Hos Mommer

23. juni 2015

Mange vil ikke mene, at det er årets længste dag i dag

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:14
Tags: , ,

Mange vil ikke mene, at det er årets længste dag i dag, fordi det er, hvis man spørger alle de børn, jeg kender, den 24. december.
Ifølge almanakken var det i forgårs, men den er endnu ikke aftaget med så meget som et minut; det vil den først være i morgen.
Solen står naturligvis ikke op og går ned på samme tidspunkt i hele landet, men overalt gælder det, at det først begynder at gå den anden vej fra i morgen. De tre interessante Snipping Tool-cuts er klippet ud af Torben Hermansens almanak, som jeg med jævne mellemrum går ind og kigger lidt i, for den er så god at blive klog af. Måske er nogle af jer blevet nysgerrige efter (ikke nysgerrige på, selv om det giver dobbelt så mange google-hit) at vide, hvad borgerligt, nautisk og astronomisk tusmørke er? Den slags kan jeg i hvert fald ikke se uden at jeg er nødt til at undersøge det nærmere, så jeg ved det godt nu … og at det hedder borgerligt tusmørke har intet at gøre med politiske tendenser; det hed det også inden det nyligt overståede valg!

PræstøSkagenGedser

Det første snapshot er fra Præstø; det andet og tredje viser hhv. Skagens og Gedsers data, så man kan blandt andet se, at dagen lige nu er 50 minutter længere i det nordligste Danmark i forhold til det sydligste. Til gengæld er den 43 minutter kortere den 21. december. Det er vel egentlig retfærdigt nok …

Vi skal fejre Skt. Hansaften hos min søster og svoger. Det er blevet en tradition, så det lå næsten i luften, at det skulle vi – og vi vil da også gerne, det er slet ikke det, men vi har for nylig fundet ud af, at alle vores naboer slæber haveaffald ned til stranden i særdeles stor stil, og nu kan vi se det kommende bål oppe fra vores hus – der bliver virkelig blus på, så næste år bliver vi nok hjemme … det er lidt af et dilemma, for det er dejligt at være sammen med familien, men vi har fået gode naboer og kunne godt tænke os at se, hvordan det går for sig hernede … og så er det alt andet lige betydeligt nemmere at gå 100 meter frem for at skulle køre 120 kilometer for at komme hjem.
Min søde søster har skam tilbudt, vi kan overnatte, men vi skal også noget i morgen, så vi takkede pænt nej.
Holddaop, hvor har vi travlt – vi trænger snart til ferie …

Kan I nu have en god midsommeraften derude.
Lad os håbe, at den ikke bliver så våd, som der trues med visse steder i landet – jeg husker Johns og min første Skt. Hansaften sammen. Den var så våd og så pivkold, at vi ingen problemer havde med at tro på byens borgmester, da han i sin båltale hævdede, at denne midsommeraften kun var én grad varmere end nytårsaften et halvt år tidligere.
Det behøver ikke at gentage sig!

22 kommentarer

  1. Godt bålvær ønskes for dansker og nordmenn og svensker 🙂

    Kommentar af Mormor — 23. juni 2015 @ 16:08

    • Tak – hos os lykkedes det – det regnede slet ikke 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2015 @ 10:22

  2. Jeg er for nylig blevet opmærksom på Torben Hermansens almanak, og den er rigtig god. Meget praktisk når man skal finde ud af, hvornår man skal af sted for at se solnedgangen i Vesterhavet. Ikke at vi tager af sted fra Århus. Selv om det er en oplevelse hver gang, så er der trods alt for langt.
    Dejligt at dagens aftagen går meget langsomt i starten. Det er en trøst.

    Kommentar af ekirsten — 23. juni 2015 @ 16:16

    • Problemet, hvis man kan sige det sådan, med solnedgang er, at man sjældent ved før i sidste øjeblik, om den bliver spektakulær eller bare almindelig.
      Enig: Det er dejligt, at kurven er så flad i begyndelsen af perioden.

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2015 @ 10:24

  3. Jeg havde hørt om det – og det er ganske vist … Jeg kom engang forbi den bænk i Skagen (eller ‘på Skagen’, som de fine siger i Nordsjælland), hvor gamle damer fra Nordsjælland sidder og klapper i deres små hænder, når solen går ned. Jeg sagde til min ven “Var jeg dem, ville jeg i stedet klappe i mine hænder, når jeg vågnede om morgenen – af bare glæde over stadig at være i live!” DET er da værd at fejre!

    Kommentar af Elsebeth — 23. juni 2015 @ 16:42

    • Så det er gamle nordsjællandske damer, der har startet alt det der forkert brug af ‘på’-pjat 🙂
      Ellers har du da helt ret – selv om jeg ikke ville gå så vidt som at klappe, men glæden er der!

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2015 @ 10:27

  4. Det er dejligt med gode naboer, så ja I må se deres bål næste år.

    Jeg var slet ikke klar over, at der er så stor forskel på solopgang og solnedgang efter hvor man befinder sig i landet; jeg vidste godt, der var forskel bare ikke så meget.

    Kommentar af Stegemüller — 23. juni 2015 @ 18:22

    • Du må ind og kigge lidt i Torben Hermansens almanak 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2015 @ 10:28

  5. Det sker, men heldigvis sjældent, at jeg også har nogle meget lange dage, men set i dette perspektiv, er de allerfleste heldigvis korte – faktisk for korte.
    Der er en videnskab i sig selv at forstå udregningen af årets korteste og længste dag og fastsætte en dato. Ligeledes med jævndøgn og stjernetegnene der kan variere, hvis man er født omkring ‘skiftedag’. Der er nemlig uoverensstemmelser mellem det menneskelige kalenderår og det astronomiske år. Astronomisk kan det godt svinge en dag til begge sider. Da man fik indført tog og andre ting, var man nød til at at vedtage, at klokken var ens alle steder i landet, ellers ville det gå galt.

    Kommentar af Pigen fra landet — 23. juni 2015 @ 18:37

    • Sådan havde jeg det altid, mens jeg arbejdede, så jeg forstår dig fint. Nu passer dagene så nogenlunde til, hvad jeg har behov for 😉
      Jeg kan godt se, at også ‘fødselstidspunkt’ er en relativ størrelse, og forskellig fra, om man er født i København eller Esbjerg, selv om tidspunktet ifølge uret er det samme.

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2015 @ 10:30

  6. rundetårn.dk forklarer de forskellige tusmørkebetegnelser her:
    http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/plan091011.html
    God midsommer : )

    Kommentar af Søren — 24. juni 2015 @ 00:00

    • Tak, men det forklarer Torben Hermansen nu også selv på sin almanak-side.
      Og tak igen, og i lige måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2015 @ 10:31

  7. Jeg sidder her og griner af Elisabeths bemærkning om de gamle kvinder, der hellere skulle klappe i hænderne over at være i live 🙂 God pointe! Og som Hanne var jeg heller ikke klar over at forskellen var så markant, men jeg vil nyde at dagen er længere hos mig, omend den er noget blæsende i dag.

    Kommentar af Lene — 24. juni 2015 @ 08:08

    • Ja, det er en god pointe – og nogle fjollede gamle koner!
      Man bliver nemlig lidt forbavset, første gang man ser, hvor store tidsforskellene er på nord og syd (og øst og vest) i lille Danmark.

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2015 @ 10:33

  8. Jeg forstår godt I gerne vil holde sankthans i jeres eget nærmiljø, I kunne jo også flytte hele familie-sankthansen til Præstø fjord.. 🙂 Plejer skal udfordres ind i mellem.

    Kommentar af Inge — 24. juni 2015 @ 08:59

    • I princippet en god ide, men jeg skal nu lige have stukket fingeren i jorden for at se, hvor privat eller hvor offentlig den lokale Skt. Hans-fejring er, inden jeg kommer slæbende med 15-20 personer 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2015 @ 10:35

  9. Håber, I havde en god aften. Jeg har fra andre kilder erfaret, at vejret i det nordsjællandske var hæderligt, men halvkoldt. Her holdt det tørt, men blæste og var helkoldt.

    Kommentar af Fruen i Midten — 24. juni 2015 @ 12:39

    • Det havde vi, tak, og vejret var, i modsætning til det midtjyske, så absolut hæderligt – tørt og faktisk ikke engang halvkoldt, fordi vinden lagde sig næsten helt.

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2015 @ 14:17

  10. Det var så lige en ny spændende side. Tak for det. Jeg har godt nok ikke hørt om tusmørkevarianterne før… men med en forklaring, giver det jo fint mening!

    Kommentar af Anne Holtegård — 24. juni 2015 @ 14:52

    • Velbekomme – man behøver nemlig ikke at være nørd for at finde siden interessant 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2015 @ 22:31

  11. Det er søreme et luksusproblem at have så gode familierelationer, og samtidig så gode og spændende naboer, at man ikke rigtig ved, hvad man skal vælge. Jeg håber, I fik en god sankthansaften uanset! 🙂

    Kommentar af Henny Stewart — 24. juni 2015 @ 22:26

    • Ja … det er nok et luksusproblem, men jo tak, vi havde en god aften 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2015 @ 22:31


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.