Hos Mommer

5. juli 2015

Turen går til … Dinan

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:05
Tags: , ,

I nat blev det et forskrækkeligt uvejr, som H.C. Andersen ville have udtrykt det. Det buldrede og bragede og regnede og lynede til den store guldmedalje, hvilket alt sammen fik sat en effektiv stopper for det varme vejr – hele formiddagen var det bare 14-15°, hvilket var fint nok med os; man kan tage lunt tøj på, men man kan ikke smide mere, end anstændigheden tillader.
I løbet af eftermiddagen nåede vi dog atter op på 23°, men det er en behagelig sommertemperatur, der passer lige til os.
Der sker vist det samme i Danmark, har jeg lige set på DMI – mange af jer vil opleve skybrud og den voldsomme varme forsvinder, men det er vel i orden med de fleste af jer, går jeg ud fra? Mere end 30° er nok lige i overkanten for de fleste.
Vi kørte til Dinan i dag for at undersøge den gamle bydel nærmere.

P1070215 P1000174

Den var da nydelig …
Crêperiet, som anes nederst til venstre på første billede, og som er taget forfra på det andet, frekventerede vi, da det blev eftermiddagskaffetid.
Der ligger crêperier overalt her – i byerne på hvert andet gadehjørne og for hver 200 meter på gaderne (sådan cirka næsten uden at overdrive), og på landet med jævne mellemrum. Antallet af crêperier slår antallet af pizzeriaer i Sverige, og dem er der ellers rigtig mange af.
John blev en lille dreng igen og bestilte en pandekage med nutella (yrk!), mens jeg gik knapt så meget amok og bestilte en med citronsaft på.
Jeg ville absolut ikke have brudt mig om at bytte, men sådan havde John det vist også, så alle var glade – og det var rigtig gode pandekager.

P1000197

Regn om natten og om morgenen, og så ellers fint og tørt vejr om dagen – det er sådan vi kan lide det. Noget af det, jeg synes godt om ved Bretagne er, at her er så grønt og frodigt, men hvis dette er normalen med masser af væde og masser af varme, kan det næsten ikke blive anderledes.
Stort set alle haver bugner af skønne store roser og hortensiaer, og de oftest grove husmure prydes ligeledes tit af rigtblomstrende arrangementer. Her sat på en kirkemur.

P1000199

Vores lejede hus ligger, som tidligere nævnt, langt ude på landet i et smukt og meget kuperet terræn. Det er godt, jeg ikke har noget imod at lave mad i min ferie, for der er mange kilometer til spisestederne i området, og vil man have flere at vælge imellem, er man nødt til at køre den halve time til Dinan. Det betyder også, at både telefon- og internetforbindelse er særdeles ustabile, men det går naturligvis alligevel … bortset fra, at det var ret irriterende, at jeg ikke kunne modtage min Visa-bekræftelseskode, da jeg i formiddags bestilte billet til Eurotunnellen til vores hjemtur fra England … det lykkedes dog i andet forsøg, fordi jeg var så snedig at gå udenfor, til koden var modtaget – og så skynde mig ind og fortsætte igen i håb om, at transaktionen ikke havde nået at time out.

25 kommentarer

  1. Man må kunne snu seg, når nettilgangen er noe tilbake å ønske 🙂

    Kommentar af Mormor — 5. juli 2015 @ 17:24

    • Nemlig, og det gjorde jeg så 😉

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2015 @ 18:16

  2. Hvor ser det charmerende ud! Der gad jeg godt slentre rundt, og pandekager er heller ikke værst. Og ja, det har været vel hedt her, omend det giver dejlige fløjsaftener. Jeg ser dog frem til lidt tordenforløsning og håber, at Thor har passeret, når jeg skal på arbejde i morgen.

    Kommentar af Eric — 5. juli 2015 @ 17:37

    • Det var en meget charmerende by, men dem er her faktisk en del af …
      “Fløjlsaftener” – meget rammende udtryk – og jeg håber for dig, at Thor er vendt hjem igen, når du skal på cyklen i morgen tidlig.

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2015 @ 18:18

  3. Uhm, pandekager med citronsaft er guf.
    En lille forespørgsel: du skriver: masser af væde og masser af varme, så kan det næsten ikke blive anderledes.
    Skal anderledes ikke byttes ud med bedre??
    Fortsat god ferie.

    Kommentar af Kisser — 5. juli 2015 @ 20:14

    • Ja, det var virkelig guf!
      Jeg kan godt se, hvorfor du spørger, og det er da også det bedste sommervejr, man kan ønske sig, men jeg mente her, at så kan det næsten ikke blive anderledes – dvs. andet – end grønt og frodigt 🙂
      Tak.

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2015 @ 21:10

  4. Det ser ud som et sted det ville være godt at se. Jeg ha kun været i Normandiet, hvilket også var fint.
    Temp. har været 31,5 gr. i dag. Lige i overkanten, og der ventes lidt vand og larm i nattens løb.

    Kommentar af Jørgen — 5. juli 2015 @ 20:47

    • Der er umiddelbart ikke den store forskel på Bretagne og Normandiet, og alligevel er der jo … bl.a. lidt mindre ‘turistet’, synes jeg – og kysterne er anderledes; mere klippefyldte.
      Sådan en varmeperiode kan næsten kun ende med et ordentligt brag.

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2015 @ 21:14

  5. Jeg ville nok have valgt pandekage med sirup….
    Smuk gammel bydel. Og frodigt… der skal jo vand til at give frodige omgivelser… Så man må klæde sig efter det.
    Her lige syd for Ribe har vi fået vand og et par tordenskrald; med lovning på mere… Til gengæld er det til at trække vejret igen!

    Kommentar af AnneHoltegård — 5. juli 2015 @ 21:45

    • Det kunne man skam også få 🙂
      Ja, frodighed kræver masser af vand, men det får de vist også på disse kanter.
      Godt for jer, at temperaturen er ved at nærme sig den normale for en dansk sommer – det var da også fra den ene yderlighed til den anden sådan lige bang!

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2015 @ 21:47

  6. Tak for dagens etape, der gav inspiration til aftensmaden udfra den temmelig magre beholdning, da 2 x 20 km. til nærmeste indkøbsmulighed i bil med defekt aircondition i 30 grader C. ikke var attraktivt: Galette complete (sæt selv accenten), dog med røget laks istedenfor skinke – for boghvedemel var der tilfældigvis i køkkenskabet – og dertil en salat 😋 Merci madamme 👏 et bonne nuit 🌖

    Kommentar af Kristine — 5. juli 2015 @ 22:05

    • Velbekomme – håber det smagte godt!
      Madammen ønsker god dag herfra 😉

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2015 @ 07:50

  7. Jeg er varm tilhænger af crepes – men dog ikke med Nutella; der trækker jeg også grænsen… 😉 Det lyder til, at vi er i England nogenlunde samtidig – jeg håber, at turen med tunnellen går godt – jeg er ikke helt tryg ved alt det ballade, der er i øjeblikket. Uf!!

    Kommentar af Mia Folkmann — 5. juli 2015 @ 22:08

    • Næhtak, det er lige vammelt nok.
      Jeg måtte lige surfe lidt for at finde ud af, hvad du mener … og nej, det lyder ikke rart. Endnu er det vist kun godstrafikken, der er ramt, men det kan jo ændre sig. Lad os krydse fingre for, at vi kommer igennem uden problemer!

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2015 @ 07:55

      • Man skal nok være forberedt på ventetid… Vi kom hertil i to biler, fordi vi har hentet autocamperen i Belgien, og Husk at der er TO baner til Eurotunnel. I skal ikke ind i den uendelige med lastbilerne i højrebanen, men køre frem til venstrebanen. Og pas på flygtninge, der pludselig dukker frem mellem lastbilerne, John var næsten ved at køre en over…

        Kommentar af Mia Folkmann — 7. juli 2015 @ 12:28

        • Tak for tips, men heldigvis skal vi kun via Eurotunnellen, når vi skal hjem igen. Derover tager vi færgen fra St. Malo til Poole. Fra UK er der ikke så mange flygtninge … men sikke da et problem, det er på den franske side.
          PS: Vær sød at tjekke din mail.

          Kommentar af Ellen — 7. juli 2015 @ 16:59

  8. Der ser dejligt ud og blomsterne på den grå kirkemur liver gevaldigt op. Nutella sætter jeg ikke tænderne i, det lader jeg Allan om. Han har dog endnu tilgode at smage det sammen med en pandekage, fordi han foretrækker isen.
    Her er det stadig ulideligt varmt. Alle døre og vinduer i huset er åbne og ikke en vind er der. Det er begyndt at buldre i det fjerne, så vi håber på en skylle, men iflg. yr.no, som jeg lige har tjekket, så får vi intet vand inden midnat og 0,04 mm på hele dagen i morgen.

    Kommentar af Pigen fra landet — 5. juli 2015 @ 22:12

    • Så havde chancen været der i går, for de kunne fås med rigtig meget – bare ikke is 🙂
      Jeg håber for jer, at I har fået renset luften lidt mere effektivt, end yr.no forudsagde!

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2015 @ 07:57

  9. Åh, jeg elsker crepes med citronsaft! Husbonden ville sikkert også vælge nutella, måske endda med banan; uha en sød omgang.
    Det glæder mig at I har et humant vejrlig. I går holdt vi min fars 90års fødselsdag, i vores have, i ulidelig hede; der var utidige oldebørn med varmeknopper og smørsovs til vore flûtes 🙂 Heldigvis regnede det i nat og nu lufter det skønt, så jeg igen kan foretage mig andet end at stå under den halvkolde bruser…
    Jeg håber I nyder Bretagne – og ham Asterix skal jeg altså have adressen på. Det kunne jo være at vejen gik der forbi engang 😉

    Kommentar af fiberfryd — 6. juli 2015 @ 08:23

    • De mænd, de mænd … og så lige Inge 😉
      I stakler – det er simpelthen for varmt … jeg er glad for, at vi er taget sydpå til køligheden, så ja, vi stornyder ferien og livet.
      Du skal nok få at vide, hvor Asterix bor, for vi kan kun anbefale Bretagne 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2015 @ 16:41

  10. Jeg havde valgt helt som John.. 🙂 Nutella vinder til enhver tid over citron i min verden.

    Kommentar af Inge — 6. juli 2015 @ 08:55

    • Det var pokkers – jeg troede min tand var sødere end din 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2015 @ 16:42

  11. Slutter mig til nutellaversionen og så med banan til, lidt is oveni gør heller ikke noget 🙂 Vi er netop vendt hjem fra et Provence og St.Tropez med grader over 35 det meste af tiden og 42 grader på motorvejen ved Lyon lørdag, det er alt for varmt for mig. Jeg nyder de kølige temperaturer herhjemme, mens jeg vasker tøj 🙂

    Kommentar af Lene — 6. juli 2015 @ 14:32

    • Også dig! Jamen dog 🙂
      Velkommen hjem til mere normale temperaturer – al den varme er bare for meget, men jeg håber I har haft en god ferie.

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2015 @ 16:43

  12. Jeg tror, John og jeg kunne få en festlig crêpes-eftermiddag sammen. Jeg eeeelsker crêpes med nutella OG banan. Udgaven med citronsaft er ganske givet sundere – men det gemmer vi til hverdagen 😉

    Kommentar af conny — 8. juli 2015 @ 13:43


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.