Hos Mommer

9. juni 2015

To tredjedele tog fejl. Det vil jeg helst ikke lære noget af …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:54
Tags: ,

image

På vackertvader.se kan man se hele tre vejrudsigter på én gang, hhv. en norsk, en svensk og en finsk. I morges viste de to af dem, at det ville holde tørt hele dagen, mens den finske viste en smule regn lige inden middag. Jeg valgte derfor at se bort fra den finske og stole på flertallet.
Det kan man så ikke altid gøre, for den finske fik ret. Det startede, da vi var ude og køre en lille tur, det tog til og regnede meget kraftigt i et kvarters tid, for derefter igen at efterlade en skyfri himmel og ganske hæderlige temperaturer.
Finnerne var altså de, der ramte bedst. Man kan ikke stole på flertallet.
Det vil jeg helst ikke drage nogen konklusioner af, må jeg sige …

Klog GPS

Til gengæld er vores GPS ikke nem at narre. Vi var på for os ukendte veje i dag, fordi jeg foreslog en alternativ vej til Osby, hvilket der kom en ret så hyggelig lille tur ud af.
Og som sagt: GPS’en er ikke nem at narre, men det havde vi altså selv opdaget … den fortæller os også, at der ikke er kø … det ville også have været kommet umådelig meget bag på os, hvis der havde været en trafikkø lige her.

Hyggelige Sverige (1)

Men kønt er her jo altid, og lige nu er det lupintid, så man ser dem overalt langs vejene – og stengærderne, som der var ekstraordinært mange af på vores vej i dag.

Hyggelige Sverige (2)

Det er desværre også knot-tid. Juni er knot-tid; derefter forsvinder de heldigvis igen, men lige nu er de en voldsom plage – især med et vejr som i dag, fordi de gerne kommer frem lige efter et regnvejr; især når det ikke blæser. Nu har jeg været grundigt træt af blæsevejret hjemme i Danmark, og så kommer man herop og savner blæsten. Jeg er ikke nem at gøre tilfreds, men hver ting til rette tid, og knoter har jeg det altså meget, meget svært med – de er nogle små sataner, som er svære at holde fra livet. Og alle andre kropsdele … det kan lade sig gøre med myggemidler, men har man glemt bare en kvadratcentimeter, skal de nok finde den. Inde i ørerne, fx. Og i hovedbunden, selv på ikke-skaldede, så vi bliver gerne inden døre i juni, når plagen er værst. I går var der ikke en eneste, der generede mig, mens jeg gik og ordnede haven i et par timer, men i dag er de yderst irriterende. De er værre end myg, fordi de bider og ikke stikker – man skulle ikke tro, at sådan et bittelille dyr kan få det til at gøre så ondt!

image

35 kommentarer

  1. Når de så har været i Sverige i juni, kommer de til Vildmosen i juli! Jeg hader dem, derfor elsker jeg mit sommerhus, der er ingen knotter. Hvor er der mange skønne steder omkring jer.

    Kommentar af Lene — 9. juni 2015 @ 17:06

    • Godt for jer! De er virkelig en plage.
      Der er så skønt heroppe. Invitationen gælder stadig 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. juni 2015 @ 19:47

  2. Del en lime i to og stikk nellikspiker (krydder) i hver halvdel . Sett ved siden av der du er. Kan ikke skade å prøve-

    Kommentar af Mormor — 9. juni 2015 @ 17:12

    • Nej det kan ikke skade, men har du erfaring for, at det virker?

      Kommentar af Ellen — 9. juni 2015 @ 19:47

      • Har ikke vært plaget med knott i år, så jeg har ikke fått sjekket. Ikke har vi harr mygg heller 🙂

        Kommentar af Mormor — 9. juni 2015 @ 22:21

        • Bare vent – de skal nok komme alle sammen 😉

          Kommentar af Ellen — 10. juni 2015 @ 09:26

          • Kommer nok, slipper vel ikke unna i år heller 🙂

            Kommentar af Mormor — 10. juni 2015 @ 09:34

  3. Så skal I nok ikke feriere i Dolomitterne …

    Kommentar af Eric — 9. juni 2015 @ 17:37

    • Høhø, næhh, da vi gjorde det, lo mitterne … så vi tager til Bretagne, der kan de nok ikke finde ned 😉

      Kommentar af Ellen — 9. juni 2015 @ 19:49

  4. Jeg måtte le højt af dine bemærkninger om trafikkøen og GPS’en; den er sandelig ikke nem at narre; men det er jo en fantastisk opfindelse. Tænk at vi lever i en tid, hvor den slags kan lade sig gøre. Hvad bliver det næste mon?

    Knoterne lyder rigtig ubehagelige; I må tage til takke med lidt indendørs sysler, men det er da surt at være et sted med så skønne udendørsmuligheder og så måtte trække indendørs.

    Kommentar af Stegemüller — 9. juni 2015 @ 17:37

    • Jeg venter bare på, at det bliver hver mands eje med den førerløse bil 🙂
      Knotsæsonen er heldigvis ikke så lang, men irriterende er de, de små bæster.

      Kommentar af Ellen — 9. juni 2015 @ 19:50

  5. Mitter/knot er myg og myg har en snabel og stikker – de bider altså ikke. Men de er utrolig irriterende vil jeg gerne give dig ret i. Jeg har arbejder en del i det nordligste Sverige og her lukkes skolerne i ekstraplagsomme perioder! I N-Sverige plages man af en skønsom blanding af knot og myg i millionvis.

    Kommentar af Pernille — 9. juni 2015 @ 18:59

    • Nå! Jeg ellers lært engang, at de bider, og det forklarede i mine øjne, at mitter gør mere ondt end myg, men jeg tror på, hvad du siger.
      Lukker de ligefrem skoler? Jeg forstår det godt; jeg har ferieret i det nordlige Norge og Sverige flere gange, men især én gang var det helt vildt slemt med myg.

      Kommentar af Ellen — 9. juni 2015 @ 19:52

  6. “da vi var ude og køre en lille tur…”. Hedder det ikke ‘at køre’?? Mitter husker jeg alt for godt fra min barndom i 1950’erne i Virum, hvor de i store sværme gjorde vindstille aftener ulidelige. Jeg var overfølsom for deres stik (!) og blev iført tykke uldstrømper og striktrøjer – men ak ja, de fandt ganske rigtigt fluks vej til al den frie hud i hårbund, nakke, omkring øjnene osv. Har også oplevet dem i Norge…

    Kommentar af Kirstin — 9. juni 2015 @ 19:44

    • Kan man ikke forsvare og’et her? Vi var ikke ude ‘for at køre’, men vi var både ude og vi kørte … jeg tror den går her med et og, men du har ret i, at det er en klassisk fejl.
      Mitter/knoter er virkelig ulidelige, og man kan ikke holde dem væk fra en, hvis de først er der – vi har i hvert fald opgivet, men jeg satser på, at allerede næste gang vi er heroppe, er de væk igen.

      Kommentar af Ellen — 9. juni 2015 @ 19:58

  7. Vi morer os også over vores GPS, når den fortæller at vi kører på VEJ. Tænk det har vi opdaget 🙂 Og så kender jeg godt de der personer, man aldrig kan stille tilfreds uanset hvad. Godt du selv kan se det 😉 Her har vi ikke fået en eneste dråbe vand i dag og solen har haft stor magt.

    Kommentar af Pigen fra landet — 9. juni 2015 @ 22:23

    • Uhaja, det er noget værre noget med os evigt utilfredse – jeg er dog allligevel godt tilfreds med, at solen har fået magt … 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2015 @ 08:57

  8. Hvor er det dejligt, det lupinbillede. I modsætning til myg og knoter. Jeg slår næsten ingen dyr ihjel, men myg er en undtagelse.

    Kommentar af Kirsten — 9. juni 2015 @ 22:36

    • Jeg kan godt lide dit ‘næsten’ – mon ikke også de færreste ville have skrupler over at klaske en myg? 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2015 @ 08:58

  9. Det kan godt være, at det ikke er nemt at narre GPS’en, men GPS’en kan åbenbart narre dig, da grus også er en vejbelægning. 😉
    Når regnvejret IGEN efterlader en skyfri himmel, så er det vel mindst 2. gang at samme regnvejr efterlader en skyfri himmel, hvilket nok er meteorogisk usædvanligt. 💦=>☀️+☀️
    Synet af lupinerne (langs stengærdene) er for mig indbegrebet af svensk sommer og de kan i min optik ikke nydes for meget.
    Hvis du stadigvæk er i det svenske på lørdag (og ikke skal se prinsebryllup i tv) kan du deltage i en KIP (Knit In Public) i Broby, hvor der strikkes (for fred). Se evt. mere på http://www.wwkipday.com
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 9. juni 2015 @ 23:04

    • Du er da godt nok på dupperne, må jeg sige – men det er måske en anelse ude i småtingsafdelingen? 🙂
      Selvfølgelig er grus også en belægning, men det er nu engang vores GPS’ sprog for en ikke-asfalteret vej, og det kan jeg ikke rigtig ændre på.
      Lupinerne er smukke, og jeg stornyder synet af dem hvert år.
      Nej, jeg skal ikke til til WWKNiP af flere årsager: 1) Jeg er ikke i Sverige på lørdag. 2) Selv om jeg var, gad jeg ikke køre til Broby for at strikke, når det er mere behageligt hjemme i sofaen. 3) Jeg kan også være pedant, så jeg bryder mig ikke om, at deres admin tror, at KIPs i flertal hedder KIP’S (se under “FIND A KiP”). Det står rigtigt et enkelt sted, men ellers skrives det med apostrof, så man er ikke engang konsekvent.
      Ideen er da meget sjov, men jeg har rigeligt med strikkeselskab i min årlige webstrikkerfestival 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2015 @ 09:19

  10. Lupintid, ja – jeg var 20-30 år før jeg fandt ud af at vejkanterne langs en tysk motorvej ved Fulda ikke altid var fuld af lupiner! Smukke er de!

    Jeg vil tro at du er moden til at bruge vejr-radarbillederne for selv at kunne danne dig et indtryk af vejret eller rettere vejrskift. Den gamle med at “solen går ned i en sæk, så regner det dagen efter” den er nemlig ikke så tosset endda, men skal helst suppleres med årstid og vindretning for at man kan bruge den til noget.

    Kommentar af Donald — 9. juni 2015 @ 23:34

    • Havde du også forventet lupiner midt om vinteren, eller …?
      Det kunne de da godt have uddybet i den gamle talemåde – det dur ikke, at man også skal tænke selv, og de havde da slet ikke radarbilleder før i tiden 😉

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2015 @ 09:21

  11. GPS har jeg ikke erfaringer med… Men knot…. UFFFF! Vi mødte dem på campingpladsen i Jokkmokk (juni 2000) Jeg mente, vi skulle have noget at smøre med. Erik mente, at når de lokale kunne sidde ude uden kunne vi også. Hmmm. Jeg købte Jungelolje og tog næsten bad i det. Og Erik kløede sig resten af turen sydpå! Så kan jeg bedre klare myggene på Grønland…

    Kommentar af Anne Holtegård — 9. juni 2015 @ 23:37

    • Nu har ‘de lokale’ jo altid boet et hvilket som helst givent sted i tusindvis af år, så man kan absolut ikke regne med, at det, de kan, kan vi også (tænk også på ‘feriemaver’), men det lærte Erik vist på den hårde måde 🙂 Jeg ville også have taget bad i jungleolie eller noget tilsvarende …

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2015 @ 09:25

  12. Knoterne er rasende irriterende.. Vi mærkede ikke noget til dem i weekenden i Sverige fordi det luftede lidt det meste af tiden, men i går på golfbanen var de særdeles aktive. Man kan hverken se eller høre dem, men tydeligt mærke dem..

    Kommentar af Inge — 10. juni 2015 @ 08:25

    • Det er nemlig det: De advarer ikke engang en, de små sataner, så man opdager dem først, når det er for sent!

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2015 @ 09:26

  13. Jeg HADER virkelig også de små krapyl. Knoter, gnavpander eller hvad de nu hedder. De er til at blive akut bims i bøtten af 😦 Lupiner kan jeg til gengæld godt lide. Selv om jeg ifm mit lugeprojekt har fundet ud af, at jeg faktisk er lidt overfølsom over for dem.

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. juni 2015 @ 13:15

    • Gnavpander er ikke knoter, men det samme som tordenfluer, og de bider/stikker da i det mindste ikke, selv om de også kan være irriterende i store mængder.
      Så skal du da vist ikke have lupiner i din have?

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2015 @ 13:57

      • Nej, jeg ved godt, at de ikke er samme slags bæster, men bæster (måske dog kun andenrangs for gnavpandernes vedkommende) er de, og bare det, at de er over det hele, inklusiv øjne, ører og næse, er jo til at få svip af. Jo, for jeg kan jo godt lide dem. Jeg skal bare sørge for at have luget ordentligt, inden vejret bliver til korte ærmer og/eller lupinerne er blevet særligt store. Samtidig satses der på, at Kamelen nu er for stor og klog til at æde dem med deraffølgende racermave.

        Kommentar af Fruen i Midten — 10. juni 2015 @ 15:02

        • Okay, enig – bæster er de alle 🙂
          Hehe, altid beredt, og ja, Kamelen bliver vel også voksen på et tidspunkt …

          Kommentar af Ellen — 10. juni 2015 @ 15:49

  14. Jeg holder mig til at meteorologer har det med at modsige sig slev i løbet af et par timer. Lupiner er nysselige, men de holder nu for kort tid.

    Kommentar af Jørgen — 10. juni 2015 @ 20:32

    • Det har de – dem i tv laver i hvert fald hurtigt om på tingene …
      De holder så kort, men det gælder vel mange blomster – syrener, magnolier og mange andre varer jo også alt, alt for kort.

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2015 @ 20:38

  15. Jeg savner, som du ved, min regelmæssige omgang med Sverige, men tanken om knotplagen kan da dæmpe lysten… Tænk, jeg havde helt glemt at knot eksisterede. De er virkelig nogle små sataner (for sådan nogle som os). Burde jeres kloge GPS ikke advare om den slags? 😉

    Kommentar af fiberfryd — 11. juni 2015 @ 07:33

    • Jeg tror ikke, om vi så levede i 1000 år, ville kunne finde nogen, der ikke synes, at knoter er en plage! Og GPS’en behøver såmænd ikke at advare … vi ved, de er der her i juni 😉

      Kommentar af Ellen — 11. juni 2015 @ 09:10


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.