Hos Mommer

13. juni 2015

På kulsvierfestival

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:38
Tags:

Det er godt, at én af os læser de lokale aviser, ellers havde vi ikke fundet ud af, at der i Eskilstrup ikke så langt fra os finder en kulsvierfestival sted her i weekenden. Den er der også i morgen, så I kan sagtens nå det. Der skulle det i øvrigt blive flot sommervejr.
Det var det også, mens vi var der – det var et hyggeligt træf, hvor en del gamle håndværkerfag blev demonstreret – og varerne solgt, naturligvis.

Kulsvierfestival (14)

Herover trækulsmilen. Kullene kunne købes i sækkevis.
Typerne var mangfoldige og nogle af dem ret festlige at se på. De, der tilhørte inderkredsen af kulsvierlauget, havde dragter på, der matchede faget.

Kulsvierfestival (8)Kulsvierfestival (9)

Herover tjæremilen. Sidste år fik de 40 liter tjære ud af det; på det værste år nogensinde kun en enkelt liter.
Tjæren bruges blandt andet på vikingeskibsmuseet i Roskilde til vikingeskibene, som de bygger udelukkende efter de ældgamle metoder – derfor skal tjæren naturligvis også være autentisk.

Kulsvierfestival (2)Kulsvierfestival (5)Kulsvierfestival (6)Kulsvierfestival (3)

Hjemmelavet uld fra Tekstilgården, kniplinger, pileflet, trædrejning og op til flere smedjer og smykkefremstillere.
Især de to sidstnævnte repræsenterede nogle gode ‘typer’.
De lokale biavlere fik vi en lille sludder med, fordi jeg tog et par brochurer. Aubie vil så gerne holde bier, men moderen er mere end en anelse bekymret for, hvem der meget hurtigt får lov til at stå med ansvaret.
Biavleren kunne fortælle os, at de små hobbybiavlere er i stærk fremgang – de holder flere og flere kurser og så meget gerne en otteårig som medlem i klubben, men det bliver nok ikke aktuelt, da han jo bor i England. De var ellers meget villige til at ville give ham et specialkursus, hvis vi gav billetten …

kapsejlads på fjorden (5)

I dag har der været kapsejlads på fjorden.
Jeg sad og strikkede oppe i pavillonen, mens jeg samtidig nød synet. Det var bedre end at kigge på tv. De var heldigvis blevet færdige med at sejle, da det begyndte at småregne. Det var godt og hyggeligt med lidt regn; vi trængte til det, så jeg blev siddende deroppe og nød at høre det dryppe på pavillonens tag. Jeg håber bare der kommer noget mere – indtil videre er jorden ikke engang blevet våd. De har lovet torden og lynild – et syn, jeg havde glædet mig til at sidde og kigge ud over fjorden og blive imponeret over, men det skal åbenbart ikke være i dag.

22 kommentarer

  1. Det er rigtig, rigtig godt, at nogen holder de gamle håndværk i hævd, og det lyder som en hyggelig festival. Jeg når det dog ikke til i morgen – dertil kræver elcyklen vist for mange opladninger.

    Kommentar af Eric — 13. juni 2015 @ 17:49

    • Narh, det er måske lige langt nok med en elcykel, selv om det er en herlig opfindelse.

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2015 @ 19:48

  2. Håndverk bør holdes i hevd og det er deilig med slike festivaler 🙂

    Kommentar af Mormor — 13. juni 2015 @ 19:01

    • Ja, det er så hyggeligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2015 @ 19:49

  3. Sjovt, at Aubie gerne vil være biavler. Det var Henriks store hobby i nogle år for længe siden, men han udviklede desværre allergi overfor bistik, og så var det slut med den hobby. Vores drenge syntes ellers, at det var lidt af en fest, når der skulle slynges honning 🙂

    Kommentar af Randi — 13. juni 2015 @ 19:40

    • Øv hvor var det ærgerligt for Henrik, når nu han syntes, det var så god en hobby. Jeg tror på, at jeres drenge havde en fest – jeg har set Bonderøvens Johan gå nærmest i ekstase, når der er frisk honning i farvandet 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2015 @ 19:50

  4. Det må være så dejligt og “autentisk”, når der kan serveres nyslynget honning. Jeg forstår nu godt Aubie – men også moderen 🙂

    Sikke en fin festival I har været til. Det er altid hyggeligt, når man finder den slags i lokalområdet.

    Kommentar af Stegemüller — 13. juni 2015 @ 20:31

    • Ja, ikke? Jeg skulle heller ikke have noget at gøre med bier!
      Det var så hyggeligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2015 @ 21:51

  5. Min far holdt også bier en overgang (indtil naboen, der havde små børn, mente det var alt for farligt) og det nød vi godt af. Det er pudsigt, men egentlig ikke overraskende, at Aubie er faldet for en hobby som biavl 😉
    Det lyder som et sjovt marked; gad vide om der ikke findes noget lignende her oppe i Gribskov, som jo har huset masser af kulsviere? Jeg må vist undersøge det nærmere (måske læse Hillerøds lokalavis).
    Jeg kan lige se dig trone under pavillonen, fejrende WWKIP-dag i eget selskab 🙂 Jeg var i Roskilde, hos Louise Harden, og strikke sammen med en stor flok kvinder. En dejlig dag.

    Kommentar af fiberfryd — 14. juni 2015 @ 07:50

    • For farligt?? Den nabo var ikke for oplyst …
      Jeg tror ikke, de er aktive som ‘vores’ kulsviere; se her.
      Hehe, ja, jeg tronede og havde det vældig hyggeligt i mit eget selskab, men jeg tror der er mange, der som dig har hygget sig sammen med andre i går.

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2015 @ 10:05

    • Kan fortælle at der også findes en kulsvier festival i Gribskov ved Helsinge engang om året. http://www.aggebokulsvierlaug.dk/aktiviteter

      Kommentar af Merete — 14. juni 2015 @ 14:27

      • Nåda! Tak – det vil Ditte blive glad for at høre 🙂

        Kommentar af Ellen — 14. juni 2015 @ 16:46

        • Dejligt at høre, Merete, tak 🙂
          Næh, de naboer vidste ikke hvad de talte om, men min far ville ikke have naboproblemer, så han afhændede bistade og udstyr til en af vore bekendte – og derfor fik vi heldigvis stadig honning 😉

          Kommentar af fiberfryd — 15. juni 2015 @ 07:44

          • Næh, sådan er det jo … “Vælg dine kampe …”

            Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 08:38

  6. Det er godt de gider, dem der holder gang i traditionerne.

    Kommentar af Jørgen — 14. juni 2015 @ 09:23

    • Ja, og de hyggede sig med at være sammen om det og de havde en fest, det var man ikke i tvivl om.

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2015 @ 10:06

  7. Det ser rigtigt spændende ud. Jeg så en mile ovre ved Skovbrugsmuseet i Elverum. Har ikke set noget sådant herhjemme… Jeg kan godt lide at komme til sådan nogle festivaller. Kommer i snak med alle mulige håndarbejds/håndværks entusiaster. Det er så inspirerende. Og det historiske vingesus giver lige en ekstra dimension…

    Kommentar af Anne Holtegård — 14. juni 2015 @ 19:11

    • Jeg havde heller ikke før set det i DK, så det var spændende at se. Og ja: inspirerende at se de gamle håndværk.

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2015 @ 21:22

  8. Hvor hyggeligt med sådan en kulsvierfestival. De laver en anden slags miler end “vores” kulsviere i Maarum Kulsvierlaug (http://maarumkulsvierlaug.dk/Offentligt_arrangement.html). Husbonden har en tradition med at arrangere en vandretur (http://dvl-lyngby.dk/vandreture/ture.html) til deres årlige kulsvierdag – den anden lørdag i juli. Jeg støder så til med kød og vin for at deltage i kulsvierarrangementet, hvor de demonstrerer milebygning osv., og hvor der er fælles grillning (af kød) bagefter. Der er ikke andre fag, der demonstreres her, så det er et lidt mindre arrangement end hos “jeres” kulsviere.
    Hvis jeg kender din engelske familie ret, så kommer Aubie nok til at forsøge sig ud i biavl, på et eller andet tidspunkt 🙂

    Kommentar af Conny Rom Petersen (@ConnyRomP) — 16. juni 2015 @ 10:52

    • Jamen der er jo ligefrem flere at vælge imellem for Ditte nu 🙂
      Hvis det er en tradition for husbonden at arrangere ture dertil, så har du nok set det før og synes som jeg, at det er vældig interessant at se?
      Og den måde I kombinerer det med hygge, er jo bare herlig.
      Jeg er bange for, at du meget vel kunne have ret mht. Aubie …

      Kommentar af Ellen — 16. juni 2015 @ 20:21

      • Jeg synes, det er interessant hvert år. Og når man har set det flere gange, kan man jo også holde øje med, om de nu gør det rigtigt 🙂 En af mine kolleger er “udlært” kulsvier, og de har det vældig hyggeligt – det er også noget med, at man skal tjekke den, der har nattevagten, at han nu ikke falder i søvn. Det er noget, der indebærer en øl eller to …

        Kommentar af Conny Rom Petersen (@ConnyRomP) — 17. juni 2015 @ 15:10

        • Haha, det snakkede de også om på ‘vores’ kulsvierfestival: De var altid to ad gangen til nattevagterne … jeg havde på fornemmelsen, at de hyggede sig en hel del 🙂

          Kommentar af Ellen — 17. juni 2015 @ 16:18


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.