Hos Mommer

6. juli 2015

“Gider I lige komme og hjælpe med at fjerne den sten i baghaven?”

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:01
Tags: ,

I dag gik turen til Trègastel, som ligger på Côtes du Granit Roses og som så ud til at have nogle gode udsigtspunkter. Som sædvanlig kodede jeg gps’en med svinkeærinder undervejs, så vi havde flere delmål. Vi måtte derudover hele tiden standse op, fordi vi tabte vejret over al den skønhed og lige var nødt til at stå ud af bilen og samle det op igen – herunder ved en lille bugt, hvor nogle havde fundet ned for at bade. Igen meget cornwallsk med sådan en lille, “hemmelig” bugt.

P1000210P1000211

Overalt i Bretagne ser vi hortensia i store mængder – den busk har alle, der har et stykke jord.
Jeg mener at have lært, at farven på blomsterne er afhængig af jordbundens beskaffenhed eller af, hvad man giver planten at spise. Er der derfor en, der kan forklare mig, hvorfor der fx er en med hvid blomst midt i det hele? Eller hvorfor der er flere forskellige farver på hortensiabillede 2? 

P1000215P1000224

Udover hortensia er der, ligeledes i næsten samtlige haver, mandshøje perikonbuske og ditto fuchsia. I DK bliver Perikon bare 30-50 centimeter høj …

P1000227

Efter en frokost ved en lille havn kørte vi videre mod dagens mål i Trègastel, der som nævnt ligger på Côtes de Granit Rose, og søgte ned til stranden. Kysten hedder således pga. klippernes farve. Det er dog en sandhed med modifikationer, vil jeg mene – jeg vil kalde dem for brune, men kysten er speciel; med kæmpestore, glatte sten, som er meget større, end billedet umiddelbart giver indtryk af, men de skal vist ses ved solnedgangstide for at virke rødlige. Vi fik os en god gå- og klatretur for at komme helt ud på de yderste sten/klipper. Man kan se, hvor store de er ved at sammenligne med manden under pilen på billedet herunder. Billedet kan klikkes større.

P1000243

Man må gerne kalde mig Aubrey – lige pludselig var der en bølge meget større end alle de andre. Det var ikke med vilje, som Aubie ville have sagt …

P1000239P1000252

På billedet af John fornemmes stenenes størrelse igen – og til sidst på huset herunder, som har en af særdeles betragtelig størrelse i haven.

P1000255

Har jeg nævnt før, at jeg er ret begejstret for Bretagne? Nå, okay … men måske forstår I hvorfor?

P1000247

20 kommentarer

  1. Vi har været i Bretagne to gange og ja der er dejligt, selvom vejret snød os sidste gang vi var der. Faktisk har vi også besøgt byen du omtalte i går. Vi boede i Dinard og jeg husker specielt St Malo som en charmerende by og selvfølgelig Mont St Michel som dog var noget af en turistfælde.

    Kommentar af Pollyanna — 6. juli 2015 @ 19:29

    • Øv med jeres vejr … ét er for meget varme, men for meget regn er trods alt værre.
      Vi skal til St. Malo og har også hørt at MSM er rædsom, men alligevel et must – man anbefaler at være der allerede kl. 9, hvor klostret åbner; så slipper man for de fleste af turistbusserne.

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2015 @ 19:39

  2. Smukt!
    Sjovt med proportioner… Sten og kæmpesten… set i forhold til mennesker og huse. Jeg kom til at grine da Erik krympede ved siden af det store træ i Kew… men John ved siden af den sten… bittelille!
    Det var ikk’ med vilje klubben har vist fået et nyt medlem! Mon ikke Aubrey godter sig???

    Kommentar af AnneHoltegård — 6. juli 2015 @ 19:56

    • Man føler sig ret lille i selskab med så storslået en natur.
      Ja, den klub har fået et nyt medlem, og jeg er sikker på, at Aubrey vil hygge sig, når han ser billedet 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2015 @ 21:13

  3. Ser rigtig dejligt ud, men om det er smart med opslag på bukserne, så de kan indeholde mere vand, er du nok den bedste bedste til at afgøre …

    Kommentar af Eric — 6. juli 2015 @ 20:16

    • Vandet løb hurtigt ud igen, Eric 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2015 @ 21:14

  4. Det første billede ligner i den grad smuglerbugten Zakynthos. Faktisk kunne mange af billederne være taget der. De store sten så vi ved Agios Nicolaos. Den store sten foran huset minder mig om den I viste os i Sverige, men denne her ligner en gravhøj.

    Kommentar af Pigen fra landet — 6. juli 2015 @ 20:23

    • Jeg måtte lige billedgoogle, og du har da helt ret … der er nok mange smuglerbugte der ligner, men vi har endnu de græske til gode.
      Du har også ret i, at den ene ligner en gravhøj, selv om den minder lidt om Troldestenen.

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2015 @ 21:17

  5. Takk for turen 🙂

    Kommentar af Mormor — 6. juli 2015 @ 22:22

    • Velbekomme 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. juli 2015 @ 07:53

  6. Jeg forstår godt du er begejstret for området. 🙂

    Kommentar af Inge — 7. juli 2015 @ 07:35

    • Ja, ikke? Jeg elsker, at det er frodigt, grønt og rigtblomstrende.

      Kommentar af Ellen — 7. juli 2015 @ 07:54

  7. Det er let at forstå din begejstring, når man ser dine billeder. Der er noget autentisk over området. Og smukt er der jo!
    Er for øvrigt vild med hortensia, men jeg kan ikke forklare farveforskellen.

    Kommentar af ekirsten — 7. juli 2015 @ 09:37

    • Det er godt, at jeg kan finde ud af at tydeliggøre begejstringen 🙂
      Jeg er normalt ikke specielt vild med hortensia, men i disse størrelser og mængder er det altså superflot!

      Kommentar af Ellen — 7. juli 2015 @ 16:54

  8. Herlige billeder – jeg ved ikke nok om hortensia, men mon ikke der er tale om forskellige sorter, som ser forskellige ud.

    Kommentar af Jørgen — 7. juli 2015 @ 12:28

    • Det må vel være forklaringen, selv om kloge hoveder siger noget andet hjemme i DK.

      Kommentar af Ellen — 7. juli 2015 @ 16:54

  9. Haha, min familie ville grine højt, hvis de læste dit indlæg om hortensiaerne. Lige siden vi var i Bretagne, for snart 20 år siden, har de gjort grin med mig når vi ser en hortensia i fuldt flor. Jeg tror måske, at jeg lidt for mange gange fik sagt: ‘Nej, se nu lige den hortensia; er den ikke smuk?’
    Vi må altså tilbage igen; der var utroligt dejligt og det viser dine billeder med tydelighed.
    Er øen Brehát kommet med i planerne?

    Kommentar af fiberfryd — 7. juli 2015 @ 19:12

    • Årh, de skal ikke drille dig! Det samme kunne let ske for mig – men heldigvis også for John, for vi er begge lige betagede af de mange og kæmpestore hortensiaer.
      Øhhh, nej? Vi var helt deroppe ved, men vendte ved færgelejet og tog den så bare langs kysten – som jo var betagende smuk!

      Kommentar af Ellen — 7. juli 2015 @ 19:51

  10. Jeg plejer altid at sige, at “sten er rare at røre ved”. Og jeg forestiller mig at disse STORE sten er rigtig rare at røre ved.
    HUSK nu at vise Aubrey billedet af mommer med våde buksekanter 😉

    Kommentar af conny — 8. juli 2015 @ 14:00

    • Det var de så faktisk ikke; de var meget ru, så vi kunne ikke gå med bare fødder på dem, som vi troede, vi ville have kunnet.
      Jeg skal nok huske det – jeg under ham gerne det grin 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. juli 2015 @ 21:03


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.