Hos Mommer

15. juni 2015

Ud på flisen, Karoline …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:13
Tags: ,

Kan I huske den? Med Blue Boys. Den er helt tilbage fra 1958, så det er ikke ligefrem en af årets slagere … her hos os ville det hedde ud med flisen i dag.
Vores næstsidste håndværker er på banen. Nu skal fliserne væk. De er gamle og efterhånden meget grimme og tærede, men derudover er de lagt direkte på jorden (og ikke altid helt lige), så når det er regnvejr, skal vi nærmest igennem en mudderpøl for at komme ind.

P1060884P1060886

Nu kommer der holmegårdssten. Gulmix. Det bliver rigtig pænt, synes vi selv, hvilket er det vigtigste – sammen med det, at vi fremover (nej, ikke fremadrettet) kan komme nogenlunde tørskoede ind – i værste fald kun med lidt våde og ikke mudrede sko.

Jørgen, som han hedder (gratis reklame for ham; han er dygtig, effektiv og rimelig i pris) har haft masser af tid til at drikke kaffe, for i skrivende stund er stenene ikke ankommet, og nu er han næsten parat til at begynde at lægge dem.
Han ringede og rykkede for dem og fik følgende svar: “Der står her, at vi skal levere d. 15. eller 16.”
”NEJ. Der står d. 15/6! Og der står om formiddagen!”
Jeg kan til nød forstå, at en håndskrevet (må det vel være) skråstreg kan forveksles med et ettal, men man skriver for pokker da ikke “d. 15. eller 16.” som “1516”. Jørgen kom vist også lige til at tale med ret store bogstaver, så de lovede at komme med dem i dag, men han får nogle spildtimer, hvilket ikke passer ham, da han har ret travlt.

P1060893P1060898

Manden, der styrede den store grab, havde lige pludselig også masser af tid. Ventetid.
Han manglede at læsse den sidste grabfuld jord af omme i Atlanterhavet, da der gik en hydraulikslange.
Der blev bandet. Meget. Lastbilchauffører har nogle gange et farverigt ordforråd. Der ringet efter en montør, for han kan ikke starte sin lastbil uden at den hydraulik er i orden – olien vil fosse ud, hvis han starter. Og ikke nok med det, men der blev jo allerede spildt nogle liter, da slangen sprang, så han skal også grave jord væk, hvor det ramte, samt selvfølgelig reetablere med ny jord og skærver ovenpå. Det skete heldigvis ikke på vores grund, men ude på vejen bagved, men det er da ærgerligt for vognmanden – som dog må formodes at have en forsikring, der dækker. Vi spurgte ikke.

P1060896P1060899

Nu går John ude og fordeler jord og fjerner småsten og rødder. Inden længe er det parat til at lægge rullegræs på. Vi er glade for, at vi kan genbruge de 4-5 m3, der blev gravet af ude foran – to fluer med ét smæk.
Vi har vaklet meget mellem at så græs og at lægge rullegræs. Jørgen kunne fortælle os, at vi ikke må så græs før sidst i august, men at vi godt kan lægge rullegræs, hvis vi husker at vande det, så lige pludselig havde vi svaret uden yderligere diskussion: rullegræs. Vi vil nemlig helst have, at det er pænt grønt og ikke bare en grim grusbunke, når vi skal fejre Johns 70-årsdag først i august.

30 kommentarer

  1. Hvor bliver det flot. Jeg googlede lige “Holmegårdssten”, og de er da superflotte. Rullegræsset bliver helt sikkert godt, og så er det i orden til Johns runde dag.

    Jeg er glad for, at du ikke skriver “fremadrettet”, for det er et forfærdeligt ord, der blive brugt og misbrugt i tide og utide.

    Kommentar af Stegemüller — 15. juni 2015 @ 16:06

    • Ja – alt skulle gerne være fint den dag.
      Du er da også så kategorisk 🙂 – ordet i sig selv er jo ikke ‘forfærdeligt’, det er såmænd helt i orden. Men brugt forkert bliver det i stor stil.

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 17:46

      • Ja det kan du i og for sig have ret i.

        Kommentar af Stegemüller — 15. juni 2015 @ 19:38

  2. Grønt må det være til Johns fødselsdag.

    Kommentar af Mormor — 15. juni 2015 @ 16:08

    • Det må det 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 17:47

  3. Hold da op hvor bliver det da bare flot, og fedt at I snart er færdige med håndværkere.. i denne omgang 🙂 helt færdig bliver man aldrig i et gammelt hus, kan jeg huske.

    Endelig kom den rigtige begrundelse for rullegræs. 😉

    Kommentar af Inge — 15. juni 2015 @ 16:40

    • Næh, det bliver man ikke – men vi holder i det mindste en pause …
      Ja, den har vi også ledt lidt efter 😉

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 17:47

  4. Hvad tror du ham Jørgen skal have for at tage til det midtjyske? Vi har en trappe, der skal rettes op, og nogle få kvadratmeter fliser, der skal lægges om. Gemalen har spurgt flere. Enten gider de slet ikke, eller også vil de have det blå for at udføre opgaven, så vi mangler netop en, der er dygtig, effektiv og rimelig i pris – suk. Jeg går ud fra, at Atlanterhavet ligger bag huset, og at kranføreren bare har skullet svinge grabben ind over hækken. Ret smart frem for at skulle trille det hele i trillebør. Grønt rullegræs i stedet for rød løber – det bliver da fint 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 15. juni 2015 @ 16:44

    • Jeg ved, at han har susende travlt for tiden, så jeg tror umiddelbart ikke han er til at lokke til Midtjylland, men hvis du følger mit link til ham, kan I jo selv kontakte ham.
      Du har regnet det helt rigtigt ud – den grab har sparet alle for en masse arbejde med tilhørende dårlige rygge.

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 17:50

  5. Det er fascinerende at se, hvor meget alt jeres arbejde betyder for helhedsindtrykket… Det er flot og det bliver bedre og bedre!
    Jo, jeg kan huske “ud på flisen, Karoline”. Min onkel havde en bil; med vinge i stedet for blinklys… så vi sang “Ud med vingen, onkel Henry”!

    Kommentar af Anne Holtegård — 15. juni 2015 @ 18:22

    • Det bliver forhåbentlig rigtig godt til sidst!
      Hehe, jeg kan også huske, at min far havde en bil med vinger 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 19:05

  6. Som altid er det spændende at følgemed i de håndværksmæssige udfordringer og det bliver helt trist når den sidste har været og gjort sit arbejde. Jo, jeg husker fint sangen med flisen og Karoline.

    Kommentar af Jørgen — 15. juni 2015 @ 18:41

    • Årh, jeg skal såmænd nok finde på et eller andet at skrive om, hvis jeg kender mig ret … men det er ikke sikkert, at du vil finde det lige så interessant 😉

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 19:06

  7. Fortsat højt aktivitetsniveau, skal jeg love for. Fremadrettet er en retningsangivelse og har intet med tid at gøre. Fx er det ikke så heldigt med: “Fremadrettet vil cykellygten være fremtidig” mens det går fint med: “I fremtiden vil cykellygten være fremadrettet”.

    Kommentar af Eric — 15. juni 2015 @ 20:04

    • Jamen det er også stadig sjovt!
      Hehe, udmærket eksempel 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 20:17

  8. Ih, hvor bliver der altså fint over det hele. Hvad skal I dog få tiden til at gå med, når den sidste flise er lagt og det sidste græs er rullet? Nå, mon ikke I får et par ideer eller ti om kort tid 😉

    Kommentar af fiberfryd — 15. juni 2015 @ 21:14

    • Du har nemlig helt ret: Der er masser at lave endnu – i haven er jeg nået langt, men bliver jeg nogen sinde færdig? Indenfor er der også projekter, men de er mindre og har ikke så høj prioritet 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 21:28

  9. Hvor spændende med alle de forskellige håndværkere, I har i jeres brød for tiden. Mon I overhovedet kan undvære dem?
    Flot med rullegræs. Jeg studsede over bemærkningen om først at så græs i august?? Jeg har en stor (i min lille have) plet, hvor der bare var mos. Jeg har fjernet mosset og sået græs. Men det vil tilsyneladende ikke spire. Jeg troede, græs skulle sås i forsommeren, når der var sol og varme. Måske har jeg misforstået noget? Mener han virkelig, at græs skal sås i august?

    Kommentar af Betty — 15. juni 2015 @ 23:08

    • Blander mig lige. Græs skal sås inden april eller i august/september, så du må ud med såmaskinen igen sener på året…

      Kommentar af Den Gamle Krage — 16. juni 2015 @ 17:54

    • Nej, han mente, at hvis ikke man når det i løbet af foråret, skal man vente til august – se også Ellens svar herover. Kan det mon (også) være fordi, dine frø er blevet spist af fugle, at det ikke spirer?
      Jeg tror godt, at vi kan undvære håndværkere for en tid. Vi kan i hvert fald sagtens undvære udgifterne!

      Kommentar af Ellen — 16. juni 2015 @ 20:23

  10. Inden I køber rullegræs, der skal være slidstærkt primo august, så tænk lige over det en gang til, da I skal anlægge snarest og sørge for at det bliver vandet OFTE, hvis det skal kunne tåle trafikken primo aug. I kan selvfølgelig håbe på en kølig, skyet, fugtig og vindstille sommer frem til primo aug., men …!
    Jeg vil, hvis jeg er er I jeres situation og hjemme til at vande (rulle)græs i mange uger, skynde mig at så græs NU – da sommeren ca. er udskudt en md. og tage chancen/tro på, at det (meste) får fat og lægge nogle trædeflader (plastkasser – som brød leveres i til supermarkederne, lagt med bunden op er perfekte – eller paller, hvis trafikanterne ikke har 👠👠til festen). Hvis græsset ikke har fået fat, så har I brugt relativt få kroner på græsfrø (og trædeflader) og det er blevet optimal tid til enten at lægge rullegræs ud eller gen- eller efterså græsfrø.
    Husk på
    – at rullegræsleverandører er optimistiske mht. deres produkts fortræffeligheder.
    – at det er fysisk mindre krævende at så græs end at mase med rullegræs (og rullegræs kan heller ikke lægges på grus, så muld skal der til under alle omstændigheder).
    – at små græsspirer ikke har brug for så meget vand, da græsfrø udvikler blade i takt med at rodnettet kan sikre vandforbruget, mens det er omvendt med rullegræsset, der har masser af blade, hvorfra der er masser af fordampning, men næsten intet rodnet etableret ned i den fugtige jord.
    God fornøjelse med græsplænen

    Kommentar af Kristine — 15. juni 2015 @ 23:21

    • Vi har jo naturligvis selv været igennem en del overvejelser. Det skal ikke være slidstærkt, bare pænt grønt. Der skal hverken sættes borde eller danses på det stykke græs. Jørgen er anlægsgartner, og jeg stoler helt på hans råd og vejledninger. Det er heller ikke særlig dyrt, hvis man kan lægge det selv, og det kan vi godt … rullegræsset var en konklusion; ikke en spontan indskydelse, men tak for gode ønsker 😉

      Kommentar af Ellen — 16. juni 2015 @ 20:29

  11. Det hus har i den grad fortjent at det var jer der kom til at eje det. Hvor bliver det flot – og groent skal der til. 🙂

    Kommentar af Tina - omme i London — 16. juni 2015 @ 00:23

    • Hvor er du sød … det samme gælder vist i øvrigt for jeres hus omme i London – I lagde også hele jeres sjæl i at gøre det dejligt.

      Kommentar af Ellen — 16. juni 2015 @ 20:30

  12. Uijih – sådan en lyd kom der ud af min mund, da jeg læste. Hvor bliver det altså bare flot alt sammen.

    Kommentar af kisser — 16. juni 2015 @ 11:31

    • Ja, det bliver så godt … du må forbi os i det sydsjællandske en dag, Kisser – vi skylder dig en kopkaf 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. juni 2015 @ 20:30

  13. Så fik du mig til at synge, så jo den husker jeg 🙂 Sikke omgivelser I får til Johns fest, dejligt, men I er godt nok også flittige

    Kommentar af Lene — 16. juni 2015 @ 19:56

    • Vi har jo folk til det grove, Lene 😉

      Kommentar af Ellen — 16. juni 2015 @ 20:31

  14. Tak for svar om såning af græs. Det er ikke blevet spist af fugle, kan jeg se. Det havde jeg forventet. Men jeg har sået for sent i forhold til april. Så jeg vil prøve igen i august/september.
    Jeg troede, mine frø var blevet for gamle 😉

    Kommentar af Betty — 17. juni 2015 @ 10:35

    • Nå, okay – ja, du må på den igen, så 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 14:31


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.