Hos Mommer

16. juni 2015

Skulpturer ved havet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:18
Tags:

Vi stod tidligt op i morges og kørte til Aarhus for at se Sculpture by the Sea. Nu skulle det være – jeg har tænkt på det i flere år, men så længe det bliver ved tanken, er man jo lige vidt.
Heldigvis kunne jeg lokke John med, så jeg slap for selv at køre.
Langs hele stranden var der masser, masser af skoleklasser. Nogle havde fået besked på at tegne en af skulpturerne; andre legede bare, men i det hele taget var det mere besøgt, end jeg nok lige havde forestillet mig det ville være sådan en ganske almindelig tirsdag – det var bestemt ikke kun skolebørn.

P1060908

Vi gik hele vejen ud til enden af udstillingen, hvorfra vi kunne tage en båd tilbage – blot for at finde ud af, at der var 1½ time til næste afgang, så det gad vi ikke vente på. Det viste sig at være meget godt, for vi tog returturen ad skovstien i stedet for langs vandet, og den rute viste sig at have flere skulpturer, som vi ellers intetanende var gået glip af.
Det var interessant nok altsammen, men jeg havde nok forventet, at der var mere kunst ude i vandet, end der var.
Skulpturerne svingede meget i interessegrad – der var “kunst” og der var kunst. Det jeg har sat i gåseøjne måtte vi godt nok undre os lidt over … de to værste eksemplarer ses herunder. En havde fået lov til at brænde vegetationen af og kalde resterne for kunst og en anden havde lagt … noget affald. Jeg ville aldrig, aldrig have gættet, at det var to kunstværker, hvis ikke skiltene havde stået foran dem.

P1060945P1060951

I den anden ende af skalaen var den vandfyldte kugle, som nok også er den mest fotograferede. Den var nu også speciel; effekten med, at det hele blev vendt på hovedet, fascinerede os alle.

P1060958

Den cirkelformede (uendelige) træbro var ligeledes et nydeligt indslag ved Aarhusbugtens strand. Her havde kærestepar kunnet blive viet forrige lørdag, skrev Betty. Jeg fik den både nedefra og oppefra.

P1060967

Der var brugte overvågningskameraer og indkapslede andre former for elektronik. Disse to er for mig hørende til kategorien Hmmmm.

Genanvendelse af overvågningskameraerP1060965

Så var disse lidt mere hen i den hhv. kønnere og mere underholdende del af genren:

Skulptur af FlaskelågP1060949P1060964

Det øverste er lavet af skruelåg til plastflasker. Kunstneren havde tilsyneladende samlet låg fra hele verden – det var faktisk ret flot.
Vi spiste frokost på Hotel Marselis – stjerneskud, men det var ikke rigtigt tilberedt, for der manglede asparges, og de havde stegt begge rødspættefileter. Den ene skal være kogt. Det smagte fint nok, men …

P1060972

På vej hjem så vi en autocamper med campingvogn. Så har vi da vist plads nok … i USA så vi store campere med biler på slæb, men dette syn var nyt for os. Det var ikke engang en af de mindre campere, så mit gæt er, at der må have været otte, måske ti sengepladser her.
Alt i alt en udbytterig dag, og nu har vi endelig set Sculpture by the Sea.

26 kommentarer

  1. Vi så udstillingen om lørdagen og dermed også et brudepar. For os er det en meget værdsat tradition, som vi nyder med datter og svigersøn bosat i Århus. Vi var også fascinerede af kuglen med vand. Her blev fascinationen dog blandet med irritation over de mange mennesker, der kun ser egne behov. Det var meget svært at få lov til at fotografere kuglen. Folk gik blot ind foran kameraet. En børnefamilie nåede at vandre frem og tilbage med barnevogn m.m. Det var let at passere bagom, hvis man ville.
    Vi nød picnic på stranden i solskin. Århus har så meget at byde på, synes vi. Skulle I komme på disse kanter igen, vil jeg minde om bondens marked hos Lone Landmand 😊

    Kommentar af Annette — 16. juni 2015 @ 21:13

    • Det med, at folk vader lige ind foran kameraet oplevede vi også, men i mindre målestok end jeres, men der har nok også været mange flere besøgende, da I var der. Underligt, for normalt synes jeg, at folk er så flinke til at lade andre fotografere i fred.
      Tak for reminder, men når Lone holder Bondens Marked, er vi i Bretagne – kunne ellers være sjovt at opleve.

      Kommentar af Ellen — 16. juni 2015 @ 21:41

  2. Det er godt nok blevet noget af en publikums magnet med alle de kunstværker ved vandet derovre i Århus. Kørte i ud og hjem samme dag, eller snupper i en aften ved Åen i Århus..?

    Kommentar af Inge — 16. juni 2015 @ 22:43

    • Det er vist blevet en magnet, ja, men det var da også meget sjort at se. Men vi behøver det ikke hvert år … 😉
      Vi kørte hjem, for vi havde også et ærinde på Fyn sidst på eftermiddagen.

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 08:33

  3. Tak for turen – det ser spændende ud.

    Kommentar af Jørgen — 17. juni 2015 @ 06:42

    • Det var fint at se, hvad det var for noget.

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 08:33

  4. Jeg forstår mig ikke på kunst, men jeg har en mening om, hvad der virkelig ER kunst. Tæppet, læmuren eller hvad man skal kalde der er da både sjovt og flot.
    Man skal ikke ændre en gammel menu og kalde det det samme. Punktum 🙂
    Vi så sidste år en kæmpe autocamper med en kæmpe trailer bagpå. Der var både bil, båd og cykler med. Så er man da helgarderet.

    Kommentar af Pigen fra landet — 17. juni 2015 @ 07:23

    • Jeg har det nok lidt på samme måde 🙂
      Jeg forstod heller heller ikke, hvorfor det var ændret – jeg kunne ingen grund se til det.
      Tak skal vi da have – man skulle tro, de boede der hele året.

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 08:34

  5. Forleden ymtede jeg også lidt til Peter om at opleve skulptureventen i år, men det kom ikke rigtigt videre (weekenderne er måske også lidt pressede, såeh…) Men så kan jeg jo nyde dine billeder i stedet 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 17. juni 2015 @ 08:10

    • Med pressede weekender ville jeg nok også sylte det 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 08:42

  6. Kunst er vel netop noget, der får folk til at reagere (også negativt) og/eller undre sig. I det hele taget reflektere. Og det er jo så forskelligt fra individ til individ.
    Man kan også kalde det en kunst at få så mange mennesker til at se de samme værker og snakke om dem.
    Jeg har vist set alle de Sculpture by the Sea, der har været indtil nu, og jeg husker tydeligt det første år, hvor stort set alle århusianere havde set udstillingen. Det var sommerens samtaleemne.
    I år er jeg dog ikke sikker på, jeg får den set. Jeg behøver heller ikke se den hver gang.
    P.S. Ud fra din overskrift gætter jeg på, at det også irriterer dig, at udstillingstitlen absolut skal være på udenlandsk.

    Kommentar af ekirsten — 17. juni 2015 @ 09:00

    • Det er selvfølgelig også en definition på kunst – og du har jo ret 🙂
      Hvis du har set dem alle, kan du nok også svare mig på, om jeg har ret i, at der har været mere kunst ude i vandet, end der er nu?
      Det var vel også ren nytænkning, da det startede? jeg forstår i hvert fald godt, at alle skulle se dette fænomen.
      Ja, lidt irriterer det mig – jeg tror ikke, de kan tiltrække flere udenlandske gæster af den grund, og i øvrigt er der jo ingen indtjening på udstillingen – i det mindste ikke i entreindtægter.

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 14:35

      • Der har alle årene været langt flest værker på stranden og oppe i skoven. Sidste år tror jeg, der var mellem 5 og 10 i vandet.
        Jeg tror heller ikke det mindste på, der kommer flere udenlandske gæster, fordi de umiddelbart kan forstå titlen, men Århus – eller Aarhus 😦 har en syge med, at alt skal være så internationalt. Det er sådan lidt byens mindreværdskomplekser, der kommer til udtryk.

        Kommentar af ekirsten — 18. juni 2015 @ 14:05

        • Okay … men i år var der kun to ude i vandet …
          Jeg tror såmænd ikke, det kun er Aarhus, der meget gerne vil være international 🙂

          Kommentar af Ellen — 18. juni 2015 @ 17:16

  7. Slev om vi var i Århus i søndags, blev kunsten fravalgt! Erik interesserer sig ikke for den slags kreativitet og jeg var træt efter den hyggelige brunch med hans søskende. Vi har lovet hinanden at køre til Århus en dag med godt vejr! og se Moesgård og Den sidste kejser i stedet for.
    Kapslerne, kuglen, diamanterne og broen kan jeg godt lide at se på!
    Stjerneskud skal være, som de skal være! Basta!

    Kommentar af Anne Holtegård — 17. juni 2015 @ 09:07

    • Hvis man i forvejen er træt, går man heller ikke lige 4-5 kilometer for at se på kunst … men det med interesse: John gjorde det vist kun for min skyld!
      Moesgård er bestemt også et besøg eller to værd. Man kan ikke nå at se det hele på én gang.
      De skal nemlig ikke lave om på stjerneskud!

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 14:38

  8. Hold da op, kørte i hele vejen for at se Sculpture – I er vel nok friske og seje 😉
    Fine billeder, du viser. Nu har jeg fået set noget af det, jeg ikke kom forbi. Man kan altid diskutere kvalitet og meningen med det. Der er gode samtaleemner undervejs.
    Min nabo var der for et par dage siden, da én af strikkekunstnerne var i gang med at strikke. Hun – altså naboen – havde beklaget sig over, at udstillingen kun varede en måned. Strikkeren havde svaret, at det var alt for dyrt, fordi der måtte være vagt på om aftenen/natten. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Men selvfølgelig måtte der være vagt. Det ville være forfærdeligt, hvis strikkeriet og andre ting blev ødelagt, og vi ser tit, der bliver udøvet hærværk på ting i det offentlige rum. Vi har lige haft et eksempel her i byen. Det er rigtig sørgeligt, det er sådan.
    Øv, at stjerneskuddet ikke var rigtigt. Det undrer mig, at de ikke bruger den originale opskrift.
    Forhåbentlig var udsigten god fra restauranten. Jeg har ikke været der, men forestiller mig, man kigger ud over vandet.

    Kommentar af Betty — 17. juni 2015 @ 10:48

    • Vi havde jo hele dagen til det 🙂
      Du har ret i, at der hele tiden er noget at tale om – og det blev der sandelig også, kunne vi høre.
      Det er sørgeligt, at tingene ikke kan stå i fred, men folk kan altså heller ikke læse: På næsten alle kunstværker stod der “Please don’t touch”, men det blev overhovedet ikke overholdt. Det er ikke hærværk, selvfølgelig, men det er heller ikke i orden.
      Jeg var en anelse pikeret over det med stjerneskuddet, og de fik da også at vide, at det “smagte udmærket, men kokken havde vist glemt den originale opskrift” – og jo; der er en glimrende udsigt over Aarhusbugten.

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 14:42

  9. Det er helt uanstændigt at et sted som Hotel Marselis bommer sådan i det med stjerneskud. Det er bare ikke i orden!
    Jeg gad godt se den udstilling, men det bliver vidst ikke til noget.
    Vi har så travlt, så travlt – med nærmest ingenting….

    Fine billeder du har taget – men det er ikke overraskende…..

    Kommentar af Den Gamle Krage — 17. juni 2015 @ 11:32

    • Nej, det var faktisk ikke helt i orden.
      Hvis det er med ingenting, må I afsted, hvis det er med noget ‘rigtigt’ må I afsted alligevel … så sker der lidt anderledes den dag 🙂
      Og tak 😉

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 14:44

  10. Tak for rundturen 🙂 Det er skønt med nogle billeder derfra, nu når jeg ikke selv har muligheden for et besøg 😉

    Kommentar af Annemette — 17. juni 2015 @ 14:15

    • Velbekomme … næh, du har vist lige en anelse for langt til en dagstur 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 14:48

  11. Det var da – vejrmæssigt – en god dag at vælge, selv om der nok ikke er så mange gæster i dag. For os er det jo næsten bare lige rundt om hjørnet, men jeg har end ikke overvejet at tage afsted. Og helt ærligt, tror jeg ikke, at din anmeldelse laver om på det. På nogle områder er jeg åbenbart meget, meget lidt kulturel 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 17. juni 2015 @ 14:56

    • Da vi så vejrudsigten for onsdag, traf vi en hurtig beslutning i går morges.
      Underligt … for på de fleste områder tror jeg, at du er langt mere kulturel, end jeg er eller nogensinde vil kunne blive 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 16:20

  12. Hvor er de skønne, nogle af de værker, du viser. Jeg havde slet ikke tænkt på Sculpture by the Sea, da vi var i Aarhus tidligere – men måske var den der ikke. Jeg har slet ikke læst om det. Jo, for et år eller to siden, og da troede jeg, det var en engangsforestilling.

    Kommentar af Conny Rom Petersen (@ConnyRomP) — 17. juni 2015 @ 15:08

    • Den startede 5. juni og varer en måned, så du kan sagtens nå en tur til. I blev vist heller ikke færdige med Moesgårdmuseet? 😉

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 16:21


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.