Hos Mommer

17. juni 2015

Agurketid

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:31
Tags: ,

Årets – eller rettere min – første agurk er høstet. Den anden også, såmænd.
Jeg havde ellers ikke tænkt mig at skulle have agurker i drivhuset, men min datter hævdede, at det simpelthen var en bunden opgave! Man lystrer jo naturligvis sit døtrene nedhav (bedre forslag, anyone?), og jeg skal da lige love for, at jeg er blevet overrasket. Selvfølgelig er egen avl pr. definition altid bedre, men at der er så stor forskel på købeagurker og egne drivhusagurker, kom bag på mig – der er en verden til forskel i smagen. Tilligemed meget mere kød i forhold til kerner. Jeg vil fra og med i år (stadig ikke fremadrettet …) altid have agurker i mit drivhus!
Der er mange på vej – Søren vil blive kvalt i agurker, når han skal passe hus, have og drivhus mens vi er på ferie.

P1060911Ved Tangkrogen i Aarhus så vi disse skraldespande. Det er tilsyneladende et mysterium, hvorfor de hedder som de gør.
Kun for singler? Vi turde simpelthen ikke bruge dem … Winking smile
Stiften havde været ude med mikrofonen, men mysteriet er tilsyneladende endnu ikke løst. Er der nogen der ved, hvorfor man har fundet på det navn til skraldespandene? Er det udelukkende for at være Karl Smart og for at man skal lægge mærke til dem? Alt andet lige er de ret smarte – jeg citerer fra Stiften:
“Aarhus Kommune stillede for et par uger siden 15 nye og meget smarte affaldsbøtter op omkring Tangkrogen. Det er dem, der er mærket med »singleskrald«.
Bøtterne er udstyret med solceller, der driver et stempel, der presser affaldet sammen. Det betyder, at der i sådan en singleskraldebøtte kan være seks gange så meget affald som i en almindelig skraldebøtte.
Derudover udmærker bøtterne sig også ved, at de selv sender et signal til dem, der skal tømme dem, når de er ved at være fulde.”
Det lyder som en rigtig god ide, andre fint kunne tage op.

Her fortsættes der med haveplanerne. Lige uden for køkkendøren ligger bådehuset, som er fuldstændig dækket af rådhusvin. Ganske nydeligt, men en anelse ensformigt at se på.
Jeg fik den glimrende ide, at her måtte med fordel kunne etableres et krydderurtebed – det er vældig praktisk at have sådan et i umiddelbar nærhed af køkkenet.
Som sagt, så gjort. Der er endnu kun plantet et par stykker, jeg havde i vindueskarmen, plus en citrontimian, som vansmægtede der, hvor jeg i første omgang havde plantet den, men hvis jeg kender mig ret, bliver der lynhurtigt pladsmangel i bedet.

Krydderurtebed førKrydderurtebed planteparat

14 kommentarer

    • Åh, der var flere artikler … tak, Bente 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 18:13

  1. Smarte skraldebøtter – men dog ingen forklaring på navnet (har ikke fulgt Bentes link).

    Hvor bliver der dog fint ude i jeres have. Der er (næsten) ikke noget så dejligt som at være i nærheden af et bed med krydderurter; de dufter så godt.

    Du har helt ret i det med agurkerne. Når man først har smagt en hjemmedyrket, ser man ingen grund til at købe en agurk, for de har ingen smag overhovedet.

    Kommentar af Stegemüller — 17. juni 2015 @ 19:05

    • Bente fandt faktisk forklaringen 🙂
      Der bliver rigtig fint – og jeg er nu ret sikker på, at jeg vil købe agurker igen, når jeg selv løber tør, men mine egne er selvfølgelig bedre …

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 19:38

  2. Hahaha.. Har lige læst om gruppeskrald og singelskrald, de har humor i Århus, selv om det måske ikke var helt tilsigtet.. 🙂

    Kommentar af Inge — 17. juni 2015 @ 19:28

    • Det var fin humor – og måske endnu bedre, fordi den var utilsigtet 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 19:38

  3. Hjemmedyrkede agurker er bare de bedste:)

    Kommentar af Mette — 18. juni 2015 @ 11:49

    • Udenfor enhver tvivl 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. juni 2015 @ 12:11

  4. Umiddelbart kunne man jo tro, at der var mange udsmidningsklare singler i Aarhus. Nu har jeg læst forklaringen, som altså var lidt en anden. Dejligt med hjemmegroede agurker i overflod. Måske skal du have dig en lille bod ude ved vejen? 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 18. juni 2015 @ 12:14

    • Jeg tror jeg springer over mht. den bod – jeg skal nok få dem brugt … agurkesalat, tzatziki, bare spise løs … 😉

      Kommentar af Ellen — 18. juni 2015 @ 12:24

  5. Smart krydderurtebed. Vi må følge det i løbet af sommeren.
    Dejligt, at der bliver stillet skraldebøtter op. Ude i naturen er de ellers ved at forsvinde, og folk skal lære selv at tage deres skrald med hjem.

    Kommentar af Conny Rom Petersen (@ConnyRomP) — 18. juni 2015 @ 14:12

    • Lad os nu se, om de vil gro her – de får ikke vildt meget lys.
      Ja … de blev pillet ned fordi folk misbrugte dem og smed både storskrald og alt muligt ved siden af dem. Nu svines der bare helt generelt. Gad vide, hvordan man får folk til at opføre sig ordentligt, når de er uden for eget hjem?

      Kommentar af Ellen — 18. juni 2015 @ 17:18

  6. Fniser…
    Hvordan skal en stakkels sjællænder som du have nogen chance for at forstå aarhusiansk humor?
    A’ spø’r bår’…

    Kommentar af Den Gamle Krage — 18. juni 2015 @ 14:41

    • Haha, spørg du bare … det er skam svært at forstå udenlandsk, men de indfødte kunne jo ikke engang selv gætte hvorfor der stod ‘singleskrald’ 😀

      Kommentar af Ellen — 18. juni 2015 @ 17:20


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.