Hos Mommer

25. juni 2015

Hvad betyder det skilt dog?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:39
Tags: , ,

I aftes var vi til vinsmagning i det gamle firma. Det var hvide vine med og uden bobler plus en enkelt rødvin, fordi madtemaet var fisk og skaldyr, på den mest glimrende vis kokkereret af kantinekokken – og hvis ordet ‘kantinekokken’ opfattes som nedladende, er det ikke tilsigtet, for han er en suveræn kok, som ikke kun kan lave god mad, men også havde gennemført temaet til visuel fuldkommenhed med strandsten, havgus i form af flydende kvælstof, tang, indefrosne muslingeskaller og sågar bølgeskvulp i højtalerne.

ØstersØsters 

Jeg tror, at alle spiste de indbydende og smukt anrettede østers – også folk, der normalt tager afstand fra den spise – og lækkert var det bestemt også.

P1070064P1070068

De bittesmå fjordrejer var anrettet så fint på de indefrosne muslingeskaller.
P1070058Otte retter fik vi – det lyder aldeles overdådigt, men vi var kun behageligt mætte, ikke overmætte, for alle portionerne var små. Billedet af menuens vine og mad kan klikkes større, hvis man er interessseret i at se alt det vi indtog. Vinleverandøren var franskmand og havde, efter at have fået tilsendt menuen, fundet helt perfekte ledsagere til alle retterne. Hele 11 vine skulle vi igennem, men heldigvis havde John indvilliget i at deltage pga. den spændende menu, så jeg havde chauffør på.
Vi skal snart til Bretagne, hvor man jo nærmest vader rundt i fisk og skaldyr, så dette var en glimrende lejlighed til et par madfif. Vi fik os også en lille snak med omtalte franske vinleverandør (som talte så godt dansk, at man slet ikke kunne høre, at hans modersmål var fransk), som havde boet i Bretagne i nogle år, og som kunne give os nogle forslag til, hvad vi kan se dernede. Eller derovre – det ligger jo langt mod vest.

Udenfor hovedbygningen så vi det grønne skilt. Hvad i alverden betyder det? Vi kunne overhovedet ikke gennemskue det, og naturligvis glemte vi at spørge. Help, please!
Vi så også nedenstående skilte. Her kunne vi godt forstå det første, men nok ikke helt det andet. Jeg forstår selvølgelig ordene, men ikke betydningen …

P1070069P1070070

… for hvad er forskellen på “øvrig trafik” og “kørende trafik”? Jeg går nemlig ud fra, at folk med ærinde til varemodtagelsen også er kørende.
(Og jo, jeg har regnet det ud, regner jeg med – jeg synes bare, det er en noget fjollet formulering.)

Til slut Skt. Hansaften-selskabets yngste  – hende kan mormoster her ikke stå for. Det kunne far heller ikke, så han faldt – væltede med sin stol … påstod, at jorden var blød … undskyldninger er der nok af.

Skt Hansaften hos B og HSkt Hansaften hos B og H (2)

Men retfærdigvis skal det siges, at han havde ret – det var en rigtig god ide, de fleste af os havde fået med at tage gummistøvler på.

22 kommentarer

  1. Det grønne skilt er et henvisningsskilt og betyder muligvis samlingsplads
    Prøv at checke Falcks liste over skilte…webshop.falck…………..der har de et skilt der minder MEGET om det grønne men blot oses med teksten samlingsplads. -)

    Kommentar af Helle — 25. juni 2015 @ 17:56

    • Det giver jo mening. Tak for det, Helle 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2015 @ 19:37

  2. Det grønne skilt betyder samlingspunkt og bruges i tilfælde af at en bygning skal evakueres. I beredskabsinstruksen er det primære og sekundære samlingspunkt anført. Det sekundære punkt bruges f.eks hvis røg forhindrer ophold ved det primære punkt.

    Kommentar af Kristine — 25. juni 2015 @ 19:01

    • Tak også til dig. Det er jo logisk nok, man man ved det, men det må være kommet inden for de seneste to år.

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2015 @ 19:39

  3. Samlingspunkt i tilfelle krise.

    Kommentar af Mormor — 25. juni 2015 @ 19:39

    • Ja … det ved alle andre end mig åbenbart 😉

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2015 @ 19:44

      • Kan’ke vite alt, du heller, da 🙂

        Kommentar af Mormor — 25. juni 2015 @ 21:07

        • Det er så sandt, Mormor 🙂

          Kommentar af Ellen — 25. juni 2015 @ 21:40

  4. Jeg er ellers ikke så meget til fisk og skaldyr, men den menu (jeg klikkede den større) kunne vist få mig til at ændre standpunkt. Det er utrolig lækkert anrettet, og det visuelle har stor betydning for mig.

    Kommentar af Stegemüller — 25. juni 2015 @ 19:50

    • Jeg tror, den mad kunne have omvendt selv inkarnerede fiskehadere 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2015 @ 21:41

  5. Jeg kendte altså heller ikke det grønne skilt – men jeg ville gerne have været med til at indtage den menu. Også desserten.

    Kommentar af ekirsten — 25. juni 2015 @ 20:10

    • Åh, det glæder mig – så føler jeg mig lidt mindre dum 🙂
      Det kan jeg godt forstå, du ville … og det var en særdeles lækker chokolademousse!

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2015 @ 21:42

  6. Kokkefaget har vel fået et løft gennem de sidste 30 år? En kantinekok er først og fremmest kok, og i anden omgang den, der er ansvarligt for kantinen. Jeg savner i øvrigt at studenter-kantinen på Roskilde Universitet! Det var billig mad, men det var både sundt og godt.

    Kommentar af Donald — 25. juni 2015 @ 22:21

    • Der er i hvert fald sket en del.
      Jeg kan godt forstå, du savner ‘din’ kantine – det gør jeg også, men jeg spiste for meget mad, for det var alt for lækkert 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. juni 2015 @ 09:30

  7. Flot ser det ud, men der skal nu mere til end en smuk anretning til for at få mig til at spise østers 😉 Sød lille tulle. (Grandniece?- Jeg kaldte i hvert fald min mormors søster for grandtante). Men hun har godt nok meget tøj på i betragtning af, at det er midsommer. Påstod du ikke, at det slet ikke var koldt? 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 26. juni 2015 @ 08:59

    • Én gang skal jo være den første – jeg var ret gammel, inden jeg smagte østers første gang, og det i gratineret form, hvilket faktisk var en del mere lækkert, end jeg havde forestillet mig.
      Jo, officielt er det vel grandniece; jeg kan bare så godt lide ordet ‘mormoster’ 🙂
      Påstod jeg virkelig det? Sagde jeg ikke bare, at det holdt tørt, og at vinden lagde sig? 😉 Men hun har (nok også lidt for) meget tøj på – huen er dog mest for myggenes skyld – der var maaange!

      Kommentar af Ellen — 26. juni 2015 @ 09:34

      • Jeg HAR smagt – omend ikke gratineret.

        Kommentar af Fruen i Midten — 26. juni 2015 @ 10:07

        • Okay – men når de er gratineret, gætter man slet ikke, at det er østers. Men så kan det selvfølgelig også være lidt ligemeget, om de er det … 😉

          Kommentar af Ellen — 26. juni 2015 @ 10:25

  8. Jeg vil ikke kloge mig på skiltningen?? 😉
    Hvor er det smukt arrangeret. Jeg synes, det betyder så meget, hvordan mad bliver præsenteret. Det lyder lækkert.
    Du var interesseret i svaret fra Coop, om hvor længe blåbær kan holde sig. Jeg har lige lavet et blogindlæg om det 😉

    Kommentar af Betty — 26. juni 2015 @ 09:05

    • Der var andre der kunne hjælpe med noget af det 🙂
      Jeg kigger fluks over til dig!

      Kommentar af Ellen — 26. juni 2015 @ 09:35

  9. Åh, man skulle have været ansat som bibliotekar i ‘det gamle firma’! Det madbord ser fantastisk ud, så jeg er en smule misundelig; også på det store udvalg af hvidvine. Danskerne har taget rødvinen til sig i stor stil, men jeg synes, at vi har meget at lære om hvidvin, som er meget andet end den gængse chardonnay, som fylder det meste af hvidvinshylderne. Sprøde, grønne og ‘flintede’ vine er skønne, men altså også temmelig dyre, desværre.

    Kommentar af fiberfryd — 26. juni 2015 @ 15:57

    • Jeg kendte dig desværre ikke, dengang vi søgte en bibliotekar 🙂
      Vi – og jeg i særdeleshed – har nemlig rigtig meget at lære om hvidvine, og ja, de er relativt dyre i forhold til rødvinene. I onsdags forsøgte han at lære os at kende forskel på smagen af vine, der gror på blød, hhv. hård kalksten! Jeg kunne altså ikke smage det, men det kan nogle åbenbart 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. juni 2015 @ 16:37


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.