Hos Mommer

30. juni 2015

Og det kalder de bredbånd!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:52
Tags: ,

Eltel var her i dag – Eltel er firmaet, som Fibia har fået til at lægge bredbånd ind hos os.
Nu virker det fra i morgen.
Det er altså noget småtteri – som i virkelig bittebittesmåt, og det kalder man for bredbånd. Ikke specielt logisk, sådan rent umiddelbart, men der skal såmænd nok vise sig at være en god grund til det, hvis man borer lidt.

Herunder ses det, der er afbildet på tegningen øverst til højre.

Og det kalder de bredbånd (3)Og det kalder de bredbåndOg det kalder de bredbånd (2)

Først det yderste lag beskyttelse (jacket), så det blå, som kaldes buffer, derefter cladding og til sidst the core.
Vi er som sagt nede i småtingsafdelingen her – the core er omkring 8 µm tyk – altså 8/1000 millimeter, hvilket forklarer, hvorfor selv mit gode lille Lumix har lidt svært ved at fokusere på claddingen, som er 125 µm.
Godt nok er det småt – men det er alligevel ikke mindre, end at fyren gudhjælpemig kunne splejse to ‘rør’ sammen i denne fikse lille maskine, som koster 65.000 kroner. Jeg måtte gerne fotografere, men jeg skulle ikke lige komme til at sparke til hans udstyr – så ville jeg blive meget upopulær.

Splejsning af fibernet -Splejsning af fibernet - (2)

Det bliver nu alligevel meget rart igen at kunne se andre tv-programmer end DRs – jeg savner BBC-programmerne mest, og der især QI med Stephen Fry, samt Would I Lie to You, som heller ikke er uden evner. TV2 har vi kunnet konstatere, at vi overhovedet ikke har savnet, så hvis det kan lade sig gøre at vælge det fra, bliver det nok sådan. Det vil vise sig, når vi kigger på mulighederne.

Fotograferende turister

Mens ‘fiberredningen’ stod på, kom der cykelgæster i vores have. Først stillede hun sig op og fotograferede, så holdt han og hun en lille drikke- og kortkigningspause, hvorefter de kørte igen. Men tilbage, hvor de kom fra???

Fotograferende turister (2)

Der gik 10 minutter, så vendte de tilbage med et helt hold, som også slog sig ned og holdt en lille pause.
Alle fotograferede på livet løs.
Det er da lidt hyggeligt – og det sker efterhånden dagligt, efterhånden som cykelturisterne indfinder sig, men bilisterne standser også op.
Fremover, når jeg fotograferer smukke engelske huse, vil jeg ikke længere prøve at gøre det mere eller mindre gedulgt, for hvis de ejere har det lige som os, vil de kun synes det er dejligt, at andre synes så godt om deres hus, at de vil have billeder af det med hjem til feriekataloget.
Deres billeder bliver forhåbentlig bedre end mine … jeg snuppede turisterne gennem stuevinduet, for jeg ville trods alt ikke gå udenfor og forstyrre dem. De talte spansk, så jeg ville have haft svært ved at fortælle dem, at det var helt i orden, at de holdt en pause lige der. Det var nemlig ældre mennesker, som efter min erfaring ikke altid er lige gode til engelsk, og mit spanske stort set begrænser sig til hola, no og si!

IMG_4893

Det er da også ganske nysseligt, det billede, de tager med sig hjem, hvis jeg selv skal sige det … det findes næppe mere typisk dansk end dette.

35 kommentarer

  1. Mon ikke de har set dig i haven og tænkt: sikke da en nydelig dame. Jeg forstår godt de fotograferede huset. Det ser hyggeligt og sirligt ud. God sommer.

    Kommentar af Anette — 30. juni 2015 @ 17:12

    • Hehe, næh, det gjorde de ikke, Anette, så var de nok slet ikke stoppet op 🙂
      Tak og tak i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2015 @ 17:59

  2. Det er ren Morten Korch…man mangler bare Peter Malberg på billedet.;-)

    Skønt bondehus……..

    Kommentar af Madonna — 30. juni 2015 @ 17:18

    • Det er nemlig ren Morten Korch … tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2015 @ 17:59

  3. Sirlig og stilig. Jo jeg forstår “knipserne”.

    Kommentar af Mormor — 30. juni 2015 @ 17:20

    • Tak for det, Mormor 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2015 @ 17:59

  4. Det er et rigtig dejligt billede af Jeres hus. Dansk idyl !! Kodeordet i din tekst er “de talte spansk”. Denne hjemmeside er spansk og indeholder bl.a. billeder fra Danmark. Næstnederst til højre kan du se et andet (rødt) bindingsværkshus. Alle billeder kan klikkes større. Siden hedder ikke fotomusica.net for ingenting. Der er musik til alle de forskellige lande som siden viser billeder fra, nå men her fra Danmark:
    http://www.fotomusica.net/dinamarca/index.htm
    🙂

    Kommentar af juni24 — 30. juni 2015 @ 20:55

    • Kommentar af Søren 🙂

      Kommentar af juni24 — 30. juni 2015 @ 20:57

      • Hva’ Søren, Søren, det er jo dig 🙂 Jeg burde have gættet det, for du er jo altid god for nogle gode links – også dette. Jeg må se at få sørget for, at Den Stråtækte kommer til at figurere på siden 😉

        Kommentar af Ellen — 30. juni 2015 @ 21:16

        • Det kan være at spanierne selv lægger Den Stråtænkte på fotomusica.net, hvem ved 🙂
          Efter min smartlogblog forsøgte jeg mig med wordpress, som jeg ikke kunne finde ud af, men de har desværre husket mig, så jeg kan have småproblemer med at kommentere hos dig. Men det går
          Slet bare denne kommentar
          De venligste hilsner
          Søren

          Kommentar af juni24 — 30. juni 2015 @ 21:33

          • Hvorfor skulle jeg dog slette den? Jeg gør det, hvis du helst vil have det – ellers bliver den stående 🙂

            Kommentar af Ellen — 30. juni 2015 @ 21:44

            • OK med mig, så ved jeg. hvor jeg kan finde mig 😉
              Søren

              Kommentar af juni24 — 30. juni 2015 @ 21:51

              • 🙂

                Kommentar af Ellen — 30. juni 2015 @ 21:51

  5. Det skal nok blivegodt med det bette bånd. Du kunne overveje at stille en kasse op ved vejen. Foto 1€. Jeg kan nu godt forstå folk falder for huset og gerne vil tage et billede med hjem.

    Kommentar af Jørgen — 30. juni 2015 @ 21:34

    • Haha, ja, ved siden af en kasse med agurker, hvor der står “Tag bare – de koster ikke noget” 😉
      Men tak – vi er bare så glade for vores hus.

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2015 @ 21:45

  6. Det ser rigtigt godt ud. Der er vist snart ikke noget tilbage at rette op på og få tiden til at gå med 😉 nyt tag, nye fliser, nye havemøbler og jeg kan blive ved. Uheldigt med den smadrede glaskeramiske plade til komfuret. Det er også en måde at bruge penge på 😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 30. juni 2015 @ 21:56

    • Det er bare en rigtig dum måde at bruge penge på … men alt det andet var nødvendigt, og jeg er glad for, at du satte en blinke-smiley efter det der med ikke at have mere tilbage at rette op på … der er en del endnu, men det er vist noget, vi kan selv. Håber jeg 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2015 @ 22:12

  7. Jeg kan virkelig godt forstå at I er glade for jeres “nuttede” hus – det er bare så dansk idyl. Medens jeg har boet hos min datter og svigersøn har jeg lært BBC s to udmærkede programmer at kende QI med Stephen Fry og Would I lie to you. Jeg er spændt på om jeg også har de programmer på mit nye fibernet i Nærum. Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 30. juni 2015 @ 23:25

    • Tak, Marianne … det synes vi jo også selv 🙂
      Mon ikke du vil kunne tilvælge programmer? Her kan vi få de engelske både i løs vægt, så at sige, og så en hel BBC-pakke.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 06:02

  8. Typisk dansk? Det forudsætter vel, at der er masser af samme slags, og det er meget længe siden, at der var det. Når “vi” alligevel synes, at det er typisk dansk, må det være, fordi vi bærer rundt på en forestilling, som er totalt forældet. Det kunne være interessant at vide, hvor mange unge mennesker der mener, at sådan et hus er typisk dansk.

    Men nydeligt, det er det!

    Kommentar af Rasmine — 1. juli 2015 @ 07:22

    • Hmmm. Ja. Jeg kan godt se, hvad du mener, men der er jo stadig en del bindingsværkshuse rundt omkring i landet. Det er selvfølgelig ikke nutidigt dansk, men vel stadig en karakteristisk dansk byggestil, vil jeg mene.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 16:42

  9. Det er da også umådeligt fint og romantisk, jeres hus. Ren H.C. Andersen for udlændinge, kunne jeg forestille mig – jeg er nemlig ret sikker på, at de ikke kender Morten Korch 😉
    Det er da utroligt, at hele BBC kan komme gennem den mikroskopiske tråd! 🙂 Vi har ikke ret mange BBC programmer her, men heldigvis kan jeg bruge internettet og fange noget den vej.

    Kommentar af fiberfryd — 1. juli 2015 @ 08:30

    • Nej, de kender ikke MK 🙂
      Ja, det er ret fantastisk – jeg forstår ikke hvordan det kan lade sig gøre, men bare skidtet virker, er jeg også ligeglad.
      Man kan ikke undvære BBC 😉

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 16:43

  10. Hehe.. Det fysiske bredbånd ser godt nok smalt ud.. 🙂
    Det er helt forståeligt at turisterne gerne vil fotografere jeres smukke gamle hus, det er kommet til at se så godt ud.

    Kommentar af Inge — 1. juli 2015 @ 08:54

    • Ja – selvmodsigende, ikke? 😉
      Tak – vi er, som du ved, også ret glade for det 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 16:44

  11. Mon ikke snarere, at jeres hus er et yndet motiv for turister, fordi det er idyllerisk og atypisk. 😉 For at idyllen skal være total, mangler der bare en zinkspand ved vandpumpen og fritgående høns 😊.
    God sommer

    Kommentar af Kristine — 1. juli 2015 @ 09:05

    • Idyllisk er det, og som jeg skrev til Rasmine, er det da stadig typisk ‘gammel dansk’, selv om det ikke er nutidigt – man taler jo også om typiske engelske/hollandske/tyske osv. huse, selv om de alle bygges anderledes i dag.
      Zinkspanden kan komme, men ikke hønsene. Sådan nogle skal jo passes to gange om dagen, og med alt det, vi er væk hjemmefra, så … 🙂
      Tak, i lige måde!

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 16:47

  12. Det er vel en grunden til, at det kun er de bitte bits, der kan komme igennem???? 😉
    Du har da også lige taget billedet i den bedste herlighedsvinkel. Stedet indbyder til både drikkepause, nydelse og et billede til scrapbog, blog, instagram… eller hvor man nu lægger sine billeder.

    Kommentar af AnneHoltegård — 1. juli 2015 @ 09:35

    • Nårh, det er derfor! 😉
      Ja, det gør det åbenbart, for der er mange, der stopper op 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 16:48

  13. Du kunne jo blive rig ved at sælge postkort 😉 I er sørme godt i gang med at realisere drømmen om Den Stråtækte, ser det ud til.

    Kommentar af Conny Rom Petersen (@ConnyRomP) — 1. juli 2015 @ 10:54

    • Det var måske en ide til supplement til efterlønnen 😉
      Vi er i fuldt sving, og vi nyder det!

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 16:49

  14. Det hus har i hvert fald ændret udseende i løbet af det forgangne år.
    Du skulle tage at åbne en saftevandsbod ude ved vejen. Det vil sikkert kunne blive poulært.
    Spøg til side. Jeg forstår så glimrende de turister!

    Kommentar af Den Gamle Krage — 1. juli 2015 @ 12:19

    • Ja, der er sket en smule hist og pist.
      Det var dagens anden ide til efterløns-supplement – man burde nok overveje det – og tak 😉

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2015 @ 16:50

  15. Hvor er Den Stråtækte dog blevet smuk! Der er ikke noget at sige til, at de stopper op og fotograferer.

    Kommentar af Stegemüller — 10. juli 2015 @ 16:24

    • Tak – vi er også superglade for det, Hanne 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. juli 2015 @ 11:21


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.