsel. Det er tilmed hundedyrt, så det er ikke et kanalkryds, vi kan anbefale.
Og med overtrætte og derfor hylende børn i store mængder kan tre timers overfart meget nemt blive en meget lang tur. Man får tildelt nummerede hvilestole, lige som i et fly, så man har ikke mulighed for at flytte et andet sted hen for at få lidt fred – i hvert fald ikke, når færgen er fyldt op.

P1000329P1000335

I torsdags kørte vi til en afveksling en tur til en smuk kyst. Vi fandt et par restauranter med excellente udsigter, hvor vi på den ene drak en kopkaf og på den anden spiste alt godt fra havet – for mit vedkommende. Den slags kan ikke rigtig friste John, så han fik lidt gris med fritter og grønt. Det ved man da, hvad er. Men pil-selv-rejer! Og østers!! “Og hvad er det der??? Snegle???” Det var jo snegle fra havet, ikke fra haven, og de smagte godt, men intet af det kunne på nogen måde gøre min mand misundelig. Han synes ikke mindst, at der er alt for meget hårdt arbejde forbundet med at få maden fisket ud af diverse skaller. Hvis nogen ville gøre det arbejde for ham, ville han – måske – overveje det. Jeg var da også over en time om at få gjort kål på fadet, men det var herligt!

P1000336

Generelt var vi (også) ret imponerede over Bretagnes mindre og lidt større byer – alt var så rent, pænt og velholdt, med masser, massser af blomster både i haver og i krukker. De engelske pubber har skarp konkurrence her.

P1000366P1000368

Billedet øverst til højre er fra St. Malo. Manden stod og førte sin dukke til musikledsagelse, og da jeg dykkede ned i min lynlåslukkede taske for at finde en euro til ham, stod drengen lynsnart meget, meget tæt på mig. Jeg sendte ham mit mest bistre og skræmmende blik – som han da heller ikke undlod at reagere på – og jeg ‘glemte’ hurtigt alt om at donere noget til den dukkefører.

Men – nu er vi hos familien, vi nyder det selvfølgelig, og der vil i løbet af ugen komme masser af ord om det kommende flower show. De har godt nok tænkt sig at gøre noget ud af det.

24 kommentarer

  1. takk for virkelig reisebrev 🙂

    Kommentar af Mormor — 11. juli 2015 @ 15:37

    • Velbekomme 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. juli 2015 @ 15:45

  2. Så har I prøvet kanal”rundfart” 🙂 Jeg har heller ikke fattet charmen ved pil-selv-rejer, så jeg undgår helst det. Da vi var i Frankrig, kunne jeg ikke lokke Jørn til at prøve fisk og så mistede jeg også modet. En anden gang skal det prøves. God ferie i det engelske.

    Kommentar af Lene — 11. juli 2015 @ 19:51

    • Ja, det kan man jo nok kalde det … 🙂
      Hvad er det med mænd og fisk? John tror heller ikke, at han kan lide det, men det kan han faktisk godt; det er et eller andet med barndommens skrækkelige stegte sild, der stadig sidder i dem, tror jeg …
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. juli 2015 @ 21:40

      • Jørn er ikke fiskeforskrækket, han spiser bare ikke fisk i Sydeuropa 😉

        Kommentar af Lene — 12. juli 2015 @ 15:13

        • Okay – men Bretagne er da ikke Sydeuropa, synes I? 😉

          Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 16:04

  3. Gemalen er faktisk endnu mere til fisk, end jeg er. Og han æælsker sådan en kæmpe tallerken moules, som man kan få alle steder i Bretagne og Normandiet, hvilket jeg helst vil slippe for. Dejlige billeder fra Bretagne. De grå huse med skifertagene er præcis, som jeg husker dem. Jeg glæder mig til at læse mere om englændernes flower show. Jeg kender intet til den slags, men baserer alene mine forventninger på Downton Abbey … 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 11. juli 2015 @ 23:03

    • Du har en usædvanlig mand!
      Der skal nok komme meget mere om The Flower Show – men Downton Abbey? Jeg synes det er mere barnabysk end abbeysk, men du ser måske ikke Barnaby? 😉

      Kommentar af Ellen — 11. juli 2015 @ 23:25

  4. Mit mundvand løber i vand, når jeg ser billedet af dit skaldyrsmåltid og jeg mindes, da jeg spiste mig gennem Bretagne.
    Personligt kender jeg ikke nogle fiskeforskrækkede mænd. Dem der har været, har måttet overgive sig, når de har smagt FRISKE sildefileter marinerede i olie, citronsaft og -skal, hvidløg, timian og chili og helst grillet på skindsiden. Som tilbehør er rårørte tyttebær (evt. med lidt ingefær) ikke ueffent. Skåninge serverer kartoffelmos til, selv foretrækker jeg en salat af kartofler, blomkål mm. i olie-eddike-sennepsdressing.
    Min far bryder sig ikke om at spise med fingrene, så han piller rejer – dog ikke fjordrejer – med kniv og gaffel og er så behændig, at det ikke tager længere tid end andres med fingrene pilning.
    Bærer rigtige damer 👒 til flower show? 😉. God fornøjelse og jeg ser frem til at læse mere om det.

    Kommentar af Kristine — 12. juli 2015 @ 00:03

    • Det er da også bare lækkert! – Men jeg må kende de forkerte mænd; se også Farmers kommentar herunder 🙂
      John kan nu også godt lide fisk, men så snart der er ben i, er det lige før han mister appetitten.
      Dine sild lyder godt og må prøves engang, men ellers må jeg indrømme, at jeg selv normalt undgår lige præcis sild.
      Det med hattene ved jeg først på lørdag 😉

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 11:44

  5. Jeg er helt towli´ med upillede skaldyr. Jeg køber af og til 5 kg. frosne grønlandske upillede rejer, og spiser dem lidt efter lidt som en slags slik.
    Lige en tallerken for mig, den på billedet!

    Pokkers med den kanalfart, som tog al ø-tiden. Jeg ville have glædet mig over nogle billeder af guernseykvæg, som er lidt større end jerseykvæg og ofte med hvide aftegn.

    Kommentar af Farmer — 12. juli 2015 @ 03:42

    • Det er da også god slik! Men som jeg skrev til Kristine herover, må jeg kende de forkerte mænd, for i mine øjne er en som dig usædvanlig 🙂
      Ja, det var lidt ærgerligt, men man er åbenbart nødt til at sætte en nat af, hvis man vil være sikker på at få set øen. Interessant med køerne – er det en ø-til-ø-artsvariation, lidt lige som på Galapagosøerne?

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 11:47

      • Ja, hver kanalø sit kvæg. Racerne er naturligvis menneskabte over de seneste ca. 200 år. Kun jerseykvæget slog rigtigt an internationalt, og dette internationale gennembrud havde Danmark en stor del af æren af. Danske jerseytyre har stadig verdensklasse.

        Af de tre racer fra kanaløerne er der kun to tilbage. Kvæget på Alderney blev fortæret af de tyske soldater under WW II. Der kan bl.a. læses om de 3 racer her:
        http://jersey-dk.dk/landbl93.htm

        Kommentar af Farmer — 13. juli 2015 @ 19:35

        • Interessant – men lidt af en afhandling 🙂 Jeg hæftede mig ved priserne: Artiklen er fra 1893, og de talte om op til 3000 kroner for et stykke avlskvæg. Det har da været en enorm formue dengang.

          Kommentar af Ellen — 13. juli 2015 @ 20:15

  6. Rejer, muslinger, krabber hummere – bare kom an! Men jeg hører ikke til dem, der ligefrem synes, det er sjovt at pille dyrene ud af skallerne.

    Kommentar af Rasmine — 12. juli 2015 @ 10:57

    • Næh, ligefrem sjovt er det måske heller ikke; det er bare al ulejligheden værd 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 11:48

  7. Lidt ærgerligt, at den tur gik i vasken.
    Det er også en tallerken lige for min smag, men det ved du vist godt 🙂 Jeg kan nu nævne ret mange mænd, der er vilde med fisk og skaldyr, men Allan er ikke en af dem. Når vi er sammen med vennerne er det Allan og konen der vælger fisk og skaldyr fra, mens manden og jeg er på fiskeholdet. De eneste fisk, (hvor benene stadig sidder i ved serveringen) Allan er vild med er stegte ål.
    Smukke billeder fra Bretagne.

    Kommentar af Pigen fra landet — 12. juli 2015 @ 12:08

    • Ja, det var lidt ærgerligt, at det glippede.
      Ja, det ved jeg godt, at det er, og jeg er sjovt nok ikke spor forbavset over, at Allan har det som John – også hvad ålene angår 😉

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 12:30

  8. Erik ville have valgt fiskerierne… jeg har det som John. Og stegte sild er ikke andet end paneret ståluld. Fik jeg sagt at jeg er kræsen??? Jeg spiser fisk, men er altså ret selektiv!
    Har nydt billederne… Ærgerligt med kanalrundfarten. Er der ikke mange som savner Esbjerg-England?

    Kommentar af AnneHoltegård — 12. juli 2015 @ 12:22

    • “Paneret ståluld”, fnis … 🙂 – joh, jeg tror efterhånden nok, jeg har fundet ud af, at du er meget ‘selektiv’, hvad din mad angår …
      Jeg tror vi er rigtig mange, der savner Esbjerg-Harwich-overfarten, men åbenbart ikke nok, for det lader ikke til, at den bliver retableret 😦

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 12:41

  9. Tak for den indgående beskrivelse af sejlturen – det var lige, hvad jeg gerne ville høre. Jeg havde nok på fornemmelsen, at turen var lidt besværlig – og det er den anden rute fra Cherbourg (via Jersey) nok også – den er dog bare lidt kortere. Noget med 4 1/2 time fra Jersey, men der er jo til gengæld længere til Cherbourg. På plussiden er så, at man lander i Poole i stedet for Dover, så man sparer en del engelsk kørsel… Hmmm. Det er i hvert fald godt med alternativer, for jeg har en ubehagelig fornemmelse af, at tilstandene ved tunnellen bliver værre og værre, hvis ikke snart nogle europæiske myndigheder tager sig sammen.

    Kommentar af Mia Folkmann — 12. juli 2015 @ 20:54

    • ‘Nogen’ bliver snart nødt til at tage sig sammen, for ingen kan vel være interesserede i, at dette problem bliver ved med at vokse, men selvfølgelig er det en politisk brændende varm kartoffel, og alle er bange for at miste stemmer …
      Man kunne også overveje fx en færge fra Ostende – og færgerne fra/til Calais ikke at forglemme. DFDS sejler både fra Calais og fra Dunkerque, så muligheder er der vist heldigvis flere af. Men jeg saaavner Esbjerg/Harwich!

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2015 @ 22:00

  10. Nej hvor sjovt at læse, kan se at I næsten har været på samme tur som vi var for 2 år siden. Vi tog Jersey i stedet, da vi havde været på Guernsey. Og retur til St Malo.
    Frankrigs største turist fælde (hvad er det nu den lille ø hedder?), vi ankom midt i al turistmylderet, hvilket betød at vi var derude max ½ time. Der var simpelthen for mange. Men udsigten var vidunderlig. Og P pladsen var fyldt da vi var der…
    Fik i set st. Malo? Ellers en flot by.

    Kommentar af havehyrden — 14. juli 2015 @ 09:24

    • Ja, det var da pudsigt.
      Jeg tror du mener Le Mont St-Michel, som jeg skrev om for et par indlæg siden. Der er et par fif, for jeg kunne ABsolut heller ikke tænke mig at komme på et tidspunkt, hvor der er sprængfyldt med mennesker.
      Ja, vi fik set St-Malo – fra toppen af den gamle mur, som vi gik hele vejen rundt.

      Kommentar af Ellen — 14. juli 2015 @ 09:48


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.