Hos Mommer

1. juli 2015

35 grader i Harskamp

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:24
Tags: ,

PYHHHH, siger jeg bare. Godt man har aircon i bilen. Jeg bryder mig ellers ikke om at bruge det, men i dag var det nødvendigt, og det forbliver det at være de næste dage … vi sad og kunne følge temperaturen stige og stige for at ende på 35°, da dagens etape blev fuldført. Ikke Tour de France-etapen, men Ellen og Johns. Den var på omkring 630 kilometer, og nu sidder vi på B&B Harskamp i Holland.
Det var booket hjemmefra – vi kunne endog bestille aftensmaden hos Albert, som værten hedder. Tre retter hjemmelavet mad for 15 Euro pr. næse … det er for det første rørende, at han kan gøre det for så få penge, og for det andet er vi glade for, at vi ikke skal i byen for at finde en restaurant – vi er jo bare på vej og gider ikke ret meget i den hedebølge – hvilken vi dog ikke kunne vide noget om, da vi bookede for en måneds tid siden.
Vi har bidt turen til Bretagne over i tre. Når etaperne ikke er længere, gider John nemlig godt køre hele tiden, hvilket som bekendt passer fruen her særdeles godt. Etapen i dag var oven i købet den længste af de tre.
Der er så fint her hos Albert – som i øvrigt har et ansigt, der ligner Asterix til forveksling … jeg er vist begyndt at tænke lidt for meget i tegneserier, tror jeg – men jeg var bestemt ikke den første, der havde nævnt det. Han har to værelser til fire gæster. Der eksisterer en fru Albert, men han klarer det hele vedr. B&B’en selv. Er lidt spændt på maden, men er dog fuld af fortrøstning om, at det nok skal smage godt.

P1070103

Albert sagde, at det her i Holland runder helt utrolige 39-40° på lørdag, og de har lovet 38° i Bretagne. Det er jo helt vildt og bare alt for VARMT og i øvrigt også virkelig dårlig timing at tage på ferie, når sommeren starter for alvor i Danmark, men at det blev nu er fordi, vi vil over til The Wilsford Flower Show, som Charlotte og Tim vil forsøge at genoplive efter omkring 80 års pause. Det skal løbe af stabelen i deres have, så der vil være en bunke forberedelser, som vi så kommer over og hjælper til med.
Det hele kom sig af, at en eller anden i landsbyen under restaureringen af et hus fandt tre pokaler, der var indgraverede med hhv. bedste grønsag, smukkeste blomst og en ting til, som jeg ikke kan huske. Man higer og søger i gamle bøger, hvis man spørger Öhlenschläger, men Charlotte spurgte de allerældste i landsbyen, som godt kunne huske, at det var vandrepokalerne til The Wilsford Flower Show, som sidst blev afholdt vist nok engang i 1930’erne. Der skal bages kager, der skal sættes boder op, der skal udtænkes konkurrencer med tilhørende præmier, der skal … en hel masse, men det bliver sjovt at være med til. Og spændende at se, hvor mange der kommer, men landsbyen bakker fint op om ideen.
Håber I kan holde varmen …

26 kommentarer

  1. Tak, vi holder varmen helt fint, selv om vi kun har sølle 29-30 grader her i Plzen. Men temperaturen er stigende, og det bliver vist en hed omgang at skulle køre mtb-o-løb de kommende dage. Godt, det ikke er mig. God tur videre 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. juli 2015 @ 18:13

    • Ja, der vil komme til at gå noget væske til! Tak, i lige måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 18:41

  2. Jo tak, jeg kan også mere end holde varmen.
    Det der genoplivede flower skow lyder vel nok spændende!

    Kommentar af Rasmine — 1. juli 2015 @ 19:05

    • Uf ja, det må være ulideligt at bo i byen, når det er så varmt.
      Vi kunne heller ikke holde os væk, da vi hørte om det.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 20:34

  3. Jo tak. Jeg er trukket indendøre for at puste lidt ud 37° viser temperaturen ude på terrassen, og der er vindstille og ingen skygge. Det bliver spændende med C & T’s arrangement. Det hører vi sikkert mere om, regner jeg med. God tur videre til jer.

    Kommentar af Pigen fra landet — 1. juli 2015 @ 19:10

    • Ih … det er altså for varmt, er det!
      Du kan være ganske sikker på, at I hører mere om det 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 20:36

  4. God tur, flower power og alt det der. Jeg for min del hilser sommeren hjerteligt velkommen, den har været længe om at indfinde sig den smøler.

    Kommentar af Eric — 1. juli 2015 @ 19:37

    • Tak, tak … og du har ikke noget imod de høje temperaturer. Det er fra den ene yderlighed til den anden, så det kræver en del tilvænning, synes jeg.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 20:38

  5. Det lyder hyggeligt med det der Flower Show – sådan noget kender man mest fra gamle film – OG tegneserier! Det må være ved den slags arrangementer, Bedstemor And plejer at vinde 1.præmien for bedste æbletærte 🙂

    Kommentar af Randi — 1. juli 2015 @ 19:50

    • Det er nemlig lige præcis sådan en slags arrangement, og vi glæder os til at opleve det 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 20:40

  6. Jo takk, vi fryser ikke her heller 🙂

    Kommentar af Mormor — 1. juli 2015 @ 20:34

    • Det gælder vist det meste af Nordeuropa, tror jeg!

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 20:41

  7. Nyder en behagelig kølighed ude lige nu. Foretrækker 9 gr for 40. Det lyder som det bliver umenneskeligt varmt. Fortrinlig ide med blomster mv konkurrencen. Har set noget tilsvarende i en film engang. God videre færd. Og hurra for aircon.

    Kommentar af Jørgen — 1. juli 2015 @ 21:07

    • Jeg ville ønske vi havde den samme kølighed, men det bliver en varm nat i Holland …
      Ja, man kender det kun fra film (og Anders And, som Randi nævnte), så det bliver spændende at opleve.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 21:21

  8. Hvis man omregner med Big Mac-indekset, så skulle man kunne få et tre-retters måltid til 200 kr. i DK under lign. omstændigheder, hvilket virker rimeligt, hvis der er tale om udelukkende dagens ret(ter), der er forudbestilt.
    Jeg ser MEGET frem til at læse mere om The Wilsford Flower Show. Har I taget en præmieagurk med? Hvad med en kage/dessert-konkurrence, hvor der også er præmiemulighed for bedste “exocit”!, hvor du kunne lave risalamande med kirsebærsovs og hvis vejret/varmen holder, servere risalamanden (let oprørt med kirsebærsovsen) i halvfrossen/-optøet tilstand.
    Selv har jeg med succes lavet tilsvarende is af risalamande brune ris og skummetmælk med sovs af blommer til et børnehave-velkomentilnye/tilbagefraferie-arrangement, der skulle være “sundt”. Det var så “sundt”, at der næsten ingen is var til børnene, da forældrene havde forsynet sig 😂😂
    Nyd Bretagne og skaldyrene.

    Kommentar af Kristine — 1. juli 2015 @ 21:34

    • Sikke en masse gode forslag 🙂 vi har to agurker med, men jeg tror de skal spises inden d. 18. juli …
      Risalamande laver C til sin danske fødselsdagsjulefrokost i december, og for hende er den ret uløseligt forbundet med den og med jul og vinter, så det tror jeg ikke, jeg skal foreslå 🙂
      Alberts mad var på Michelinhøjde, men mere om det senere …
      Tak, det ser jeg også frem til, det med skaldyrene!

      Kommentar af Ellen — 2. juli 2015 @ 07:33

  9. Aij – hvor lyder det bare sådan rigtigt Barnaby-agtigt – det ville jeg gerne være med til! Glæder mig til en masse billeder 🙂

    Kommentar af Lone Nielsen — 1. juli 2015 @ 22:22

    • Hehe, ja, men de bor også i en rigtig Barnaby-landsby … forhåbentlig bliver det dog uden en masse mord 😉

      Kommentar af Ellen — 2. juli 2015 @ 07:36

  10. Klimaanlæg i bilen er en god ting i disse dage.. 🙂 I må have en dejlig ferie. 🙂

    Kommentar af Inge — 2. juli 2015 @ 09:00

    • Ja, for pokker – og tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. juli 2015 @ 15:43

  11. Lone N. kom lige med min kommentar til blomstershowet – pas på!
    Der er da godt nok lunt i Europa i disse dage. Aircondition er et stort MUST – jeg synes nu altid, luften i bilen bliver lidt lummer uden den.
    Den hollandske Asterix-B&B lyder som en, man skulle gemme i feriearkivet.

    Kommentar af Conny Rom Petersen (@ConnyRomP) — 2. juli 2015 @ 12:47

    • Vi skal nok passe på 😉
      Mine slimhinder kan ikke lide aircon, men jeg kan ikke lide over 30° …
      Han var rigtig god – vi har booket ham til hjemturen.

      Kommentar af Ellen — 2. juli 2015 @ 15:44

  12. Klimaanlæg er førsteprioritet på ønskesedlen til en ny bil!!! Mit smeltepunkt er ca. 25 grader… og dem har vi sandelig overskredet nu.
    Jeg nyd at køre i Sørens bil; en gang jeg skulle hente ham i Billund og termometret rundede 29 udenfor. mens der var 20 inde i bilen…. Det var slemt at stå i Billund!!!
    Rigtig god tur videre … der er jo allerbedst i bilen lige for tiden!

    Kommentar af Anne Holtegård — 2. juli 2015 @ 12:49

    • Det er også rart, når først det bliver så varmt som nu, men ja, man kan få sig noget af et varmechok, når man stiger ud af bilen!
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. juli 2015 @ 15:46

  13. Det var morsomt at læse – jeg håber I klarer den kommende top-temperatur! Om ikke andet så ved at køre med luftkøling, air-conditioning i bilen 🙂

    Kommentar af Donald — 3. juli 2015 @ 11:26

    • Vi er faktisk kommet ud af hedebølgeområdet her i Bretagne, men det gør ikke spor. Her er dog stadig 30 grader …

      Kommentar af Ellen — 3. juli 2015 @ 21:13


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.