Hos Mommer

19. juni 2015

Man er jo lidt oppe at køre …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:38
Tags: , ,

Billedresultat for votingDet er ikke mig, der er oppe at køre, men eftersom jeg reelt var tvangsindlagt til at se valgfjernsyn i aftes, medmindre jeg ville gå i seng, og det ville jeg ikke, så kunne jeg jo lige så godt prøve at høre efter hvad der blev sagt. Det lykkedes mig også indimellem, og noget jeg hæftede mig meget ved var, at alle havde vundet – alle havde haft en stor dag/stor sejr/fantastisk god valgkamp, uanset det reelle udfald. Måske lige med undtagelse af Lars Løkke, der var betydelig både afmagret og afdæmpet, kunne John fortælle, men jeg var gået i seng, inden landsresultatet kom. Da der var optalt omkring 75 % af stemmerne, var jeg den, der var smuttet, for så ville der nok ikke komme nogen overraskelser længere.
Det må altså være lidt underligt at være taberen, der vinder – nogenlunde på linje med at være en vinder, der samtidig er en taber. På den måde var det et lidt underligt valg også denne gang – for det var jo præcis det samme som ved sidste valg, bare omvendt.
Nogle af partiseancerne var åbenlyst indstuderede og meget amerikansk inspirerede, forekom det mig, og alle, der havde haft bare den mindste smule at gøre med valget, var oppe at køre. Henrik Sass Larsen i så høj grad, at han var standerstiv allerede tidligt på aftenen – Løkke kan godt nok også lide fadbamser, hvilket han har måttet høre en del for – men han har mig bekendt ikke indtaget dem i så rigelige mængder, inden han gik i luften på landsdækkende tv … Uffe Elbæk var bestemt heller ikke appelsinfri, men ham har jeg alligevel på intet tidspunkt taget alvorligt, så om han er fuld eller ædru gør ikke den store forskel for mit vedkommende.

Nå. Jeg vil egentlig slet ikke lægge op til en politisk debat. Med så tæt løb vil halvdelen af landets vælgere være utilfredse, uanset slutresultatet.
Når man er oppe at køre, smutter der let nogle finker af panden, og man kan som bekendt ikke holde mund med tilbagevirkende kraft …
Kim Bildsøe Lassen blev ved med at kalde exit poll’en for exit prognosen, ikke bare en, ikke bare to, men mange gange, selv om Ask Rostrup rettede ham flere gange, så selv den ellers så professionelle Kim må have været lidt nervøs for, hvordan det hele nu forløb … der var da også en del problemer i starten med at få tallene op på skærmen.
Jeg vil ikke klandre leverandørerne af disse sproglige morsomheder, for den slags fejl brænder vi alle af indimellem, når munden løber hurtigere end hjernen, men til gengæld må man finde sig i at blive lidt til grin for sådanne sprogblomster.

… han har netop nu været inde og sætte sin stemme …
Gad vide, om den kunne stå alene? Jeg satte bare et kryds. Stemmen beholdt jeg i halsen, så at sige.

… så man kan høre hvad man hverken siger eller tænker …
Hun må have en usædvanlig god hørelse.

… hvor har vi Kristoffer? Der! Der er han! Kom her. Begge to! …
Og det var vel at mærke ikke Sjus Larsen, der sagde det!

22 kommentarer

  1. Godt opsamlet. Jeg gik til koncert i stedet for at høre på alle flosklerne – og kom så til at gå glip af morsomhederne. Er i øvrigt enig i din vurdering af Elbæk. Han har siddet i Århus Byråd, og da gjorde han en absolut mindre heldig figur.

    Kommentar af ekirsten — 19. juni 2015 @ 17:56

    • Hvorfor er jeg overhovedet ikke overrasket over det? 😉

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2015 @ 19:31

  2. Bildsøe Lassen havde også et problem med ‘at spekulere på/over’ og ‘spekulere i’, som han skiftede mellem i hele udsendelsen; desuden døjer han ofte med ‘lægge’ og ‘ligge’ på tv-avisen. Forskellen på begge dele skulle man helst have styr på, inden man forlader folkeskolen.

    Kommentar af Elsebeth — 19. juni 2015 @ 19:01

    • Helt enig.
      Den med ligge og lægge hørte jeg desværre rigtig mange klokke rundt i i aftes – “… når vi lægger så tæt …” Åh, det gør helt ondt, ikke?

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2015 @ 19:34

  3. Jeg faldt også over nogle af de sprogblomster, I nævner her. Jeg synes, man må kunne stille større krav til de professionelle sprogbrugere. De skal altså have styr på ligge og lægge. Jeg synes normalt, at Kim Bildsøe Lassen er virkelig dygtig og taler så pænt; måske var han bare træt efter tre ugers valgkamp, hvor redaktionen sikkert har arbejdet næsten i døgndrift.

    Kommentar af Stegemüller — 19. juni 2015 @ 20:00

    • Jeg kan nu også godt lide KBL, men han kan meget nemt have været træt – eller nervøs, trods sin store erfaring.

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2015 @ 21:00

  4. Du må da indrømme, at sådan en valgaften på tv er ganske underholdende 🙂 Du lader i hvert fald til at have fået en hel del ud af tvangsindlæggelsen 🙂

    Kommentar af Randi — 19. juni 2015 @ 20:09

    • Man kunne jo lige så godt få det bedste ud af det, når det ikke kunne være anderledes 🙂
      Og jo, det var underholdende indimellem, men jeg var altså også tit irriteret på hele det hype

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2015 @ 21:01

  5. Jeg har ikke set en eneste af valgkampene op til valget, og det gør jeg af princip aldrig, men i aftes fulgte jeg det, helt alene, til kl. var to. Bedst som jeg havde besluttet mig for at gå i seng, skiftede mandaterne plads og så ville jeg have det hele med, mens strikketøjet voksede. Der var mange sprogblomster, ikke at jeg har bemærket dem alle.

    Kommentar af Pigen fra landet — 19. juni 2015 @ 20:48

    • Næh, jeg er bestemt også helst fri for at høre på alt deres bavl, men du holdt flot ud, i modsætning til mig – som helt sikkert heller ikke fik alle sprogblomsterne med.

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2015 @ 21:05

  6. Tja, en her i huset var vældig tilfreds, jeg har det nu og før, at jeg synes det er hip som hap. Og sprogblomster fangede jeg slet ikke 🙂

    Kommentar af Lene — 20. juni 2015 @ 08:36

    • Det ville også have undret mig, hvis ikke ‘en’ havde været tilfreds, men nemt bliver det ikke for Løkke … vi får se … og du har sikkert haft din opmærksomhed et andet sted 😉

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2015 @ 09:25

  7. Her var vi heldigvis enige om at slukke for fjernsynet, for ingen af os orkede valgshowet, men vi er åbenbart gået glip af nogle undeholdende øjeblikke. Vi brugte nettet til at orientere os undervejs i stedet og det var både lydløst og aldeles drukfrit. I det hele taget har jeg holdt mig langt væk fra valgkampen – jeg synes ikke den bringer andet end irritation over både medier og politikere med sig.
    Det bliver ingen nem kabale at løse for Løkke, men efter min mening bør DF snart påtage sig et regeringsansvar (selv om de ikke er min kop te) og dermed også være klar til at modtage de øretæver, som er ethvert regeringsparti beskåret. De har det alt for nemt ude på sidelinien…
    Og sådan kom der alligevel et lillebitte politisk pip ind på din blog 😉

    Kommentar af fiberfryd — 20. juni 2015 @ 09:57

    • Man må gerne pippe 🙂 Valgkampen har jeg bestemt heller ikke fulgt – udover det, jeg har været tvangsindlagt til via John – det var ikke altid, jeg kunne slippe helt, desværre …
      Nej, det bliver ikke let, og vi er helt enige mht. DF og talte om det samme i torsdags: Nu må de dæleme til at tage ansvar! Det andet er nemlig alt for nemt.

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2015 @ 10:11

  8. Mit blodtryk har slet ikke haft godt af hverken valgudsendelser eller valgaften. Så dem helst slet ikke, men også jeg har en mand der finder det vigtigt at ‘følge med’.

    Jeg bliver SÅ irriteret nå
    – vores fremmeste (?) politikere bruger mere tid på at skyde hinanden beskidte motiver i skoene end de bruger på at fortælle hvad godt netop de vil gøre for vores burde-være-rigtig-gode-land.
    – Flygtninge/indvandrere skal blæses op til vores største problem. Som om der ikke findes ‘rigtige’ problemer nok at tage fat på.
    – Speakere, politikere og andre på skærmen snakker så hurtigt at de sluger det halve af ord og sætninger (jeg ved ikke hvor mange gange der fx. er blevet sagt ‘Socialdmkrtiet’ i stedet for A’s rette navn. Kan selvfølgelig ikke lige komme på andre eksempler, men de er der!)
    – Interviews absolut skal gennemføres i ‘autentiske’ omgivelser, uanset at disse er så støjende at ingen kan høre et suk.

    – Kim Bildsøe mente at Uffe Elbæks Empati-trøje stod for medfølelse. Det mener jeg inte er helt korrekt, der skal en portion indlevelse med i betydningen også.

    Jeg er bestemt ikke DF-fan, men de taler generelt ret tydeligt. Desværre, for så kan jeg ikke brokke mig over dem i den retning…..

    Kommentar af Den Gamle Krage — 20. juni 2015 @ 11:46

    • Ja, det synes de mænd jo ofte.
      Jeg er enig med dig i langt det meste, men jeg synes, at flygtninge er et stort problem, ikke blot her i riget, men i hele Europa. Kender en ‘indenfor’, så jeg har hørt en del om det – også fra den side, der ikke når ud i pressen.
      Også rigtigt med empati – ‘Sproget.dk’ siger: “evne til at forstå og leve sig ind i andre menneskers følelser og situation”
      DF taler nemlig tydeligt – nu mangler vi bare, at de også tør tage et ansvar, hvilket de hidtil har knebet sig udenom.

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2015 @ 12:07

  9. Jeg slukkede for pcen da valget var ovre og exit-poll-resultatet var kendt. jeg vågnede og så res. da99% af stemmerne var optalte. Og jeg hørte intet til de sproglige herligheder, hvilket der er en forklaring på som siden følger.

    Kommentar af Jørgen — 21. juni 2015 @ 08:30

    • Du har vel bare været lige så træt af at høre på alt valgpjattet – lige som mange andre også var efterhånden …

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2015 @ 10:00

  10. Tak for stemningsrapporten. Den minder mig om, hvor lidt jeg gik glip af, mens vi spiste ude og nød hinandens selskab.

    Kommentar af Eric — 21. juni 2015 @ 20:29

    • Åh, velbekomme. Eric …. hvis ‘nogen’ havde inviteret mig ud at spise, havde jeg bestemt heller ikke sagt nej tak 😉

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2015 @ 20:40

  11. Ha ha, skønt at læse en situationsrapport nu flere dage efter valget.
    Dit billede med “Don’t vote, don’t complain” er helt rigtigt – det er vigtigt at gå hen at sætte sit kryds. Jeg var til noget holdfitness på valgdagen, og de andre (åbenbart noget mere friske damer) havde overskud til at snakke under øvelserne, og de havde næsten alle førstegangsvælgere derhjemme og havde alle gjort et stort nummer ud af at præparere de unge mennesker til at deltage i demokratiet – for nu at bruge en floskel. Jeg synes, det er glædeligt, at mange unge mennesker faktisk synes, det er vigtigt, og at de sætter sig godt ind i, hvad kandidaterne står for. At det i den sidste ende næsten kommer ud på et i vores version af demokratiet, er så en anden sag, men det er jo ved valgene, man har en chance for at få sin stemme hørt.
    Så må man jo i hverdagen se, om man kan gøre en forskel, der hvor man er, hvis det er det, man vil.

    Kommentar af Conny Rom Petersen (@ConnyRomP) — 24. juni 2015 @ 09:44

    • Dejligt, at du kunne lide situationsrapporten 🙂
      Mht. resten af din kommentar ken jeg kun erklære mig enig – og jeg kan kraftigt understrege, at det IKKE er under en valgkamp, man skal finde sit politiske ståsted. Det ville jeg bare ønske, der var flere, der vidste 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2015 @ 10:15


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.