Hos Mommer

3. juli 2015

Vi er landet på landet – laaangt ude på landet i Bretagne

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 21:56
Tags: ,

Hedebølgen er vi kørt forbi nu – næsten da … det er ‘kun’ omkring 30° her ved 21:30-tiden, men vi mærker det ikke inde i huset, som er et stenhus og (derfor?) dejlig køligt.
Internetforbindelsen skulle åbenbart også køles ned for at virke, for da vi ankom, viste den 2G med 1 streg, og ikke engang min mailbox kunne åbnes. Nu viser den 3G med fire streger … mig ikke helt forstå, men jeg skynder mig at benytte mig af det. Hvis blogningen fra min side bliver uregelmæssig i den næste uge, er det pga. dårlig forbindelse og ikke manglende vilje – og jeg tør næsten ikke uploade billeder … den viser 1,31 ned og 0,30 op, så det er ikke ligefrem bredbåndet, vi har fat i her …

Huset er ellers fint nok, bortset fra at det vrimlede med bier både ude og inde. Vi fandt stedet på muren, hvor de så ud til at samles, men det tog os noget tid at finde ud af, hvor de kom ind i huset. Vi plastrede alle potentielle indgangshuller i bjælkerne til med stanniol, men om bierne holdt op med at komme ind, fordi vi havde lukket adgangsvejene, eller det var fordi de var gået i seng, ved vi først i morgen.
Jeg forsøgte telefonisk at kontakte ejeren af huset, men ikke engang det var der forbindelse nok til i eftermiddags. I morgen kører vi ud og handler, samt kører en tur til nordkysten, så der skal det nok lykkes os at få forbindelse på et eller andet tidspunkt.
Gudskelov sover bier lige som os om natten, så jeg er ikke bekymret for vores nattesøvn.
Vi blev fint modtaget af en af naboerne, som kom og tjekkede, at vi blev godt installeret. Han ville så gerne snakke, men mit franske er mildt sagt ringe – lærdommen begrænser sig til et halvt år på HF-niveau som aftenkursus for 35 år siden … jeg kan dog pænt mange ord, men jeg er ikke god til at sætte dem sammen til sætninger og jeg har svært ved at forstå det talte sprog – især når det bliver talt med en tyktflydende bretonsk (må det vel være) accent, som det var tilfældet her. Vi endte dog med at mene, at vi nok havde forstået essensen i, hvad vi hver især ville fortælle, så det gode naboskab er (endnu) ikke spoleret.

P1070128P1070127

Som sagt vil jeg spare lidt på billederne, men disse to vil jeg have med. De viser udsnit af et stykke, der er cirka dobbelt så langt som på billede to. Der ser ud som om jorden er skyllet væk under alle trærødderne, men arealet lå over halvvejs oppe på et ret skråt stykke jord, som ikke på nogen måde kunne se ud til at kunne blive oversvømmet. Mystik, mystik … forklaring, anyone?

15 kommentarer

  1. Jeg kunne forledes til at tro at der har været et jorddige, hvorpå træerne voksede, og som du siger er jorden skyllet væk efter 50 år eller mere. Jeg synes du skal spørge Breton-franskmanden ved at pege og bruge fingersprog (men først få styr på bierne! De skal på arbejde, ikke til eftermiddagskaffe hos jer!) 🙂 Måske er det hvepse af den slags, som spiser wienerbrød?

    Kommentar af Donald — 4. juli 2015 @ 01:30

    • Der kan selvfølgelig have været et dige, ja.
      Bierne – og det er bier; jeg har ingen problemer med at se forskel på dem og på hvepse – er ikke taget på arbejde endnu …

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2015 @ 06:44

      • Jeg fik et chok (shock/sjok) – er ikke taget på arbejde, skulle Ellen på arbejde igen … nåh nej, det var bierne! Jeg har lært mig at se forskel, det var svært, og det er ikke “rygmarvsviden”, for de hvepse jeg tænker på har jo striber ligesom bierne i tegnefilmene! Mens de rigtige bier herhjemme slet ikke ser ud som jeg troede en bi skulle se ud! 😀 😀 😀

        Og de små flittige honningsamlere sover åbenbart stadig – lad dem endelig sove 🙂

        Kommentar af Donald — 4. juli 2015 @ 10:35

        • Hvis du smider den indskudte sætningud, står der “Bierne er ikke taget på arbejde endnu” 🙂
          Bier er lådne; det er hvepse ikke, og sidstnævntes striber er meget skarpere i tegningerne.

          Kommentar af Ellen — 4. juli 2015 @ 21:20

          • OK tak – ja, så er jeg sikker i min sag – og så lærte jeg noget igen i dag! 🙂

            Kommentar af Donald — 4. juli 2015 @ 22:32

  2. Merkelige rotformasjoner. jeg tror Donald er inne på noe.

    Kommentar af Mormor — 4. juli 2015 @ 09:31

    • Det tror jeg også, Mormor.

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2015 @ 21:20

  3. Mit franske ville ikke bringe mig til noget…. Så hellere tegnsprog/gæt og grimasser!
    Spændende indkvartering. Lyder meget autentisk…. inkl bibeskæftigelsen… Håber de passer deres arbejde, mens I nyder livet.
    Besynderligt rod. Spændt på, om du kan få svar af de lokale….

    Kommentar af AnneHoltegård — 4. juli 2015 @ 11:10

    • Jeg tror bare, jeg lever med mysteriet 🙂
      Den er meget autentisk, og bierne er fløjet igen.
      Jeg vil ikke spørge – rødderne så vi på vej hertil, så de er ikke superlokale …

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2015 @ 21:21

  4. Nyd tilværelsen i Bretagne. Jeg sidder på terrassen og hører Roskilde Festivalmusik. Temperaturen har dog været tålelig her pga en del skyer i dagens løb.

    Kommentar af Jørgen — 4. juli 2015 @ 21:30

    • Vi nyder … nok lidt mere end du gør pga. musikken.
      Så blev det måske ikke helt de varmegrader, de havde truet med?

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2015 @ 21:39

  5. På vores ferie i det nordfranske for et par år siden var det en lille smule overraskende for os, at så få kunne blot et par brokker engelsk eller tysk.
    Det må være svært udviklingshæmmende for samfundet generelt og for turismen specielt.
    Selv ungdommen dernede virkede totalt fremmedsprogforladte.

    Kommentar af Farmer — 5. juli 2015 @ 07:13

    • Jeg undrer mig også over, at de ikke selv er mere interesserede end de er. De kunne fx starte med at lade være med at synkronisere alle film (gælder alle lande, der gør det), så var de allerede nået et stykke ad vejen. Vi zappede ind i en Barnaby på fransk i aftes … de kan da vel for pokker læse, så hvorfor have den udgift og alt det arbejde? Mig ikke forstå.

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2015 @ 07:32

  6. Flotte træformationer – jeg kan heller ikke lige se, hvordan de er kommet dertil, andet end hvad Donald foreslog.
    Uh, den der manglende sprogkundskab taler ikke for mit ønske om at feriere i Frankrig, når husbondens automatsvar er: “Jamen, de taler jo (kun) fransk”

    Kommentar af conny — 8. juli 2015 @ 13:39

    • Jeg hælder også mest til Donalds forslag.
      De taler virkelig kun fransk i Frankrig, men man kommer langt med tegnsprog – og en hel del navneord … og lidt fransk kan du garanteret godt 🙂
      Jeg har været i Frankrig mange gange efterhånden og synes det er synd, hvis sprogbarrieren skulle forhindre dig/jer i at opleve det smukke land.

      Kommentar af Ellen — 8. juli 2015 @ 21:01


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.